Sv: Kalla Fakta granskar travet.
Några förtydligande.
Jag menar inte att h*n använder el på alla sina hästar. Det förekom(er) på vissa enstaka.
Att det skulle funka i längden är inte heller det jag säger. Mer till sanningen är ju att det förstör mestadelen av hästarna som det testades på, men tyvärr funkade på några få.
Rent konkret så tränades hästarna tidigt på morgonen innan övrig personal kom till arbetet. Det gjordes enbart på gården, vilket kanske gjorde att hästarna (de det funkade på), inte förknippade det med banan - en ren gissning från min sida. I löp så vändes spöet med den hårda sidan mot hästen - så att det påminde om fösaren, och ett visst ljud yttrades av körsvenen. Varför de inte slår eller blir helt orregerliga kan jag inte svara på, men det är mycket i hästarnas värld jag inte vet - och kanske är det tur det
Jag vet detta och har fått mig förklarandes i detalj hur det funkar av en nära vän som arbetat på samma camp som detta förekom under vissa perioder. Om folk väljer att tro på att det förekom eller inte, är för mig inte viktigt. Jag vet med 100% säkerhet att det är så det gått till, om andra med trevligare erfarenheter än oss väljer att inte tro på det är helt upp till varje enskild läsare.
Personlignen har jag egna erfarenheter av arbete hos en tränare med rykte om sig i större delen av travvärlden, att vara ökänt hårdhänt med sina djur.
Att man inte säger ifrån när man är 18år och fått sitt första jobb, är jag nog inte ensam om. Idag hade det varit en helt annan sak.
Jag är MYCKET medveten om att flertalet travhästar har det bra, och det finns hos många tränare inget att klaga på. Tyvärr är det ju de som behandlar sina hästar illa som oftast kommer fram i media. Alla ska inte dras över samma kam. Jag hoppas att de som ser på programmet inte gör det, men viss risk finns ju, tyvärr. Jag personligen har inget emot människor som håller på med trav, tvärtom - jag önskar alla lycka till med era guldklimpar som ni antagligen kramar lika ofta som alla andra som håller på med hästar.