Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag kan garanterat lämna hur många exempel som helst på allt det jag har sagt, men det accepteras inte av moderatorn och PUL

Har du anmält någon?
Eller har du inte fakta utan bara har "hört"...

*KL*

Med tanke på vilka olika smygfilmade videor det cirkulerar på nätet på diverse hästmänniskor i alla discipliner är det säkert inte ovanligt med både den ena och andra otillåtna metoden, inom hoppsektorn vet jag flera som använder mildare barreringsmetoder osv, travsporten är jag inte så insatt i. Och jag tycker man ska vara öppen med det, och inte hymla för att skydda sportens rykte. Vet att det inte är det som är meningen från någon i tråden, men det är lite den känslan man kan få när man läser vissa inlägg. Sedan förstår jag hur jobbigt det är om folk misstror en när man lagt sitt liv på en sport och hela tiden varit hederlig och juste. Men man måste försöka att inte ta åt sig, att vissa tränare får kritik har ju ingenting med ditt utövande att göra, utan du ska ju stå på samma sida som resten av Sverige som kritiserar personen i fråga. Hoppas bara programmet är någorlinda seriöst och inte så klimpigt och smutskastande som det kan var ibland...

Men jag bävar också lite inför programmet, kalla greppar ju minsta lilla halmstrå för att göra chockerande "avslöjanden" som kanske inte alltid är grundade på bevis, utan på rykten. :crazy:

AMEN är man vuxen har man ett ansvar att anmäla!

Jag var i ett stall med en A-tränare när jag var 13 ... den ilskan han visade var hemsk, jag blev arg, men han hotade mig oxå ... annars hade jag anmält.
Han handvände ingen grisfösare utan näven och ibland pisken... Han är inte A tränare idag då en tränare som i runda pengar får in 100 om året inte kan försörja sig och anställda...

Men hästarna han slog spran aldrig fortare eller löd han mer. Dom blev bara rädda, taktade och vände baken till...

Vad pratar du för tok, alla som du kallar det, som sysslar med otillåtna metoder och olagliga,SKA HÄNGAS UT.
Ni har en mängd påståenden utan att ens ha sett programmet,
vad är ni rädda för, vill ni egentligen att djurplågare skall bort.

Jaha? Jag vet ingen som använder grisfösare? Jobbat aktivt sen 80-talet o aldrig sett nån?
Jo, jag har hört påståenden om att det finns tränare som använder dem o stämmer det så självklart ska dessa få straff och bli avstängda på livstid!
Men det är ju en stor skillnad på att 1-2 tränare använder det och att det är typiskt för travsport?

Och sen undrar ju jag vad du är för människa som VET att det används o i din närhet är vanligare än mobiltelefon i stallarna, varför har du inte anmält?? :confused:

Några förtydligande.
Jag menar inte att h*n använder el på alla sina hästar. Det förekom(er) på vissa enstaka.
Att det skulle funka i längden är inte heller det jag säger. Mer till sanningen är ju att det förstör mestadelen av hästarna som det testades på, men tyvärr funkade på några få.
Rent konkret så tränades hästarna tidigt på morgonen innan övrig personal kom till arbetet. Det gjordes enbart på gården, vilket kanske gjorde att hästarna (de det funkade på), inte förknippade det med banan - en ren gissning från min sida. I löp så vändes spöet med den hårda sidan mot hästen - så att det påminde om fösaren, och ett visst ljud yttrades av körsvenen. Varför de inte slår eller blir helt orregerliga kan jag inte svara på, men det är mycket i hästarnas värld jag inte vet - och kanske är det tur det :D
Jag vet detta och har fått mig förklarandes i detalj hur det funkar av en nära vän som arbetat på samma camp som detta förekom under vissa perioder. Om folk väljer att tro på att det förekom eller inte, är för mig inte viktigt. Jag vet med 100% säkerhet att det är så det gått till, om andra med trevligare erfarenheter än oss väljer att inte tro på det är helt upp till varje enskild läsare.
Personlignen har jag egna erfarenheter av arbete hos en tränare med rykte om sig i större delen av travvärlden, att vara ökänt hårdhänt med sina djur.

Att man inte säger ifrån när man är 18år och fått sitt första jobb, är jag nog inte ensam om. Idag hade det varit en helt annan sak.

Jag är MYCKET medveten om att flertalet travhästar har det bra, och det finns hos många tränare inget att klaga på. Tyvärr är det ju de som behandlar sina hästar illa som oftast kommer fram i media. Alla ska inte dras över samma kam. Jag hoppas att de som ser på programmet inte gör det, men viss risk finns ju, tyvärr. Jag personligen har inget emot människor som håller på med trav, tvärtom - jag önskar alla lycka till med era guldklimpar som ni antagligen kramar lika ofta som alla andra som håller på med hästar.

*kl*

Roligaste kommentarer fälldes redan inför programmet:

"hästar är flockdjur och därför gillar de att tävla"

:rofl: :rofl:

:rofl::rofl::rofl:jääädrar va jag skrattade när de fällde den kommentaren..

Själv skrattar jag lite åt Torbjörns konstaterande, en häst med munskador fungerar inte.. :angel:

Men? Vaddå? Sen när började Hoas ta hand om skadade hästar??

Intressant program hittils iallafall :bow:

"men står du här och tjatar... STÄNG Av DEN DÄR!"

och sen kastar micken åt helvette...

:rofl::rofl::rofl:

go åke!! :D

Jag hittade TV4-anytime på nätet så jag fick se 20 min iaf...
Tyckte att det var intressant!!!
Jag hoppas att spöet kommer att bli förbjudet.

WoW tycker att det var ett ganska bra program, men dte kanske beror på att jag trodde det skulle vara betydligt värre?

Jag undra dock:
Varför tar de inte upp det faktum att man inte får släppa töm o ge en handare? Låter ju som att man kan piska på utan påföljd o att alla hästar har korvar på rumpan efter lopp.

Vad förväntas Å.S säga mer än att det är lögn? Kan han säga mer??

Va ska Stc snubben på valla säga mer än om det som står i reglementet?

Jag tyckte de till största delen va bra. Tycker att reglerna angående drivning SKA bli hårdare. Fallet med han som gett sin häst stora märken på ryggen efter drivning fick mig illamående. Han borde få spöförbud :mad: :cry:

Sen tyckte jag de va intressant, man gör ett reportage om travet och (i vissa scener) visar ridhästar :grin:

Sen tyckte jag Åke gjorde rätt, hade också blivit irriterad om någon stått och tjatat på mig.

Men nja, sevärt vet jag inte. Vad va de för tönt som kunde med att säga i TV att en häst inte ens känner spödrivning. Jo tjena...testa själv får du se om de inte känns.

"men står du här och tjatar... STÄNG Av DEN DÄR!"

och sen kastar micken åt helvette...

:rofl::rofl::rofl:

go åke!! :D

Där måste jag hålla med .. tjejen var ju som en finne i röven... nä, fy för!

Ta någon professionell med anknytning till travet som ärligt träffar han och ställer frågor ... inte på en tävlingsdag heller ... Hur pantad får man va :rofl:

kl
Vilket kort program det var.
Det finns ju en hel del att ta upp.. Personalfrågor tex.

Där är ju Åke ett föredöme, han vill ju ha lågt energivärde i höet för att kunna ge mkt mer. SÅ han tänker ju rätt. Jag gav nästan alltid fri tillgång men ngn gång fick jag ett sånt kanonhö att jag inte behövde ngt kraftfoder alls. Jag har arbetat i galoppstall o dör fick de så mkt hö o ensilage de orkade äta, vi fyllde höhäckarna två ggr om dan, sådana jättehöga som sitter i ett hörn. De flesta inom travet vet nog att mkt hö är bra.

nä jag förstår inte helelr vad mer de ville att åke skulle säga. vaddå? han sa att de var lögn sen finns det ju inget mer att säga. vad ska han försklara??

ja jag tyckte åxå att de kringgick hur drivningsregeln egentligen ser ut och hur man får driva och inte driva.

det var mycket de skippade att säga som man faktiskt kunde sagt. det gjorde att det lät värre än vad de var. men är man förvånad? njae
varför avslöja hela sanningen nrä man förstör intresset på programmet.

kl

Vad tyckte ni nu då???

Jag tyckte att det saknades en panel med "svar på tal". Jag väntade hela programmet på en sådan...

Jag är inte insatt i travet. Dock mer insatt än helt oinsatta. Nu blir detta ren fakta för dem, och jag ville åtminstone att båda sidor skulle få komma fram. Självklart ska denna skit, vilken omfattning den än förekommer i, bekämpas helhjärtat. Men travet består inte BARA av magsår, grisfösare och spödrivning, vilket det nu getts sken av. Så lite vet jag dock om travet att jag kan säga det.

Jag tycker att program som bara belyser en sida av saker är ganska ointressanta i överlag. Tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka