Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Och hymla inte om grisfösare, för den används lika flitigt som mobiltelefon i stallarna.

Snacka om falska lögner. Påhopp utan grund är detta!

Har aldrig i hela mitt 15åriga liv som travskötare varken sett eller hört om grisförsare... jo E N gång... en tränare som berättade om när han började med hästar, då hade han gjort något riktigt dumt berätta han... Det var hen häst som vägrade att gå när ha vred ut henne på upploppet... Så i träning tänkte han testa med grisfösare... Han sa att efter den "testen" så tänkte han ens aldrig på en grisfösare... Hästen gick visserligen sen när han vred ut i lopp med som ett skollat troll ... Han skämdes och ångrar det än idag...

Men som jag sa, det är den enda som jag på 15 år ens hört tala om grisfösare!

Och jag, som är 18 år, visste inte vad en grisfösare var tills jag sökte på google igår..

Jag har hållit på med trav sedan mitten av 80-talet. Jag har aldrig sett en grisfösare mer än på bild i "Bole-katalogen". Snacket har ju ändå "alltid" gått om att den och den håller på med "ström" när någon häst "tänt till" eller hästarna börjat gå bra. Men precis som allt annat här i landet är det säkert mycket avundsjuka och jante som antagligen ligger bakom snacket. Att någon är "duktigare" inom sitt gebit än andra föder ofta detta snack även utanför travets värld. Ta exempelvis snacket om doping inom humanidrotten. Så fort någon lyckas bra med något så är misstanken där om att det inte "gått rätt till"

Den enda gången under mina år som jag vet att någon ertappats med en grisfösare var en mer eller mindre oduglig amatör på Bergsåker som använde en sådan ute på travbanan och han blev också avstängd och dessutom mer eller mindre idiotförklarad av många andra travfolk.

För min del tror jag att det ofta är avundsjuka på prispengarna inom travet som gör att så många andra av "hästfolket" kritiserar oss inom travet. Inte så konstigt eftersom det är den enda hästsporten som det i princip går att få en utkomst av, eller i varje fall en chans till att föda sin häst.

Detta om något föder naturligtvis avundsjuka hos de som knappt får in något på sin sport.

Att det är tack vare det urgamla intresset för att se hästar kapplöpa och att slå vad om vem som är snabbast som ligger till grund för travets (och galoppens) existens, och att detta genom statligt styrt spel (hittills i varje fall) generar stora summor pengar tillbaka till travets aktiva.

Med den spelsäkerhet och djurskydd som finns inom travet och med de kontroller som årligen görs (det är kunskapsprov för nya licenstagare, konstanta dopingprover och stallbesiktningar med mera), borde jag inte vara orolig inför det här programmet, men det är jag ändå.

Detta eftersom jag med viss, om än begränsad, erfarenhet inom media, vet att man som reporter kan göra nästan vad som helst med "rätt" vinkel på en artikel, eller ännu lättare ett inspelat tv-program där man kan klippa och klistra som man vill.

Vill jag ha ett "hejarklacksreportage" är det inga problem, inte heller om jag vill "svärta ner" något.

Det är bara att vända och vrida uppgifterna som jag vill.

Kan man dessutom få någon som uttalar sig i "rätt" riktning desto bättre. Det är inget problem att få någon lite extra grinig genom olika frågor. Om man tar en jämförelsen från klippet man kunde se igår på tv4 då Svanstedt får nog och kastar undan mikrofonen. Exempelvis om man kör upp en mikrofon under näsan på en manlig dagispersonal och fråga exempelvis varför han jobbar med barn, insinuera lite och jag kan garantera att man kan få en liknande reaktion om man bara vill.

Kalla Fakta brukar inte göra "hejarklacksreportage", därav min oro.

Senast ändrad av en moderator:

Bigganl, jag möter ditt inlägg, men ta det inte som om jag "pekar" ut dig personligen. :)

Jag har träffat endel travtränare som satt hästens start före hästens välbefinnande. Pga att de inte velat "svika" de som spelar på hästen. De som tävlar tävlar inte enbart för sin egen skull. De tävlar lika mycket för alla de som spelat på hästen också. Men jag är inte insatt väl i travvärlden så det kanske inte alls är något som är vanligt förekommande. Jag kanske bara haft oturen att träffa dåliga tränare. Sådana finns det ju inom alla inriktningar.

Beklagligt att du har mött en del travtränare som har resonerat så.
Själva resonemnaget framstår för mig ytterst märkligt då tränare och kuskar sätter spelarens roll sist! (Fråga Nybrink ;))
Först är det den sportsliga framgången. Ingen inom branchen stod väl i valet och kvalet mellan en karriär som pokerspelare eller travtränare/kusk!
Det är ju intresset för hästen, sporten, som förde en in i travet!

Men först och främst har tränaren ansvaret gentemot ägaren!
Tar en tränare ut hästar som inte är i tävlingsmässigt skick -och om tränaren lyckas att dribbla sig förbi banveterinären osv- så kommer tränaren att tappa kunder!
Det säger ju sig självt!

Ska försöka. Travsporten syns ju mycket mera i media också än övrig hästsport. Det verkar ligga mycket prestige i travsporten, men det är bara min egen känsla. Jag är som sagt inte insatt i travet. Det är bara den uppfattning jag fått.

Att travsporten syns mer än tex. dressyrsporten är ju för att travet har fler utövare och fler personer är intresserade av trav än dressyr.
Drar en parallell mellan tex. fotboll och basket.

Däremot är många med mig synnerligen irriterade på att media många gånger förvandlar våra hästar till den nummerbricka den har lottats till.
Dvs, man nämner inte ens hästens namn utan det kunde lika gärna ha varit en lottodragning man redovisade!

Prestige..
Jag vet inte riktigt vad du lägger för innebörd i det ordet i travsammanhang men prestige finns i ALLA sporter.
Jag drar återigen en parallell, denna gången mellan Malin Bayard och Helena Lundbäck. :p

Sen så gissar jag att det är många som inte vet ett skvatt om trav egentligen, men som tror att tränarna ser hästarna som tävlingsmaskiner eftersom det spelas så stora summor och vinster är värda mycket för både ägare och tränare. Jag misstänker att det är de som vet minst som gör såna antaganden och då sprids uppfattningen. De utgår liksom ifrån att pengar och känslor inte går ihop.

Det fetmarkerade tror jag är huvudet på spiken!
Travets räddning och FÖRBANNELSE är att det finns en möjlighet att spela på vår sport!
Men jag som både har varit hästskötare och hästägare ska ärligt säga att spelarens betydelse går mig helt förbi!
Jag har inte haft en tanke på, när man har slitit i stallet så som alla hästägare gör, spelpengarna som omsätts i vår sport finns för jag har inte fått ta del av dom!
De hästar vi har haft i proffsträning har inte ens gått ihop sig trots att de har haft en halv miljon på sig!

Jag har inga siffror exakt men att ha en häst hos en stor proffstränare kostar ca 200 000:- per år
Man har gjort om reglerna så idag har de flesta hästägare ett bolag, vilket innebär att de vinstpengar som blir över beskattas på ett annat sätt.
Därför är det så stora summor i form av vinstpengar som ska till innan en häst kan generera ett överskott.
Om jag inte har hört fel så är det 10% (TIO PROCENT!) av travhästarna som går ihop!
Dvs, det är hästar vars framgångar på travbanan betalar för sitt uppehälle.
Vad procentsatsen blir om vi ska räkna de hästar som ger sina ägare överskottspengar vågar jag inte tänka på.
En storhästägare som har ägt ett hundratal hästar under sin livstid får i bästa fall fram en framgångsrik mångmiljonär som får bekosta de mindre lyckade hästarna.
Ska man tjäna pengar på sin häst ska man vara en liten amatörtränare med få, egenägda, hästar som lyckas få fram en storstjärna, med en medioker stam = billiga att köpa in eller föda upp, som tex. Opal Viking eller Fridhems Ambra.

Därför är hela debatten med våra hästar som penningmaskiner så snedvriden.

Jag såg inslaget med, den i tråden gästspelande, Mantorpsveterinären.
Jag kan bara beklaga att han står och pratar om den dolda plågan med magsår, lungblödning osv samtidigt som upploppsbilder med Johnny Takter (Som är en erkänt stor djurälskare) visas.
Underförstått, den oinvigde förfasar sig och tror att den tävlande hästen som visas är lungblödare eller springer med magsår.
Detta är givetvis helt felaktigt då en häst med lungblödning eller magsår inte kan prestera någonting.

Senast ändrad:

Ett tillägg:

Jag finner det helt absurt egentligen att travet sponsrar ridsporten -samtidigt som uppfödare och hästägare går på knäna!
Någon drog en liknelse med att fotbollen, som ju också går att spela på och som det finns otroliga summor i för de framgångsrika, skulle ge pengar till damhandbollen.

De personer som blivit dömda har ju inte varit speciellt framgångsrika, så jag tvivlar starkt på att det är en framgångsrik metod...

Hur som helst är jag 100% säker att mobiltelefonerna används betydligt mer än grisfösare i travstall. Det var ett mycket oseriöst påstående från din sida. Fast jag vet ju inte hur du har det i ditt/dina stall...

Jag har väntat fyra år (4 !) på att det ska komma fram att en av Sveriges mest framstående travtränare, använder sig av just denna metod. ÄNTLIGEN säger jag.
Hur många hästar som råkat ut för denna behandling under dessa år kan man ju bara spekulera i. Men eftersom han satt det i system att använda det både på kända miljonhästar, som på nyligen inkörda småttingar, så kan man ju bara konstatera att detta program inte kommer tidigt nog.

Att det sedan skrivs en massa upprörda kommentarer här känns verkligen som att stoppa huvudet i sanden. Själv jobbade jag iofs bara i tio månader i travstall, innan jag insåg hur verkligheten såg ut för många travare, och beslöt mig för att jag inte ville vara med längre. GIVETVIS ser ju verkligheten bättre ut i de flesta andra stall, men att säga att ALLA travhästar behandlas som stjärnor utan några hårda metoder är HELT FEL!!!!

Så varför blir folk så upprörda när det faktiskt kommer fram saker som kan hjälpa dessa hästar :confused: Jag kan nämna ett antal stall där TV4 inte skulle uppskattas om de visade vad som händer där.

Jag ska inte motsäga mig ditt påstående -jag kan bara konstatera att vi inte delar samma erfarenhet och uppfattning.

Däremot vill jag gärna veta, i o m att du har bevittnat det, hur får du en häst att prestera med hjälp av en grisfösare?
Min logik säger mig att det skulle fungera en gång eller två.
Men som de flyktdjur hästen är så finner jag det så anmärkningsvärt att en häst som blivit utsatt för denna behandling inte reagerar i lopp genom att bli bakrädd, slå, inte ta styrning, bryta ut mm.
En häst som blir utsatt för grisfösare i träning borde vara otroligt nervig vid ankomsten till en travbana och bli oreglerlig i lopp.
Även om den inte slår så borde den springa och knipa och försvara sig med galopp för att komma undan det "onda minnet".

Hade grisfösare varit en beprövad framgångmetod hade den kunnat användas vid många tillfällen som tex. vid svårlastade hästar.
Även här säger min logik emot.
Javisst, man kanske får på hästen en gång eller fler.
Men ganska snart har man en häst som blir istadig bara den ser en transport.

Som sagt, hur får man, rent konkret, en häst att bli framgångsrik genom elchocker?

Senast ändrad:

Som sagt, hur får man, rent konkret, en häst att bli framgångsrik genom elchocker?

Det undrar jag med.

Personen jag berättade om sa att hästen blev i stort sett livsfarlig i lopp efter som den när han vred ut i princip skenade... Hästen blev inte framgångsrik och han skämdes över att ha "förstört" någons häst på det viset....

Jag har varit hos många tränare och träffat mycket folk. Men har aldrig kommit i kontakt med en grisfösare!

Att tro att någon framgångsrikt kan andvända en sån ... är som att tro på tomten!

Jag har funderat på det här och försökt att rannsaka mig själv.

Anta nu att den misstänkte tränaren använder sig av grisfösare.
Då borde han planera detta noggrant inför viktiga lopp.
Därefter måste han väl, i min naiva värld, återfå hästens förtroende igen för att till nästa gång -när hästen har gått ifrån "engångsminnet" sätta in stöten igen. I ordets rätta bemärkelse. ;)

Eller överskattar jag hästens intelligens?

Jag har funderat på det här och försökt att rannsaka mig själv.

Anta nu att den misstänkte tränaren använder sig av grisfösare.
Då borde han planera detta noggrant inför viktiga lopp.
Därefter måste han väl, i min naiva värld, återfå hästens förtroende igen för att till nästa gång -när hästen har gått ifrån "engångsminnet" sätta in stöten igen. I ordets rätta bemärkelse. ;)

Eller överskattar jag hästens intelligens?

Nej, du har helt rätt.

Hästen jag tala om blev ju mer eller mindre "förstörd" och jag är övertygad om att det inte bara var den hästen som skulle reagera så.

Tänk bara på elstaket, en gång hästen känner strömmen, sen har den bra respekt för dom vita linorna...

Självklart mins hästen, och det är inte positivt vid en grisfösare ... Kan bara gissa filka problem som skulle kunna uppstå i hanteringen vid andvändandet av en sån... Det skulle gå åt skogen!

Att tro att en större tränare regelbundet skulle kunna andvända en sån är naivt. Ryktet går och rätt snabbt så skulle h*n åka fast! Som tur är!!

Jag har väntat fyra år (4 !) på att det ska komma fram att en av Sveriges mest framstående travtränare, använder sig av just denna metod. ÄNTLIGEN säger jag.
Hur många hästar som råkat ut för denna behandling under dessa år kan man ju bara spekulera i. Men eftersom han satt det i system att använda det både på kända miljonhästar, som på nyligen inkörda småttingar, så kan man ju bara konstatera att detta program inte kommer tidigt nog.

Att det sedan skrivs en massa upprörda kommentarer här känns verkligen som att stoppa huvudet i sanden. Själv jobbade jag iofs bara i tio månader i travstall, innan jag insåg hur verkligheten såg ut för många travare, och beslöt mig för att jag inte ville vara med längre. GIVETVIS ser ju verkligheten bättre ut i de flesta andra stall, men att säga att ALLA travhästar behandlas som stjärnor utan några hårda metoder är HELT FEL!!!!

Så varför blir folk så upprörda när det faktiskt kommer fram saker som kan hjälpa dessa hästar :confused: Jag kan nämna ett antal stall där TV4 inte skulle uppskattas om de visade vad som händer där.

Om du nu har bevittnat otillåten behandling av många travare så hoppas jag innerligen att du ställde upp på hästarna och anmälde dessa djurplågare!!

Vilken sprot då? JAg har varit aktiv i ett antal år och visst finns det end el som behandlar hästarna hårdhänt men grisfösare? Lägg av... (lika vanligt som mobilen??) Ja var nånstans då? JAg har varit i Solvallaräjongen, Gävle, Åby, Åmål, Färjestad mm o aldrig sett nåt som ens liknar grisfösare, har inte ens använt eller sett nån använda grisfösare ens på grisar så...
Som jag sa tidigare ett fåtal drar ner hela sporten.... en häst springer inte fortare med smärta...

FAst å andra sidan vet vi ju inte exakt vad de eg kommer att ta upp i programmet. Bevis måste ju vara svårt att hitta för ingen går väl ut o säger det rakt ut. Däremot anser jag att om man beter sig illa mot sin häst kommer rätttvisa att skipas då hästen knappast kommer tjäna pengar och dessutom hoppas jag att peronen som gör det åker fast.
Jag har aldrig eg sett ngt som kan klassas som djurplågeri aldrig sett ett slag så, så att jag reagerat, jag skulle i så fall ha tagit saken i egna händer, då har jag sett mer våld på lokala ponnytävlingar i hoppning

JAg kan räcka upp handen och säga att jag har använt spö ett par slag på nån av mina hästar!!! Men det var för att hästen började backa ner i diket och höll på att hamna i en taggtråd så det var för att rädda hästen, jag kom inte ur vagnen för jag höll på o trassla in mig i taggtråden själv. Usch så elak jag var där eller? Nej nu ironiserar jag lite, alla sporter har sina rötägg, man kan bara hoppas att de åker dit förr eller senare..

Varför har du väntat? Du hade väl själv kunnat anmäla tränare som du har belägg/bevis för använt otillåtna metoder. Varför vänta fyra år på att någon annan ska göra det?
Du kanske inte hade bevis/belägg, utan lyssnat på hörsägen?

Jag vet inte vad som är sant, men jag har i alla fall hittills aldrig sett en grisfösare.

Många miljoner av "trav-pengarna" plöjs in i både Flyinge och Strömsholm t.ex.
På nåt sätt tillhör jag den egoistiska skaran som tycker att dom pengarna kunde gå till trav-ungdomsföreningar, amatörföreningar, travbanor med mer.

Ska vid tillfälle leta rätt på siffrorna om hur mycket det gäller.

AM

Dessutom subventionerar travhästägarna, ridhästarnas försäkringar...

Jag ska inte motsäga mig ditt påstående -jag kan bara konstatera att vi inte delar samma erfarenhet och uppfattning.

Däremot vill jag gärna veta, i o m att du har bevittnat det, hur får du en häst att prestera med hjälp av en grisfösare?
Min logik säger mig att det skulle fungera en gång eller två.
Men som de flyktdjur hästen är så finner jag det så anmärkningsvärt att en häst som blivit utsatt för denna behandling inte reagerar i lopp genom att bli bakrädd, slå, inte ta styrning, bryta ut mm.
En häst som blir utsatt för grisfösare i träning borde vara otroligt nervig vid ankomsten till en travbana och bli oreglerlig i lopp.
Även om den inte slår så borde den springa och knipa och försvara sig med galopp för att komma undan det "onda minnet".

Hade grisfösare varit en beprövad framgångmetod hade den kunnat användas vid många tillfällen som tex. vid svårlastade hästar.
Även här säger min logik emot.
Javisst, man kanske får på hästen en gång eller fler.
Men ganska snart har man en häst som blir istadig bara den ser en transport.

Har följt denna tråd med stort intresse men har inte lagt mig i diskussionen eftersom jag nte har någon stor erfarenhet inom sporten även om jag har en del förankringar. Själv håller jag på med ridsport.

Angående användningen av el så tror jag visst att det kan vara effektivt. Som alla vet så har det använts av flera av världens mest framgånsrika ryttare och tränare av hopp OCH dressyrhästar, det finns det bevis för och tom domar.
Ryttaren har då haft el kopplat till sina sporrar och så har ryttaren eller tränaren haft en dosa som de tryckt på när de har tyckt att hästen behöver lite "extra":eek:

Elen kan ju även vara av olika styrka, man kan ju ha en låg styrka som inte skapar panik utan bara ett visst obehag som då verkar som en förstärknings "hjälp". Om man sedan samtidigt petar med spöet på hästen så kan man nog få hästen att i framtiden reagera MER för spöet även utan elen. Den hästen blir nog inte direkt bakskygg utan snarare spörädd, eller spökänslig.

Ingen har beskrivit hur dessa elpåfösare har använts inom travet, inte tror jag iallafall att man har satt den rakt i arslet på hästen utan snarar använt den ungefär där man använder pisken.

Att tro att travtränare/kuskar som är på elitnivå skulle vara "ärligar" än hopp/dressyrtränare/ryttare på elitnivå är väl kanske aningens naivt att tro??:crazy:

Vissa här på forumet säger sig veta at det förekommer medans andra säger att de aldrig sett eller hört talas om det medan andra säger att de inte sett det men hört rykten om att det har förekommit. Jag tror inte att man bara kan bortförklara rykten med att det kommer från sådana som är avundsjuka, jantelagen mm.
Jag tror inte att någon av sidorna ljuger utan att man utalar sig utifrån sin egen erfarenhet vilket inte behöver vara den enda sanningen.

Jag tycker det ska bli intressant att se programmmet.
Jag tror att det kommer vara mkt vinklat, vilket nog de flesta fattar även de oinsatta.
Ja tror att det kommer att få stora efterdyningar inom travvärlden och det tror jag kommer vara BRA för travet på sikt.

Nu har travet sin chans att rensa ut rötäggen och lyfta fram de andra. Jag önskar att även ridsportens rötägg skulle kontrolleras och rensans ut.

Det vi gör med våra hästar idag oavsett diciplin är inte normalt för hästen. Vi har genom avel förstärkt hästen naturliga beteenden så att de har blivit onaturliga. Genom detta har vi skapat problem som vi nu får "böta" för, genom att få hästar med magsår, stressfrakturer, steriotypa beteenden som vi kräver aka prestera mer och mer.

Jag tror att det kommer vara mkt vinklat, vilket nog de flesta fattar även de oinsatta.

Det här ser jag som det stora problemet, för jag tror tyvärr inte alls att folk tänker så långt.
Vill inte ens tänka på vad som kommer skrivas på kvällstidningarnas kommentarsidor runt de här artiklarna efter kvällens program.
Visst behövs det en rejäl rensning bland både proffs och amatörer i såväl trav- som ridvärlden, men när man väljer att belysa problemen hos endast den ena sidan tror jag tyvärr det skapar lika mycket fördomar som det löser problem.

I övrigt håller jag med dig om det du skriver.
Jag anser att "oavsiktligt" djurplågeri (dvs. felaktig utfodring med mängder av kraftfoder/inget grovfoder som ger upphov till magsår, ingen eller minimal hagvistelse, att hålla överviktiga hästar, rida med felanpassade sadlar etc.) är ett lika stort och hemskt problem som också borde tas upp ordentligt.
Det är synd att programmet ska handla om "djurplågeriet i travsporten" och inte "djurplågeriet i hästsporten".

Senast ändrad:

Det här ser jag som det stora problemet, för jag tror tyvärr inte alls att folk tänker så långt.
Vill inte ens tänka på vad som kommer skrivas på kvällstidningarnas kommentarsidor runt de här artiklarna efter kvällens program.
Visst behövs det en rejäl rensning bland både proffs och amatörer i såväl trav- som ridvärlden, men när man väljer att belysa problemen hos endast den ena sidan tror jag tyvärr det skapar lika mycket fördomar som det löser problem.

I övrigt håller jag med dig om det du skriver.
Jag anser att "oavsiktligt" djurplågeri (dvs. felaktig utfodring med mängder av kraftfoder/inget grovfoder som ger upphov till magsår, ingen eller minimal hagvistelse, att hålla överviktiga hästar, rida med felanpassade sadlar etc.) är ett lika stort och hemskt problem som också borde tas upp ordentligt.
Det är synd att programmet ska handla om "djurplågeriet i travsporten" och inte "djurplågeriet i hästsporten".

Jag väljer att tro att de flesta är kapabla att förstå vinklingarna även om det inte gäller alla.

Det du skriver om utfodring mm är också mkt sant. Att hästar med magsår inte kan prestera är INTE sant, för i såfall skulle vi inte ha många hästar till start på våra travbanor/galoppbanor/hopp och dressyrtävlingar. Den absolut största delen av våra högpresterande tävlingshästar har någon grad av magsår, det finns det forskningsrapporter på. Har de däremot BLÖDANDE magsår ja då kan de inte prestera.

Om du går in i slumpvis utvalda tävlingstall (oavsett diciplin) och kollar hur många hästar som får 1-1,5 kg TS/100kg kroppsvikt så kan jag nästan sätta mitt huvud på at det inte är majoriteten. Jag har roat mig med att kolla på sånt när jag är i olika stallar nämligen.....

Jag fattar inte varför folk inte fodrar mer med grovfoder, de verkar tro att "all" energi sitter i kraftfodret?? Ett bra grovfoder innehåller ofta mer både energi och protein än ett kraftfoder.....Det verkar ha gått många förbi. Sedan är det den energi och protein som är i grovfoder som hästen är absolut bäst på att ta hand om eftersom den är konstruerad att äta sådant foder......inte att äta spannmål, pellets eller annat (nu pratar jag om formen).

Jag tror som sagt att på sikt om man får igång en debatt så kommer även andra problem att komma upp till ytan som tex utfodring mm. Utfodringsbrister är säkerligen ett mer utbrett problem än användning av el och säkert ett större problem för hästarna. Jag tror även att denna granskning av djurplågeriet inom tavet kommer att smitta av sig på ridsporten också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka