Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu har jag städat lite här igen.
Okej att kommentera det som nämns i media, men LÅT BLI att antyda "jag har hört från säker källa att" *namngiven tränare* håller på med tveksamma metoder...
Håll Er till det som media nämner (om ni alls måste kommentera det), men ge råttan i att sprida rykten själva!

Jag är inte så insatt i trav, men går inte prispengarna tillbaka till travet menar du? Det är väl positivt att det är så stora prispengar i travet för de som håller på med det? Om man jämför med andra ridsportgrenar så är det ju milsvid skillnad på prispengar. Men det spelas ju inte på de andra grenarna heller så jämförelsen haltar en hel del förstås.

Jo prispengarna går väl tillbaka till travet i princip.

MEN pengarna som de spelas för går inte bara tillbaka till travet.
Nu vet inte jag hur det delas upp. Men en stor del går till ridsporten.

Kan du vidareutveckla ditt påstående?
På vilket sätt inverkar spelomsättningen på hur allmänheten ser på behandlingen av travhästarna?

Ska försöka. Jag har träffat endel travtränare som satt hästens start före hästens välbefinnande. Pga att de inte velat "svika" de som spelar på hästen.
De som tävlar tävlar inte enbart för sin egen skull. De tävlar lika mycket för alla de som spelat på hästen också. Men jag är inte insatt väl i travvärlden så det kanske inte alls är något som är vanligt förekommande. Jag kanske bara haft oturen att träffa dåliga tränare. Sådana finns det ju inom alla inriktningar.
Travsporten syns ju mycket mera i media också än övrig hästsport. Det verkar ligga mycket prestige i travsporten, men det är bara min egen känsla. Jag är som sagt inte insatt i travet. Det är bara den uppfattning jag fått.
Sen så gissar jag att det är många som inte vet ett skvatt om trav egentligen, men som tror att tränarna ser hästarna som tävlingsmaskiner eftersom det spelas så stora summor och vinster är värda mycket för både ägare och tränare. Jag misstänker att det är de som vet minst som gör såna antaganden och då sprids uppfattningen. De utgår liksom ifrån att pengar och känslor inte går ihop.
Bara mina tankar som sagt.
Ska försöka se programmen imorgon.

Senast ändrad:

Jo prispengarna går väl tillbaka till travet i princip.

MEN pengarna som de spelas för går inte bara tillbaka till travet.
Nu vet inte jag hur det delas upp. Men en stor del går till ridsporten.

Det hade jag faktiskt inte en aning om. Då undar jag ännu mera varför ridsporten får så lite pengar.

Faktumet att grisfösare förekommer inom travsporten, ger alltså tv4 rätten att hänga ut ALLA som sysslar med trav som djurplågare?

Ville bara klargöra vad du menar.

Vad pratar du för tok, alla som du kallar det, som sysslar med otillåtna metoder och olagliga,SKA HÄNGAS UT.
Ni har en mängd påståenden utan att ens ha sett programmet,
vad är ni rädda för, vill ni egentligen att djurplågare skall bort.

:eek::eek:

Pengarna som folk spelar trav för SKA väl gå tillbaka till travet..?

Jovisst. Det tycker jag också, men nu fick jag ju reda på att endel av dem går till ridsporten. Då kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att ridsporten får så lite, eftersom den uppenbarligen får från travet också. Det innebär ju att ridsporten får ännu mindre egentligen. DET är konstigt. (eftersom det är så otroligt många som rider i vårt land)

Vad pratar du för tok, alla som du kallar det, som sysslar med otillåtna metoder och olagliga,SKA HÄNGAS UT.
Ni har en mängd påståenden utan att ens ha sett programmet,
vad är ni rädda för, vill ni egentligen att djurplågare skall bort.

Problemet är att inte alla ser det på samma sätt som dig.
Bara för att någon använder grisfösare/ barrerar/ rider rollkûr så andvänder alla inom travet grisfösare, alla inom hoppningen barrerar, och alla dresyrryttare utövar kûr...

Folk har en tendens att dra alla över en kam .. Men du kanske inte är så gammal att du hunnit upptäcka hur verkligheten är.

Problemet är att inte alla ser det på samma sätt som dig.
Bara för att någon använder grisfösare/ barrerar/ rider rollkûr så andvänder alla inom travet grisfösare, alla inom hoppningen barrerar, och alla dresyrryttare utövar kûr...

Folk har en tendens att dra alla över en kam .. Men du kanske inte är så gammal att du hunnit upptäcka hur verkligheten är.

Vad menar du.
Vad har det med saken att göra hur folk,gemene man, ser på det hela.
Och vilka j***a kammar man drar det över
Vilka kan göra något åt det hela jo, dom insatta.
Och dom drar precis som du täcket över sig.
Väldigt många börjar nu medge att dom känner till "lite,någon,grisfösaranvändning".
och vad gör man åt det, 'lite djurplågeri är acceptabelt'
menar du,ni verkligen detta, herregud sätt stopp någon gång.

Jag upplever det som att du mässar lite nedlåtande om min ålder
som du inte känner till(som det mesta annat tydligen)
Redogör gärna din verklighet.

Varför det?
Ska det inte va nån förändring.

Det du skrev tidigare i tråden var ett RENT påhopp på samtliga aktiva så det är väl inte underligt om folk här blir förbannade??? :eek:

Och hymla inte om grisfösare, för den används lika flitigt som mobiltelefon i stallarna

Eller hur, bara det påstående får mig att rysa... Inte på grund av att jag inser sanningshalten utan av att du kommer med ett påstående som gör att jag borde har åtminstone två grisfösare i stallet. :mad::mad:

Och sen finns tyvärr alla de som tror att ALLA märkliga beteenden kommer från hur hästarna behandlats. Jag har under min tid jobbat med en del problemhästar och kommit fram till att har man bara tillräckligt mycket pengar så hittar man felet förr eller senare.

Visst finns rötägg här liksom på alla andra ställen men som det försökts säga tidigare i tråden, varför i hela världen ska hela sporten hängas ut pga det?

Och ni som irrar om spelet/prispengarna. ATG (spelorganisationen)är ju ett bolag som ska gå med vinst, en del går till staten och resten går till andra verksamheter. den som orkar läsa den flashiga årsrapporten får det redivisat, jag brukar mest titta på bilderna i den. :o
Prispengarna kommer från STC (sportorganisationen)

[Jag har aldrig sett grisfösare. Är kanske naiv och tror att det omöjligt kan vara lika vanligt som en mobiltelefon. Självklart vet jag att det förekommer, eftersom det finns enstaka fall där det uppdagats]

Jag skulle kunna svara långt på ditt inlägg.
men, SJÄLVKLART VET JAG ATT DET FÖREKOMMER, säger du.
Är inte det tillräckligt då.

Hade lite bråttom när jag skrev...

Eftersom det uppenbarligen har förekommit eftersom det finns personer som blivit dömda, så kan jag inte vara så naiv att tro att det INTE förekommer. Därför bör det förekomma? Jag har aldrig sett en grisfösare, så på så sätt skulle jag lika gärna kunna påstå att det inte förekommer?

De personer som blivit dömda har ju inte varit speciellt framgångsrika, så jag tvivlar starkt på att det är en framgångsrik metod...

Hur som helst är jag 100% säker att mobiltelefonerna används betydligt mer än grisfösare i travstall. Det var ett mycket oseriöst påstående från din sida. Fast jag vet ju inte hur du har det i ditt/dina stall...

Jag har hållit på med trav sen början av 80-talet och stått i ett flertal stall där andra tränare har hållit till samt varit i flera proffsstall. Jag har aldrig sett någon använda en grisfösare på någon häst. Därmed säger jag inte att ingen gjort det. Säkert förekommer det eftersom många pratar om det. Det som tränare sagt är att det skulle aldrig fungera att använda i längden. Hästarna skulle börja bromsa istället. Precis som med körspö: fler hästar har piskats från segern än till den. Ska titta på programmet ikväll för i morgon kommer frågor om vad vi i travet håller på med egentligen.

Vad menar du.
Väldigt många börjar nu medge att dom känner till "lite,någon,grisfösaranvändning".

Jag har varit aktiv i travet i 28 år som skötare/ägare/tränare/veterinär och jag har faktiskt aldrig sett en grisfösare i ett häststall än mindre sett en användas. Däremot har jag HÖRT att en person sagt att någon som känner en som varit ihop med en som känner en som jobbat tre månader hos en större tränare sett denne använda grisfösare. Jag vet inte vad jag skall göra med den informationen.

Vad menar du.

Du verkar ju helt pantad! En sån som dig går inte att diskutera vettigt med!

Jovisst. Det tycker jag också, men nu fick jag ju reda på att endel av dem går till ridsporten. Då kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att ridsporten får så lite, eftersom den uppenbarligen får från travet också. Det innebär ju att ridsporten får ännu mindre egentligen. DET är konstigt. (eftersom det är så otroligt många som rider i vårt land)

Många miljoner av "trav-pengarna" plöjs in i både Flyinge och Strömsholm t.ex.
På nåt sätt tillhör jag den egoistiska skaran som tycker att dom pengarna kunde gå till trav-ungdomsföreningar, amatörföreningar, travbanor med mer.

Ska vid tillfälle leta rätt på siffrorna om hur mycket det gäller.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka