Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Vad konstigt att min sambo råkade ut för just detta och att hästen dog... anledning enligt vet hade den kvävt sig då ej tungband använt.

Om du läser inlägget igen så ser du att det står att hästen kan kvävas av att tungan åker bakåt men den kan inte svälja tungan. Det kan hänga ihop med slappa gomsegel och defekter i svalget vilket gör att struplocket hamnar fel och hästen kvävs (kan vara förslappat på grund av infektioner eller medfött). Det finns många orsaker att hästen kvävs under ansträngning och då tror man att de svalt tungan (vilket är fysiskt omöjligt).

Jag tror att det i folk mun kallas att den sväljer tungan. Sen att det inte till fullo är så men utgången är ju likväl att hästar dör av det. Känns lite som att märka ord:crazy:

MVH Russin8

Jag tänkte eftersom man i tråden är väldigt noga med att det skall vara och bli rätt så kanske det inte skadar eller är kraftigt förolämpande att slå hål på en gammal seglivad myt. Vem vet någon kanske ser det just som en upplysning och inte som en förolämpning och har användning för informationen.

*KL*

NU sitter vi "travare" här och kan inte så mycket göra, än att försöka möta frågorna på måndag. Bävar för jobbarkompisar som inte är insatta som kommer att ha massor av frågor. Det är nog bara att ta tjuren vid hornen. Det är nog bäst för alla att se programmet och skapa sig en uppfattning, om man sedan ska kunna bemöta kritiken.

Samma här, det började redan igår då någon sett trailern. Denna människa är en sådan person som urskiljningslöst tror på allt bara det sägs av någon som hon anser vara någon form av auktoritet, samt är väldigt kategorisk. Hon har/haft halvblod med liten uppfödning. Jag hade ett fall med en travare som fått bäckenfraktur efter att stressad ha hoppat ur hagen och halkat. Hon kunde inte förstå hur en häst kunde få fraktur av att hoppa över ett staket. Jag började beskriva förloppet och när jag nämde att det var en travare så var kommentaren "jahaa var det en travare, då förstår jag, de kan ju inte hoppa, jag trodde det var ett halvblod".....ja ni förstår vilken nivå det här ligger på.

Jag tänkte eftersom man i tråden är väldigt noga med att det skall vara och bli rätt så kanske det inte skadar eller är kraftigt förolämpande att slå hål på en gammal seglivad myt. Vem vet någon kanske ser det just som en upplysning och inte som en förolämpning och har användning för informationen.

Jag tycker ditt klargörande inlägg var jättebra, det är ju rätt vanligt att travtermer tas rätt bokstavligt.

Risken finns väl att det inte blir bättre efter programmet.

Jag tycker ditt klargörande inlägg var jättebra, det är ju rätt vanligt att travtermer tas rätt bokstavligt.

Risken finns väl att det inte blir bättre efter programmet.

Vad då PULLA:eek:....typ:D

För att inte tala om när jag berättade för en isistjej -som fortfarande är helt förstummad över att JAG som inte plågar djur håller på med trav- att vår häst fick en resa i DÖDENS!

Hon trodde att det innebar lastbil till Italien..:p

F.ö efterlyser jag fortfarande konkreta tips och råd hur jag kan tjäna pengar i den här sporten genom att missköta/plåga min häst??

Den enda genvägen till framgång är väl i så fall att göra en Björn Nordstrand men det kapitalet har jag inte. ;)

Tyvärr är väl risken att vi får stå och förklara oss ganska mycket.

- Nä jag är ingen djurplågare!

- nej jag driver inte min häst med elpåfösare!

Osv...

Men samtidigt är det ju bra om det nu förekommer sådana metoder att dom kommer fram. Tyvärr tror jag inte programmet kommer att få det syftet. Det blir nog mer att alla som tränar travhästar använder för hästen plågsamma metoder.

MVH Russin8

..det är jättehårda regler på hur spö får brukas på tävlingsbanorna inom ridsporten:grin: man får tex: spö till hästen på bogen vid hoppning men om man förflyttar spöet till bakdelen och klatchar till ska man bli utesluten.(blir oftas det med) Ochså om man använder spöet "felaktigt" blir man utesluten. (tror inte jag har helt fel iaf) sedan får det inte vara för långt heller. Och på de högre nivåerna använder ju nästan ingen spö..

spöet får användas både på bogen och bakom sadeln, spöet får enbart användas som markering om hästen gjort fel, då genom en lätt klatsh.. om en häst står emot hinder kan man peta met spöet på vägen för att få hästen att ta drivning bättre.

det som ej är tillåtete är att ha spöet uppvinklat (fel håll i handen), att spöa genom användning av rundslag (180 graders supersving med spöet) och det är ej tillåtet att ge hästen flera slag med spöet eller slå för hårt..

i högre klasserna används spö, jag har fotat 150 cm hoppning och ja, dom använder spö dom också..

Jag pratar inte om hästar som har panik eller liknande utan snarare hästar som blivit kuvade eller hur man nu kan uttrycka det.

Jag kan jämföra med en hopphäst/ponny som stannar framför ett hinder, får "ett kok stryk" och sedan hoppar resten av banan galant. Det är inte rätt sätt, men uppenbarligen fungerar det.
Varför hästen sedan inte slänger av ryttaren eller liknande kan jag inte svara på. Ungefär som en hund som lyder ägaren trots att den fått stryk.

ja fast lokala hopptävlingar för nybörjare är ju inte jämförbart med V75.. det är knappast tal om femsiffriga prisssummor..

vilken häst som helst kan krångla sig runt en bana på 90 cm med en bestämd ryttare och lite fart.. och vilken häst som helst kan hoppa en bana på 120 efter lite träning och med en bra ryttare.. att ta sig runt felfritt är en helt annan sak än att vinna ett travlopp.. där är det lite mer kondition och snabbhet som krävs..

och det där med att ge en ponny ett kok stryk när den stannat på fösta hindret.. ja sluga ponnier med ett dussin rävar bakom örat vet att om man tippar av ungen på första hindret slipper man hoppa och får dessutom åka hem direkt :smirk: hoppar man felfritt får man vänta en timme innan prisutdelning.. och så vill ungen säkert hoppa en klass till bara för att man vart duktig..
allt snack om att hästar är 100% genomärliga och naiva är rent bullshit.. visst en häst som litar på sin ryttare och ekipaget vet exakt vart de har varandra funfgerar så.. men 90% av alla ekipage på lokala tävlingar är inte så..

och det där med att ge en ponny ett kok stryk när den stannat på fösta hindret.. ja sluga ponnier med ett dussin rävar bakom örat vet att om man tippar av ungen på första hindret slipper man hoppa och får dessutom åka hem direkt :smirk: hoppar man felfritt får man vänta en timme innan prisutdelning.. och så vill ungen säkert hoppa en klass till bara för att man vart duktig..

:D

Dom är smarta, dom jäkla ponnysarna:devil:

åsså låter vi bli jämförelsen med ridsporten igen, för att slippa att det blir en tjafstråd!

KL

Jag tror att Norrköpings tidning har gjort en "insider" resumé av vad vi har att vänta nu på söndag...

NT

AM

Står sig slätt

Med checkremmen åtdragen, är hästen så uppstramad att den inte längre kan röra sig efter den egna kroppens förutsättningar. Checkremmen gör det svårt att upptäcka om hästen är halt och ännu svårare att avgöra om den är kry.

Hästens rörelser samspelar med huvudets. På volten är huvudena så uppstramade att de inte kan röras på ett naturligt sätt.

När betslet skär in i munnen startar smärtan en kedjereaktion. Hästarna tar betslet med tungan och drar ihop halsen. Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer. För varje skyddsreaktion från hästen, har tränarna satt in ytterligare motåtgärder.

I skuggorna på volten står sig banveterinären slätt.

Eh? va??? :confused:

Artikeln i mitt föregående inlägg och den här nedanför är skrivna i början av 2008 men något vi säkert känner igen nu på söndag kväll..

Kommer även STC veterinäravdelning med i Kalla Fakta?

STC svar till artikeln ovan

AM

Artikeln i mitt föregående inlägg och den här nedanför är skrivna i början av 2008 men något vi säkert känner igen nu på söndag kväll..

Kommer även STC veterinäravdelning med i Kalla Fakta?

STC svar till artikeln ovan

AM

Såg precis den och hade tänkt klippa in. Risk att det finns de som inte läser, så jag klistrar in Peter Forssbergs svar.

"Faktafel skapar en felaktig bild"

Sanningen är ...

• Att banveterinären har en timmes värmningar före första start som besiktningsmöjlighet samt de 20 minuter som är mellan varje lopp, men, det vill jag medge, att TV-sändningar medfört en tidspress vilket utmanar oss att hitta nya lösningar för tillsynsarbetet,

• Att varje banveterinär bestämmer om checkrem skall vara anspänd eller inte, på Mantorp sker detta inte, detta beslutar således Darenius,

• Att de hästar som dör i tävling (genomsnitt 5 per år av 100.000 starter) samtliga obduceras. Inte i något fall finns munskador som möjlig orsak under de mer än 25 år denna rutin funnits,

• Att om tungband, som endast får vara av banveterinärerna godkänd typ, används så är detta för att hästen inte skall lägga tungan på fel sida om bettet och bli ostyrbar - djurskyddsåtgärd som inte påverkar hästen i övrigt,

• Att förutom banveterinären så finns för djurskyddskontrollen en hel måldomarnämnd, en hel bandomarnämnd, ekipagekontrollanter och dopningskontrollanter,

• Att missbruk av körspö som överskrider djurskyddet medför avstängningar och i vissa fall åtal,

• Att som mediciniska hjälpmedel finns en hel akutlåda som sporten bekostar, banveterinärens enkla skyldighet är att kontrollera dess aktuella innehåll,

• Att banveterinärens skyldighet endast är att akutomhänderta ev olycksfall, dessa skall remitteras vidare till andra veterinärer för åtgärd såsom röntgen mm,

• Att i friskintygen kan banveterinären kräva EKG, halskontroller eller i övrigt exakt det han/hon vill ha undersökt,

• Att inga 50% uppvisar lungblödningar, i de få fall blödningar förekommer så har de inte alltid en sjuklig bakgrund - samband sjukdom/blödning saknas oftast,

• Att andra instanser följer upp skador och sjukdomar då banveterinären enbart är förordnad under tävlingstid,

• Att banveterinärernas löner med omkostnader visserligen är ca 6 miljoner, men därutöver går lön till alla de andra funktionärer som har en tillsynsuppgift, liksom omkostnader på 10 - 12 miljoner för dopningskontrollen, kostnader för sportens veterinäravdelning med djurskydd som huvudansvar, kostnader för utbildningar inom djurskyddet, kostnader för tillsynskommittéer vid varje travbana.

Om dessa fakta hade presenterats så hade bilden av en sport som tar sitt djurskyddsansvar framträtt. De viktigaste tillgångarna för svensk travsport är all den kompetens som finns inom sporten (tränare, skötare, körsvenner med flera) vilken vi hela tiden eftersträvar att förbättra, allt det förtroende som visas från allmänhet och myndigheter och den goda dialog vi har med landets övriga banveterinärer, inte minst i vår Djurskyddskommitté där Darenius tyvärr inte diskuterat dessa påstådda problem. Med detta skapar vi de viktigaste hörnpelarna i vår verksamhet - djurskyddet och spelsäkerheten.

Det är svårt att inte ta åt sig personligt när man håller på med trav och läser de här artiklarna... :crazy:

Jag kommer INTE att se programmet...

Jag kommer INTE att se programmet...

Du väljer naturligtvis själv hur DU vill göra. För egen del känner jag att jag är TVUNGEN att se programmet. Förväntar mig att bli "bombad" med frågor när jag kommer på jobbet på måndag. Sedan lär det väl även komma frågor från släkt, vänner, grannar m.fl., om jag är en sån där djurplågare som de såg på TV. Då gäller det att veta vad som sagt och inte för att kunna förklara hur det ligger till i mitt stall. Vad som stämmer och inte.

Om man läser Peter Forssbergs svar på artikeln, ser man ju att artikelförfattaren åtminstone i flera fall är mytoman. Det finns nog överhängande risk att även Kalla Faktas reporter kan sållas in i samma fack?

Givetvis finns det rötägg inom travet, men då vill jag se att dessa hängs ut personligen och inte i ett "generaliserande reportage" om travsporten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka