Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ska vi nu prata om magsar och att forbjuda hastar med detta att starta skulle jag hemskt garna vilja veta hur detta ska ga till.
For att kunna gora en endoskopi (ratt ord?) kravs ju att magsacken ar helt tom. En hast kan utveckla magsar om den har tom magsack i mer an 12 timmar. Jag vet inte hur det fungerar i sverige men har vill veterinaren att hasten skall vara utan mat i MINST 24 timmar innan de gar ner dvs gott om tid for hasten att utveckla magsar utan att ha haft det innan. Nu menar jag inte ga fran 0% till 100% pa bara ett dygn men en hast med inga eller lindriga besvar kan orsakas betydligt varre skador av sjalva undersokningen.
Jag personligen tycker iallafall inte att det ar ratt vag att ga med klinisk undersokning om det gar ut over djurens halsa. Sa hur ska vi da bestamma vem som har ulcers eller ej?
Aptit? De som bara har dalig aptit och inga magsar kommer ju ryka. Finns aven de dar aptiten inte andras innan sjukdomen ar valdigt langt gangen.
Nedsatt prestation? De som "kommer ur form" ryker ocksa.
Dalig harrem?
Dalig avforing?

Oavsett hur manga symptom som radas upp kanns det inte sakert nog. Allt kan ha annan forklaring eller inte ens existera i just den individen.

Ska vi tvinga alla att ga pa omephrozole? (Mycket ologiskt men de flesta hastar behover det)
Tvinga alla hastar att ha ett minimum av grovfoder, aven farskt gras. (En RATTIGHET for alla hastar i varlden men hur logiskt ar det att alla tranare gar med pa det?)

Nar det kommer till bett vilket ocksa varit uppe tidigare.
En hast ar inte gjord for att ha bett i munnen.
Vi kan aldrig gora dte naturligt att stoppa in en jarnbit i kaften och tro att det inte kommer ha nagon paverkan pa djuret - det ar bara barnsligt.
Sjalvklart maste vi se till att gora det basta av situationen. Bett skall passa bra och vara utformade pa mest ultimata sett. Det ar olika fran hast till hast. En sanning galler inte alla!

Fragan ar hur reglerar man det pa ett rattvist och effektivt satt?
Bettkontroller? - Att se till att bettet inte ar farligt ar val latt nog men vem bestammer om storleken ar det ultimata? Vem bestammer om hasten behover skarpan i bettet eller ej?
Forbjuda kak? - Logiskt? Rattvist?
Forbjuda kak i munnen? (Dvs behalla kindstropp, raymond etc) - Rattvist? Nodvandigt?
Forbjuda tungband? - Nodvandigt? Sakerhetsmassigt?
Forbjuda korsatt? KAn du bestamma om kusken behover saga i munnen pa hastkraken eller inte. Ar det pga en liv eller dod situation eller en grinig kusk med pallplats i skallen.

Faktum - det ar inte bara bettets utformning som gor skada utan hur det anvands. Vem reglerar det?

Jag haller till och verkar i Canada och reglerna har ar mycket annorlunda mot hemma i Sverige. Det tillats skarpare hjalpmedel, annorlunda mediciner och anorlunda korsatt. Om jag missat nagot vasentligt i mina tankar - please correct me, jag gor bara mitt basta.

Jag tycker du har tagit med många bra aspekter i ditt inlägg. :idea:

Även jag bävar för att komma till jobbet på måndag eftersom travet har högt fokus här på mitt jobb för tillfället.

Jag vet ju att programmet vinklar allt så sensationslystet som möjligt och är rädd för att detta ska bli mycket negativ PR för travet. :crazy:

Och hur svårt är det att veta eftersom h*n svarade Jettan? :confused:

nej, lär inte ha svarat mig då jag inte uttalat mig hur i vida det är något djurplågeri med ridsport.... tror jag i alla fall inte:confused:
skulle vara mitt uttalande om att travhästar är dyrare än ridhästar i drift, men det står jag för. jag är inte fördomsfull mot ridsporten och jag är inte okunnig, jag baserar nämligen mitt uttalande på tidigare egna erfarenheter.:cool:

Nar det kommer till bett vilket ocksa varit uppe tidigare.
En hast ar inte gjord for att ha bett i munnen.
Vi kan aldrig gora dte naturligt att stoppa in en jarnbit i kaften och tro att det inte kommer ha nagon paverkan pa djuret - det ar bara barnsligt.
Sjalvklart maste vi se till att gora det basta av situationen. Bett skall passa bra och vara utformade pa mest ultimata sett. Det ar olika fran hast till hast. En sanning galler inte alla!

Fragan ar hur reglerar man det pa ett rattvist och effektivt satt?
Bettkontroller? - Att se till att bettet inte ar farligt ar val latt nog men vem bestammer om storleken ar det ultimata? Vem bestammer om hasten behover skarpan i bettet eller ej?
Forbjuda kak? - Logiskt? Rattvist?
Forbjuda kak i munnen? (Dvs behalla kindstropp, raymond etc) - Rattvist? Nodvandigt?
Forbjuda tungband? - Nodvandigt? Sakerhetsmassigt?
Forbjuda korsatt? KAn du bestamma om kusken behover saga i munnen pa hastkraken eller inte. Ar det pga en liv eller dod situation eller en grinig kusk med pallplats i skallen.

Faktum - det ar inte bara bettets utformning som gor skada utan hur det anvands. Vem reglerar det?

Jag haller till och verkar i Canada och reglerna har ar mycket annorlunda mot hemma i Sverige. Det tillats skarpare hjalpmedel, annorlunda mediciner och anorlunda korsatt. Om jag missat nagot vasentligt i mina tankar - please correct me, jag gor bara mitt basta.

Men nu är det ju så att man med jämna mellanrum gör koller på hästarnas utrustning, sk. stickprov strax före start. då kollas det att man följer STC:s reglement som bestämmer vilken utrustning man får ha vid tävling. Har man otillåtna saker på hästen, ja då får man åka hem (vet ej om det följs böter med det, har ej råkat ut för det).

Sverige är överlag, speciellt jämfört med andra länder väldigt strikta med bestämmelser om utrustning, mediciner m.m. Sen kan jag å andra sidan tycka att en del saker är helt galet fel, som tex med bett, som att vissa bett inte får användas (av gud vet vilken anledning..:confused:) medans andra bett, betydligt sämre får användas...

Fördbjuda tungband tycker jag är helt galet, ur säkerhets och hälso-synpunkt!
Det har faktiskt hänt att hästar har svalt sin tunga och kvävts till döds!!

Käk är också en säkerhetsåtgärd för att ge hästen stöd.

Uttrustning i all ära, men de hästar som travar bäst och fortast är väl ändå dom som inte är belamrade med en massa utrustning??? Tex. Gidde Palema
Anledningen: Har du en häst som inte travar så bra måste du ha skydd och utrustning för att hjälpa den och den har förmodligen svårare att tjäna mycket pengar än en häst som travar som en klocka och inte behöver skydd och hjälpmedel och denna häst tjänar förmodligen mer pengar...

Och det är ju för övrigt det sist nämnda vi avlar för och vill uppnå!!!:idea:

Det är helt omöjligt för en häst att svälja sin egen tunga. Detta är en STOOOR myt att den kan göra det. Det är helt fysikt omöjligt, utan de blir avslappnad, åker bakåt och täpper till luftvägarna...
Detta är vanligare på travare som springer med högt huvud...och då kan man ju fråga sig vad fan folk ska med uppchecken till ? Man använder en rem som gör att hästen ska hålla upp sitt huvud, sen måste man ha en annan rem runt tungan för att förhindra att första remmen gör skada ? Helt ologiskt dumt.

Det är helt omöjligt för en häst att svälja sin egen tunga. Detta är en STOOOR myt att den kan göra det. Det är helt fysikt omöjligt, utan de blir avslappnad, åker bakåt och täpper till luftvägarna...
Detta är vanligare på travare som springer med högt huvud...och då kan man ju fråga sig vad fan folk ska med uppchecken till ? Man använder en rem som gör att hästen ska hålla upp sitt huvud, sen måste man ha en annan rem runt tungan för att förhindra att första remmen gör skada ? Helt ologiskt dumt.

Vad konstigt att min sambo råkade ut för just detta och att hästen dog... anledning enligt vet hade den kvävt sig då ej tungband använt.

Nja, riktigt så enkelt att de rakt motverkar varandra är det inte.

En del hästar måste ha tungband oavsett käk eller inte. Det kan vara rent livsfarligt i vissa situationer om hästen lägger tungan över bettet.

Aveln har ju helt klart förbättrat aktionen hos travarna, men käk är för vissa hästar en nödvändighet och för andra en säkerhet och det måste vi respektera.

Nja, riktigt så enkelt att de rakt motverkar varandra är det inte.

En del hästar måste ha tungband oavsett käk eller inte. Det kan vara rent livsfarligt i vissa situationer om hästen lägger tungan över bettet.

Aveln har ju helt klart förbättrat aktionen hos travarna, men käk är för vissa hästar en nödvändighet och för andra en säkerhet och det måste vi respektera.

precis! :) lyckades dock inte få ihop det så tydligt som du!

Jag vet att det gors stickkontroller och att utrustningen maste folja reglerna. Jag var mer inne pa en linje med att ett tvadelat bett inte ar optimalt for alla hastar men vem ska bestamma vilka hastar som ska ga pa det och vilka som inte ska det.

Haller med om att en del utrustning som inte ar tillaten har en ypperlig funktion i mina ogon. Jag skulle vilja se en ordentlig utredning pa manga hjalpmedel som inte ar tillatna i den svenska travsporten (tanker sa det knakar for att hitta bra exempel)
Ta tex Cornell Collar - forbjudet eftersom edt ar "grymt". Det faktum att det forhindrar kvavning genom struplocks stangning verkar ingen ha forstatt. Vi har sjalva anvant det och det fungerar ypperligt. (MArren hade haft flertalet operationer, gatt med tungan i sparrgrimman etc hos andra tranare men inte lyckats andas tills dess vi satte pa henne CC'n.)

Delvis kl*
Haller med om att tungband och kak ar nodvandigheter pa de allra flesta hastar fastan at aveln tagit fram en "renare" individ. Mina fragor var mer at det hypotetiska hallet.

Precis så, du skrev exakt vad jag tänkte.

Sen är det ju inte så att man kör med käk hela tiden. Det är ju vid snabb jobb och tävlingar. När man tränar i till vardags så kör de flesta utan käk.

MVH Russin8 som kommer från ridsporten och nyligen blivit med kallblodstravare

Håller med. Tror aldrig jag har sett en häst med käk i vanlig träning faktiskt, men som sagt vid snabbjobb och start.

Precis så, du skrev exakt vad jag tänkte.

Sen är det ju inte så att man kör med käk hela tiden. Det är ju vid snabb jobb och tävlingar. När man tränar i till vardags så kör de flesta utan käk.MVH Russin8 som kommer från ridsporten och nyligen blivit med kallblodstravare

Kan gå till mig själv här, har bara käk i lopp i princip. Sällan att jag ens har det i provlopp el ens i värmning innan lopp.

Har haft en , som nu är min fölmärr, som jag var tvungen av säkerhetsskäl att ha käk på hela tiden under en "omskolningsperiod" men utan käkpinne( hade sk unghästbett i läder) , och vi var tvungna att vara två som ledde henne ur stallet till värmning & lopp , varav en satte på käken utanför. Och innan vi släppte loss sa vi "1-2-3".. Hon hade haft en mindre bra skola som unghäst.
Men som pricken över i:et efter allt arbete åkte vi till hennes gamla hemmabana i Karlstad & Aarum skulle köra. Han klappade på hästen & tyckte hon var "såå fiiin" men frågade sen " Är hon farlig eller?" :rofl:
Det var så härligt att kunna se henne skritta lugnt ut ur stallet, på defileringsvolten & sen jogga defilering utan käk & sen kunna ta på den som en vanlig häst ( och inte var den kort heller). Fd ägarna gapade & frågade hur jag gjort - kärlek, svett å tårar var mitt svar.

Och hur många av oss är det inte som kämpar såhär med våra hästar?

Yiihaaa! DU har ju grymt koll på läget..

Gissar att det beror på att det är så mycket pengar inblandat i travsporten jämfört med annan hästsport.
Det enda folk vet är väl att det är stora prispengar i vissa lopp?
Hoppas TV tittarna informeras om hur mycket jobb och pengar det går åt för att (i bästa fall) få en travhäst till start.
Hoppas även information går ut om hur få hästar som går med vinst eller ens går runt ekonomiskt och att sjuka eller skadade hästar inte genererar några pengar till sin ägare eller tränare.
Trav är en passion och livsstil för massor med människor och det vore synd om de skulle bli smutskastade av Kalla Fakta bara för att det finns en viss liten % lycksökare, okunniga och oseriösa inom sporten, precis som överallt annars i samhället.
Oddsen är tyvärr rätt låga för att det blir så.:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka