Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

tänkte citerat och kommenterat den artikeln från NT men jag blev bara arg och ledsen på att man ens får skriva en artikel och publicera den med såhär pass allvarliga faktafel!!! :(

Jasså..ska du hit ? Jag har ju starthäst jag med på mån...micke brukar köra åt mig men han har egentränad i det loppet.

Du väljer naturligtvis själv hur DU vill göra. För egen del känner jag att jag är TVUNGEN att se programmet. Förväntar mig att bli "bombad" med frågor när jag kommer på jobbet på måndag. Sedan lär det väl även komma frågor från släkt, vänner, grannar m.fl., om jag är en sån där djurplågare som de såg på TV. Då gäller det att veta vad som sagt och inte för att kunna förklara hur det ligger till i mitt stall. Vad som stämmer och inte.

Om man läser Peter Forssbergs svar på artikeln, ser man ju att artikelförfattaren åtminstone i flera fall är mytoman. Det finns nog överhängande risk att även Kalla Faktas reporter kan sållas in i samma fack?

Givetvis finns det rötägg inom travet, men då vill jag se att dessa hängs ut personligen och inte i ett "generaliserande reportage" om travsporten.

Jag hoppas att min omgivning respekterar att jag argumenterar för sporten utan att ha sett programmet.

Just under sändningstid är jag ute och jobbar i ett stall, men även om jag varit hemma är det tveksamt. Jag gillar inte TV och de flesta vet om att jag inte kollar. (Bara Elitloppet)

Jag tänker inte heller se det. Jag anser att mina 40 år på stallbackarna har gett mig en betydligt bättre grund att bedöma hur travsporten och djurskyddet sköts än vad en tillfälligt besökande journalist kan återge på en knapp timme i televisionen.

Markligt att sa manga svenska tranare fatt "gris fosar ryktet".
Jag har aldrig hort nagot liknande om en amerikansk tranre. Det florerar rykten oom precis allt och jag vet med mig att manga tranre fuskar pa ett eller annat satt men just grisfosare...

Det enda folk vet är väl att det är stora prispengar i vissa lopp?
Hoppas TV tittarna informeras om hur mycket jobb och pengar det går åt för att (i bästa fall) få en travhäst till start.

Jag menar att det är mycket pengar inblandade i och med att det spelas på travet för miljoner. Vad det kostar att ta fram en bra travhäst är väl ingen större skillnad på vad det kostar att ta fram en hopp/dressyrhäst i de högsta klasserna så på det viset skiljer det nog inte.

Jag menar att det är mycket pengar inblandade i och med att det spelas på travet för miljoner. Vad det kostar att ta fram en bra travhäst är väl ingen större skillnad på vad det kostar att ta fram en hopp/dressyrhäst i de högsta klasserna så på det viset skiljer det nog inte.

Nja...det kan faktist skilja 150 tusen i bara fölavgift...
Eller om man vänder på det hela..
Kan få 11-12 "Cortezare för priset av en Going Kronos..typ. ;)
Lägg sedan på dryga 6-10 tusen i månaden i träningsavgift. Därtill tillkommer veterinär, skor utselning transport..osv.....
Utrustning m.m.

Det här med prispengar är ju intressant.

Jag skulle vilja att travsportens pengar gick tillbaka till travet.
Inte till andra grenar.... :devil:

För det är ju dom stora summorna folk retar sig på, dom okunniga alltså.

AM

Nu sa de just på TV att han riskerar avstängning för ryktena...
Herregud, har de inget annat att göra än att jävlas med folk ?? :devil:
Och vad är det för sa**ns fjolla som inte kan ta av sig luvan och visa ansiktet och rösten när han smutskastar Åke??

Hmmm, nu var det med på TV4 sporten också...intervju med Svanstedt, han var lite gnällig kan man säga

Jasså..ska du hit ? Jag har ju starthäst jag med på mån...micke brukar köra åt mig men han har egentränad i det loppet.

Ingen ska tyvärr till soliga Karlstad. :mad:
Är uppbokade, sedan länge, just den här måndagseftermiddagen och då det kommer hit folk från Uppland, med förbokade flygbiljetter, så går det inte att boka om.
Första gången han startar utan att någon är med, just därför ska du se att Mikael J lotsar honom rätt från ett besvärligt sjundespår..
Trist, hade varit så kul att få möjligheten att hälsa på er! :cry:
JAg håller tummarna och följer din pålle! :love:

Jag såg inslaget på TV4 nu.
Jag ska ju erkänna att jag hade inte satt hästen hos Kermit, men det av andra skäl, och hans berömda grinighet ställer honom inte i bättre dager.

När vi är inne på en sk. grisfösare.
Jag minns att jag hörde en skröna från Åbys stallbacke i tidernas begynnelse.
Det var en tränare som hade testat det här och hästen hade svarat kanon första gången.
Andra gången slog den både kusk och sulky halvt fördärvade!
Jag har ingen aning om sanningshalten i det här men beroende på vem som berättar storyn så ändras tränarens namn.
Anta nu att Kermit använder sig av det här på sina avläggare -hur omsätter man grisfösaren i praktiken i löp och riskerar man inte att få en bakrädd häst?
Det logiska skulle väl vara att du kan få en häst att öka en gång men att nästa gång slår den röva till?

Micke brukar vinna med bra hästar när han kör första gången
Jo el brukar dom ju säga att det går ett par ggr sen lägger dom av förever. men ag tror nog att det är fler än han i såfall som haft el i rumpan på dom...men det är bara rykten så jag slka inte sitta här oh tala "sanningar"
lite tråkigt att han visades den fula sidan med "utfallet" ...detta blir nog ett modell mindre jordskred, härde att åbyvetten strök bort hejvilt och gav en massa startförbud i torsdags pga av programmet i morgon...

Tråkigt att du inte kommer

ja alltså, jag kan inte förstå hur det skulle fungera i längden... hur många hästar skulle inte slå liksom????

våran slog ju bara vi ryckte tussarna.... och han är SNÄLL!:D

Aldrig har jag med sån glädje sett fram emot ett program som nu.
Och ju mer jag läser den här tråden, så förstår jag hur viktigt kalla faktas reportage är,
förmodligen det viktigaste på årtionden inom travet.
Hur människor som säger sig värna om djuren,sporten är rädda för ett program som ska
avslöja oegentligheter om det samma, gör mig rädd.
Tydligen vet alla vad som händer i träningen men vill inte att det skall avslöjas.
Vilka skyddar ni, era uppdragsgivare?
Man pratar om vinklade reportage,samtidigt som man försöker vinkla hela tråden.
Vi,jag har hästar, uppfödning, familjemedlemmar som är engagerade inom sporten.
Vi kräver att rötäggen skall bort,även om dom har varit där länge.
Och hymla inte om grisfösare, för den används lika flitigt som mobiltelefon i stallarna.
I vissa stall ialla fall,där personalen är blind, och saknar omtanke om djur.

Aldrig har jag med sån glädje sett fram emot ett program som nu.
Och ju mer jag läser den här tråden, så förstår jag hur viktigt kalla faktas reportage är,
förmodligen det viktigaste på årtionden inom travet.
Hur människor som säger sig värna om djuren,sporten är rädda för ett program som ska
avslöja oegentligheter om det samma, gör mig rädd.
Tydligen vet alla vad som händer i träningen men vill inte att det skall avslöjas.
Vilka skyddar ni, era uppdragsgivare?
Man pratar om vinklade reportage,samtidigt som man försöker vinkla hela tråden.
Vi,jag har hästar, uppfödning, familjemedlemmar som är engagerade inom sporten.
Vi kräver att rötäggen skall bort,även om dom har varit där länge.
Och hymla inte om grisfösare, för den används lika flitigt som mobiltelefon i stallarna.
I vissa stall ialla fall,där personalen är blind, och saknar omtanke om djur.

Jag har aldrig sett grisfösare. Är kanske naiv och tror att det omöjligt kan vara lika vanligt som en mobiltelefon. Självklart vet jag att det förekommer, eftersom det finns enstaka fall där det uppdagats. Visst ska rötäggen bort! Det gäller som jag skrev ovan, ATT RÖTÄGGEN hängs ut om det finns konkreta OCH hållbara bevis för detta. Inte ett generaliserande reportage där det framställs som att alla gör det. Det tror jag inte DU/NI tjänar på heller.

Det känns som ett hån mot oss som lägger ner hela vår själ i att ge hästarna den bästa möjliga vården och förutsättningarna. Det tror jag gäller de flesta på detta forum. Vi vill inte bli uthängda som djurplågare! Det förtjänar vi inte heller. Jag försvarar bara mig själv och alla andra som älskar sina travhästar.

[Jag har aldrig sett grisfösare. Är kanske naiv och tror att det omöjligt kan vara lika vanligt som en mobiltelefon. Självklart vet jag att det förekommer, eftersom det finns enstaka fall där det uppdagats]

Jag skulle kunna svara långt på ditt inlägg.
men, SJÄLVKLART VET JAG ATT DET FÖREKOMMER, säger du.
Är inte det tillräckligt då.

Jag skulle kunna svara långt på ditt inlägg.
men, SJÄLVKLART VET JAG ATT DET FÖREKOMMER, säger du.
Är inte det tillräckligt då.

Faktumet att grisfösare förekommer inom travsporten, ger alltså tv4 rätten att hänga ut ALLA som sysslar med trav som djurplågare?

Ville bara klargöra vad du menar.

Jga har haft o göra med ett par hästar som helt klart råkat ut för ngt. Världens snällaste att leda, rida i grimma allt, men sätt på en sadel, sele eller bett så kan du inte stoppa hästen. den ena dog av njur eller leversvikt tror jag det var, han kunde inte längre sätta hull men inga egentliga fysiska problem fanns. HAn var utredd från topp till tå.
Jag fick hem en häst från en blivande proffstränare som jag haft innan och som aldrig gjort en människa förnär, jag skulle sätta på täcket o gjorde som jag alltid gjort med henne o hästen blir skogstokig. en annan incident var när hon fick tag i spöet från speedcarten o drog in det i boxen, vi hade aldrig eg använt spö till henne innan hon flyttade så vi visste inte vad som hänt, så pappa gick in boxen o tog upp spöet som vi brukar göra o han höll på att dö därinne, hon fick totalpanik. Sedan gick hon inte att köa, innan hade hon varit pigg men lättkörd, nu var det som att dra i en vägg o hon bara skakade.
Vi lät henne sluta tävla trots mkt ogjort, hon ville inte längre helt enkelt.
Så visst används det ibland tuffa metoder men jag tror ändå att det är en bråkdel av tränarna som är såna, jag menar de kommer ju själva att förlora på det i längden då hästen bara presterar ett kort tag, sen orkar den inte längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar