Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

KL

var precis in på tv4.se för att titta när programmet började och såg att de hade en fråga där som man kunde rösta på..

Den lydde:

Är det dags att förbjuda spödrivning?

Ni kan ju gissa på hur rösterna var fördelade..

Hur kan någon vilja det? Man ser ju hur det ser ut i norge där det är förbjudet. Hur dom viftar med tömmarna och grejjer. Kan lova att det är bra mkt mer obekvämt för hästen än att man petar på dom lite med spöt.

Det är ju samma sak som att förbjuda spöet i hoppning eller dressyr. Istället för att lägga på spöet innan avhopp om hästen tvekar så måste ryttaren kanske ta i hårdare med skänklarna istället.

Spöet finns av en anledning, inte för att slå hästen.

Du verkar ju helt pantad! En sån som dig går inte att diskutera vettigt med!
Vem ska bli bannad:)
Ursäkta, jämförelsen med mobiltelefoner var givetvis lite hårddragen.
Men jag tillade "i vissa stallar där personalen är blind och man saknar omtanke om djur".
Det är DU som upplyser mig om att det är så i alla stall,jag har inte sagt det.

Det ligger i sakens natur att det som inte är tillåtet och kriminellt
hemlighålls för alla.
Men det kan jag tala om att jag vet väldigt mycket om vad som pågår i stallarna och som är okänt för dom flesta,inte bara om hästhantering och medicinering.
utan om tränare som är speltorskar och annat, och det är vi många som gör
men att föra saker i bevis är något helt annat.
Speciellt om personalen är blind eller skyddar sin arbetsgivare.
Det pågår saker som inte är tillåtna, om det sen är i ett stall eller flera stall har inte med saken att göra det måste förhindras.
Men att göra ned ett program innan man sett det, och dessutom inkompetens förklara den veterinär som ställer upp med person är inte ens
demokratiskt.
För er duktiga men aningslösa beskriv för mig ett recept på
att träna upp en häst från trögbock till flygmaskin på en vecka.
jag ser exempel på det hela tiden, så det måste gå.
självklart med tillåtna metoder.

Jag vill bara klargöra en sak...

Det är inte tillåtet för travtränare att spela på sina egna hästar

Men jag tillade "i vissa stallar där personalen är blind och man saknar omtanke om djur".

Detta kan jag endast tolka som att det i vissa stall samlas en sluten krets, en klan, som anammar samma filosofi -och gör man inte det så håller man åtminstone tyst?
Dessa stall måste ligga ensligt utan insyn, och hästägarna, om inte även dessa är medlemmar i "klanen" ha fått order om bestämda besökstider, om det här ska fungera i praktiken.

Det ligger i sakens natur att det som inte är tillåtet och kriminellt
hemlighålls för alla.

Alla utan "klanen"?
De tränare du hänvisar till måste vara småtränare.
Annars har jag svårt att förstå hur en stortränare, där så många människor är inblandade i form av personal (som omsätts och går vidare), hästägare (som omsätts och går vidare) och övriga aktiva, hur dessa kan undanhållas kriminell verksamhet.

Men det kan jag tala om att jag vet väldigt mycket om vad som pågår i stallarna och som är okänt för dom flesta,inte bara om hästhantering och medicinering.

Om du vet, till skillnad mot oss, väldigt mycket om vad som sker i stallarna nattetid som är okänt för de flesta så undrar jag för det första varför DU är en av dom som vet och för det andra undrar jag varför du inte har höjt din röst och gjort en anmälan mot just dessa specifika stall.

När det kommer till medicinering så vill jag påstå att de krav som ställs i Sverige på olika preparat ibland är befängd!
Det är så microskopiska enheter som testerna visar -det räcker att en häst har stått bredvid en annan häst, som i sin tur står på medicinering som inte är prestationshöjande ett dugg- för att det på löpsedlarna skriks ut att den ickemedicinerade hästen var dopad!

För er duktiga men aningslösa beskriv för mig ett recept på
att träna upp en häst från trögbock till flygmaskin på en vecka.
jag ser exempel på det hela tiden, så det måste gå.

Ge oss några konkreta exempel, ur den digra exempelskörd du har att ösa ur, på "trögbockar" som har blivit "flygmaskiner" på en vecka..:crazy:

F.ö saknar jag Snigelfarmors sakkunniga betraktelser i den här diskussionen.

Senast ändrad:

*kl*

Jag hoppas verkligen alla som ser kalla fakta i kväll ser på travet som går nu också. Där kommer bla veterinären Peter forsberg tala...

har redan sagts en hel del bra saker...

Tack Trygg att du orkade svara så bra! :)

”Nån som vill skada mig”
Redan för tre år sedan anklagades Åke Svanstedt för att ha använt ”grisfösare” i träningen. Då sade han så här i en stor intervju för Aftonbladet:

– De har ringt runt till folk som jobbar åt mig och hästägare och till och med medarbetare som slutade för flera år sen. De hoppas väl att de ska hitta nån som är osams med mig och som kan avslöja nåt som hämnd. Men det finns ju ingenting att avslöja, säger Åke.

Ingen har frågat dig rakt ut?

– Nej, det är bara personer runt omkring mig som intervjuas om mina metoder. Men dessa har förstås omedelbart rapporterat till mig om vad som pågår.

Varifrån kommer det här ryktet, då?

– Det är väl nån som vill skada mig, antar jag.

Skulle det kunna fungera, det här med att ge en häst elstötar?

– Kan jag inte tänka mig. En häst som man sticker i baken på det viset borde bli ”bakrädd”, som vi säger. Den skulle inte vara i psykisk balans. Ser man på de hästar jag har så är de verkligen inte hetsiga av sig, det går inte att skrämma sig till framgång i den här branschen.

Hur störd är du över det här?

– Äh, dom får hålla på bäst dom vill...jag har ingenting att dölja. Det är ju fler tränare än jag som misstänkliggjorts. Men STC (travsportenshögsta organ) har gjort åtskilliga, oanmälda kontroller hos mig, de gårigenom medicinskåp och allting och hittar aldrig nåt fel på minaträningsmetoder.

Kalla Faktas program om ”Det dolda djurplågeriet” sänds på söndag klockan 19.20 i TV4.

Trav365 har sökt Åke Svanstedt för en ny kommentar, men han har inte gått att nå.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3885123.ab

Inte ovanligt
I kväll i TV4:s ”Kalla Fakta” träder ett anonymt vittne fram och uppger att Åke Svanstedt använder den olagliga metoden i sin träning. Vittnet berättar att Svanstedt inte använder metoden på merparten av sina hästar, men att det inte är ovanligt att det förekommer. Svanstedt ska ha gett order till sina anställda om att använda elchockerna i träning. Men några bevis finns inte.

– För att man ska kunna göra något i ett rättssamhälle så måste man ha bevis och flera vittnen. Att ha en skuggad person med förvrängd röst som berättar det här, det håller inte, säger Peter Forssberg.
Kommer ni att göra ett nytt tillslag på Svanstedts gård?

– Det talar vi inte om.

Hur ofta har ni varit på gården?

– Vi gör anmälda, eller oanmälda besök en gång per år. Men det gäller inte bara Svanstedt, det gäller alla proffs.

Ryktena om att Svanstedt ska ha använt el på sina hästar har cirkulerat i flera år men inga bevis har hittats.

Förödande konsekvenser
Tror du att det kan vara en bluff det här? Att någon vill skada Svanstedt?

– Vi har håller alla möjligheter öppna. Visst kan det vara så att det är någon som vill Åke illa. Vi måste agera som att båda de här påståendena är sanna. Vi kan inte blunda för att det finns mycket avundsjuka i den här branschen. Jag tycker det är dåligt att man försöker göra tv på något som bara är rykten, Om det nu bara är rykten. Låt oss säga att det är lögn alltihopa, då får det ju förödande konskevenser för den som är drabbad.
Hur har tipsen kommit in?

– Vi har fått några anonyma telefonsamtal som inte går att spåra. Och några anonyma brev, sannolikt har flera av dessa brev samma avsändare.

Vilket straff väntar Svanstedt om detta kan bevisas?

– Om det finns något som liknar bevis, så börjar vi en utredning. Har man sådana här grova misstankar, så tar man Åkes Svanstedts licens direkt. Får man ett erkännande eller liknande så blir han av med licensen och beträdandeförbud på alla travbanor. Han får inte vara på varken stallbacke eller publikplats. Samtidigt lämnar vi hela vår utredning till våra domstolar som får avgöra vilket straff det ska bli, samtidigt skickar vi den vidare till polisen. Sen får de föra det vidare.

– Men jag kan säga att det här brottet är ett solklart brott mot djurskyddslagen. Sannolikt brukar det bli dagsböter, följdverkan på det är att man blir tilldömd ett djurhållningsförbud, antingen bara hästar eller för alla djur.

Kalla Faktas program om ”Det dolda djurplågeriet” sänds i kväll klockan 19.20 i TV4.

Trav365 har sökt Åke Svanstedt för en ny kommentar, men han har inte gått att nå.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3888453.ab

Hoppas att det är OK för moderatorerna att jag länkat in detta från aftonblaskan. Vill bara visa vad programmet skall ta upp och vad personer själv har sagt om saken.

Det är nämligen viktigt för folk som tror att dom ser & hör att få se att det fega anonyma personer som har anmält.
Har du en ärlig historia att berätta så behöver du inte dölja din identitet. Det är lögnare, tjuvar och annat löst folk som inte vågar träda fram i sådanna här solklara fall...

Med all säkerhet är det någon skom vill skada denna person ... vilket är oerhört sorgligt!

Det jag konkret kan tycka är att det är konstigt att de inte kollar upp källan bättre. Hade jag sett en sådan här sak i ett stall hade jag utan att tveka anmält och stått för det...

Man vet ju att det är stenhårt att jobba i stall, troligen kommer sådana här anklagelser av någon som inte klarat av jobbet och fått sparken och blivit arg :grin: Det är lätt att försöka sätta dit någon anonymt då...

För övrigt förstår jag inte varför de i tråden som har sett att det här förkommer inte vågar stå för sina åsikter och anmäla stallen, det hade jag gjort och många med mig (det är en hel del i den här tråden som har jobbat hos de största och bästa tränarna i Sverige och som inte har sett sådana här saker). Ser man djurplågeri - då anmäler man med bevis och med sitt namn. Inte sitter och tjafsar i ett internetforum att man vet att det förekommer för att man minsann har sett det. Hur korkad får man vara?

Delvis knapplån

kan namnge minst en A-tränare som är otroligt elak mot sina hästar så visst förekommer det. Tror de förekommer på många ställen och i många stall, tyvärr. Men det är väl ingen som blundar för det? Har fått hem flera travhästar som varit otrolig spörädda. Ingen säger att de inte förekommer, men samtidigt så tror jag inte man förstår hur vanligt det är med hårda metoder. Inte med grisfösare eller el, utan av pisken.

Detta kan jag endast tolka som att det i vissa stall samlas en sluten krets, en klan, som anammar samma filosofi -och gör man inte det så håller man åtminstone tyst?
Dessa stall måste ligga ensligt utan insyn, och hästägarna, om inte även dessa är medlemmar i "klanen" ha fått order om bestämda besökstider, om det här ska fungera i praktiken.

Du har stor talang för att vinkla :grin:

Ge oss några konkreta exempel, ur den digra exempelskörd du har att ösa ur, på "trögbockar" som har blivit "flygmaskiner" på en vecka..:crazy:

Jag kan garanterat lämna hur många exempel som helst på allt det jag har sagt, men det accepteras inte av moderatorn och PUL

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du, som vittnat till denna plåga leva med dig själv utan att ha anmält det? Det är en fråga jag vill ha svar på. Att sitta och skriva att jag har minsann sett hur de blir behandlade, jag har minsann jadajada. Det är enkelt, men varför gör ni då inget åt det?

Pappa gjorde något som fler borde göra, han handlade AKTIVT, istället för att sätta sig och gnälla på ett forum. En mindre känt tränares dotter satt och spöade en åring, han gick fram till henne och erbjöd sig att hjälpa henne. Då om hon SLUTADE spöa hästen. Han hjälpte henne att få fram hästen genom att prata med den och leda den. de gick superbra, sen när han släppte gick hästen. Dock stannade den igen och vad gör helvetet då, jo hon spöar hästen igen. Pappa går fram, ryter till henne att sluta och tar spöet ifrån henne.

Jag själv kokade av ilska och förklarade för en kvinnlig tränare att man behöver inte rycka hästen i munnen så den börjar blöda bara för att den inte sprang in pengar. Man måste inte piska in hästen istallet för att den tvekar.

Likväl de finns idioter inom äldrevården, inom företag, hundvärlden så finns de inom travet. Det finns inom dressyren, hoppningen mmm. Men VARFÖR gör så få någonting åt det?

Hur kan DU som har sett och är ett levande bevis sitta och delge sådan information utan att ha försökt göra någon skillnad? Anmäl då för tusan...

Senast ändrad:

Att någonting inte är tillåtet är i sig inget hinder.

Precis som med läggmatcher!

Det lag som låter sig köpas eller som själva vill ha ett bra odds kan göra upp om sk. uppgjorda matcher.

Du får det att framstå som om många elitindrottsmän inom spelsporterna riskerar hela sitt livsverk för en engångsdeg! ;)

Återigen ett tillägg:

Att det förekommer insiderinfo ang. hästarnas chanser är ingen hemlighet.
Att inblandade tränare eller personal ibland inte skulle spela på en "stenklar" vinnare från det egna stallet -samt att man lämnar klartecken till varandra stall till stall- är väl kanske väl naivt att inte tro.
MEN detta har ju ingenting med djurhållning eller tråden att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka