Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Där måste jag hålla med .. tjejen var ju som en finne i röven... nä, fy för!

Ta någon professionell med anknytning till travet som ärligt träffar han och ställer frågor ... inte på en tävlingsdag heller ... Hur pantad får man va :rofl:

Dåligt av ÅS tycker jag. Man måste väl kunna behärska sig liite iaf, eller??

Jag tyckte de till största delen va bra. Tycker att reglerna angående drivning SKA bli hårdare. Fallet med han som gett sin häst stora märken på ryggen efter drivning fick mig illamående. Han borde få spöförbud :mad: :cry:

Tycker först och främst det skulle bli spöförbud.
Om inte så skulle sånna som han åka på 1års spö förbud... var vidrigt att se :crazy:
Sen att han inte hade stake att förklara sig, typ be om ursäkt eller vad som helst... Nä, nu lät det bara som att han tyckte det var helt ok med spö... :mad:

Där måste jag hålla med .. tjejen var ju som en finne i röven... nä, fy för!

Ta någon professionell med anknytning till travet som ärligt träffar han och ställer frågor ... inte på en tävlingsdag heller ... Hur pantad får man va :rofl:

jag tänkte när hon gick fram till han
"shiiiit vet bruden vad hon ger sig in på???" :eek:

:D:rofl:

WoW tycker att det var ett ganska bra program, men dte kanske beror på att jag trodde det skulle vara betydligt värre?

Jag undra dock:
Varför tar de inte upp det faktum att man inte får släppa töm o ge en handare? Låter ju som att man kan piska på utan påföljd o att alla hästar har korvar på rumpan efter lopp.

Vad förväntas Å.S säga mer än att det är lögn? Kan han säga mer??

Va ska Stc snubben på valla säga mer än om det som står i reglementet?

Trodde också att det skulle vara värre.

Men gubben från STC var ju en riktig svamlare. Han borde väl bättre kunna definera hur reglerna ska tillämpas.

Att man har regler kring drivining för att det ska vara estetiskt inte för att det kan göra ont på hästarna...Det kan man ju säga är ett puckosvar.

Sedan att det skickas många 3 och 4 åriga travhästar på slakt är väl knappast en nyhet....

På det stora hela ett bra program. Men det finns ju fortfarande en hel del att ta upp.

Men Hoas har väl en del konvalescenter?! Tyckte programmet blev hängande i luften, mkt lösa påståenden. Det här med att sy munskador sa de hur många som syddes från ridsporten? Det är nog fifty fifty.
Ja inte blev de oinsatta mer kloka efter det här, det blev nog mer spekulationer istället. Synd, men vi får arbeta på o visa att de har fel, fram för mer öppna stallbackar så de ser arbetet bakom kulisserna. Rixallsvenskan kanske kan hjälpa till där, många har ju aldrig haft travhäst förr.

Dåligt av ÅS tycker jag. Man måste väl kunna behärska sig liite iaf, eller??

Joo .. men, vi vet inte hur länge hon "stått där och tjata" som han sa... Vet själv hur stressad jag är på tävlingsdagar... Tycker att först och främst tjejen var respektlös och oförskämd. Sen skulle självklart Å.S. ha låtit henne vara... Men jag kan förstå han... om han nu är oskyldig och någon står och anklagar en, under en längre tid när man vill samla sig inför start...

Sen tyckte jag de va intressant, man gör ett reportage om travet och (i vissa scener) visar ridhästar :grin:

Precis min tanke. Jag garvade åt det och sambon fattade noll - häst som häst. I viss mån håller jag med, men när det är en granskning av travet så kan man ju kräva att det är travhästar. Så ovanlig är ju inte rasen att de inte går att få tag på :grin:

Såren hästtandläkaren visade skulle jag vilja att han berättat mer om. Hur de uppstår osv. Hur många oinvigda fattar ens vad det var på bilden mer än en tunga? Fast det är klart, om man från redaktionen inte ens engagerar sig nog för att ha med travhästar i hela programmet, då riktar man sig nog inte till fackmän heller :angel:

men en sak som jag reagerade på var summorna för böterna på drivingen. där förskönade de ju den "onda" sidan väääldigt mycket!!

de sa att de var för dåliga böter som inte kunde jämföras med det de kör in. att de bara bötade 1 % av inkörda pengarna. men så är de ju inte!

tex bergh kör in 14 milj och bötar ca 90 000kr - ja det är dryga 1% (som dom villa ha de att låta) men han får ju bara ca 10% av de 14 miljonerna - alltså 1,4 milj och bötar fortf ca 90 000 kr - vilket snarare ger ett bortfall på 10% istället för 1% från hans ficka.

och böta 10% av inkörda lönen tycker då jag är rätt vettigt.

eller har jag fel?

Fast även om man inte får släppa tömmen så kan man ju som kusk slå lika hårt med tömmen i handen. Iom att man "får" släppa handstroppen så blir ju slaget lika kraftigt. Sen vet jag många monteryttare som passar på i sista kurvan där sikten är dåligt och ger hästarna ordentliga rapp med en hand. Helt sjukt.

Joo .. men, vi vet inte hur länge hon "stått där och tjata" som han sa... Vet själv hur stressad jag är på tävlingsdagar... Tycker att först och främst tjejen var respektlös och oförskämd. Sen skulle självklart Å.S. ha låtit henne vara... Men jag kan förstå han... om han nu är oskyldig och någon står och anklagar en, under en längre tid när man vill samla sig inför start...

precis!

totexcken

Jag tycker inte att travet ska få ett spöförbud. Skulle det ske så måste det bli ett spöförbud inom all hästsport. Däremot tycker jag att om körsvennen överträder reglerna av spödrivning (användning) ska straffet bli kännbart = hela prispengen hästen sprang in som böter för körsvennen. Och eller avstängning som blir kännbar d v s lång tid.

Spö borde ju kunna tas bort helt, funkar det i Norge funkar det väl här. Sen tycker jag att straff borde utdelas lite annorlunda, t ex procentuellt efter prissumma så det inte blir som de säger att man kan få massa tusen i böter och sedan ändå tjäna massor. Detsamma för fulkörning i övrigt, som trängning osv. Överdriven drivning/trängning om det gav diskvalificering skulle kuskar dra sig betydligt mer för att köra så.
Jag är också besviken över att ingen svarade sen, fick för mig att jag hört att Stig H skulle vara med på ett eller annat sätt? Nu kändes det som en massa påståenden och rykten som bara blev hängande i luften.

Klippet var ju ganska "ansat" men vaafan, finns det ursäkter??
OMG! Att han faktiskt ryckte micken ur handen på henne och slängde iväg den.
Hur barnslig får man bli!? *lol*

Jag tycker inte att travet ska få ett spöförbud. Skulle det ske så måste det bli ett spöförbud inom all hästsport. Däremot tycker jag att om körsvennen överträder reglerna av spödrivning (användning) ska straffet bli kännbart = hela prispengen hästen sprang in som böter för körsvennen. Och eller avstängning som blir kännbar d v s lång tid.

fast det är inte hästägarens fel att kusken slår!!!! hästägaren ska ju inte drabbas! men de kan fortfarande ge hårdare böter åt körsvenn - emn prispengar kan de aldrig dra in!

Fallet med han som gett sin häst stora märken på ryggen efter drivning fick mig illamående. Han borde få spöförbud :mad: :cry:

Varför blir inte dessa kuskar avstängda? Böter är ju piece of shit i sammanhanget. En avstängning borde väl svida mer?
Kan nästan inget om travsport som sagt, men finns inte den påföljden?

men en sak som jag reagerade på var summorna för böterna på drivingen. där förskönade de ju den "onda" sidan väääldigt mycket!!

de sa att de var för dåliga böter som inte kunde jämföras med det de kör in. att de bara bötade 1 % av inkörda pengarna. men så är de ju inte!

tex bergh kör in 14 milj och bötar ca 90 000kr - ja det är dryga 1% (som dom villa ha de att låta) men han får ju bara ca 10% av de 14 miljonerna - alltså 1,4 milj och bötar fortf ca 90 000 kr - vilket snarare ger ett bortfall på 10% istället för 1% från hans ficka.

och böta 10% av inkörda lönen tycker då jag är rätt vettigt.

eller har jag fel?
Det tänkte jag oxå på. Fast jag vet inte vad det är för skillnad i lönen på egentränat och andras hästar.

Senast ändrad:

Klippet var ju ganska "ansat" men vaafan, finns det ursäkter??
OMG! Att han faktiskt ryckte micken ur handen på henne och slängde iväg den.
Hur barnslig får man bli!? *lol*

jamen hur mogen är åke i vanliga fall då?? det är som rätt "han" att göra en sån sak - och sen störa mitt på en tävlingsdag och vara som ett plåster - klart man blir irriterad. de ställde ju en massa frågor som han inte kan svara på då händelsen inte ägt rum enlig han. hon fattade ju inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka