Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

micke björklund fick ju licensen indragen ett år eller vad de var.

Mmm men han fick väl fortsätta att jobba med hästar. Så egentligen kändes det väl inte så mycket för han kör ju inte in några större summor iaf. Fast visst fick han böter??

Åke är tävlingsmänniska. JAg blir oxå sån på tävlingar hua om nån vågar ställa korkade frågor eller glömma utrustning= jag själv som packar:angel:
Nej men han har tävlingshumör o det måste man få ha. SHJ var heller inte alltid lätt att prata med på tävlingsdagar, man har en massa annat i huvudet då. De kunde ju ha bett att få prata med honom en vanlig dag, alltså på dagen när han inte ska till start

Men Hoas har väl en del konvalescenter?! Tyckte programmet blev hängande i luften, mkt lösa påståenden. Det här med att sy munskador sa de hur många som syddes från ridsporten? Det är nog fifty fifty.
Ja inte blev de oinsatta mer kloka efter det här, det blev nog mer spekulationer istället. Synd, men vi får arbeta på o visa att de har fel, fram för mer öppna stallbackar så de ser arbetet bakom kulisserna. Rixallsvenskan kanske kan hjälpa till där, många har ju aldrig haft travhäst förr.

Jo, det vet jag ju att han har, tänkte lite fel.
Mer att han utgav sig för att vara känd att få ordning på dessa stackars skadade sjuka hästar..

Den levnadsglada 4-åring han visade upp som ett stressat exempel vars polare kvastade runt i hagen o busade kan ja tänka mig ta hand om... Kan byta mot beskrivningen av den häst jag nyligen kolla på som kom direkt från hans stall... :grin::mad:

Varför slår man på sulkyn? bara en fråga...

En tryckskada pga bettet är lika oavsett den sitter på en trav eller ridhäst, hur svårt är det att förstå?

För att föra lite oväsen, sen blir man ju lite peppad själv så det käns bra o slå på ngt(ironi för den som inte fattar) dock inte hästen, jag själv anser att ju mer man rör sig i sulkyn ju mer stör jag hästen så jag sitter still för det mesta, jag vet att mina hästar tar ut sig till max om jag vill det

Mmm men han fick väl fortsätta att jobba med hästar. Så egentligen kändes det väl inte så mycket för han kör ju inte in några större summor iaf. Fast visst fick han böter??

ja han fick reäla böter - coh oavsett om han kör mycket lopp eller ej så lär det svida att få licensen indragen. han hade ju även påbörjat proffstränarutbildningen. den gick väl i stöpet då han tappade allt intresse att ens fortsätta. så nog fan sved det ondare än du anar.

känner micke personligen och vet hur ledsen han blev av allt. han står för det han gjort och är ledsen. men visst fan sved det ordentligt!

Därför att jag tycker inte att jockeys driver ett dugg snyggare eller ponnyryttaren på hoppbanan. Dressyren är väl den enda gren som du inte får ha det i tävling. Ska det förbjudas i en hästgren så borde det tas bort i alla disipliner. Hästar spöas inte mer i travet än i andra grenar.

Nu är det ju travet vi diskuterar. Inte alla sporter även om galoppen skulle behöva förbjuda spö oxå.

Däremot när man rider kan man andvända ett spö som korrigering, så att förbjuda när man rider vore dumt.

Däremot all trav och galopp där spöet endast har en funktion - att tvinga en trött häst framåt. Men som för det medta bara blir argare... :mad:

Va som jag sa till pappa nyss, konstigt att hästarna "ger upp" när de kommer till upploppet. Vad väntar, jo stryk :crazy: Där borde man ju om något INTE va på hästen med spöt. De gör i 9 av 10 fall så gott de kan ändå.

En regel förväntas ju vara tolkningsbar, inte bara för enstaka personer och helt godtyckligt. OM en regel är så illa skriven att man inte ens kan definiera den med ord, så bör den nog skrivas om för att fungera bättre och enklare.

Nu kör inte jag lopp o därför kan jag inte citera regeln.
Men, jag tyckte då att den inte på något sätt gick att tolka som att man fick piska o slå hästen hårt!
Man får inte göra hästen illa... så?

Låter onödigt. För att skrämma hästen då antar jag.

Rider också utan spö, de är ju bara ivägen ju :crazy:

Däremot har man lust att ha med sig spö ibland och rappa till de andra RYTTARNA :devil:
Tänk om de kunde hålla käften och rida sin egen häst istället...

Jo tack. Jag har garvat gott åt när Gråberg spöade någon ryttare :rofl::rofl:

Hur många gånger får man slå hästen under loppet då?

Men han sa ju emot sig själv lite. Han menade att hästen inte kände att man slog den, då kan man väl inte slå för hårt? Men han säger att man inte får slå hästen hårt, vad spelar de för roll om hästen inte känner något.
tycker han uttryckte sig väldigt klantigt.

Va som jag sa till pappa nyss, konstigt att hästarna "ger upp" när de kommer till upploppet. Vad väntar, jo stryk :crazy: Där borde man ju om något INTE va på hästen med spöt. De gör i 9 av 10 fall så gott de kan ändå.

Har haft flera hästar som jag kar berömt på upploppet och som tagit i lite extra :idea:

Det värsta är väl att sånt klassas som oljud :p men hellre det än spö!

Nu är det ju travet vi diskuterar. Inte alla sporter även om galoppen skulle behöva förbjuda spö oxå.

Däremot när man rider kan man andvända ett spö som korrigering, så att förbjuda när man rider vore dumt.

Däremot all trav och galopp där spöet endast har en funktion - att tvinga en trött häst framåt. Men som för det medta bara blir argare... :mad:

Du frågade varför jag inte tyckte att vi ska ta bort spöförbudet i travet - jag svarade. Visst används spöet för att korrigera en häst i vagn också - liksom i ridsporten! Och visst används ridspöet för att få ridhästen att öka farten även där?

Om man ber en person som ska vara insatt i travsporten, får man även utgå att denne har en viss kännedom inom reglementet. Kan en sådan person inte förklara hur regeln ska hanteras eller bör tolkas så är det illa. Antingen är personen tappad bakom en vagn, eller så är regeln så illa skriven att den bör ses över och skrivas om.

Fler visade ju prov på att inte kunna tolka regeln, en tränare berättade ju att tolkningen kunde ske individuell från den ena banan till den andra och då främst banveterinärens bedömning.

Gör det?
I vårt stall betyde spö, skärp dig, var med nu är det dax.

Tvinga en häst framåt har väl lite med spö att göra egentligen, förbjud spö och drivningarna blir värre som de är i Norge... Nån som reagerade på inslaget från just Norge... Där det viftades och vevades värre än Ludde nånsin gjort?

Då föredrar jag strängare böter för missbruk av spö, fortsatt tillåtet att picka med spöt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka