Sv: Kalla Fakta granskar travet.
Nja, nu menade jag inte så. du vet ju redan att det finns massor av pengar att hämta om du kommer i toppen. saken är denna, skulle folk tävla i liknande omfattning om första priset var en rosett tex. Om det alltid var så. Svar nej, det skulle dom inte, knappast du heller. För innerst inne vet du nu att du kan göra klippet inom travet med enormt med pengar. Är det inte det som driver innerst inne, inte att: åh vad kul att komma ut, träffa folk tävla en sväng, kämpa om prisrosett...
Ja men, de flesta ryttare går ju back hela tiden men fortsätter ändå vara ute på lite tävlingar här och där...Varför skulle det vara extra kännbart inom travet då ? Är det mer kostsamt anser du att gå back inom travet än inom tex hoppning/dressyr ?
alltså, JA!
Det är inte så ofta man får mer än så..... en vanlig travdag (alltså en sån dag som inte tvsänds) så är det inte mycket mer än så man får om man inte kommer etta/tvåa/trea.. och kommer man inte bland dom sex främsta i loppet så får man Ingenting.
det är 10-15hästar / lopp..så räkna du på hur ofta man får pengar
Nja, nu menade jag inte så. du vet ju redan att det finns massor av pengar att hämta om du kommer i toppen. saken är denna, skulle folk tävla i liknande omfattning om första priset var en rosett tex. Om det alltid var så. Svar nej, det skulle dom inte, knappast du heller. För innerst inne vet du nu att du kan göra klippet inom travet med enormt med pengar. Är det inte det som driver innerst inne, inte att: åh vad kul att komma ut, träffa folk tävla en sväng, kämpa om prisrosett...
När jag gick tränarkursen räknade vi på vad man tjänar/går back på en häst.
Vi räknade med att den började starta när den var 3år och slutade när den var 10år. Vi var dessutom såpass optimistiska att vi räknade på att den vann en gång om året och fick pengar några gånger till varje år.
Den hästen skulle tjäna ca 700 000kr. och ändå skulle vi gå back ungefär 700 000kr på den hästen.
Med andra ord, ca 100 000kr back / år
Ja men, de flesta ryttare går ju back hela tiden men fortsätter ändå vara ute på lite tävlingar här och där...Varför skulle det vara extra kännbart inom travet då ? Är det mer kostsamt anser du att gå back inom travet än inom tex hoppning/dressyr ?