Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

alltså, JA!
Det är inte så ofta man får mer än så..... en vanlig travdag (alltså en sån dag som inte tvsänds) så är det inte mycket mer än så man får om man inte kommer etta/tvåa/trea.. och kommer man inte bland dom sex främsta i loppet så får man Ingenting.
det är 10-15hästar / lopp..så räkna du på hur ofta man får pengar :grin:

Nja, nu menade jag inte så. du vet ju redan att det finns massor av pengar att hämta om du kommer i toppen. saken är denna, skulle folk tävla i liknande omfattning om första priset var en rosett tex. Om det alltid var så. Svar nej, det skulle dom inte, knappast du heller. För innerst inne vet du nu att du kan göra klippet inom travet med enormt med pengar. Är det inte det som driver innerst inne, inte att: åh vad kul att komma ut, träffa folk tävla en sväng, kämpa om prisrosett...

När jag gick tränarkursen räknade vi på vad man tjänar/går back på en häst.
Vi räknade med att den började starta när den var 3år och slutade när den var 10år. Vi var dessutom såpass optimistiska att vi räknade på att den vann en gång om året och fick pengar några gånger till varje år.
Den hästen skulle tjäna ca 700 000kr. och ändå skulle vi gå back ungefär 700 000kr på den hästen.
Med andra ord, ca 100 000kr back / år

Ja men, de flesta ryttare går ju back hela tiden men fortsätter ändå vara ute på lite tävlingar här och där...Varför skulle det vara extra kännbart inom travet då ? Är det mer kostsamt anser du att gå back inom travet än inom tex hoppning/dressyr ?

Jag skulle ärligt inte hålla på med trav om det inte var mer än 500 i potten...tror nog att de flesta som köper en aktiv trabare är kanske mer tävlingsinriktade än gemene ridmänniksa...en som rider och är tävlingsinriktad köper ju inte en haflinger o hoppar med typ.
Å andra sidan så gillar jag ju målet, träningen och att sträva efter nåt, jag älskar hästarna och i ärlighetens namn inte direkt sporten trav ( spelar i stort sett aldrig heller)
Att se MIN häst göra ett bra lopp, att JAG tränat fram den...alla timmar man lagt ner osv , det är min grej.

Såklart älskar man sina hästar, men för att kunna tävla måste man ju träna också..och den där D.E har ju knappast tävlingsvilliga djur om man tittar på resultaten...dom kan ju knappast tycka att det är kul att täla...såna hästar ska inte vara på en tävlingsdag på banan.det är TVÅNG. alternativt så är dom inte tränade för att tävla och då är det nästan djurplågeri att övht starta....38 starter och sprungit in 2 200 nåt...:crazy:

Jag kan ju personligen iallafall stoltsera med min egna uppfödning som vann 14 lopp och däribland V75...och hästen har aldrig varit behandlad en enda gång i en led...,och peppar peppar min nuvanrade 3 åriga märr som är 166 i manken och gjort 4 starter och heller inte varit behandlad än ( genomgådd med 0 fel).

Jag tycker också det är bra att det kommer upp sånt här o rensar emellanåt, men det bör ju vara fakta och inte så dåligt som detta var.

Travhästar är de mest välskötta och omhuldade hästar som finns!En travare som inte mår bra presterar inte bra, det ligger i tränarnas intressen att se till att de mår bra, och i de flesta stall, undantag finns naturligtvis, så är det så.

Åh, jag blir så ledsen när det ska kastas skit på travet och travfolket.

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden. Men jag själv som ägen en föredetta travhäst (numera derssyrhäst) har själv ganska mycket fördommar mot travet just för det man själv har hört och sett. Sedan måste jag kommentera att jag inte riktigt håller med om att travhästar är de mäst välskötta hästar som finns. Har själv aldrig sett en travtränare som har behållt en häst som är äldre än 12år (visst får de inte starta efter 12 år ålder?) då den inte längre kan tjäna pengar. Känner många ridhästar dock som rids upp till 20 års ålder om inte mer bara ut i skogen så att de ska få rör på sig. Men som sagt var har jag tyvärr ingen vidare bra erfarenhet av travgubbar.
Sedan undrar jag varför "alla" travhästar som inte håller för travet säljs billit som ridhästar? Finns det absolut ingen som bara hobbykör sina travhästar?
Alla som rider tävlar inte.
Missförstå mig inte, jag har inte träffat på särskillt många vettiga travtränare och har därför fått mig en lite mer negativ uppfattning om travet men det är absolut enbart mina egna åsikter och inget som jag går runt och skriker ut till andra. Det är bara fel.
Jag kan även räkna upp många saker bland ridfolket som jag tycker är bedrövliga och kan absolut inte förstå, men samma sak gäller där. Det går jag heller inte runt och skriker ut.
Jag älskar min travare och han är helt underbar!:love: Och så har jag nyligen köpt mig en rockard som jag kör han i för att variera träningen. Jag tycker att det är nyttigt att variera sig. Och så är det ju kul att köra oxå. :)
Men jag har undrat över en sak med uppkäk(stavas?) jag kan ju rida min häst i samma tempo som jag kör han i och det spelar ingen roll om det är i galopp eller trav. Men vad är då uppkäken till? Går inte vanliga galopphästar oxå i samma tempo, varför behöver inte dom det?

Det är klart att det finns problem inom travet,tror men något annat är man blå ögd.Problem är till för att lösas,eller hur?Men grejen är den att kalla fakta vinklar ALLA program,inte bara det här programmet.Kalla fakta intervjuar Stig H Johansson i över en timme,och Stig H den största vi har inom travet är saklig.han lyfter fram både för och nack delar men han får inte ens vara med i programet!?Varför ens intervjua Stig H?Tittade på luch travet på TV 4 idag,reporten på kalla fakta var inbjuden men avböjde!Då kan hon inte stå för sitt program!Fegt och uselt,tycker jag!

Har aldrig gillat travsport. Fy fan jag mådde illa när jag såg Kalla Fakta. Är det här människor som gillar djur överhuvudtaget?

Håller med dig!
Det visar att Kalla Fakta inte haft rent mjöl i påsen .. De vara bara ute efter att "picka" fram det negativa i travet ... Inget vettigt alls tyvärr...

Men jag tyckte att det var bra, på sättet att man fick se hur oseriöst programmet var med jäntan som hetsade Å.S.

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden. Men jag själv som ägen en föredetta travhäst (numera derssyrhäst) har själv ganska mycket fördommar mot travet just för det man själv har hört och sett. Sedan måste jag kommentera att jag inte riktigt håller med om att travhästar är de mäst välskötta hästar som finns. Har själv aldrig sett en travtränare som har behållt en häst som är äldre än 12år (visst får de inte starta efter 12 år ålder?) då den inte längre kan tjäna pengar. Känner många ridhästar dock som rids upp till 20 års ålder om inte mer bara ut i skogen så att de ska få rör på sig. Men som sagt var har jag tyvärr ingen vidare bra erfarenhet av travgubbar.
Sedan undrar jag varför "alla" travhästar som inte håller för travet säljs billit som ridhästar? Finns det absolut ingen som bara hobbykör sina travhästar?
Alla som rider tävlar inte.
Missförstå mig inte, jag har inte träffat på särskillt många vettiga travtränare och har därför fått mig en lite mer negativ uppfattning om travet men det är absolut enbart mina egna åsikter och inget som jag går runt och skriker ut till andra. Det är bara fel.
Jag kan även räkna upp många saker bland ridfolket som jag tycker är bedrövliga och kan absolut inte förstå, men samma sak gäller där. Det går jag heller inte runt och skriker ut.
Jag älskar min travare och han är helt underbar!:love: Och så har jag nyligen köpt mig en rockard som jag kör han i för att variera träningen. Jag tycker att det är nyttigt att variera sig. Och så är det ju kul att köra oxå. :)
Men jag har undrat över en sak med uppkäk(stavas?) jag kan ju rida min häst i samma tempo som jag kör han i och det spelar ingen roll om det är i galopp eller trav. Men vad är då uppkäken till? Går inte vanliga galopphästar oxå i samma tempo, varför behöver inte dom det?

Travare över 12 år är pensionerade, varför skulle dom stå i proffsstall? Dessutom finns det...bara i vårt stall har vi en 13 årig hingst som ägs av en proffs...Jag är tränare och har en hingst som är 15 år..men av naturliga skl såkan man faktiskt inte behålla alla hästar och samtidigt är det svårt att sälja.

Dessutom är travarna tränade för TRAV...inte dressyr , så jag förstår att du har en del att påpeka. Skulle en travare vara tränad för dressyr så skulle den nog få vinka adjö ganska tidigt åt konkurrenterna :D

Jag tycker faktiskt inte att hon hetsade. Men däremot kan jag förstå att det är fel tidpunkt för en intervju på en tävlingsdag.

Håller med dig!
Det visar att Kalla Fakta inte haft rent mjöl i påsen .. De vara bara ute efter att "picka" fram det negativa i travet ... Inget vettigt alls tyvärr...

Men jag tyckte att det var bra, på sättet att man fick se hur oseriöst programmet var med jäntan som hetsade Å.S.

Ja,men tyvärr så ser folk som inte är insatta i travet programmet.
Och tror att alla vi som är aktiva kör med grisfösare för att få våra hästar att springa in miljoner åt oss.

Naturligtvis tror alla det, för ingen kan ju tänka självständigt som inte håller på med trav? Vilket onödigt påstående.

Jag tycker faktiskt inte att hon hetsade. Men däremot kan jag förstå att det är fel tidpunkt för en intervju på en tävlingsdag.

Men,Åke S gav en intervju och tackade för sig,ändå sticker hon micken under näsan på honom på hans ARBETSPLATS.Kan tillägga att jag skulle ha kastat micken ännu längre,hon skulle ha fått springa över hela stallbacken efter den.

Det hela bekräftar min känsla jag fick,hon är en riktigt usel journalist som bara kommer vara känd för hur hon walraffade inför förra valet genom att ha ett förhållande med en ombudsman. Att hon inte använde den tekniken nu och gick den vägen via en travtränare?

Naturligtvis tror alla det, för ingen kan ju tänka självständigt som inte håller på med trav? Vilket onödigt påstående.

Ja,det kanske det var.
Men jag är jävligt trött på att försvara mitt intresse hela tiden.

Travare över 12 år är pensionerade, varför skulle dom stå i proffsstall? Dessutom finns det...bara i vårt stall har vi en 13 årig hingst som ägs av en proffs...Jag är tränare och har en hingst som är 15 år..men av naturliga skl såkan man faktiskt inte behålla alla hästar och samtidigt är det svårt att sälja.

Dessutom är travarna tränade för TRAV...inte dressyr , så jag förstår att du har en del att påpeka. Skulle en travare vara tränad för dressyr så skulle den nog få vinka adjö ganska tidigt åt konkurrenterna :D

Ingen aning kanske för att man har sett dem växa upp och följd dem åt hela livet!!?? Dessutom sa jag inte proffs stall. Det finns många som kör som inte är proffs! Och det tycker jag bara bevisar att travet har för mycket pengar inbalndad i sig att man ser bara till att ta hand om hästen så långe den kan springa in pengar.:mad: Självklart kan ni behålla hingstarna för de kan ju dra in pengar även fast de inte springer!
Varför får travhästara inte tävla längre än till 12års ålder? Kan det ha att göra med att de kanske inte håller för det?
Det finns däremot många ridhästar som tävlar över 12 års ålder av proffs!
Hur kan det komma sig?
Nej självkart är travare inte avlade för dressyr men då undrar jag vad du föreslår att du gör med dina travhästar som blivit för gammla för att tävla!?

Jag hade hoppats på ett bättre program med fler punkter som belystes, men tycker som hästvän att det är super att granskning pågår.
Har insyn i de flesta sporter inom hästeriet och förfasas på många håll över hur man hanterar djuren.

Jag är mycket förvånad över alla travälskare som här "försvarar" sig och säger att de minsann sköter hästarna. Så bra! Fortsätt med det! men är det inte super om alla andra också gör det? Är det inte bättre att veta att er konkurrent inte håller på med fuffens, att er häst får en ärlig chans och att inga genvägar godkänns? Är det inte bra att försäkra sig om att om hästen uppstallas i ett proffsstall - att hästen faktiskt har det bra? En ren sport med höga ideal och gott djurskydd borde väl alla kunna skriva under på?

Problemen finns, och det blir inte bättre av att sopa det under mattan för att behålla ett rykte om en sport. Hästarna lider ju fortfarande då. (Inte alla måste man tydligen poängtera här, men en vissa och en del).

Själv vågade jag aldrig släppa mitt fullblod till galoppen av ovanstående skäl. har också fått ta bort sönderkörda travhästar. Ser med sorg över "bortskänkes"-hästarna, ofta gamla travare, som ingen vill ha. Ingen tar ansvar för en häst som inte travar in pengar verkar det som. Småungar hoppas på trevliga ridhästar och så skickas de från den ena till den andra ägaren.... har själv förbarmat mig (för många gånger), med resultatet att veterinären bara skakat på huvudet och sagt att: himlen är ett bra ställe för den hästen att hamna på.

OCH - inte för att debattera det, men för att belysa att man måste våga rota i sin egen bakficka. Jag är helt såld på dressyren som konst. Och jag jublar när man får dit en människa som piskar sina hästar som träningsmetod, när Tyska ridsportsförbundet tar upp frågan om rollkur verkligen borde få existera och om dressyrhästens alltför många timmar i stallet. Självklart! MIN sport ska vara ren och främja djurskyddet, inte tvärtom. Jag önskar fler tyckte så och inte bara försvarade allt och alla med att det minsann bara är vissa få som beter sig som idioter. Om det finns en enda, ska h*n sättas dit, vilken sport vi än talar om.

Att andra hästar också lider, rättfärdigar inte någons lidande. det går att jämföra till vansinne. Det gör inte den lidande hästen det allra minsta gladare. Varje häst är en individ. Varje häst har rätt till ett skäligt och tryggt liv utan att plågas. Varje häst som utsätts borde få det lagliga skydd mot rötäggen som faktiskt förespråkas. Hästar är så enormt utsatta och så enormt fogliga. De står ut med mer än vad man vågar tänka på. Och ibland, får de också göra det. Vi hästälskares ansvar, är att se till deras bästa och inte bara gömma oss bakom att "vi minsann tar hand om våra", och värna om en viss sport.

:bow::bow::bow:Tack, bra skrivet

Jag tycker en hel del säger vettiga saker i denna debatt. Men inte alla.

Ex
"man får inte slå hästar i löpen för det ser så oestetiskt ut, det gör inte ont på hästarna"

Detta gör ju att iaf jag undrar lite. Men då förstår jag varför det kallas "Busligan" om man ser det så.

kl*
ingen som kan svara på min fråga om vad ett uppkäk är till för?
Varför har bara travhästar det och inte galopp går de inte lika fort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka