Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag tycker faktiskt inte att hon hetsade. Men däremot kan jag förstå att det är fel tidpunkt för en intervju på en tävlingsdag.

Men snälla! Det finns något som heter redigering. De vill ju göra bra "tittarlockande" TV så klart och vinkla det så som om ÅS var den "onde" så att säga. Det är klart att de inte klipper med allt HON säger utan bara klipper in hans reaktion. Det gör effekten av reaktionen ännu större.

Ett annat exempel på redigering i det här programmet är att Stig H blev intervjuad i EN TIMME, men inte syntes en enda minut...

Jag tycker faktiskt inte att hon hetsade. Men däremot kan jag förstå att det är fel tidpunkt för en intervju på en tävlingsdag.

Kanske för att de klippte bort den delen ... Man säger inte "står och tjatar" om hon inte hade stått och just "tjatat" ... dvs provocerat och upprepat sina frågor högt rätt ut... Som alla andra oförskämda reportrar som tror att dom är jätte duktiga, men dom är bara oproffsiga och skämmer ut oss andra reportrar. Skäms över att vara i samma yrke som henne(och janne josefsson)!

Nja, nu menade jag inte så. du vet ju redan att det finns massor av pengar att hämta om du kommer i toppen. saken är denna, skulle folk tävla i liknande omfattning om första priset var en rosett tex. Om det alltid var så. Svar nej, det skulle dom inte, knappast du heller. För innerst inne vet du nu att du kan göra klippet inom travet med enormt med pengar. Är det inte det som driver innerst inne, inte att: åh vad kul att komma ut, träffa folk tävla en sväng, kämpa om prisrosett...

Ja men, de flesta ryttare går ju back hela tiden men fortsätter ändå vara ute på lite tävlingar här och där...Varför skulle det vara extra kännbart inom travet då ? Är det mer kostsamt anser du att gå back inom travet än inom tex hoppning/dressyr ?

Jag har inga som helst förhoppningar att få en häst bland dom där som tjänar flera miljoner..eller ens en halv miljon. Jag tränar min häst för att komma till start. Först ska vi klara ett kvallopp, och klarar hästen det, ja då är det jag som står där på stallbacken och gråter av lycka. :o Skulle hästen dessutom klara ett lopp (LÄS NOGA NU! klara ett lopp) dvs, behöver inte betyda pengaplats, så skulle jag sväva på moln.
Får hästen pengar i loppet, visst är det roligt, men det är bara en bonus.
Så ja, jag skulle tävla även om det bara var en prisrosett i förstapris. FÖR JAG TYCKER DET ÄR ROLIGT MED TRAV!!!

pengar ja, jo jag tror en travhäst kostar mer i omsättning än en ridhäst. jag bor i norrbotten, och jag har förutom min hemmabana 13mil till närmsta travbana. Närmast efter den är det 13 mil till att köra till...
Ridklubbar som har tävlingar har jag ett tiotal inom 5mil..
Då kan du ju räkna ut vad bara resekostnaderna till tävlingarna blir :grin:

Det mest skrämmande är att folk verkligen tror att vi travtränare tjänar massor med pengar på travet :eek:

Hur många travhästar är det som betalar sina egna matkostnader med prispengar?

Hur många hästar är med på v75ans gulddivision?
Hur många travhästar startar i lopp med 15000kr i första pris varje vecka?
Hur långt har hästarna åkt för att komma till travbanan?
Hur många lopp har hästen startat innan den vann det där 15000kr loppet?
Hur långt har den åkt till alla dom starterna och vad har dom resorna kostat?
Ta och fundera en stund på det......

NU var det ju jag som skulle putsa skorna :mad:.

Du kan koka kaffe åt han och hämta morgontidningen så blir han nog nöjd :p

Den mannen har lärt mig mycket .. har aldrig sett han brusa upp, så cool, så saklig, och så proffsig! :bow:

kl*
ingen som kan svara på min fråga om vad ett uppkäk är till för?

Det är ett HJÄLPMEDEL som hjälper hästen att hålla huvudet i rätt balans när den börjar bli trött. Dessutom är det en SÄKERHETSDETALJ som gör det svårare för hästar att slå bakut.

Ja, det är klart det är klippt. Men ni vet ju inte heller om hon stod och tjatade hur länge som helst eller inte. Vi vet ju bara det som visas på gott och ont.

Kalla fakta är ju ett oerhört vinklat program. Men "försvaret" tycker jag också leker med vinklade siffror. Men vad vet jag.

Senast ändrad:

kl*
ingen som kan svara på min fråga om vad ett uppkäk är till för?
Varför har bara travhästar det och inte galopp går de inte lika fort?

Den är till för att hästen ska kunna "vila" i den på upploppet när den är trött. Dvs inte tappa ner huvudet och lättare falla i galopp :idea:

Ja, det är klart det är klippt. Men ni vet ju inte heller om hon stod och tjatade hur länge som helst eller inte. Vi vet ju bara det som visas på gott och ont.

Kalla fakta är ju ett oerhört vinklat program. Men "försvaret" tycker jag också leker med vinklade siffror. Men vad vet jag.

Eftersom de inte tog med Stigs intevju så säger magkännslan mig att de bara ville hitta "dirty stuff"... Hur skulle det gå om en saklig man berättade hur allt eg låg till? Då skulle ju hela programmet falla .. å det går ju inte ...:angel: :cool:

Jag säger att det är pengarna som är problemet - för det blir precis samma skit när det handlar om elitnivå inom andra grenar
preparat och skit och hästen glöms bort på vägen

och problemt med travet är inte enskilda individer som är koko utan hela apparaten som slukar hästarna hela

Jag vet inte hur ni som är amatörer gör med de hästar som inte fungerar

Säljs de som ridhästar?- vet ni hos vilka okunniga klantarselen de brukar hamna????

Om de inte håller för travet så håller de inte för ridning

Jag kan bara ta ett exempel travhästen C som såldes till två pers. De satt sig och räknade ut hur många ridtimmar de behövde ta ut för att affären skulle vara lönsam och sedan red de dessa. :o

Sedan såldes hästen vidare och jag såg den stappla runt tvärhält på alla 4

För att en dag inte orka resa sig ur boxen - då slapp den blri riden vid en ålder av 20 +

Snacka om slav

Det finns många travare som håller för ridning efter avslutad karriär. Min går som distanshäst, 11 år och toppfräsch. Det finns MÅNGA vettiga människor som gärna tar sig an en som inte funkar på travet och kan ge dem ett gott fortsatt liv. Bara för att du träffat rötägg betyder det inte att alla är sådana.

VARFÖR anmälde du inte dessa människor? Det är din förbannade skyldighet om du ser såna missförhållanden, istället för att bara förfasa dig på ett forum. :crazy:

Problemet för travet är det förbannade elittänket. Nuförtiden är det bara proffskuskar som räknas och (häst) stjärnor som sticker ut. Vart tog folksporten och kärleken till hästen vägen? När de med pengar som saknar allt vad intresse för själva hästen ska styra, är det hästarna som får ta smällen.

Jag tror ATG/STC är förbannat snett ute. Kolla nya hemsidan, vad spelar någon roll förutom spelet och pengarna? Det kommer inte bli någon ändring förrän den dagen amatörerna tröttnar på elitismen och säger sitt.

Hur länge som helst lär det ju inte ha varit när man har runt 12 minuter på sig från ett lopp är i mål och till defilering av nästa. Då ska man hinna lämna hästen till den som har hand om den, ev. värma en häst till och sen byta till nästa. INKLUSIVE eftersnack om man kör åt någon annan i stället för egentränat och ev. försnack inför nästa lopp.
Men det var ju stategiskt bra tidpunkt och val av intervjuobjekt för programmet...

Okej. tack för svaret.
Då behöver jag inte oroa mig för att jag inte använder de när jag kör min travare hemma i skogen. Fast han brukar aldrig he upp huvudet själv, han går i fin form även bakom selen och ska det gå lite fortare så brukar han riktigt lägga sig i selen och sträcka fram halsen. Inte upp.

Men alltså du fattar. Dom har en timmes intervju,men väljer att istället ha med Dennis Ek. Jag kan inte sluta skratta :rofl:.

Det är vi här på buke som håller på med folksporten och vi älskar våra hästar.
Det verkar som det sticker i ögonen på folk att vi KAN OBS KAN tjäna pengar på våra hästar.Och vi som är aktiva vet hur jävla svårt det är.

Men det var ju stategiskt bra tidpunkt och val av intervjuobjekt för programmet...

Som jag skrev .. allt för att få det så dirty som möjligt... tagiskt men sant...

Hoppas att Å.S. stämmer skiten ur dom :D *skade glad* :rofl:

Okej. tack för svaret.
Då behöver jag inte oroa mig för att jag inte använder de när jag kör min travare hemma i skogen. Fast han brukar aldrig he upp huvudet själv, han går i fin form även bakom selen och ska det gå lite fortare så brukar han riktigt lägga sig i selen och sträcka fram halsen. Inte upp.

Synd att han inte klädde sig i rosa så att folket fick se vilken knäppgök det var som intervjuades :eek: :devil:
:rofl::rofl:

Men alltså du fattar. Dom har en timmes intervju,men väljer att istället ha med Dennis Ek. Jag kan inte sluta skratta :rofl:.

Ja,verkligen seriöst!
Du får välja mellan Dennis och Stig!

va??? varför valde du att citat svara mig? såg inte ut som det var något relaterat till det jag skrev.

Det är vi här på buke som håller på med folksporten och vi älskar våra hästar.
Det verkar som det sticker i ögonen på folk att vi KAN OBS KAN tjäna pengar på våra hästar.Och vi som är aktiva vet hur jävla svårt det är.

Jaa, tänk jag blir så frustrerad. Tänk om alla "folksportare" skulle ge fan i att anmäla en månad eller skita i att betäcka ett år. Undrar om gubbarna i kostymerna skulle bli lite pinknödiga då och inse att det faktiskt är breddidrotten och hästälskarna som är avgörande för travet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar