Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Men alltså du fattar. Dom har en timmes intervju,men väljer att istället ha med Dennis Ek. Jag kan inte sluta skratta :rofl:.

Synd att han inte klädde sig i rosa så att folket fick se vilken knäppgök det var som intervjuades :eek: :devil:
:rofl::rofl:

[EDIT: Rätt citerat :D ]

Det är vi här på buke som håller på med folksporten och vi älskar våra hästar.
Det verkar som det sticker i ögonen på folk att vi KAN OBS KAN tjäna pengar på våra hästar.Och vi som är aktiva vet hur jävla svårt det är.

Jag personligen kunde inte bry mig mindre om att någon tjänar pengar på trav, det är bara att gratulera om så är fallet. Majoriteten av hästägarna förlorar pengar, det är i regel en dum idé att försöka bli rik på hästar eller spel. Det är uppenbart kontraproduktivt i majoriteten av fallen. :D

Vad jag bryr mig i är t.ex. hur hästarna mår, hur de behandlas efter sin karriär, när karriären i genomsnitt tar slut, var gränserna går, argumenten kring regler i en sport etc etc.

Ridhästsidan är säkert inte bättre.

Det som sticker mig i ögonen är:

Vi har inte problem.

Klart som korvspad finns det problem, och ganska mycket sådana. Det har alla sporter som pressar djur extremt, oavsett ridsidan eller travsidan. Så i stället för att bortförklara problemen bör man väl fundera kring förbättringar?

Jag förstår fortfarande inte hur man får studierna med magsår att gå ihop?

*snor en knapp*

Nu har jag tittat på hela programmet och befinner mig i chocktillstånd över den sämsta journalistiken som skådats i mannaminne.. För det första så tycker jag faktiskt att Stig H skulle fått vara med i programmet eftersom han är en sådan som ALLA i Sverige kan koppla till trav oavsett om de har ett intresse eller inte. Men han är väl för saklig för den kassa journalistiken som råder.

Att gå på Å.S på det sättet under en travdag är väl kanske inte så smart om man vill ha bra svar, hade det då inte varit klokare av journalisten att göra på samma sätt som med D.E och Hoas, boka in ett besök hemma på gården istället för att dyka upp oanmält på en tävlingsdag. Men det är klart, D.E och Hoas är båda emot ALLA andra tränare och kan häckla så mycket man vill. Läser man på Hoas hemsida så klankar han ner på ALLA hästar han får hem oavsett i vilket skick de än är i. Jag har varit lite involverad i en häst som skickades ner dit, en trevlig individ som tyvärr hade lite problem med fysiken, men som med lite tid blivit riktigt trevlig, men ägarna tyckte att det skulle göras av proffs. Döm om min förvåning när jag går in på hemsidan och läser Hoas uppfattning om hästen, den var ohanterad, dåligt skött, tunn och det ena med det femte. Helt emot min egen uppfattning, så ja, mitt intryck om Hoas är inte det bästa...

Men sen visst är det positivt att sånt här belyses, men jag hade velat se ett lite mer genomtänkt arbete och betydligt bättre upplägg.

Vad gäller åldersgränsen när hästarna inte får tävla längre tycker jag bara är positiv, det handlar inte nånstans om att hästarna är sönderkörda (det finns hästar som nog skulle klara att tävla fler år) utan jag har för mig att det handlar till stor del om att de framgångsrika hästarna nångång ska kunna sättas i avel? Och för att hästarna ska få ett liv som pensionärer. Det är dock onödigt dyrt att låta dessa hästar stå kvar i proffsträning efter de passerat denna åldersgräns eftersom det kostar alldeles för mycket.

DU är för det första norrlänning och sen är du förmodligen kvinna.
Båda omständigheterna är meriterande och förmildrande.
Och du är säkert ärlig och menar vad du skriver .
MEN DU ÄR I MINORITET BLAND ALLA DESSA KÄNSLOKALLA, NON-EMPATISKA PENNINGTÖRSTANDE MANL. KOLLEGOR,SOM ÄR BEREDDE TILL VILKA METODER SOM HELST FÖR ATT VINNA.
De går över lik bokstavligt ,kör slut på 2 åringar.
Skickar 3-4 åringar till döden !
Inser ni inte själva hur SJUKT DETTA DJURPLÅGERI är ?
I så fall så är ni illa ute själva, och totalt avtrubbade.

MEN DU ÄR I MINORITET BLAND ALLA DESSA KÄNSLOKALLA, NON-EMPATISKA PENNINGTÖRSTANDE MANL. KOLLEGOR,SOM ÄR BEREDDE TILL VILKA METODER SOM HELST FÖR ATT VINNA.

NÄ NU J***AR BLIR JAG ARG :devil:
VEM kör slut på tvååringar?? PMa namn till mej?

VARFÖR är det djurplågeri att skicka nån till slakt? oavsett anledning?? en död lider inte?
VAR är statistiken som alla skriker så högt, vad gäller sönderkörda 3-4åringar som slaktas i högar årligen??
VAR är djurplågeriet alla skriker så högt om?? VISA MEJ!!

och varför skulle jag vara mindre pengakåt för att jag bor i norrbotten? :confused:

Såg du Stig H i morgonprogremmet?

Att starta 2åringar i Sverige är inte utbrett på det sättet som du verkar tro.(som tur är) Det är i USA som det är vanligt.

PS: Vi läser inte BÄTTRE för ATT du ANDVÄNDER versaler HELA TIDEN!

Vem har påstått att det inte finns problem inom travet?

Det finns många travare som håller för ridning efter avslutad karriär. Min går som distanshäst, 11 år och toppfräsch. Det finns MÅNGA vettiga människor som gärna tar sig an en som inte funkar på travet och kan ge dem ett gott fortsatt liv. Bara för att du träffat rötägg betyder det inte att alla är sådana.

VARFÖR anmälde du inte dessa människor? Det är din förbannade skyldighet om du ser såna missförhållanden, istället för att bara förfasa dig på ett forum. :crazy:

Sista frågan först - För att det är alldeles för många som rider runt på knackiga hästar och hästar har inget som helst back upp i djurskyddslagen, de skall ha svultit halvt ihjäl innan något kan göras. Så det rä fullkomligt meningslöst att anmäla - det hjälper INTE HÄSTEN

Sedan - ja alla fd travhästar är inte helt förstörda, men det hindrar inte faktum att travhästar är en förbrukningsvara - det tycker inte jag är okey

Det finns bra hem - men de räcker int epå långa vägar till - till de travare som slås ut, bara för att en stor mängd människor tycker att det är "KUL" med trav

Jag personligen kunde inte bry mig mindre om att någon tjänar pengar på trav, det är bara att gratulera om så är fallet. Majoriteten av hästägarna förlorar pengar, det är i regel en dum idé att försöka bli rik på hästar eller spel. Det är uppenbart kontraproduktivt i majoriteten av fallen. :D

Vad jag bryr mig i är t.ex. hur hästarna mår, hur de behandlas efter sin karriär, när karriären i genomsnitt tar slut, var gränserna går, argumenten kring regler i en sport etc etc.

Ridhästsidan är säkert inte bättre.

Det som sticker mig i ögonen är:

Vi har inte problem.

Klart som korvspad finns det problem, och ganska mycket sådana. Det har alla sporter som pressar djur extremt, oavsett ridsidan eller travsidan. Så i stället för att bortförklara problemen bör man väl fundera kring förbättringar?

Jag förstår fortfarande inte hur man får studierna med magsår att gå ihop?

Jag håller med fullständig - kan inte sägas bättre 99 % av folket slår i ifrån sig

Det är 20 år sedan jag var på Solvalla - jag trodde det hänt något - men icke.

Vem skulle egentligen tro att vare sig Stickan eller tex Anky inom Dressyren skulle säga
Javisst vi är jätteelaka mot hästarna:grin:

Jaa, tänk jag blir så frustrerad. Tänk om alla "folksportare" skulle ge fan i att anmäla en månad eller skita i att betäcka ett år. Undrar om gubbarna i kostymerna skulle bli lite pinknödiga då och inse att det faktiskt är breddidrotten och hästälskarna som är avgörande för travet?

Framför allt så tycker jag att vi ska bojkotta Mantorps Travbana,inte för banas skull(jag gillar Mantorp,det har gått bra för oss där)utan för deras vet.

Har aldrig gillat travsport. Fy fan jag mådde illa när jag såg Kalla Fakta. Är det här människor som gillar djur överhuvudtaget?

KL

Det var ju det jag sa va??
För cirka 450 inlägg sedan. :crazy:

Redigerat skitprogram rakt in i svenska tv-soffan och reaktionen blir som citatet ovan. :mad:

Tant Agda, lilla Saga och farbror Frej fick kvällsfikat i halsen.

Tittarsiffror handlade det om, inget annat.
Snedvinklat som Pisa-tornet.

Lite fräsigt klippt till skum bakgrundsmusik och en totalt
handfallen STC-vet. (som i normala fall kan prata sakligt)

Så nu är jag djurplågare, idiot och penningk*t.

Var och varannan Svensson, med helstängt, kommer att tycka att vi hemma är dumma i huvudet.

Helt j-a otroligt!!
Den enda strömmen vi använder finns i el-kontakterna och ute på stängslet.

Kalla FAkta har lyckats!!

AM

Vidare..

Det räcker ju bara att titta här...
Hur många besöker trav-forumet i vanliga fall?
Hur många är här just nu??

AM

Ja det tror jag också - men hästägarna har ägare

och de är inte intreserade av att deras hästar mår bra - de vill vinna pengar.

bar ide´n med konsortier och ha 12 ägare på en travhäst :confused:

Jag säger att det är pengarna som är problemet - för det blir precis samma skit när det handlar om elitnivå inom andra grenar
preparat och skit och hästen glöms bort på vägen

det stora porblemet med travet och det är den vinkeln jag tyckte Kalla fakta tog upp - att travet på ngt vis är sanktionerat av staten

och problemt med travet är inte enskilda individer som är koko utan hela apparaten som slukar hästarna hela

Jag vet inte hur ni som är amatörer gör med de hästar som inte fungerar

Säljs de som ridhästar?- vet ni hos vilka okunniga klantarselen de brukar hamna????

Om de inte håller för travet så håller de inte för ridning

Jag kan bara ta ett exempel travhästen C som såldes till två pers. De satt sig och räknade ut hur många ridtimmar de behövde ta ut för att affären skulle vara lönsam och sedan red de dessa. :o

Sedan såldes hästen vidare och jag såg den stappla runt tvärhält på alla 4

För att en dag inte orka resa sig ur boxen - då slapp den blri riden vid en ålder av 20 +

Snacka om slav

Ja vi har sålt /lånat ut, dock har inte våra varit skadade utan såna som inte räckt till /inte velat. Dock har vi haft koll på dem, och tagit hem dem när vi ansett att de inte haft det bra. Vi har 8 boxplatser i vårat stall, 1 shettis & 6 fd tävlingstravare bor där idag & min travardam på 9 år. Så jag törs påstå att vi är ett av de stall som är måna om dem & de ska endast vidare numera via slaktbilen ( OM man inte hittar en liksabra tjej som hon som har min Tap In märr:bow:)

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden. Men jag själv som ägen en föredetta travhäst (numera derssyrhäst) har själv ganska mycket fördommar mot travet just för det man själv har hört och sett. Sedan måste jag kommentera att jag inte riktigt håller med om att travhästar är de mäst välskötta hästar som finns. Har själv aldrig sett en travtränare som har behållt en häst som är äldre än 12år (visst får de inte starta efter 12 år ålder?) då den inte längre kan tjäna pengar. Känner många ridhästar dock som rids upp till 20 års ålder om inte mer bara ut i skogen så att de ska få rör på sig. Men som sagt var har jag tyvärr ingen vidare bra erfarenhet av travgubbar.
Sedan undrar jag varför "alla" travhästar som inte håller för travet säljs billit som ridhästar? Finns det absolut ingen som bara hobbykör sina travhästar?
Alla som rider tävlar inte.
Missförstå mig inte, jag har inte träffat på särskillt många vettiga travtränare och har därför fått mig en lite mer negativ uppfattning om travet men det är absolut enbart mina egna åsikter och inget som jag går runt och skriker ut till andra. Det är bara fel.
Jag kan även räkna upp många saker bland ridfolket som jag tycker är bedrövliga och kan absolut inte förstå, men samma sak gäller där. Det går jag heller inte runt och skriker ut.
Jag älskar min travare och han är helt underbar!:love: Och så har jag nyligen köpt mig en rockard som jag kör han i för att variera träningen. Jag tycker att det är nyttigt att variera sig. Och så är det ju kul att köra oxå. :)
Men jag har undrat över en sak med uppkäk(stavas?) jag kan ju rida min häst i samma tempo som jag kör han i och det spelar ingen roll om det är i galopp eller trav. Men vad är då uppkäken till? Går inte vanliga galopphästar oxå i samma tempo, varför behöver inte dom det?

Lars Marklund- Scandal Play!

Då gör vi så här,vi lägger ner travet.
Var gör vi med alla tävlings hästar och alla ung hästar som inte kommit till start än?Vad gör vi med alla föl som föds nästa år?
Och fram för allt så ska det bli intressant och se hur länge Flyinge och Strömmsholm över lever utan pengarna ifrån travet.

Och vad ska alla som jobbar inom travet sysselsätta sig med, glöm inte det.
De kanske ska skola om sig till journalister. ;)

Jag vet inte om detta tjänar något till...

Den studie du refererar till kan användas för att styrka att det finns problem med magsår på häst. Den omfattar dock bara travhästar (varmblod, kallblod och russ). Från ett ställe (Wången). Detta innebär att studien inte kan användas för att påstå att magsår förekommer oftare hos travare eller att det inte är ett problem för övriga hästar. I den studien saknas jämförelsematerial.

Jag tycker att det är sjukt att våra hästar drabbas av magsår och munproblem - men genom att peka ut travsporten ger man så många av Sveriges hästägare ett cart blanche. Alla utanför travsporten vet att den är ond och nu har de fått det bekräftat. Alla inom travsporten vet att Kalla faktas program var vinklat och överdrivet. Resultat ingen gör något...

Jag vill inte få travsporten att framstå som snövit, för det är den inte. Problemet som jag ser det är att Kalla Fakta pekade ut hästhållningsproblem som travsportsproblem. Dvs inget som berör övriga Hästsverige. Jag vill att någon ska berätta om munproblemen, så att ALLA Sveriges hästägare och tränare stampar iväg till telefonen och ringer ut en riktig tandläkare eller en bra hästveterinär och kontrollerar den egna hästens munstatus! Jag vill att alla ska gå igenom sina bett och nosgrimmor... Jag vill att någon berättar om magsåren, så att ALLA funderar över hur länge den egna hästen står utan foder och hur många gram TS per kilo kroppsvikt de egentligen ger... Hur ger man en häst något att pyssla med. Vad gör de på natten? Vad kan stressa en häst i min stallmiljö?

Jag tror att okunnighet är ett värre ont för hästarna än till och med girighet. Jag upplever att Kalla Fakta genom att vinkla tämligen nya rön om magsår och munproblem till att gälla specifikt travhästar, gav många människor ett alibi till att fortsätta vara okunniga. :mad:

PS jag har varit förbannad sedan jag fick del av mun-studien. Och jag har försökt att sprida anti-tryckskade-evangeliet. Det finns bilder på ännu värre skador, som dokumenterades under studien. Nu är problemet degraderat till ett travproblem...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka