Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden. Men jag själv som ägen en föredetta travhäst (numera derssyrhäst) har själv ganska mycket fördommar mot travet just för det man själv har hört och sett. Sedan måste jag kommentera att jag inte riktigt håller med om att travhästar är de mäst välskötta hästar som finns.
Har själv aldrig sett en travtränare som har behållt en häst som är äldre än 12år (visst får de inte starta efter 12 år ålder?) då den inte längre kan tjäna pengar. Känner många ridhästar dock som rids upp till 20 års ålder om inte mer bara ut i skogen så att de ska få rör på sig. Men som sagt var har jag tyvärr ingen vidare bra erfarenhet av travgubbar.
Sedan undrar jag varför "alla" travhästar som inte håller för travet säljs billit som ridhästar? Finns det absolut ingen som bara hobbykör sina travhästar?
Alla som rider tävlar inte.
Missförstå mig inte, jag har inte träffat på särskillt många vettiga travtränare och har därför fått mig en lite mer negativ uppfattning om travet men det är absolut enbart mina egna åsikter och inget som jag går runt och skriker ut till andra. Det är bara fel.
Jag kan även räkna upp många saker bland ridfolket som jag tycker är bedrövliga och kan absolut inte förstå, men samma sak gäller där. Det går jag heller inte runt och skriker ut.
Jag älskar min travare och han är helt underbar!
Och så har jag nyligen köpt mig en rockard som jag kör han i för att variera träningen. Jag tycker att det är nyttigt att variera sig. Och så är det ju kul att köra oxå.
Men jag har undrat över en sak med uppkäk(stavas?) jag kan ju rida min häst i samma tempo som jag kör han i och det spelar ingen roll om det är i galopp eller trav. Men vad är då uppkäken till? Går inte vanliga galopphästar oxå i samma tempo, varför behöver inte dom det?