Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Den enda "källa" jag kan ge dig är mig själv & de hästar jag har stött på i travstall jag har arbetat i & det är ett ganska stort antal då jag har arbetat hos ett par av Solvallas större tränare. Samtliga man har kollat så har detta varit en gemansam faktor ( mer el mindre).

Men jag vet att det inte räcker för dig. Men det gör det för mig.

Hur presterade dom hästarna ,då?

Vad exakt är det jag skall anmäla?

Man måste nämligen formulera en anmälan

Jag har jobbat med djurskydd i många år
och Sveriges djurskydd stinker, jag vet en snubbe som fått xxx anmälningar på sig, veterinärt dokumenterade - det handlar om ren och skär misshandel men icke sa nicke.

Vad skall jag då säga om folk som slår in hästarna med grepar och sopkvastar in i spolspiltan - av den orsaken att de vet för lite om hur hästar fungerar för att göra det på ett vettigare sätt.

Vad blir bättre av en sådan anmälan - för hästen - ingenting

det handlar om en generell attityd till hästen inom travet

Att kalla misshandlarna för "busligan"
:devil:

Hästhanteringen var så djävla illa på Solvalla så hästhantering har jag lärt på helt andra ställen.

Om du sett sådana vidriga saker och inte ens IDS formulera en anmälan så är du inte bättre än någon annan, inte bättre än de som plågade hästarna du såg. Den som tiger still håller med, sen sitter du på ett forum och slår dig för bröstet att du såg men inget gjorde..... En anmälan uppmärksammar problemet, många anmälningar kan till slut inte förbises, man kan agera. Det är inte svårt att anmäla, man måste inte formulera något, man berättar vad man sett. Det funkar inte fullt ut i dag, jag är medveten om det, men det är det ENDA vi kan göra, uppmärksamma, anmäla, anmäla igen. Du sket i det, du såg och du sket i det. Fy fan.

jag vill fortfarande ha PM med namn på vilka det är som plågar djuren??

men vad är plåga?

Att med vilje skada

eller att träna hästar till lungblödning

senskador

skelettskador

munskador

Hästen upplever plåga vid dessa tillstånd - och den kan ha dessa tillstånd utan att visa det utåt

Det kanske man bara är medveten om - om man är veterinär - men så är i alla fall fallet

Det finns flertalet studier som visar att det du tror inte stämmer. Dvs forskning som visar att du har fel. Så näe, sålänge du inte backar upp bättre så kommer jag inte köpa det.

Besök gärna Min hemsida.

Blir världen en bättre plats för att jag besöker din hemsida?

Kommr då alla munskador, senksador, lungblödningar läka ut

Jag kommer genast :grin:

jag har aldrig generaliserat och sagt alla - läs:cool:

Räcker det inte med att de ev. ska göra sommarbana av oss? :eek:

Vi kan ju knappast lyncha veterinären som går ut med sina åsikter, säga vad man vill om åsikterna det är ju ändå åsiktsfrihet i landet.

Ja,det har du rätt i (åsiktsfriheten)men jag kan tycka att om han tycker att det är sådana missförhållande inom travet så gör man något åt det eller så byter han jobb.Inte kul angående banan jag gillar Mantorp.

Vet du varför magsår ses som naturliga förändringar orsakade av parasiter och andra faktorer? Är de för ytliga, för få eller måste de blöda för att "gillas"? Då tycker jag att ordet magsår skall definieras bättre för mindre missuppfattningar.

Det finns flertalet studier som visar att det du tror inte stämmer. Dvs forskning som visar att du har fel. Så näe, sålänge du inte backar upp bättre så kommer jag inte köpa det.

men Lickety - det vet du väl att världen egentligen är som man VILL att den skall vara

Sedan om du har tio tusen studier så spelar det ingen roll - för vill man se världen på ett sätt - så gör man det:o

Kämpa på - själv skall jag äta

ja det kan ju alla som skriker om att dom minsann vet att det förekommer djurplågeri i vartenda travstall svara på......

Blir världen en bättre plats för att jag besöker din hemsida?

Kommr då alla munskador, senksador, lungblödningar läka ut

Jag kommer genast :grin:

jag har aldrig generaliserat och sagt alla - läs:cool:

Men strunt i det då. Ville bara "visa" min blåögdhet :grin:

Visa mig den forskningen!

men Lickety - det vet du väl att världen egentligen är som man VILL att den skall vara

Sedan om du har tio tusen studier så spelar det ingen roll - för vill man se världen på ett sätt - så gör man det:o

Kämpa på - själv skall jag äta

Undrar vem fan det är som är hånfull,funderar på hur du är med djur och människor!?

Lite mer från mig...

Alla ni som tvivlar på att "metoder" inte får hästarna att springa bättre, eller att de inte kan ha magsår och ändå löpa.
Sverige är ju inte världsledande inom travsporten.
Hur tror ni att det går till i de länder där hästarna springer både fortare och tidigare än här, och där man har sämre djurskydd i reglementet?

Våga ställa krav på den egna sporten! Ju renare desto ärligare motstånd för en själv och mindre risk för smutskastning av hela kåren. Ingen tjänar på att låtsas som om det inte finns skit i sporten, och att man själv känner sig träffad eller sårad är ingen anledning att sluta gräva efter skit.

Jag är själv hoppryttare och vet inte hur många miljoner gånger jag har fått svara på frågor om barrering.
Varje juste utövare är en ambasadör för sin sport och ibland får man svettas lite. Det är det värt om nått pucko åker dit.
Pratar man inte om problemen så kan man inte åtgärda dem heller.
Och alla får prata, även de som inte kan allt om trav.
Många som spelar in massor av pengar i travet kan ingenting om travhästar, men man får väl ändå tycka saker?

En parentes:
Det som händer i den här tråden liknar det som hände när man vill förbjuda spiltor för hästar. Hurra tänkte jag, men vad händer? Jo, ridsportförbundet själva går in och stoppar det. I den innersta cirkeln av kunniga hästvänner(?) finner man alltså de med den trängsta synvinkeln. I det här fallet handlade det givetvis om pengar då man ansåg att ridskolorna inte skulle ha råd med denna lyx.

Då är vi väl överens då!

Det jag vill åt är att magsåren är ett hästhållningsproblem. De finns sannolikt inom travet, men även på andra ställen. OM det klassificeras som ett problem som bara berör travet, så kommer vi inte vidare.

Det är det snäva perspektivet som retar mig och att man är mer intresserad av att hänga ut Åke Svanstedt än att lösa problem. Det finns säkert busar inom travet, som inte hanterar hästar så väl, som man skulle kunna önska. De är svåra att komma åt. Om man hade presenterat problemen med att bett och nosremmar skadar hästar och att hästar drabbas av magsår på ett mer pedagogiskt sätt, hade man kunnat nå en stor grupp människor som gör fel på grund av att de inte har rätt kunskap. Man hade kunnat förbättra situationen för Sveriges hästar - istället valde man att försöka skapa sensation!

Men,vi har aldrig påstått att travet är rent och utan syndare!
Det jobbas hårt inom travet med djurskyddet och sporten.

Man hade kunnat förbättra situationen för Sveriges hästar - istället valde man att försöka skapa sensation!

Ja eller så skapade man en debatt....
Den i sig kanske leder till att utövarna själva drar igång forskning, utbildning osv.
För det är väl inte kalla fakta som ska utbilda travtränare i munskador?

Men,vi har aldrig påstått att travet är rent och utan syndare!
Det jobbas hårt inom travet med djurskyddet och sporten.

Men varför är det då så svårt att få till ett spöförbud på tävling?

Jag tycker faktiskt det är för jävligt att kuskar kan prygla hästarna till placering eller vinst och få gå därifrån med vinstpengarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka