Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ja? :confused:

Magsår drabbar framförallt sporthästar och detta anses kunna påverka deras
prestationsförmåga i negativ riktning.

Har jag sagt något annat? Näe. Utesluter det att hästar som förefaller friska kan ha magsår? Näe. Visade hästarna i studien några symptom? Näe, just det.

Då så Tant Brun... Studien som Kalla Fakta refererade till omfattade mestadels sporthästar. Ur studien: "Hästarnas användningsområde och brukstyp kunde inte korreleras till förekomst
av slemhinnesår." Indikationen är att dina hoppehästar är således lika utsatta som någon travare! http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000060/01/03.1472_Tryckfil.pdf

Nekroser i mun är ett så pass stort problem att någon som sysslar med hästar får negligera det. Jag blev informerad som tävlingsryttare inom en diciplin där problemen är små pga vi ofta rider bettlöst. Vi byter bett ofta. och vi har rationaliserat bort nosremmarna. Ändå finns problemet även hos oss inom distansritten.

Ditt argumenterande är ett bevis på att genom att koppla problemet till travet tillåter man hopp- och dressyrryttarna att slå ifrån sig. ALLA som sätter ett bett i en hästmun eller drar åt en nosrem måste vara medvetna om problemet.

Men nu handlar ju tråden om travet?
Kalla Fakta om travsport eller?

Jag gör vad jag kan inom min sport. Jag är medveten om munskador och är inte den som betslar upp eller råder andra att klämma ihop munnen osv.
Att munskador finns inom flera hästsporter är ingen anledning att försvara det.
Frågan är väl vad man gör åt det, helst innan det kommer på tv men definitivt efteråt, eller hur?
Kommer hoppningen på tv så tycker jag bara det är bra om man klämmer åt några ev höjdare inom sporten som har skador på sina hästar.
Det förekommer lite förebyggande arbete hela tiden inom alla hästsporter men just nu är ju travet på tapeten.
Alldeles nyss var det dressyren (rollkur).

Det är bara bra att hästarnas väl och ve debatteras, även om också ickeexperter uttalar sig.

Du tror uppenbarligen inte det

Eller snarare vill inte tro det

Liksom fler inte vill tro på FAKTA

för då måste de ändra sin världsbild....

Och din fakta är den enda sanna faktan? Överallt, jämt och ständigt?

Människor och hästar är tyvärr olika i vissa saker. Till att börja med är hästen ett flyktdjur, och de undviker i regel att visa sjukdom/smärta så länge som möjligt. Hästen har också en annan magslemhinna än vi i den övre delen av magsäcken, vilket gör att de får magsår så mycket lättare än vi.
Jag tror ändå att hästen känner smärta lika mycket även om den visar det mindre. Men det verkar inte alla tro.

*KL*

Kan ngn lägga in adressen till "videon" där Stig H pratade. Jag hittar inte tillbaka till rätt sida.

Varför i ****** anmäler du inte då? :confused: om du nu ser allt detta dagligen, gör ditt för djuren.

Därför att han är ett forumstroll som inte får tillräckligt med uppmärksamhet hemma och nu har hittat det perfekta sättet att bli tillfredsställd ... reta folk i forum :idea:

Det är synd om grabben ... Låt han hållas så kanske han komme på bättre tankar :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Okej.. Nu har jag följt magsårs debatten mellan dig och några till..

Själva motsättningarna verkar vara om magsår påverkar prestationen..
I vissa fall verkar den göra det och enligt dig i vissa fall inte.

Hur föreslår du att vi ska lösa detta problem? Skall alla travhästar ges en endoskopi (heter det va) innan varje lopp? Visst måste hästens mage vara tom i 12 timmar innan eller nått? Bara det kan ju ge upphov till magsår och om inte det så är det ju otroligt stressande för hästen att gå hungrig.

Om inte hästen visar symtom? Vad fasen ska man göra då?

Jag har ingen aning om hur det bäst skall lösas, men för att över huvud taget lösa ett problem måste ju problemet existera först, eller hur?

Och det är ju massor här och i programmet som säger - det finns inget problem

Vilket stör mig skapligt då forskning visar att det visst finns ett problem. Därav mitt envisa framhärdande.

Senast ändrad:

Ja, istället för att bevisa att han är man nog att göra något så sitter han på ett hästforum och tror han är något :cool:

*Tänkte skriva något mycket elakt men skiter nog i det med risk för tårar hos den utsatta*
:angel:

Sen alla som håller på och tjafsar om magsår. Är det inte otroligt smärtsamt för människor? Vet iaf en på mitt jobb som spyr galla och blir skitsjuk pga magsår. Skulle vilja se honom springa maraton en sån dag...
(med det menat att de borde vara lika hemskt för en häst = den bör ej kunna prestera. Inte mer än en gång, eventuellt två om hästen är förbaskat stark i huvudet/vilja)

Senast ändrad:

Ja, istället för att bevisa att han är man nog att göra något så sitter han på ett hästforum och tror han är något :cool:

*Tänkte skriva något mycket elakt men skiter nog i det med risk för tårar hos den utsatta*
:angel:

Öh... Tillför du något till debatten nu eller?

Nu såg jag att du gjorde ett tillägg.
Det var ju bra, började undra vad det var frågan om här...

Senast ändrad av en moderator:

Ja? :confused:

Magsår drabbar framförallt sporthästar och detta anses kunna påverka deras
prestationsförmåga i negativ riktning
.

Har jag sagt något annat? Näe. Utesluter det att hästar som förefaller friska kan ha magsår? Näe. Visade hästarna i studien några symptom? Näe, just det.

Nu motsäger du väl dig själv.

Hästarna som hade magsår kunde inte prestera.

Sen fanns en skala .. dvs början till magsår skulle man kunna likställa det vid. Att det inte märks, mer än vi maxprestation...

Självklart kan en häst med ett fullt utvecklat magsår inte prestara/tävla och slår på så sätt ut sig själv.

Sen alla som håller på och tjafsar om magsår. Är det inte otroligt smärtsamt för människor? Vet iaf en på mitt jobb som spyr galla och blir skitsjuk pga magsår. Skulle vilja se honom springa maraton en sån dag...
(med det menat att de borde vara lika hemskt för en häst = den bör ej kunna prestera. Inte mer än en gång, eventuellt två om hästen är förbaskat stark i huvudet/vilja)

Nu gör jag en latis för att slippa upprepa mig

Människor och hästar är tyvärr olika i vissa saker. Till att börja med är hästen ett flyktdjur, och de undviker i regel att visa sjukdom/smärta så länge som möjligt. Hästen har också en annan magslemhinna än vi i den övre delen av magsäcken, vilket gör att de får magsår så mycket lättare än vi.
Jag tror ändå att hästen känner smärta lika mycket även om den visar det mindre. Men det verkar inte alla tro.

EXAKT! :laugh: Sunt förnuft!! :idea:

Jag har ingen aning om hur det bäst skall lösas, men för att över huvud taget lösa ett problem måste ju problemet existera först, eller hur?

Och det är ju massor här och i programmet som säger - det finns inget problem

Vilket stör mig skapligt då forskning visar att det visst finns ett problem. Därav mitt envisa framhärdande.

Vem har sagt att det inte finns magsårs problem?Inte jag i alla fall!

Människan är också "flykt" benägen om du inte visste det! De flesta människor pressar i regel över smärtgränsen precis som hästar.

Som rapporten visade så är symptomen på magsår i princip densamma som på människor :idea:

Jag tror att hästen visar smärta, varför skulle den dölja smärta :confused:
Visst att det dins vissa hästar som ger hjärta och själ och i princip hoppar på ett ben ... men de är få...

Nu motsäger du väl dig själv.

Hästarna som hade magsår kunde inte prestera.

Sen fanns en skala .. dvs början till magsår skulle man kunna likställa det vid. Att det inte märks, mer än vi maxprestation...

Självklart kan en häst med ett fullt utvecklat magsår inte prestara/tävla och slår på så sätt ut sig själv.

Det du fetmarkerat är plockat ur studien.... Som du uppenbarligen inte läst... Vilket gör detta lite meningslöst... :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar