Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Visa mig den forskningen!

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf
Resultat från den omtalade studien i programmet.

http://www.ultimatehorsesite.com/articles/ei_equinegastriculcer.html

Här hittar du bla detta sammandrag med olika studier som du kan leta upp: In different studies show horses like jumpers/hunters and dressage horses were affected by ulceration by 58 % - 63%. (Mc Clure et al. 1999; Michell 2001) Nevertheless elite, heavy use western performance horses showed less occurrence of gastric ulcers (40%) (Bertone 2000) and racehorses are affected up to 90% (Murray, 1994) due to the high intensity of training.

Detta visar alltså frekvenser hos hästar som presterar i sina sporter.
Så finns det säkert fler, men detta är vad jag får upp som hastigast.

Ja eller så skapade man en debatt....
Den i sig kanske leder till att utövarna själva drar igång forskning, utbildning osv.
För det är väl inte kalla fakta som ska utbilda travtränare i munskador?

Tror inte du att en proffstränare som har hästarna som sitt levebröd,gör allt för att dom ska må bra.

Men,vi har aldrig påstått att travet är rent och utan syndare!
Det jobbas hårt inom travet med djurskyddet och sporten.

Nej men påfallande många inlägg från de som själva är aktiva inom travet visar total förnekelse. Tex:
"Man driver inte med piskan man petar bara."
"Alla hästar har magsår."
"Pengar är ingen drivkraft i sporten för hästarna går minsann inte runt."
osv.

Jag menar bara att man skulle tjäna mer goodwill på att ligga steget före bland utövarna och själva vara de som vill ha rent, inte vänta tills en journalist kommer och snokar. Det ÄR ju pinsamt att hästarna har nekroser i munnen, eller hur?

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf
Resultat från den omtalade studien i programmet.

http://www.ultimatehorsesite.com/articles/ei_equinegastriculcer.html

Här hittar du bla detta sammandrag med olika studier som du kan leta upp: In different studies show horses like jumpers/hunters and dressage horses were affected by ulceration by 58 % - 63%. (Mc Clure et al. 1999; Michell 2001) Nevertheless elite, heavy use western performance horses showed less occurrence of gastric ulcers (40%) (Bertone 2000) and racehorses are affected up to 90% (Murray, 1994) due to the high intensity of training.

Detta visar alltså frekvenser hos hästar som presterar i sina sporter.
Så finns det säkert fler, men detta är vad jag får upp som hastigast.

Ja,och det första jag läser är att magsår trospåverka hästarnas prestations förmåga negativt!

Snälla,ta genast kontakt med Kalla fakta och informera dem så de kan inf. allmänheten ,som är så blåögda så de tror att allt det här är uppdiktat.
Hjälp hästarna,de kommer att tacka dig.

Tror inte du att en proffstränare som har hästarna som sitt levebröd,gör allt för att dom ska må bra.

Vi pratar ju inte om en proffstränare här, det är ju hela sporten som debatteras.
Att majoriteten är jättebra hjälper ju inte, det finns alltid mer att göra.
Men det borde komma mer från utövarna själva är min poäng, så man slipper bli tagen på sängen.
Hade ju sett bra ut om kuskarna själva testade fram tex "den perfekta bettlösa käken", införde den och själva gick ut stort med vad de åstadkommit.
Istället för att veterinären ska stå där och snacka om nekroser och kuskarna kastar micken i golvet, det är inte lika bra PR menar jag.

Och med ditt inlägg bevisade du återigen min tes...

Munskador är inte ett problem för travtränare allenast. Det är ett problem för alla som stoppar ett bett i en häst mun eller knäpper en nosgrimma.

(Jag tror t.o.m. att den studie som Torbjörn J refererade till i Kalla Fakta behandlade sporthästar - dvs du som hoppryttare borde ha tagit åt dig och diskuterat problemet med dina vänner som ett bettproblem och inte ett travproblem. Hästarna var hos veterinär för andra saker än munnen - dvs de hade ägare som brydde sig, men som inte visste att de gjorde sina hästar illa. Läs den sista delen igen. SOM INTE VISSTE ATT DE GJORDE SINA HÄSTAR ILLA. Munstatusen är ett hästhållningsproblem. Det är något alla de som övertygade att de gör rätt måste fundera över. Det finns säkert många vänliga, kunniga Bukefalister som borde gå ut och låta syna sin häst i mun)

Ja,och det första jag läser är att magsår tros påverka hästarnas prestations förmåga negativt!

Frekvensen är fortfarande mellan 40-90 % av hästarna i studierna. Som är presterande hästar.

Om 40-90 % av hästarna faktiskt visade sjukdomssymptom, som du påstår, vore det ju en katastrof för då skulle hästarna som tävlas vara synbart sjuka. Och så är det ju inte.

Tros påverka, ja de skulle säkert vara ännu bättre utan magsår. Men nu syns det ofta inte utifrån. Hästar presterar oftast trots problem.

Nej men påfallande många inlägg från de som själva är aktiva inom travet visar total förnekelse. Tex:
"Man driver inte med piskan man petar bara."
"Alla hästar har magsår."
"Pengar är ingen drivkraft i sporten för hästarna går minsann inte runt."
osv.

Jag menar bara att man skulle tjäna mer goodwill på att ligga steget före bland utövarna och själva vara de som vill ha rent, inte vänta tills en journalist kommer och snokar. Det ÄR ju pinsamt att hästarna har nekroser i munnen, eller hur?

Jag kan bara svara för mig själv,har sett många fula drivningar med pisken.
Jag tror fortfarande inte att en häst med magsår kan prestera.
Det är självklart att pengarna är en drivkraft i sporten med inte på vilka villkor som helst.Som jag skrev förut så jobbas det hårt med dessa frågor inom travet.

Och med ditt inlägg bevisade du återigen min tes...

Munskador är inte ett problem för travtränare allenast. Det är ett problem för alla som stoppar ett bett i en häst mun eller knäpper en nosgrimma.

(Jag tror t.o.m. att den studie som Torbjörn J refererade till i Kalla Fakta behandlade sporthästar - dvs du som hoppryttare borde ha tagit åt dig och diskuterat problemet med dina vänner som ett bettproblem och inte ett travproblem. Hästarna var hos veterinär för andra saker än munnen - dvs de hade ägare som brydde sig, men som inte visste att de gjorde sina hästar illa. Läs den sista delen igen. SOM INTE VISSTE ATT DE GJORDE SINA HÄSTAR ILLA. Munstatusen är ett hästhållningsproblem. Det är något alla de som övertygade att de gör rätt måste fundera över. Det finns säkert många vänliga, kunniga Bukefalister som borde gå ut och låta syna sin häst i mun)

Vaddå för tes?
Jag försvarar verkligen inte munskador på hästar inom någon hästsport!
Ska vi diskutera hopphästar får vi byta tråd.

När kalla fakta har ett program med munskador på hopphästar tänker jag inte sitta på Buke och förneka företeelsen inom sporten eller ursäkta den med att travhästar också har det. Jag gör vad jag kan varje dag precis som du antagligen, men förnekar inte skit man ser andra hålla på med för att försvara min sport.
Fattar verkligen inte din poäng???

Frekvensen är fortfarande mellan 40-90 % av hästarna i studierna. Som är presterande hästar.

Om 40-90 % av hästarna faktiskt visade sjukdomssymptom, som du påstår, vore det ju en katastrof för då skulle hästarna som tävlas vara synbart sjuka. Och så är det ju inte.

Tros påverka, ja de skulle säkert vara ännu bättre utan magsår. Men nu syns det ofta inte utifrån. Hästar presterar oftast trots problem.

Var har jag påstått att 40-90 % av hästarna visar sjukdomssymtom?
En häst med mag problem kommer att prestera sämre och sämre det är jag helt övertygad om.

Du påstår att hästar med magsår uppvisar symptom. Det är ju helt lönlöst att diskutera med dig om du inte förstår att studierna visar att en hel del hästar med magsår inte har några symptom. Alls. Utan att de presterar bra trots magsår.

Jag tycker mig ha förklarat och visat på belägg, men du verkar inte vilja förstå att 90 % av galoppörerna i en studie 1) hade magsår 2) inte var synbart sjuka utan presterade
Hur mer kan jag förklara?

Då så Tant Brun... Studien som Kalla Fakta refererade till omfattade mestadels sporthästar. Kalla Fakta har vinklat material, som även handlar om dina hopphästar. Ur studien: "Hästarnas användningsområde och brukstyp kunde inte korreleras till förekomst
av slemhinnesår." Indikationen är att dina hoppehästar är således lika utsatta som travare! http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000060/01/03.1472_Tryckfil.pdf

Nekroser i mun är ett så pass stort problem att ingen som sysslar med hästar får negligera det. Jag blev informerad som tävlingsryttare inom en diciplin där problemen är små pga vi ofta rider bettlöst. Vi byter bett ofta. och vi har rationaliserat bort nosremmarna. Ändå finns problemet även hos oss inom distansritten. Nästan alla hästar i studien var drabbade och människorna omkring dem visste inte om det.

Ditt argumenterande är ett bevis på att genom att koppla problemet till travet tillåter man hopp- och dressyrryttarna att slå ifrån sig. ALLA som sätter ett bett i en hästmun eller drar åt en nosrem måste vara medvetna om problemet. Det finns inget speciellt problem med munsår inom travet. Det finns däremot ett jätteproblem inom all ridning och körning. NEKROSERNA ÄR INTE ENBART ETT TRAVPROBLEM; DET ÄR ETT HÄSTHANTERINGSPROBLEM. Ett bra TV-program som tog upp problemet, skulle få oss alla att rusa ut i stallarna och kolla hur våra hästar egentligen mådde.

Senast ändrad:

Men varför är det då så svårt att få till ett spöförbud på tävling?

Jag tycker faktiskt det är för jävligt att kuskar kan prygla hästarna till placering eller vinst och få gå därifrån med vinstpengarna.

Men så enkelt är det inte,att kuskarna får prygla hästarna hur som helst!
Kuskarna får böter och blir avstängda för otillåten drivning.
Jag är lite kluven när det gäller spö förbud,tittar man på Norge så är det mycket slit och ryck i munnen på hästarna och det vill inte jag ha i alla fall.
I många fall kan spöt vara till stor hjälp när hästen bryter in i bana eller ut i banan så att man kan korrigera hästen och undvika olyckor.

-KL-

Härligt .. Nu har Ludde tagit bladet från mun ...

”Hade stämt TV4 på 100 miljoner”

Stjärntränaren Lutfi Kolgjini är mycket upprörd över programmets innehåll.

– Hade jag varit STC hade jag stämt TV4 på 100 miljoner. Det är förjävligt att man kan smutskasta travsporten så här, säger Ludde.

Kalla Faktas granskning av den svenska travsporten i söndags har väckt känslor hos svenska folket.

Programmet handlade om hur travhästarna behandlas och banveterinärernas arbetssituation. En av landets största travtränare, Åke Svanstedt, blev utpekad av en anonym person att använda elpådrivare på sina hästar. Svanstedt förnekade anklagelserna.

”Pinsamt program av TV4”
Jägersrotränaren Lutfi Kolgjini befinner sig i Italien och har inte sett programmet. Men Ludde har fått höra om programmets innehåll.

– Vad jag hört så var det ett pinsamt program av TV4. De ska inte ha haft några som helst belägg för att göra en sådan skandalgrej.

Vad tycker du om att de anklagar Åke Svanstedt att använda elpådrivare på sina hästar?

– Det är bland det löjligaste jag hört. Det kan vara vilken som helst som sitter i skuggan och säger sig sett att han använder det. Det mest troliga är väl att det är en reporter på TV4 som säger så bara för att de ska få ihop sitt program.

Tror du anklagelserna stämmer?

– Nej, det är ytterst jävligt att anklaga en av landets största hästkarlar. Det finns inte på kartan att han använt någon sådant. Jag har till och med tipsat flera hästägare att testa sin häst hos Svanstedt. Det skulle jag aldrig göra om jag visste han använde några vidriga saker. Det är oförståligt att de får använda elpådrivare på grisar, hur skulle det då se ut om de hade det på hästar. Det är väldigt obehagliga saker, säger en mycket upprörd Kolgjini och fortsätter:

– Hade jag varit STC så hade jag stämt TV4 på 100 miljoner kronor och gått till EU-domstolen med det. Det är inte acceptabelt att de smutsar ner en så stor sport och kommer undan med det.
Jag hoppas verkligen inte att folk som såg det här går på skiten för det stämmer inte. Hon som gjorde programmet försöker få en karriär på travets bekostnad. Vad man läst om henne så skyr hon inga medel.

Hur tror du Åke Svanstedt känner efter anklagelserna?

– Det måste vara fruktansvärt jobbigt för honom. Han jobbar stentufft sju dagar i veckan och sen får han bara skit. Det är förjävligt. Man kan jämföra det med att någon går fram till Zlatan och säger att han spelar dopad. Det är klart han blir förbannad. Det blir väl vilken normal människa som helst, säger Lutfi Kolgjini till Trav365

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3894923.ab

Du påstår att hästar med magsår uppvisar symptom. Det är ju helt lönlöst att diskutera med dig om du inte förstår att studierna visar att en hel del hästar med magsår inte har några symptom. Alls. Utan att de presterar bra trots magsår.

Jag tycker mig ha förklarat och visat på belägg, men du verkar inte vilja förstå att 90 % av galoppörerna i en studie 1) hade magsår 2) inte var synbart sjuka utan presterade

Ja,men då slutar vi att diskutera!
För jag tror fortfarande inte att en häst med magsår kan prestera något.

Vart får du det ifrån :confused:

Läs första meningen http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf

Edit, läs även sid 5/15

Senast ändrad av en moderator:

Heja Ludde!:bow:Jag gillar honom skarpt,säger alltid vad han tycker!:love::love:
Jag kan putsa han skor och stryka hans skjortor!

Senast ändrad av en moderator:

Sista frågan först - För att det är alldeles för många som rider runt på knackiga hästar och hästar har inget som helst back upp i djurskyddslagen, de skall ha svultit halvt ihjäl innan något kan göras. Så det rä fullkomligt meningslöst att anmäla - det hjälper INTE HÄSTEN

Nä, men gagga här på ett forum hjälper :idea:

Ja,men då slutar vi att diskutera!
För jag tror fortfarande inte att en häst med magsår kan prestera något.

Helt rätt.
En häst med magsår tappar ofta hull och har lätt att få magsår och presterar långtifrån bra.

Tänk bara hur det är med oss människor :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar