Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Alla inom olika hästnäringar borde se till att arbeta för ett bättre djurskydd och för att på så sätt stärka synen på sporten. Och inte bli förbannade när problemen tas upp, de sänker snarare synen sporten.
En trend inom travet att alltmer använda sig av lösdrift ( se senaste ridsport) är positivt. Och trenden inom hopp/dressyr verkar vara den motsatta, att hästarna står inne större delen av dygnet. Det är negativt och borde belysas.
Kalla Fakta kanske skulle ta och titta på den biten också.
Djurskyddet måste bli bättre inom hästsporten överlag.

En fråga ? Skulle ni tävla i trav om det ej var så mycket pengar inblandade ? Alltså, om det utdelades typ en prisrosett efter loppet enbart, kanske på sin höjd 500:- i någon check eller ett fint täcke ?

alltså, JA!
Det är inte så ofta man får mer än så..... en vanlig travdag (alltså en sån dag som inte tvsänds) så är det inte mycket mer än så man får om man inte kommer etta/tvåa/trea.. och kommer man inte bland dom sex främsta i loppet så får man Ingenting.
det är 10-15hästar / lopp..så räkna du på hur ofta man får pengar :grin:

När jag gick tränarkursen räknade vi på vad man tjänar/går back på en häst.
Vi räknade med att den började starta när den var 3år och slutade när den var 10år. Vi var dessutom såpass optimistiska att vi räknade på att den vann en gång om året och fick pengar några gånger till varje år.
Den hästen skulle tjäna ca 700 000kr. och ändå skulle vi gå back ungefär 700 000kr på den hästen.
Med andra ord, ca 100 000kr back / år

Funkar dåligt i alla webläsare förutom internet explorer

är det IE du har så kan du klicka dig fram till videon genom att gå in på www.tv4.se/nyhetsmorgon

kl

GUD VAD BESVIKEN JAG BLIR

på de flesta av er

Jag har jobbat på Valla i två år. jag har skott på olika camper och jag säger bara

ÄNTLIGEN

Travhästar är den moderna tidens Gladiatorer. Man känner när man skor hur "bra" :angel: hästarna mår.

Jag har sett så :devil: mycket skit på Valla och hur mycket de slår hästarna ( vissa drängar) att det har påverkat hela min syn på mänskligheten

Jag har inget emot trav så generellt, men alltför många inom sporten är ointresserade av hästen som individ.

De sysslar inte med häst för att de gillar hästar utan att de gillar det som är runt ikring och därför pressas hästarna för hårt, och utslagningen är enorm.

Även om man då kanske iten kan läsa häst så bra - för att man inte är så intresserad av häst på ett psyklogiskt - individ plan. Så talar ju forskningsrapporter om magsår och munskador sitt tydliga språk

och det gäller alla grenar

men enligt min erfarenhet så är både travhästar och galoppörer väldigt drabbade

Heder åt kalla fakta - och jag ser det som att någonstans måste man börja - och nu har man börjat inom travet.

ÄNTLIGEN BRYR SIG någon om hästarna

Senast ändrad av en moderator:

Det är skitsnack att hästar inte kan prestera om de mår dåligt.

Stickan är en ovanligt bra tränare ine bara på penganivå - men han är faktiskt inte expert på allting. Han har tex inte röntgensyn... Och är itne etolog

Jag har sett "sveriges bästa X- åring" och FY FAN säger jag

FY FAN

Och nej det är inte bara inom travet

jag vet en bråkdel om vad som pågår bakom kulisserna på Göteborh horse show

och igen

FY FAN

TACK KALLA FAKTA :love:

En fråga ? Skulle ni tävla i trav om det ej var så mycket pengar inblandade ? Alltså, om det utdelades typ en prisrosett efter loppet enbart, kanske på sin höjd 500:- i någon check eller ett fint täcke ?

Svar ja, för då skulle jag iaf få med mig ngt hem när Alice har tävlat :D Iom att de lopp jag får med Alice i är B-lopp, p-21 lopp ( 3-5000 kr i 1:a).

Senast ändrad:

Fråga till dig då ; Varför har du inte anmält om det är så som du säger?
Rädd för att inte få mer sko jobb??

Ja,han älskar att se sig själv på TV och att göra klumpiga uttalande!:crazy:
Fast ännu värre tycker jag är,när en proffs tränare står och skitar ner sin egen sport och sitt yrke på TV!?:eek:

Ja min undran blir juh , vilken hästägare vill ha häst hos honom efter hans uttalande? Jag har tatt över en häst efter honom för några år sen, och den var inte i sk gott skick som man nu ska tro att det ska vara på hästar som kommer från dem. Och vad är han för nån som tar hand om riktigt skadade hästar i pensions ålder för att få dem till start? Är det inte bättre för de hästarna att avsluta sina dagar ist för att man ska "bevisa" att den går att få hel i benen för kanske 2-3 lopp? Enligt MIG är det oxå en form av "plågeri".

Fråga till dig då ; Varför har du inte anmält om det är så som du säger?
Rädd för att inte få mer sko jobb??

Vad exakt är det jag skall anmäla?

Man måste nämligen formulera en anmälan

Jag har jobbat med djurskydd i många år
och Sveriges djurskydd stinker, jag vet en snubbe som fått xxx anmälningar på sig, veterinärt dokumenterade - det handlar om ren och skär misshandel men icke sa nicke.

Vad skall jag då säga om folk som slår in hästarna med grepar och sopkvastar in i spolspiltan - av den orsaken att de vet för lite om hur hästar fungerar för att göra det på ett vettigare sätt.

Vad blir bättre av en sådan anmälan - för hästen - ingenting

det handlar om en generell attityd till hästen inom travet

Att kalla misshandlarna för "busligan"
:devil:

Hästhanteringen var så djävla illa på Solvalla så hästhantering har jag lärt på helt andra ställen.

Ja min undran blir juh , vilken hästägare vill ha häst hos honom efter hans uttalande? Jag har tatt över en häst efter honom för några år sen, och den var inte i sk gott skick som man nu ska tro att det ska vara på hästar som kommer från dem. Och vad är han för nån som tar hand om riktigt skadade hästar i pensions ålder för att få dem till start? Är det inte bättre för de hästarna att avsluta sina dagar ist för att man ska "bevisa" att den går att få hel i benen för kanske 2-3 lopp? Enligt MIG är det oxå en form av "plågeri".

Japp,och med tanke på hur hans hästar ser ut på banorna,så ska nog han inte vara så stor i käften!

Jo jag vet att det finns idisar, bla en som jobbat på Vallas stallbacke läääänge & är mer än välkänd för att misshandla unghästarna & även slagit näsbenet med klubban av en starthäst dagen innan V75 när hästen skulle skos om till tävlingsbalans. H*n har blivit anmäld gång på gång men räddats av sin bror ( travtränare). Att Solvalla inte portförbjudit denna människa är ett under!

Som tur är , så är inte alla såhär okunniga. De flesta som jag träffat på har en känsla för hästarna.

Japp,och med tanke på hur hans hästar ser ut på banorna,så ska nog han inte vara så stor i käften!

Nee precis... Han är ganska duktig att slå ner på de tränare han får hästarna ifrån. Men resultaten talar juh som väl är.

Vad exakt är det jag skall anmäla?

Man måste nämligen formulera en anmälan

Jag har jobbat med djurskydd i många år
och Sveriges djurskydd stinker, jag vet en snubbe som fått xxx anmälningar på sig, veterinärt dokumenterade - det handlar om ren och skär misshandel men icke sa nicke.

Vad skall jag då säga om folk som slår in hästarna med grepar och sopkvastar in i spolspiltan - av den orsaken att de vet för lite om hur hästar fungerar för att göra det på ett vettigare sätt.

Vad blir bättre av en sådan anmälan - för hästen - ingenting

det handlar om en generell attityd till hästen inom travet

Att kalla misshandlarna för "busligan"
:devil:

Hästhanteringen var så djävla illa på Solvalla så hästhantering har jag lärt på helt andra ställen.
Så du menar att alla travhästar är misshandlade?
Du är välkommen till mitt stall och titta på mina hästar!

Ja det tror jag också - men hästägarna har ägare

och de är inte intreserade av att deras hästar mår bra - de vill vinna pengar.

bar ide´n med konsortier och ha 12 ägare på en travhäst :confused:

Jag säger att det är pengarna som är problemet - för det blir precis samma skit när det handlar om elitnivå inom andra grenar
preparat och skit och hästen glöms bort på vägen

det stora porblemet med travet och det är den vinkeln jag tyckte Kalla fakta tog upp - att travet på ngt vis är sanktionerat av staten

och problemt med travet är inte enskilda individer som är koko utan hela apparaten som slukar hästarna hela

Jag vet inte hur ni som är amatörer gör med de hästar som inte fungerar

Säljs de som ridhästar?- vet ni hos vilka okunniga klantarselen de brukar hamna????

Om de inte håller för travet så håller de inte för ridning

Jag kan bara ta ett exempel travhästen C som såldes till två pers. De satt sig och räknade ut hur många ridtimmar de behövde ta ut för att affären skulle vara lönsam och sedan red de dessa. :o

Sedan såldes hästen vidare och jag såg den stappla runt tvärhält på alla 4

För att en dag inte orka resa sig ur boxen - då slapp den blri riden vid en ålder av 20 +

Snacka om slav

Så du menar att alla travhästar är misshandlade?
Du är välkommen till mitt stall och titta på mina hästar!

Vad får dig att dra en sådan slutsats ? :confused:

Så här skrev jag

Jag har sett så mycket skit på Valla och hur mycket de slår hästarna ( vissa drängar) att det har påverkat hela min syn på mänskligheten

det blir mindre tjaffs om man läser hela inlägget man svarar på

Nee precis... Han är ganska duktig att slå ner på de tränare han får hästarna ifrån. Men resultaten talar juh som väl är.

Det konstiga är att alla andra proffs tränare missköter sina hästar,och han är så duktig på att få inordning på dom.
För mig kommer hästarna aldrig att vara ett nummer,dom har ett namn och är individer.

Jag hade hoppats på ett bättre program med fler punkter som belystes, men tycker som hästvän att det är super att granskning pågår.
Har insyn i de flesta sporter inom hästeriet och förfasas på många håll över hur man hanterar djuren.

Jag är mycket förvånad över alla travälskare som här "försvarar" sig och säger att de minsann sköter hästarna. Så bra! Fortsätt med det! men är det inte super om alla andra också gör det? Är det inte bättre att veta att er konkurrent inte håller på med fuffens, att er häst får en ärlig chans och att inga genvägar godkänns? Är det inte bra att försäkra sig om att om hästen uppstallas i ett proffsstall - att hästen faktiskt har det bra? En ren sport med höga ideal och gott djurskydd borde väl alla kunna skriva under på?

Problemen finns, och det blir inte bättre av att sopa det under mattan för att behålla ett rykte om en sport. Hästarna lider ju fortfarande då. (Inte alla måste man tydligen poängtera här, men en vissa och en del).

Själv vågade jag aldrig släppa mitt fullblod till galoppen av ovanstående skäl. har också fått ta bort sönderkörda travhästar. Ser med sorg över "bortskänkes"-hästarna, ofta gamla travare, som ingen vill ha. Ingen tar ansvar för en häst som inte travar in pengar verkar det som. Småungar hoppas på trevliga ridhästar och så skickas de från den ena till den andra ägaren.... har själv förbarmat mig (för många gånger), med resultatet att veterinären bara skakat på huvudet och sagt att: himlen är ett bra ställe för den hästen att hamna på.

OCH - inte för att debattera det, men för att belysa att man måste våga rota i sin egen bakficka. Jag är helt såld på dressyren som konst. Och jag jublar när man får dit en människa som piskar sina hästar som träningsmetod, när Tyska ridsportsförbundet tar upp frågan om rollkur verkligen borde få existera och om dressyrhästens alltför många timmar i stallet. Självklart! MIN sport ska vara ren och främja djurskyddet, inte tvärtom. Jag önskar fler tyckte så och inte bara försvarade allt och alla med att det minsann bara är vissa få som beter sig som idioter. Om det finns en enda, ska h*n sättas dit, vilken sport vi än talar om.

Att andra hästar också lider, rättfärdigar inte någons lidande. det går att jämföra till vansinne. Det gör inte den lidande hästen det allra minsta gladare. Varje häst är en individ. Varje häst har rätt till ett skäligt och tryggt liv utan att plågas. Varje häst som utsätts borde få det lagliga skydd mot rötäggen som faktiskt förespråkas. Hästar är så enormt utsatta och så enormt fogliga. De står ut med mer än vad man vågar tänka på. Och ibland, får de också göra det. Vi hästälskares ansvar, är att se till deras bästa och inte bara gömma oss bakom att "vi minsann tar hand om våra", och värna om en viss sport.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka