Pilot

Trådstartare
Misstänker att två av mina hönor håller på att få kalkben, men är faktiskt inte riktigt säker på hur det ska se ut.
Har inte heller hittat några bra bilder på hur det ser ut i sådana fall. Tänkte om bukefalisterna kunde hjälpa mig? antingen att jag lägger upp bilder eller ni har några bra som visar, det är ju inte så mycket i sådana fall.

Bästa sätt att behandla, hittar mest om att man bara ska smörja in benen, fast tvätta hönshus osv.

Sv: Kalkben..

Kolla på alternativ.nu. Där finns det massor av trådar om kalkben och säkert bilder också.

Tack för svaren båda två.
Det som har vart svårast är att mina höns inte har någon klåda eller liknande, haltar inte heller. Jag tycker alla bilder jag ser är på hönor som är långt gångna kalkben.

Men av beskrivningarna som jag har läst så verkar det så ändå tyvärr :crazy:
Så det får bli stor sanering o pedikyr för dem.

Kan du sätta in en bild på hur deras ben ser ut?
Det är sällan du ser några tecken som klåda och hälta förrän det gått ganska långt. :(Tyvärr.

Misstänker du kalkben är det effektivaste att tvätta med såpvatten. Använd en mjuk tandborste och borsta benen med sv. Bryt ALDRIG loss 'kalk'bitarna. Det ska tydligen kunna jämföras med att någonn bryter naglarna av oss.:eek:
När tvätten är över smörjer du in benen med Tenutex, som du innan skickat gubben att handla på apoteket.;)

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att de har det.
Har tyvärr ingen gubbe, men annars var det ett bra förslag :D

Hur nogrant bör man städa ur huset? Jag har möjliget att använda ett annat hus en tid, då kanske räcker det med en ordentlig genom skrubbning, och karantän på det? Eller ska jag köpa virkon så att det garanterat dör?
Tyckte jag läste att det inte kan överleva utan ett värddjur.

Det var tråkigt att höra att det är benkvalster:(.

Har du ett annat hus att sätta djuren i så är det perfekt.:laugh:

Skura ur det andra huset, spruta med virkon och pudra sen huset med etotal på golv, sittpinnar och i reden.
Upprepa denna procedur efter ca 2-3 veckor eftersom puppor och larver inte dör utav medlet. De asen tar man hand om i andra omgången.:devil:
Kom ihåg att vädra innan du sätter in hönorna igen annars ser de ut så här :eek:. Ge hönsen en omgång med etotal också innan du sätter in dem i det rena huset igen. Pudra i rumpan och under vingarna men var försiktig så det inte blir för mycket. Etotalen är egentligen inte avsedd för höns.

Tenutexen får du väl tyvärr ranta iväg till apoteket och hämta ut själv då.;)

Det stämmer att kvalstrena dör efter ett tag utan värddjur.

Okej, då känns det som om jag har läget under kontroll. TACK för svaren.. :)
En sista däremot, var hittar man etotal?

Säker?
Tycker jag har läst lite överallt om att det används till höns iaf (där med säger jag inte att det är bra). Jag har ingen aning.
Finns det något bättre att använda?

Mot vissa parasiter finns inga verksamma, godkända medel. Vad gör man då?

Etotal är ett giftigt gift, s a s. Ska därför användas med kunskap, omdöme och försiktighet.

Medlet finns att köpa på ställen där man säljer övriga produkter för lantbruk.

Kolla gärna in tidigare trådar i ämnet Etotal!

LIA

Hjälper verkligen Etotal mot kalkben? :confused: Vad jag förstått så lever de små krypen under benplåtarna på benen och har en mkt begränsad överlevnad utanför sin värd så det smittar inte så lätt + att det verkar finnas en ärftlig disposition om en höna blir drabbad eller inte.

Tenutex eller vanligt hederligt vaselin ska fungera, vaselinet täpper till så de små fulingarna kvävs men man ska smörja in ordentligt ett tjockt lager och behandlingen kan behöva upprepas några ggr. Tenutex är ett gift och det finns inga rekommendationer för höns, men se till att använda handskar när du smörjer in det.

Jag har inga höns med kalkben och inte vet jag om Etotal hjälper mot det, men att fetta in benen lär göra det. ;)

LIA

Hjälper verkligen Etotal mot kalkben? :confused: QUOTE]

Nej, etotal hjälper inte mot benkvalster. Anledningen till att jag föreslog att det skulle användas var eftersom huset ska storstädas så är det bra att först behandla huset. Finns det blodsugare (röd hönslus) i besättningen så sitter inte den på värddjuret dagtid. Den gömmer sig i sprickor i väggar, reden och liknande. Därav också behandling av djuret. Lyckas något kravla över till djuret så har det inte 'mycket att hämta där'.
Vill man inte pudra etotal på skinnet på hönan kan man blanda det i vatten i en sprayflaska och spraya det på hönans fjädrar. Inte lika effektivt men det är alltid nåt stopp.

Vi har behandlat våra djur här med etotal i över tjugo år. En enda gång fick jag en reaktion på ett par djur. Jag hade varit lite för generös i behandlingen. Det var baraatt blanda kol och vatten & mata dem med. De repade sig väldigt fort.

Tenutex är ett medel som används mot flatlöss egentligen.
Det funkar att fetta in benen också men man ska vara försiktig med det så det inte blir för mycket där heller. Det är som med våran hud. Den måste andas.

Det finns i sverige inget godkänt medel mot ohyra på höns. Vi kan imprtera från danmark ock tyskland men det är likväl inte godkänt i sverige.

Påpekar innan någon hinner göra affär av det, att dagens Etotal inte innehåller samma verksamma ämne som för 20 år sedan. Det byttes ut för cirkus 5-10 år sedan.

LIA

Om den röda hönslusen inte sitter på hönan dagtid förstår jag inte vitsen med att pudra hönsen med Etotal. Är hönshuset sanerat enligt dina råd låter det som overkill att hälla gift på hönsen. Tenutex används även mot öronskabb och iaf tidigare mot hårlus på människa, vet inte hur det är med det längre då det enligt nyheterna numera bara duger med kam pga resistans.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 327
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar