Kaffetråden!

MadicDomino

Trådstartare
Måste ju finnas fler än jag som missbrukar kaffe! :angel:

Vad har ni för kokare och vad har ni för kaffesort just nu? Kapslar? Espressomaskin? Vanlig kokare? :love:

Sv: Kaffetråden!

Just nu kör jag på Zoegas Skånerost! (Vardags/morgonkaffet!) Svärföräldrarna har alltid ett paket med sig när de kommer på besök, så har en del paket. :angel:

Sen har jag något som är ifrån någon när/arabbutik! Har inte vågat öppna paketet än. Kan knappt tyda att det står kaffe på förpackningen så.
Hade tänkt ta mig till kaffe&te butiken och se om jag hittar något spännande idag! Har mina funderingar att prova sånt där guld/metal-filter istället för papper med. :angel:

Min baby är en moccamaster. :love: Ack maskinen gör skillnaden! Min förra (billighets, kanske 400 :- ) gjorde så att allt kaffe smakade bränt, strävt och allt kaffe smakade likadant. :crazy: Mammas melita, som var rätt dyr (nästan i samma prisklass som moccamaster), gör inte i närheten så gott kaffe.

421598_10150642391349277_729664276_8604378_1778914240_n.jpg

Och den är ju megasnygg. :love:

Kaffekvarnen har jag någonstans, dock är det en billighetsmodell, som slår i sönder bönerna istället för mala dem. Har inte hittat någon vettig kvarn till lagom pris.

Jag är också kär i Espresso och Cappuccino. Planen var att investera i en fin maskin en dag. :love:

Jag har en halvautomatisk espressomaskin, en Isomac Giada med matchande kvarn.
9715901-origpic-0f9617.jpg_0_0_100_100_230_230_100.jpg

Dock är jag lite less på hur mycket meck det är att få till frukostkaffet, speciellt om man ska göra flera koppar så jag är inne på att köpa en Bodum Eileen presskanna istället.
11196-16.jpg

Moccamasters termosbryggare. Garants ekologiska kaffe. Men brygger oftast direkt i koppen via melittahållare.

Nespressos kapselmaskin med mjölkskummare, jättebra tycker jag.

Har även Tassimos maskin med disc´s ute i verkstaden. Långt ifrån min favorit, används inte av mig.

Har tidigare haft Rancilio Silvia med Rocky-kvarnen, men är faktiskt mer nöjd med Nespresso när man tittar på totala lösningen.

Köpte ny bryggare i september och den har fått min icke kaffedrickande sambo att dricka kaffe plus att jag knappt kan dricka ngt annat kaffe än det jag gör hemma för det är så gott.
Har en Philips hd 7740 som maler bönorna (Axel Nordqvists franskrost) innan den brygger kaffet

8710103522171_elb.jpeg

Väl värd de ~2000 den kostade i inköp, slår Moccamaster alla dagar. Förstår mig heller inte på alla dessa kapselmaskiner, de verkar bara vara dyra i drift och onödiga i allmänhet.

Senast ändrad:

Det var ju ett kategoriskt och fördömande uttalande. Min Rancilio var betydligt dyrare både i inköp och drift än Nespressomaskinen.

Varför skulle någon annans smak vara onödig?

Kl

Då passar jag på att stjäla tråden lite och hoppas det är okej :) Varken min sambo eller jag dricker kaffe, men vill gärna att våra kaffedrickande vänner och familjemedlemmar ska kunna få kaffe när de besöker oss. Vilken lösning är smartast? Funderade först på vanlig kaffebryggare men risken är ju då att kaffet blir gammalt mellan gångerna. Skulle en maskin med ampuller (?) funka tro?

Köp en någon mellan bra kaffekokare (inget plastigt ifrån öb/rusta för 99:-) Rengör och töm efter varje gång, så slipper ni att det blir äckligt mellan gångerna! Samt förvara kaffet i en tät burk! Så håller det nog! :D

Det var ju ett kategoriskt och fördömande uttalande. Min Rancilio var betydligt dyrare både i inköp och drift än Nespressomaskinen.

Varför skulle någon annans smak vara onödig?

Håller med föregående talare! Mina impulsköp (provar både dyrare och billigare varianter!) av olika kaffesorter är garanterat dyrare än kapsel. Espressomaskinen lär minst gå på 3 gånger på vad en kapselmaskin kostar. Hela bönor är ofta rätt dyrt (om du ska ha bra grejer!).

Kaffe ala på Ica (speciellt typ Zoegas.) är väldigt rostat. Vill man ha något speciellt eller annorlunda, ökar kilopriset avskyvärt.

Enda anledningen jag inte vill ha kapsel är att jag tycker det är tråkigt och köpa kaffe på kapsel begränsar sorten av olika kaffesorter. Vill gärna ha en maskin med en bra mjölkskummare, de med kapsel kan känt på gillar jag inte. Och separat skummare vill jag inte ha.

Senast ändrad:

Bra bryggare eller - vilket jag absolut föredrar - brygg ner i kanna via melittafilter. Se till att koka upp vattnet (vattenkokare), häll vattnet över kaffepulvret och sedan är det klart. Felet med billigare bryggare är att vattnet håller för dålig temperatur och därför blir kaffet beskt och äckligt.

Förvara kaffet i sin förpackning i frysen, så håller det sig fräscht. Absolut inte byta till burk (luften dödar aromen, hälla över i burk är bästa sättet att lufta kaffet), jag öppnar förpackningen, häller upp en mängd i burken och försluter resten av förpackningen - in i frysen.

Oj, hade aldrig kommit på tanken att förvara kaffet i frysen! Men det låter ju bra, tack för tips :)

Jag dricker inte kaffe egentligen.. Men vi har en helautomatisk kaffe-/espressomaskin från Krups (tror den heter Espresseria?) och de flesta kaffedrickare i vår närhet bara älskar kaffet!
Det är sambo som köper bönor, han brukar variera sig..

Själv använder jag mest mjölkskummaren till att koka upp vatten när jag ska dricka oboy :angel:

EA8010PN

kl

Vi har nog alla sorter.. Kaffebryggare från Siemens, Moccamaster, Perkulator, kaffekokare, kapselmaskin, mm. Men godast är så klart det kaffe från Moccamastern! :love: Jag och sambon gillar dessutom starkt kaffe så det blir gärna Arvid Nordquist/Zoegas mörkaste samt kaffe från kompisen som jobbar i choklad-/kaffe-/the-butik :)

Förvara kaffet i sin förpackning i frysen, så håller det sig fräscht. Absolut inte byta till burk (luften dödar aromen, hälla över i burk är bästa sättet att lufta kaffet), jag öppnar förpackningen, häller upp en mängd i burken och försluter resten av förpackningen - in i frysen.

(min feting) - och delvis knapp

En följdfråga på detta: hur många paket gör ni åt i veckan ungefär?

Vi gör åt med ett paket på två-tre dagar så att frysa in resten fungerar inte här.. Jag ska väl tillägga att vi väldigt ofta har gäster :)

Ett zoegas paket går väl åt på 10 dagar hos oss. Så ser ingen anledning till att frysa vårt iallafall. :idea:

Vad har ni för kokare och vad har ni för kaffesort just nu? Kapslar? Espressomaskin? Vanlig kokare? :love:
Vi köpte en helautomatisk espressobryggare för ett par år sedan, en Siemens S50 som vi är rätt nöjda med. Bönorna köper vi nästan uteslutande från Da Matteo i Gbg. Just nu är det en av våra favoriter i maskinen, deras blandning "Magasinsgatan", innan dess testade vi ett par andra varianter från samma ställe.

När det är fest brukar det bli bryggkaffe som serveras, företrädesvis Zoégas Intenzo eller Forza!, ur någon eller några enkla standardbryggare.

Vi gör av med runt 1,5 kilo bönor i månaden, när vi räknade på totalkostnad över längre tid såg vi att kapselmaskin nog inte skulle vara ekonomiskt försvarbart för oss. Nästa steg blir nog en manuell espressomaskin + kvarn, för de gånger man har tid att pilla en stund. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 435
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 282
Senast: Squie
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar