Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Över alla de där små påsarna från Normal med loggan som jag ser överallt. Kostar de och isåfall hur mycket? Varit in någon snabbis men har haft egen väska så inte reflekterat över saken:D ser nästan fler av dessa än vanliga handväskor :confused:
Svarar mig själv då jag gick igenom hela butiken för att köpa deras energidryck med kork:D
4 och 7 kr för dessa Normala påsar!

Hur min vita tröja kan ha fått en röd/brun fläck på insidan. Har tvättat tröjan så lukten ger ingen hint heller.

Jag funderar just nu på hur långt avstånd man kan känna brandrök? Hela dagen har vi fått en svag lukt av rök här. Det var lite starkare när vi promenerade i skogen. Det luktar absolut inte grill, eller något liknande, utan det är verkligen brandrök... Men jag har inte hört något om en brand någonstans.... :confused:

Jag funderar just nu på hur långt avstånd man kan känna brandrök? Hela dagen har vi fått en svag lukt av rök här. Det var lite starkare när vi promenerade i skogen. Det luktar absolut inte grill, eller något liknande, utan det är verkligen brandrök... Men jag har inte hört något om en brand någonstans.... :confused:
Många mil bort kan det lukta rök

Vad gör man med ett duntäcke som inte längre håller tätt?
Slänger i brännbart är det enkla svaret. Men känns så onödigt att kasta bort allt dunet som det inte är något fel på, bara för att yttertyget är slut.
Så nu ligger det här och tar upp plats. Nej, jag själv kommer aldrig att sy något att fylla, är för svårt att sy tillräckligt tätt och för dyrt att skaffa tillräckligt bra tyg.

Vad gör man med ett duntäcke som inte längre håller tätt?
Slänger i brännbart är det enkla svaret. Men känns så onödigt att kasta bort allt dunet som det inte är något fel på, bara för att yttertyget är slut.
Så nu ligger det här och tar upp plats. Nej, jag själv kommer aldrig att sy något att fylla, är för svårt att sy tillräckligt tätt och för dyrt att skaffa tillräckligt bra tyg.
Kan du stoppa det i ett påslakan, och sen sy för hand med stora stygn rakt igenom täcke o lakan efter rutorna på töcket? De rutor som inte inte håller tätt, sy tätare där. Så skulle jag ha gjort om jag gillade täcket!

När det brann så hemskt i södra/centrala Sverige 2014 kände jag skogsbrandsdoft ända upp till Arjeplog j Norrbotten, och det var nog i alla fall 100mils avstånd. (Men då var det ju verkligen storbrand i flera veckor, men tänker att det säger en del om hur långt det färdas),

Sökalgoritmer.

Skulle göra en googlad spaning på rea hos Hööks, tror jag det var, och får upp en rad med diverse ridkläder från diverse andra företag. Men först av allt ett väldigt udda och osmakligt erbjudande om.... liksäckar. I vinrött. Från Swemed. O_o KAN detta höra samman med att jag nyligen och på annat håll skrivit om en (arrangerad!) mordgåta? (JA ett fiktivt mord och förvisso att jag gillar att lägga lite energi på detaljer men NEJ, INTE!! så avancerad rekvisita så att jag ens funderat på att beställa hem en liksäck att stoppa någon gäst i. :eek: )

Sökalgoritmer.

Skulle göra en googlad spaning på rea hos Hööks, tror jag det var, och får upp en rad med diverse ridkläder från diverse andra företag. Men först av allt ett väldigt udda och osmakligt erbjudande om.... liksäckar. I vinrött. Från Swemed. O_o KAN detta höra samman med att jag nyligen och på annat håll skrivit om en (arrangerad!) mordgåta? (JA ett fiktivt mord och förvisso att jag gillar att lägga lite energi på detaljer men NEJ, INTE!! så avancerad rekvisita så att jag ens funderat på att beställa hem en liksäck att stoppa någon gäst i. :eek: )
Det måste ju verkligen vara den MÄRKLIGASTE reklam jag har hört talas om... 😬

Hur gammal man måste vara för att få jaga.
Om man jagar tillsammans med någon verkar detta gälla (obs att jag har googlat och inte har egen kunskap):
Enligt vapenlagen får ett vapen lånas ut till den som fyllt 15 år. Den som lånar vapnet får ha det och använda det under långivarens direkta uppsikt. Det betyder i princip att låntagaren befinner sin inom "armlängds avstånd" från utlånaren.

https://jagareforbundet.se/utbildni...för att snabbare kunna,du inte har eget vapen.

Om man jagar tillsammans med någon verkar detta gälla (obs att jag har googlat och inte har egen kunskap):
Enligt vapenlagen får ett vapen lånas ut till den som fyllt 15 år. Den som lånar vapnet får ha det och använda det under långivarens direkta uppsikt. Det betyder i princip att låntagaren befinner sin inom "armlängds avstånd" från utlånaren.

https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/fragor--svar/hur-fungerar-uppsiktsjakt/#:~:text=Detta för att snabbare kunna,du inte har eget vapen.
Konstigt för sörgards son född -10 hade varit ute och jagat och skjutit sig i benet...

Ok ja då var det en annan sak för jag läste en annan artikel. Där stod det att de jagat.

Å andra sidan nånting vi lärt oss på skjutbanan är att inte komma åt avtryckaren (om man inte skall skjuta iofs)

Ja, klarar en inte av att ha insekter i närheten när en skjuter så ska en inte skjuta... men jag misstänker också att det är någon form av efterkonstruktion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 787
· Visningar
87 549
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 272
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar