Vad många som tar in granen 23:e! Alltid trott att min familj var väldigt sena.

Vi köper den 22 dec. Sen åker sen ut så fort som möjligt, helst redan i mellandagarna men absolut senast 1 januari. Det är dock hemma hos mamma. Har varken gran eller julpynt hos mig utan tycker det räcker med att komma hem till julpyntat hem hos mamma där jag alltid spenderar julen :D

I fredags var både jag och barnen lediga från skola/förskola så då passade vi på. Barnen var väldigt nöjda så vi får väl säga att det blev lyckat :)

En av varje. Den mindre plastgranen står i köket och sattes upp och kläddes idag. Den andra, riktiga och större varianten, tas in och kläs strax efter Lucia.

Jag är också uppvuxen med att klä granen den 23:e, men jag tycker det är så tråkigt att inte ha granen uppe tidigare så vi gör annorlunda.

Riktig gran (kungsgran)
Min man och jag har förhandlat, traditionen här i Österrike är att "Christkind" (jesusbarnet) kommer och klär grannen i hemlighet pa förmiddagen den 23 december. Vi klädde den alltid tillsammans pa kvällen den 23. Jag vann förhandlingarna, vi klär grannen tillsammans den 23 :)
Det här väcker så många frågor... vem klär på grannen resten av året? Får grannen välja kläder själv, eller bestämmer ni? Vad tycker grannen om traditionen? :D;)

Vi har för övrigt riktig gran, eller ingen alls de år vi inte är hemma kring julen. Jag är uppvuxen med att granen pyntas kvällen den 23e, men nu kommer den in runt lucia. Det är segdragna förhandlingar varje år, men tack vare 2-åringen i familjen blev årets förhandling lättvunnen :D

Kul att se att det är så många som gör som vi. Vi har alltid riktig gran. Åren innan vi fick barn satte jag i ljusen på julaftons morgon och sedan klädde sambon granen. Tog in dagen innan.
Sen vi fick barnen har det ändrats lite. Granen tas in några dagar innan och kläs så att barnen hinner sukta lite efter julklapparna som ligger under granen.

Liknande trådar

Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter När kan jag tidigast ta fram granen jag har på balkongen?? Vill ju nu! Men då får väl grannarna tokspel. Jag har en plastgran med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 028
Senast: Sonic76
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka