Hemma var det alltid den 23 december, riktigt gran såklart.

Inte haft någon de senaste tio åren men nu är jag lite sugen på att köpa en rosa plastgran med massa glitter och kulor i silver :love:

Dottern hälsar att gran i festlig färg är grejen. :D

23916284_1085721511569528_5056667797650782563_o.jpg

När jag bodde med mina föräldrar tog vi alltid in och klädde granen den 23/12, men mamma hade gärna klätt den på morgonen på julafton för det gjorde hon när hon var ung. Vi barn hade inte tålamod nog och tyckte att den 23 var sent nog :p Om vi kunde så plockade vi en från vår skog, men vi hade väldigt lite mark som mest bestod av lövträd så det var sällan vi hittade någon som var fin nog och lagom stor.

Som vuxen har jag köpt en liten bordsgran någon gång i början av december, jag är alltid bortrest under julen så den brukar se rätt ledsen ut när jag kommer hem igen i början av januari och då slänger jag ut den. I år funderar maken och jag på att köpa en stor gran. Antingen i plast för att det är praktiskt eftersom vi kommer att vara borta, eller en riktig för att de luktar så gott. Oavsett vad det blir köper vi den nog om en vecka eller två.

Jag vill ha den framme lääääänge så fixar fram den absolut senast Lucia. Har plast sedan ett tag tillbaka av en mängd anledningar.

Över min döda kropp att köpa en plastgran, det kommer aldrig hända! Min pappa har jobbat med skog hela sitt liv så han tar gran(ar) åt oss.

Jag är uppvuxen med att granen tas in och pyntas 23:e men jag är så otålig så jag tar gärna in den lite tidigare. Dock inte så tidigt som första advent, det heter ju julgran, inte adventsgran ;) Jag skiljer också på adventspynt och julpynt.

Uppvuxen med riktig gran, nu kör vi plast av smidighets skäl. Har noll förståelse för alla som :eek: över platsgranar, jisses spela roll liksom. Fattar inte riktigt engagemanget i hur och när andra pyntar.

Vi brukar sätta upp granen tidigt, runt andra advent. Rätt snabbt efter julafton vill jag ha bort allt pynt nämligen så skulle vi ha upp granen sent skulle den få stå i bara nån vecka, om ens det.

Riktig gran (kungsgran)
Min man och jag har förhandlat, traditionen här i Österrike är att "Christkind" (jesusbarnet) kommer och klär grannen i hemlighet pa förmiddagen den 23 december. Vi klädde den alltid tillsammans pa kvällen den 23. Jag vann förhandlingarna, vi klär grannen tillsammans den 23 :)

När jag var liten hade vi riktigt gran som togs in dagarna före jul. Roligast var dock att slänga ut den. Genom fönstret från fjärde våningen. Givetvis med noggrann bevakning nere på gatan och ett snöre runt foten.

Nu för tiden varierar det kraftigt. Familjen är inte så stor men väldigt splittrad så det varierar från vackraste kungsgranen, till ingen gran alls, via toppade tallar och pyntade fikusar.

Över min döda kropp att köpa en plastgran, det kommer aldrig hända! Min pappa har jobbat med skog hela sitt liv så han tar gran(ar) åt oss.

Jag är uppvuxen med att granen tas in och pyntas 23:e men jag är så otålig så jag tar gärna in den lite tidigare. Dock inte så tidigt som första advent, det heter ju julgran, inte adventsgran ;) Jag skiljer också på adventspynt och julpynt.

Å, jag trodde nästan jag var ensam om att skilja på advent och jul. Halva grejen med jul är ju att längta efter den.

Tar fram ljusstakar till första advent och gran och övrigt pynt helgen innan julafton. Är uppväxt med att klä granen den 23/12, men om det är en vardag så tycker jag det är lugnare att ta det innan på en helg. Har riktig gran, givetvis. :-D

Riktig julgran, fast en sådan väldigt liten som inte är högre än 50 cm eller så. Vi har dels inte riktigt plats med en riktig julgran men framförallt så är jag aningen allergisk och kan inte mäkta med en fullstor. :p

Har problem som det är med den lilla, men inbillar mig att problemen inte är lika omfattande som en stor. Vet inte om det egentligen stämmer, men den får ändå inte komma hit för tidigt och jag brukar preparera med allergitabletter. :D

Första advent plockar jag fram adventspyntet (ljusstakar, ev. stjärna, adventsduk och blommor). Julen firas hos föräldrarna där vi går all in. Dagen före julafton fixas julgran, tallris, enris, blomgrupper, julkrubba, juldukar, röda ljus, nejliksapelsin, väggbonader och övrigt julpynt. Allt ska vara EXAKT som det alltid varit (+eventuella nytillskott) och det tummas inte på något.

Givetvis är alla växter äkta. :D

Jag har ingen gran, men vår familjetradition är att klä granen 1-2 dagar innan julafton. Sen äter vi årets första julskinka.
Har äkta gran

Jag fyller år 10 dec så traditionen hos oss är att då ska allt pynt inkl gran vara framme :)

Hellre njuta en tid innan jul, då iaf jag rätt snart efter jul börjar längta efter våren och få städa undan julen :D
Älskar julen men nu månaden innan blir det rätt mörkt o trist - så fram med myset!

Förr vanlig gran, nu en glittrig vit plastgran, mer lätthanterligt ;)

Riktig gran som tas in och kläs 1 advent-helgen samtidigt som jag julpyntar i övrigt. Vill njuta av att det är pyntat och fint länge.

Hade förut kungsgran då jag tycker det är finast men har förstått att svenskodlad rödgran är bättre för miljön så har därför haft sådan de senaste åren och det kommer bli rödgran i år också.

Liknande trådar

Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter När kan jag tidigast ta fram granen jag har på balkongen?? Vill ju nu! Men då får väl grannarna tokspel. Jag har en plastgran med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 028
Senast: Sonic76
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka