Hemma hos föräldrarna har vi alltid klätt granarna (en riktig på nedervåningen och en i plast uppe som vi hade som vår när vi var små) 22 december. Jag bor själv för första året i år, men kommer fira jul hos föräldrarna, så förmodligen kommer min egen gran komma på plats tidigare. Kanske helgen fjärde advent, så man kan njuta av den lite innan.

Vi har granen på trädäcket utanför vardagsrummet. Den syns utmärkt men barrar inte :D Enda pyntet är ljus. Jag har många och fina julkulor men de trivs inte så bra utomhus :p
Granen köps när jag får feeling och plockas bort när jag får anti-feeling. Oftast inträffar det förstnämnda i mitten av december och det sistnämnda i mars eller så.

Hemma hos föräldrarna har vi alltid klätt granarna (en riktig på nedervåningen och en i plast uppe som vi hade som vår när vi var små) 22 december. Jag bor själv för första året i år, men kommer fira jul hos föräldrarna, så förmodligen kommer min egen gran komma på plats tidigare. Kanske helgen fjärde advent, så man kan njuta av den lite innan.
Fjärde advent infaller i år på julafton :)

Är tyvärr allergisk mot äkta granar så vi har en plastgran, och den brukar få komma fram samt bli klädd runt lucia.

Är uppvuxen med att ta in och klä granen dagen innan. Vi hade den kvar några veckor.
Själv vill jag ha bort alla julsaker till nyår så vi klär den tidigare. När beror på hur sonen är här eftersom jag vill att han ska få vara med och hinna uppleva full julstämning här innan han åker till sin far. Så vi klär den kanske en vecka innan.

Vi har alltid riktig gran som vi hugger själva. I min barndom hade vi tall i stället då min bror var allergisk mot gran. Rätt praktiskt eftersom de inte alls barrade på samma sätt. Knappt alls faktiskt :)

Personligen står jag hellre över gran än tar in en i plast. Hade det ett par jular på tidigt 90-tal men hittade ingen julstämning med den.

Vi har alltid tagit in och klätt granen den 23/12, på kvällen efter att pappa kommit hem från jobbet om det var en vardag annars bara på kvällen. Efter att granen var klädd och huset pyntat så var oftast skinkan färdiggriljerad och vi tog en första skinkmacka :love:
Alltid alltid alltid riktigt gran, har jag inte möjlighet att ha riktig gran så är jag utan!

Är tyvärr allergisk mot äkta granar så vi har en plastgran, och den brukar få komma fram samt bli klädd runt lucia.

Har du testat med tall istället? (Om du skulle vilja ha nått annat än platsgran alltså)
Funkade för min brorsa :)

Uppvuxen med riktig gran, nu kör vi plast av smidighets skäl. Har noll förståelse för alla som :eek: över platsgranar, jisses spela roll liksom. Fattar inte riktigt engagemanget i hur och när andra pyntar.

Vi brukar sätta upp granen tidigt, runt andra advent. Rätt snabbt efter julafton vill jag ha bort allt pynt nämligen så skulle vi ha upp granen sent skulle den få stå i bara nån vecka, om ens det.

Min enda invändning mot plastgran är att de är sämre för miljön än riktiga granar. Även om man använder samma plastgran i många år så är de sämre för miljön än att köpa ny riktig gran varje år. Då de tillverkas oftast Kina (eller i den regionen) och fraktas hit och innehåller farliga ämnen som frigörs när granen en gång slängs och ska brytas ner.

Plastgran. Vi brukar sätta upp den runt lucia ungefär - mysigt med ljusen :)

Plastgran kommer inte innanför tröskeln hos mig, ska ha äkta gran :love: Tidigast vid Lucia men ibland har det blivit en vecka innan jul.

När jag var liten tog vi in den den 23:e och oftast så hittade min far den mest skruttiga granen som fanns för han var så sent ute ;) nuförtiden när jag är "hemma" på julafton varannat år så nu försöker vi få in granen vid andra advent ungefär.
Min farfar var sent ute en gång. Granen han fick med hem hade inga grenar så han hade gått och skrapat grenar på marken. När han kom hem till (den skrattande) familjen sa han "det här ordnar jag!" Och plockade fram borrmaskinen :D behöver jag säga att det resultatet blev.. sådär? :rofl: farfar får fortfarande höra det flera decennier senare.

Min enda invändning mot plastgran är att de är sämre för miljön än riktiga granar. Även om man använder samma plastgran i många år så är de sämre för miljön än att köpa ny riktig gran varje år. Då de tillverkas oftast Kina (eller i den regionen) och fraktas hit och innehåller farliga ämnen som frigörs när granen en gång slängs och ska brytas ner.
Beggat :up:

Vi brukar köpa en liten gran den 23 december. Oftast åker den ut innan nyår eftersom jag tydligen är expert på att hitta en som har dött i förtid. Ett år låg alla barr förutom typ tio i en driva på golvet redan på annandagen. Men men, det är väl också en tradition.. :meh:

Fjärde advent infaller på julafton i år så jag vet inte hur mycket du hinner njuta då? :)

Liknande trådar

Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter När kan jag tidigast ta fram granen jag har på balkongen?? Vill ju nu! Men då får väl grannarna tokspel. Jag har en plastgran med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 028
Senast: Sonic76
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka