Julgodistråden

H

Hola

Tips till hembakat julgodis!

Om tråden ligger fel är det bara att flytta den.. ;)

Behöver tips till gott Julgodis som man kan baka hemma själv..
Inget jättesvårt då jag och sysslan baka inte riktigt är på samma nivå.. :crazy:;)

Såå, kom med roliga tips, tack.. :D

//Hola
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Klassikerna knäck och kola är ju inte alltför svårt :) Sen om det är ett roligt tips vete sjutton - det är väldigt gott iaf! ;)


Julknäck
cirka 40 små knäckformar

* 2 dl ljus sirap
* 2 dl strösocker
* 2 dl grädde
* 1 dl krossad eller hel skalad sötmandel
* 1 msk smör

Koka ihop sirap, socker och grädde i cirka 30 minuter i en tjockbottnad kastrull. Hacka eller krossa mandeln grovt om du har hela mandlar. Förbered småformar, papperspaket eller en långpanna med bakpapper. Droppa lite knäck i kallt vatten, kan du forma en kula är knäcken klar. Tillsätt smöret och mandeln. Rör runt och dela upp knäcken i formarna. Man kan också hälla ut knäcken på bakplåtspapper, låta det svalna lite, skära små rutor och rulla små kulor när den är ljummen. Lägg kulorna i småformarna.

Chokladkola

* 3 msk kakao
* 2 dl socker
* 2 dl ljus sirap
* 3 dl grädde

Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen.
Koka på svag värme i cirka 20 minuter under omrörning. Kontrollera konsistensen genom att släppa ner en droppe av kolasmeten i ett glas kallt vatten. Kolan ska stelna men ändå vara mjuk.
När kolan är färdig, häll upp den på ett bakplåtspapper och låt svalna. Skär den i bitar.


 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Ok, Tack!
Det ska jag nog klara av... ;)
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Ett jätteenkelt och lätt julgodis vi har är nougatstänger som draperas med smält blockchoklad smaksatt med kaffe. Jättegott o superenkelt.
Mozartkulor är också ganska enkelt. En kula nougat, marsipen runt o doppa i choklad.
Marsipangrisar ;)
Åhhh min chefs fru brukar göra många enkla sorter men just nu e de heldött där uppe... kommer inte på något. Men julborden börjar om en vecka så då får jag ju en uppväckning :)
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Chokladtryffel!
Koka upp 1 dl grädde (ovispad) i en kastrull.
Tag bort den från värmen och lägg i 200 gram choklad. Jag tycker bäst om mörk men det funkar med ljus och vit också.
Låt chokladen smälta och smaksätt med något du gillar. Krossad daim är gott, frusna hallon, lite apelsinjuice, hjortron, likör, osv.
Nu kan du antingen låta chokladen stelna lite i kastrullen och sedan rulla kulor av den, eller bre ut den på bakplåtspapper och skära den i rutor när den stelnat.
Doppa bitarna i kakao eller smält choklad när de stelnat. Jag tycker om att använda kakao, de blir lite mindre söta då.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Leilas Rocky Road!

600 g mörk kvalitetschoklad (vanlig blockchoklad funkar också bra, har tom gjort en variant med vit choklad som blev vääldigt god:d)
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Polkabräck!
Krossa polkagrisar, smält vit choklad, ha i polkagrisarna i chokladen tillsammans med kokosflingor och rivet citronskal.
Bred ut på ett bakplåtspapper, låt svalna och bryt i bitar.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Fudge med Marianne är jättegott och superenkelt :d

250g choklad m. knäck (tex marabou daim)
2dl kondenserad mjölk (finns i konserv)
1 msk smör
4dl minimarshmallows (eller stora klippta i mindre bitar)
1dl krossade marianne-karameller

smält chokladen ihop med kondenserad mjölk, rör slätt och häll upp i en form med låga kanter.
smält marshmallows ihop med smöret.
rör ner marshmallowssmeten och marianne i chokladblandningen.
låt stelna i kyl, skär upp i lagom bitar. förvaras svalt.
klart! mmm :p:d
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

kom förresten på ett recept till som är så fånigt enkelt och det är alltid allas favorit på julen.

salta kringlor doppade i vit choklad. jättegott med det salta mot chokladen :d

höftar lite men till en påse salta kringlor (finns bland chipsen i välsorterade butiker) behövs ca 100g vit choklad. smält chokladen på låg värme i en kastrull, häll i kringlorna och rör om försiktigt så att de blir täckta av chokladen.
fiska upp kringlorna och låt dem torka på bakplåtspapper. klart!
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

KL

Lämnar bara ett avtryck i tråden så jag kommer ihåg den!
Här ska det bakas. :D
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Något som är väldigt gott är fransk nougat doppad i choklad. :d
För någon vecka sedan så testade jag att göra egen wienernougat. Supersmaskigt, blev det!


ca 25 st

250 g nougat
125 g mörk choklad
100 g flagad mandel

Rosta den flagade mandeln gyllenbrun i en torr stekpanna.

Fyll en kastrull till hälften med vatten och sätt i en glasskål som passar kastrullen. Bryt nougaten i bitar och lägg ner dem i glasskålen.

Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet. När chokladmassan är flytande blandar du ner den rostade mandeln.

Häll massan i en avlång form som du klätt med bakplåtspapper. Vik ner bakplåtspapperet så att det omsluter chokladmassan. Låt stelna några timmar, gärna till dagen efter, innan du skär wienernougaten i bitar.


Lycka till med godisbaket. :banana:
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Smält ner 400 g choklad (Jag blandar vanlig mörk blockchoklad med 70% ig) och bre ut på en plåt med bakplåtspapper. Strö över cocos och ordentligt med hackade nötter (jag brukar ta pistagenötter, jordnötter, mandlar och paranötter tex), se till att trycka ner dem lite i chokladen och kör in i frysen så det stelnar.

Underbart gott och hur lätt som helst

Sen fanns det ett recept på marängfudge i nyaste coop-tidningen också!
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

har ett superenkelt knäckrecept som görs i micron

1dl grädde
1dl sirap
1dl socker

blanda allt i en skål med höga kanter (smeten stiger när den kokar) som klarar micro.
kör några minuter rör sedan lite och kör några minuter igen brukar behövas ca 10min totalt, men det varierar lite.
testa med kulprov när smeten är klar (droppa smet i kallt vatten, går det att rulla till en kula är den klar) ju längre man värmer desto hårdare knäck får man, en smaksak vad man gillar :)
häll sedan upp i knäckformar och låt svalna.

lycka till
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Nagot som var gammelfarmor alltid brukade gora som ar *nomnom* :d

Kavla ut en rejal bit mandelmassa tills att det blir tunt (1/2 cm), bre pa nougat, rulla ihop som man gor med kanelsnackor, och doppa i blockchoklad.
Man far doppa ett par ganger sa att det blir rikligt med choklad :d
Sedan skar man helt enkelt upp lite nar man vill ata.

Annars mandelsnackor (tror jag det heter) som man ater med gradde och sylt.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

*kl*

Kan inte någon vänlig själ testa detta recept. Jag ska göra det senare, men går just nu på Cambridgekur och vill inte utsätta mig för onödiga godisrisker :angel:

Chokladkulor med nejlika och svarta bönor
20-25 st

* 1 burk med svarta bönor
* ½ dl fruktsocker (vet förresten någon hur mkt vanligt socker man ska ersätta detta med om man inte vill använda fruktsocker?)
* 1 krm malen kryddnejlika
* ½ tsk malen kardemumma
* 100 g mörk choklad 70%
* ½ dl havregrädde

Till dekoration:
* 100 g mörk choklad 70%
* lite tårtdekoration eller kokosflingor

Lägg bönorna i en finmaskig sil och skölj med ljummet vatten. Pressa sedan bönorna genom silen ner i en kastrull. Tillsätt fruktsocker, kryddnejlika och kardemumma. Värm upp massan och rör om. Hacka chokladen i bitar och häll i kastrullen. Tillsätt grädden och rör tills allt är blandat. Häll blandningen i en ganska vid form och låt stå i kylen ett par timmar. Rulla sedan små kulor och lägg på en tallrik. Smält dekorationschokladen i ett vattenbad. Lägg några kulor åt gången i den smälta chokladen, fiska upp och lägg på smörpapper. Dekorera med lite tårtdekoration eller kokosflingor och låt stelna i kylskåpet.

Någon som vågar?? :D
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Extremt lättgjort julgodis:
Jultryffel med julkryddor

2,5 dl florsocker
1,5 dl kakao
1 st äggula
5 msk vispgrädde
1 tsk kanel, malen
0,5 tsk kardemumma, malen
0,5 krm salt

Dekoration
kakao

Tillagning
1. Rör samman florsocker, kakao och äggula.
2. Blanda i grädde, kryddor och salt. Kyl en halvtimme.
3. Forma små bollar av den kladdiga smeten och rulla
dem i kakao. Låt stelna i kyl på bakplåtspapper eller i små pappersformar.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Min specialité är 3 sorters knäck: Med hackade nötter, saffran och kanel. :d

Jag brukar göra en 3x3-sats av varje smak och ge bort en del.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

oj! I'm intrigued. kan hända att jag måste prova. jag får alltid ett behov av att prova när jag inte kan tänka mig hur det smakar, något som har resulterat i en del nitar genom åren :D
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Visst verkar det ganska så spännande!? :D Svarta bönor är ju faktiskt ganska så söta, men jag kan ändå inte tänka mig hur den färdiga produkten blir. Säkert god, men kanske lite annorlunda än vad jag är van vid.

Ska som sagt göra dem, förhoppningsvis nästa helg, men det vore kul om någon vågade prova och säga vad den tycker. Så go for it! ;)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 791
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp