Jösses så rädd

M

_Morotsbiten_

Mmm har som sagt börja att hoppträna varannan vecka och de är nog en 4 år sedan häst och jag tränade och hoppade!

Och jösses så mycket man tappar.

Vi skulle hoppa en grind på 60 cm och jag skakade av rädsla och de vart för mycket så min kära häst var snäll och vägrade*pöss på henne*

Ja jag var glad att hon kände att sin matte inte var redo för sånna OS hinder :smirk: jaaa de kändes ju som de var 160 :crazy:
Jag är SÅÅÅ hopprädd fattar inte :cry:

40-50 går rätt bra just nu men sen är de stopp jag gör detta bara för min häst behöver lite gymnastik och små cavalettihinder är ju bra gymnastik för bakbenen=)

Här har vi bevis JAG hoppar :banana:

Visst finns mycket att klaga på på denna bild MEN kom ihåg att jag är skiträdd på denna bild och knappast en stilhoppryttare :smirk:

Men tycker iaf bilden vart bra :love:

Ridbildergazella1156.jpg

På väg hem trött som få :p Fux med flax får man snart kalla damen för :D

Ridbildergazella1157.jpg

De blåste lite :D

Ridbildergazella1155.jpg

Sv: Jösses så rädd

:rofl: Vad söt hund!

Din stil & så ska jag inte kommentera, för jag är själv ingen elitryttare, men kanske ta fram händerna lite mer? :)

Vet hur det är att vara hopprädd! :cry:

Är du så rädd så håll dig i manen iallafall så du inte håller balansen i den stackars hästens mun.

Japp händerna skall fram så rätt så.. säger ju de.. hela min kropp säger STANNA måste lära mig våga...

Jag kan,, jag är inte rädd... jag kan .. jag är inte rädd :rofl:

Följ med bättre i språnget och ge eftergift.
Hoppar du på volt? Hästen ska vara rak på hindret annars.

Ett tips om du är så fruktansvärt hopprädd är att låta någon annan sköta hoppträningen..

Ja vi hoppar på volt, första gången jag gjorde de och här är de första hindet så man kan väl inte begära att de ska se supervackert ut.
Språnget vart HELT fel, missförstånd så de bara skriker om de de vart tvärnig och jag åkte fram för att sedan hoppa iiiiiiiiiiii :crazy: Avståndberäkning va de :o

De är lättare sagt än gjort att rakställa när hästen drar iväg i 320 :smirk:
Men jag gör så gött jag kan och tänk på att jag är HELT nybörjare på hoppning!

Nja meningen med träningen är ju att jag ska bli av med min hopprädsla.
Skam den som ger sig nu kan jag iaf hopp 40-50 cm vilket var tvärstopp för 1 månad sedan så de går frammåt :banana:
Om 1 vecka kommer mer bilder så får ni avgöra om jag gjort framsteg eller ej!

hej vem hopptränar du för? ser att du är på volten. är åxå sugen på o börja hoppträna för nån där..

om du vill så kan du få pm.a mig så kanske ja kan ringa h*n och kolla..

tackar

Om du är hopprädd så blir man lätt ställ och har svårt för att följa med i sprången.
Mitt råd är att du i början tar tag i manen en bit in på hästens hals, på så vis så kan du koncenentrera dig på hur du rider och följer med hästen, samt börja jobba på din hopprädsla.
Bonusen blir att hästen slipper ha någon som rycker den i munnen (oavsätt hur ur balans du är) och kommer att hoppa med gott förtoende över hinderna!
Där emot om du rycker den i munnen så kommer den inte till att tycka att hoppning är så kul efter som den blir bestraffad varje gång den hoppar.

Min tränare sade en jätterbra sak:
"självförtroende när det gäller hoppning är en färskvara"

Det stämmer ju mer man tränar ju bättre känns det.
Ge dig själv tid och övning och skapa inte för många hjärnspöken på vägen.
Jag har varit/är hopprädd. På vägen i till träningen har jag haft lång monologer med mig själv om hur modig jag känner mig för dagen och vad jag tror att jag ska klara av på den stundande träningen, satt upp små mål som ex vi ska landa i rätt galopp och inte hoppa av för tidigt, fokuserat på tekniken och försökt glömma höjden. Jag har tagit stöd av de andra i hoppkursen. När jag har kommit fram till uppvärmningen har jag talat om vilken höjd jag kommer försöka på för dagen och hur jag känner för det. Jag har även sagt det direkt när tränaren har frågat vilken höjd jag ämnar hoppa på för dagen. Det sätter lite press på mig att göra det jag har sagt samtidigt som jag får peppning från de övriga i kursen. Första gången jag hoppade 90 cm jublade jag högt och fick grattisapplåder av de övriga deltagarna.
Jag hade sagt direkt när jag kom att "idag känner jag mig modig - idag ska jag hoppa 90 cm"
Otroligt bra för självförtroendet att känna andras glädje med dina framgångar.

Jag känner numera ingen direkt rädsla att hoppa på vanliga hinder, terränghinder däremot är en annan femma men den rädslan ska jag ta itu med när min rygg har läkt och min häst kommer tillbaka från sin påtvingade exil från min sida

Apo

älgen skrev:
Följ med bättre i språnget och ge eftergift.
Hoppar du på volt? Hästen ska vara rak på hindret annars.

Ett tips om du är så fruktansvärt hopprädd är att låta någon annan sköta hoppträningen..

men va fan om man är hopprädd så ska man väl inte bara skita i det!.. då är det väl bättre om man tar tag i det och lär sig hoppa utan att vara rädd... man ska väl inte bara ge upp och låta det vara.. jag skulle då aldrig göra det i alla fall, skam den som ger sej... :d

Varför inte?
Finns det någin lag som säger att man MÅSTE hoppa? I så fall har jag missat den lagen.

Har massor av folk som inte gillar att hoppa och de låter andra som VILL hoppa sin häst för att hästen ska få omväxling.

Men nu är de inte dina kompisar de handlar om utan lilla miiig=)
Och jag tänkte INTE överlåta någon hoppa utan jag är envis som en get och SKA komma över min hopprädsla. :smirk:

Jag vet precis hur det känns :o Jag är också livrädd när höjden börjar närma sig 1 meter... :crazy: Har försökt jobba bort det men det blev i stället värre :(

Mina KOMPISAR är definitivt inte hopprädda. Jag skrev att det fanns folk som lät andra hoppa deras hästar för att de själva är hopprädda. Huvida du vill komma över din rädsla kan väl inte jag veta? Tankeläsare har jag aldrig utgett mig för att vara...

Har massor av folk som inte gillar att hoppa och de låter andra som VILL hoppa sin häst för att hästen ska få omväxling.

Du skrev HAR och jag tolkade de som du har folk runt om kring dig(kompisar) som är hopprädda!

Du gav mig ett rd att sluta hoppa och de tävker jag inte följa .. svårare än så är de inte.. Kan du inte ge mig lite goda råd ist som kan hjälpa mig på vägen till att få bort hopprädslan

1 meter :eek: jösses människa.. haha nja mitt mål är väl iaf 70 cm sen får de räcka.. Vill lära mig lite teknik, lite att räkna galoppsprång osv. De kan man ju göra lika bora på 70 cm bana som på en 120 bana=)

Japp brukar h¨lla manen men här vart som sagt språnget helt fel och jag tappade allt och höll på drilla av :crazy:

jag brukar helst vilja släppa tyglarna över haha tänker nog rida med grimma i början så amn inte kan rycka i munnen.
Hästen kan hoppa hon har hoppat 150 i sina unga dagar och bättre läromästare kan jag inte ha hon sköter för tillfället taxering och allt sånt ,jag blundar och säger hjääälp :rofl: ¨

Känner mig 100% trygg på henne men hindrena :crazy:

Jag är inte kompis med allt hästfolk jag träffar.

Jag skulle kunna ge dig råd, men efter 17 år som tränare har jag lärt mig att det inte går ge råd till folk som ändå inte lyssnar på dem...

Stor eloge till dig! Jag är nog ungefär lika hopprädd som du är... :smirk:

Har en femårig arab som jag rider, å det började kännas som om vi skulle lägga in lite skutt. Hoppade honom första gången för några veckor sedan.
Han började så härligt och trevligt över små cavalettis, men sen vart vi tvugna att höja för att han skulle ta ett riktigt skutt. Å hästen tar ett katthopp utan dess like...å när han sätter ner frambenen så gör han världens kick-out med bakbenen så jag flyger all världens väg...tjohoo..
Upp igen, skam den som ger sig. :devil: Sen hoppade vi några skutt till utan missöden. Å då kände jag mig mkt stolt över mig själv. Måste bara planera in en ny omgång....f.ö. känns 50 cm hinder långt borta.... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 248
Senast: AliceZeta
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 756
Senast: Eliteanka
·
Övr. Barn Jag är väldigt blyg som person. Min man ( fd då....;)) sa alltid att jag var socialt handikappad- och ja, det ÄR jag. Jag pratar inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 741
Senast: Enya
·
D
Hoppning Jahaapp.. Då har man gåått å fått 2 rosetter då :smirk: . Tävlade för första gången i hoppning idag..: Clear Round 60 cm. Å gick...
Svar
9
· Visningar
979
Senast: enjes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka