Sv: Att överföra blyghet och rädslor till sina barn omedvetet.
Enya, när är din presentation?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En bra mamma är inte nödvändigtvis lika med "den perfekta människan". En bra mamma är en som försöker ge sina barn de allra bästa förutsättningar som hon kan ge dem. Som ger sina barn möjligheten att utvecklas till självständiga individer. Som försöker "rätta till" de fel hon gör (genom att tex be om ursäkt).
Så; jag tycker absolut du ska se dig själv som en bra mamma! Just ATT du ser dina problem och att du ser barnens problem - det är väl själva grunden för just precis en bra mamma!
Det där med att stå framför folk och prata är nog inte enbart beroende på mobbning (även om det säkert kan förstärka en sån rädsla). För några år sen läste jag om en undersökning. Jättemånga människor (typ 80% eller så) var mer rädda att stå inför folk och prata än de var rädda för döden!
Jag är nog inte rädd för döden, däremot känner jag just nu att jag inte är färdig med mitt liv och vill därför inte dö nu. Men rädd kan jag inte påstå att jag är.
Så; det är en jättevanlig rädsla!
Grejen är att man kan komma över den rädslan. Och ja, man kan faktiskt till och med tycka det är rätt så roligt att stå framför folk! Det låter säkert helt osannolikt, men jag är en sådan person. I skolan tyckte jag inte alls om att göra redovisningar (vilket jag ju inte precis var ensam om). Jag gjorde dem, men det var superjobbigt, pinsamt och man hade en klump i magen flera dagar innan. På högskolan gick det bättre (för att vi fick träna oftare på det), men det var fortfarande inget jag gillade att göra.
Usch vad jag känner igen mig!!!
Så fick jag ett jobb för sisådär en 10 år sen där jag skulle stå framför grupper. Just den arbetsuppgiften var väl den jag såg minst fram emot. Men; tro't eller ej; efter att ha stått framför grupper (ca 15 personer) varje dag i några månader så började jag häpna över att jag faktiskt gillade det! Jag lärde mig att det var JAG som var "experten". Ingen annan visste ju vad jag skulle säga så OM jag någon gång sa något fel eller glömde något - då visste ju i alla fall ingen om det.
Jag tror dig! Jag tror att det kan vara så, har man i övrigt ett jobb man gillar och ska göra en sak som inte är så rolig eller som man har svårt för så tror jag nog att det där man inte vill göra kommer att bli både lätt och rolig att göra. Vad kul för dig att det blev så!
Numera är det bland det bästa jag vet att göra presentationer eller utbilda folk! Det är så roligt att få igång diskussioner, försöka göra ett ämne intressant, kanske skapa lite tankar hos dem som lyssnar mm.
Enya, jag vill bara berätta hur jag uppfattar dig. Vi har inte träffats så jättemånga gånger men tillräckligt många för att jag ska ha glömt bort att räkna.
Du kände inte mig första gångerna vi träffades men var trevlig mot mig. Jag är själv en väldigt blyg person men ändå lyckades vi kommunicera trots att båda har svårt för det. Nu när jag vet hur du är kan jag nog ana lite hur du känner dig, jag kan nog se på dig om du är obekväm i någon situation.
Det är synd att du är så blyg, du har så himla mycket att bjuda på och dela med dig av, du är en så intressant person!
Har själv läst en kurs i retorik. Vi stod inför grupp och pratade, lärde oss hur man skriver tal, lärde oss hur man känner sig säker i sin roll där framför publiken. Jag, världens blygaste, kan säga att den kursen stärkte mig nåt enormt. Skulle du få möjlighet att läsa nåt sånt så passa på, det är värt det!
Jag vågar inte! Tänk att må så dåligt inför redovisning varje gånbg som jag gjorde inför presentationen i går
Sen tror jag att även om man känner sig helt i uppror, har ont i magen, det känns som man stakar sig hela tiden osv så jag tror inte att det syns utåt sett lika tydligt som man själv upplever det. Märker jag att jag börjar krångla med orden så tar jag en paus och andas och försöker igen. För mig funkar det ganska bra. Det tar jag hjälp av i dagliga livet när jag blir för nervös och blyg, då är det lätt att orden snubblar omkring i munnen på mig.
Det sa en i min grupp, vi var tre stycken och alla tre är blyga som personer. Den ena i gruppen sa att det märktes inte alls att jag var blyg utan jag presenterade mitt bra. Visst jag stakade mig bara en gång, men presentationen tog inte ens 10 minuter att utföra ( hade han betygsatt presentationen så hade vi nog fått IG ändå) och jag kände mig otroligt nervös.
Tycker du är helt otrolig som person, du tänker på saker som många andra bara accepterat. Jag har alltid varit blyg och tänkt att "ja sån är jag, inget att göra åt". Detta är ju inte första saken du tagit tag i senaste året, kan säga att du måste ha blivit en ny person. Du vet vad du vill, ställer krav, tar tag i dina problem.
Jag vet inte om jag har blivit en ny person, däremot tror jag att jag är mer och mer den personen som jag inte har fått vara under en hel del år pga olika saker. För det känns liksom mer rätt så här, för mig.
Själv har jag numera ganska lätt för att kallprata lite med folk jag inte känner. Kan såklart babbla en massa med folk som jag känner. Men sen är det de där mitt emellan, folk jag tvingas vara "nära" i samband med jobb mm, folk jag träffat en hel del men inte lärt känna. Dom har jag jättesvårt för att prata med. Är det bara jag + en person till kan jag prata någorlunda men så fort det är nån mer drar jag mig tillbaka och får tunghäfta. Stör mig på det som bara den! Ju mer jag tänker på det i just den situationen desto svårare får jag för att prata. Men jag vägrar acceptera att jag är sån, kämpar dagligen med iaf säga nåt litet ord. För egentligen är jag en trevlig, glad, rolig och pratglad person...önskar bara att fler än familjen fick se det.
I går
Nå, HUR gick det då?? Kunde du ha nytta av några knep? Var känslan av obehag så stor som du trodde innan? Var känslan bestående hela tiden eller blev det bättre någon gång under presentationen?
Fast jag hade funderingen efteråt att det är nog lite synd ur rent "medicinskt" syfte att vi inte har så många redovisningar av olika slag inför hela klassen. Det hade ju gjort mig mindre nervös tror jag. Hade jag tvingats på samma sak en timme senare så hade jag inte varit exakt lika nervös ju.
Sker det i göteborg (vilket jag är ganska säker på att det inte gör) så kan jag guida dig. Men det är klart att du klarar att byta tåg! Tro mig!
Det har jag också gjort i expojkvännens affär! Det var faktiskt inte så svårt kände jag, en helt annan sak än allas ögon på mig i en föreläsningssal! Det var nästan kul också att sitta i kassan.Jättebra gjort Enya! Jag blir röd som en solmogen tomat i huvet bara jag tänker på att stå inför en grupp och prata! Jag började på lärarutbildningen i Malmö men slutade när jag insåg att jag skulle bli lärare
Jag började på lärarutbildningen i Kristianstad, gick 2 terminer men kände också att jag inte riktigt vågade bli lärare! Fast jag skulle gärna vilja vara lärare på gymnasiet i svenska, vilket jag valde som inriktning! Jag älskar svenska språket, saknar lektionerna i svenska!!! Hur många terminer gick du innan du kom på andra tankar? Vilken inriktning ville du ha? Och, varför inte våga gå den nu?
Jag gör det om jag absolut måste men är det bara skillnaden mellan G och VG så skiter jag i vilket. Så en JÄTTEeloge och en stor stjärna i kanten till dej som gjorde det här, uppenbarligen utan att se det minsta nervös ut dessutom, trots att det kändes precis tvärtom.
Jag kände verkligen att det här inte är något för mig, samtidigt så visste jag att jag hade inget val, jag var tvungen att göra det här. annars hade jag säkert inte fått G på kursen ( fast det vet jag inte om jag fått tänk om jag inte får det! Då har jag kämpat totalt i onödan!!!)
Men jag håller med om att det hade blivit lättare om man vart tvungen att göra sånt där varenda dag. Jag minns när jag var 15 och skulle börja sitta i kassan i pappas affär, jag höll på att dö så pinsamt det var. Men efter ett tag var det ju ingenting och jag snackade med kunderna som värsta självsäkra människan. Så övning ger faktiskt färdighet!
WOW, du är superduktig som gjorde det fast du tycker att det är så hemskt - stor eloge till dig