Eliteanka
Trådstartare
Sv: Blir rädd för min 3åring...
Tack så mycket för tipset! Absolut det bästa och noggrannaste tipset jag fått! När jag läste igenom det du skrivit så kom det upp lite småtankar i huvet om att "ömmade han inte lite smått på ett ställe i ryggen för någon vecka sen?" Och sen blev tankarna mer och mer funderingar på vad det kan bero på. Problemen startade direkt när vi lastade ur honom från transporten när han flyttade till stall nummer 2. Och det var också i den transporten som han fick panik, övre luckan där bak slog ner och han fick panik och satte ena hoven under avdelaren i mitten och den andra hoven lyckades han antagligen på något sätt trampa på själv. Kan vara att han i transporten fick något problem med ryggen?! Behöver kanske inte vara något allvarligt, men som du säger, låsningar! Eftersom inte det var jag som körde transporten utan min pappa så fick jag höra efteråt att han tydligen fått sån panik att han nästan hoppat över bommen.. Och hans panik kan mycket väl ha orsakat ett osynligt men påverkande problem någonstans på kroppen. Vi hade ute veterinär och hovslagare för att kolla på sår och hovar och dom sa att han är oskadd. Bara att han skulle ha ont ett tag. Jag har under dagen suttit och kollat efter kiropraktor runt här jag bor men inte hittat något som verkar särkilt lockande än... Ska fortsätta kika och i värsta fall får jag slänga upp honom i transporten och köra iväg honom. Detta tipset du gav mig kan mycket väl vara räddningen på mina och min hästs problem! Och även om det inte är det som är felet, så är det alltid bra att ha hästen kollad av kiropraktor
Tack tack tack !!!!!
Får be om ursäkt om jag säger saker som redan har tagits upp men jag har bara skummat igenom några svar hit och dit.
Min förra vallack höll på snarlikt som din gjorde där i början. Han var totalt förlåt " dum i huvudet". Han sprang över mig, lyssna inte ett skit och att rida gick knappt för han skulle bara ställa sig eller bocka.
Detta hände 7 månader efter att vi ridit in honom. I Början av inridningen var han super, lättlärd och framåt. Lyssnade, väluppfostrad osv. Jag la in viloperioder så han skulle få smälta det han gått igenom och hade inga krav alls.
Hade en utprovad sadel som kontrollerades tre gånger och allt såg bra ut.
När allt detta börja hända så undrar man ju såklart vad f*n det är som händer? Från att kunna rida som vanligt till att knappt komma upp på hästen för han bara börja bete sig som en dåre.
Jag tog kontakt med Håkan Lundell. Berättade vår situation och sa att jag känner på mig att något är fel. Han gick igenom min häst och hittade 7 låsningar vid korset och så rätta han till SI-leden. Låsningarna vid korset hade kommit ifrån en dålig sadel - ( som enligt sadelutprovaren var kanon).
Efter Håkans behandling så fick jag tillbaka min lugna och fina häst igen. Jag fick dock rådet att avakta lite med ridningen första månaden och tömköra mkt och låta ryggen jobba utan tryck från ryttaren.
Vet inte vart jag vill komma egentligen med detta inlägg men ett råd är kanske att gå igenom hästen, den kanske har låsningar någonstans som gör att han beter sig så? En sak är säker, när en veterinär var ute hos mig så sa denne att - hästen har INGA låsningar, han mena på att hästen bara var dåligt fostrad och behövde läxas upp med lite stryk ???.
Hoppas du får ordning på hästen.
Tack så mycket för tipset! Absolut det bästa och noggrannaste tipset jag fått! När jag läste igenom det du skrivit så kom det upp lite småtankar i huvet om att "ömmade han inte lite smått på ett ställe i ryggen för någon vecka sen?" Och sen blev tankarna mer och mer funderingar på vad det kan bero på. Problemen startade direkt när vi lastade ur honom från transporten när han flyttade till stall nummer 2. Och det var också i den transporten som han fick panik, övre luckan där bak slog ner och han fick panik och satte ena hoven under avdelaren i mitten och den andra hoven lyckades han antagligen på något sätt trampa på själv. Kan vara att han i transporten fick något problem med ryggen?! Behöver kanske inte vara något allvarligt, men som du säger, låsningar! Eftersom inte det var jag som körde transporten utan min pappa så fick jag höra efteråt att han tydligen fått sån panik att han nästan hoppat över bommen.. Och hans panik kan mycket väl ha orsakat ett osynligt men påverkande problem någonstans på kroppen. Vi hade ute veterinär och hovslagare för att kolla på sår och hovar och dom sa att han är oskadd. Bara att han skulle ha ont ett tag. Jag har under dagen suttit och kollat efter kiropraktor runt här jag bor men inte hittat något som verkar särkilt lockande än... Ska fortsätta kika och i värsta fall får jag slänga upp honom i transporten och köra iväg honom. Detta tipset du gav mig kan mycket väl vara räddningen på mina och min hästs problem! Och även om det inte är det som är felet, så är det alltid bra att ha hästen kollad av kiropraktor
Tack tack tack !!!!!