Jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur utbruten ur - Störiga saker vi stör oss på, del 39

Jag tror i min enfald att de högre burmåtten till hamstrarna och gerbilerna hör ihop med just att de ska ha djup att gräva i, inte höjd att klättra på så att säga?

Jag antar dessutom att de tagit i i överkant med förslagen och att det kommer hamna någonstans mittemellan. Det här är vad de Vill se, det betyder inte att det är vad vi Kommer att se.

Det finns ju lite annat också som jag inte läste men som @skiesabove nämnde att man inte kommer att kunna fodra med levande insekter, då slås en stor del av både reptil, amfibie och fiskhobbyn ut.

Ja, jag tror också att måttet på 75 cm är taget med tanken på att hamstern ska ha tillräckligt med grävmaterial. Men det borde isåfall också stå utskrivet på något vis. Nu står det att hamstern ska ha så mycket bottenmaterial att den inte ska kunna synas uppifrån om den ligger i det. Finns okunniga nya hamsterägare ( har stött på många) som kan tolka det som 5-6 cm bottenmaterial och 70cm luft ovan. Vet att en av hamsterföreningarna föreslog från början att det skulle stå minst 40 cm bottenmaterial.

Så om det ska vara 75 cm höga hamsterburar behöver det specificeras att grävmaterialet ska fylla större delen av buren. När man nu då inte skulle få använda hamsterhjul längre, kan man ju fylla 60cm upp.

I dagsläget finns dock inga burar med den höjden, närmaste jag hittar är kaninburar på 160x73. På mitt jobb har vi möjligtvis akvarium på 475L som kan närma sig 75 cm ( men de kostar ofta 3000 och uppåt, så det får nog bli hemmabyggen till och börja med).

Jag var aldrig aktiv inom höns i Sverige, men när vi hade höns var de i hönshuset (vårt var en varmisolerad lekstuga för tre hönor och en tupp) på nätterna och frigående på dagarna. Alla (typ tre :angel: ) människor jag känner som har höns i Sverige nu håller dem på samma sätt, med skillnaden att de har större inomhusutrymmen åt dem än vi hade, men det kanske inte är norm?
Det är väldigt vanligt att använda lekstugor som hönshus, precis som ni gjorde. Men det kommer alltså inte vara tillåtet om det här går igenom, eftersom det är hyfsat ovanligt med lekstugor på minst 6m2.

Inom genbanksaveln (kanin) är stämningen dämpad idag. Många (majoriteten av de jag sett kommentera) säger att de kommer behöva sluta med sin avel, det är helt enkelt omöjligt att bedriva uppfödning med dessa påhitt. Det i sin tur kommer att leda till att våra genbanksraser försvinner.

Att dessa krav enbart riktar sig mot de som håller djur som hobby/småskaligt visar ju dock tydligt att det inte alls har med djurvälfärd att göra. Om då vore fallet på riktigt så skulle de skärpa kraven för de som håller djur i kött/äggfabriker.

Det här är alltså helt okej djurhållning, men inte att ha sex hönor i en ombyggd lekstuga med en 15m2 utegård till…
IMG_5211.webp

Inom genbanksaveln (kanin) är stämningen dämpad idag. Många (majoriteten av de jag sett kommentera) säger att de kommer behöva sluta med sin avel, det är helt enkelt omöjligt att bedriva uppfödning med dessa påhitt. Det i sin tur kommer att leda till att våra genbanksraser försvinner.

Att dessa krav enbart riktar sig mot de som håller djur som hobby/småskaligt visar ju dock tydligt att det inte alls har med djurvälfärd att göra. Om då vore fallet på riktigt så skulle de skärpa kraven för de som håller djur i kött/äggfabriker.

Det här är alltså helt okej djurhållning, men inte att ha sex hönor i en ombyggd lekstuga med en 15m2 utegård till…Visa bifogad fil 163808

Dom kan registrera sig som päls- eller köttproducent istället, då är ytkravet för grupphållning av kanin bara 0,3m2... Vilket är löjligt åt det andra, sorgligare hållet.

Det här är alltså helt okej djurhållning, men inte att ha sex hönor i en ombyggd lekstuga med en 15m2 utegård till…Visa bifogad fil 163808
Fast folk tar verkligen i i så fall. Jag förstår ställningstagandet men det här är ju fortfarande bara förslag.

Fast folk tar verkligen i i så fall. Jag förstår ställningstagandet men det här är ju fortfarande bara förslag.

Men om det går igenom så är det en så stor ekonomisk insats för även mindre uppfödare, att de flesta behöver nog lägga ner istället.

10m2 för varje hane, på ett sätt som är rymnings- och rovdjurssäkert och går att städa?

10m2 för varje hona som ska få kull, eftersom dom behöver eget space inför varje kull.

Det blir ju liksom ett häststall det, med större boxar än standardmått.

Och inte få separera ungarna förrän vid 10 veckor, när det är reel risk att dom börjar bli könsmogna?

Minimum 2 m2 vid ensamhållning, och 5 m2 vid grupp (2 m2/individ) hade varit rimligare. Stort steg, men mer görbart. Och 8v för att separera ungarna.

Det är väldigt vanligt att använda lekstugor som hönshus, precis som ni gjorde. Men det kommer alltså inte vara tillåtet om det här går igenom, eftersom det är hyfsat ovanligt med lekstugor på minst 6m2.
Jag förstår givetvis att få lekstugor är så stora, jag menar bara att på det stora hela är förslaget för just hönsfåglar inte så enormt skilt från hur de flesta håller sina hobbyhöns idag. Sure, kanske en mindre friggebod istället för lekstuga då, men att de flesta skulle få ge upp på hönsen känns lite överdrivet.

Måste klargöra att jag såklart tycker det är fantastiskt att man vill utöka ytor och förbättra livet för de här djuren. Många minimimått som finns just nu är ju en skam. Men samtidigt blir jag lite tudelad, för det kommer bli omöjligt för många djurägare att ha råd och möjlighet med dessa ytor. Själv har jag min första kanin som jag fick som åttaåring att tacka för att jag fått ett livslångt djurintresse ( kaninburarna på 80-talet var rent djurplågeri, tack och lov att mina föräldrar byggde om hela vardagsrummet till kaninbur).

Men än idag när jag bor på egen gård och har mina två nuvarande två kaniner I en hästbox kommer jag inte klara kravet på 10 m2 till en kanin. Så ser jag på en del av de djurägare jag sålt kanin till på senare år, så bor en hel del människor i lägenhet eller små hus där de ofta har kaninen lösgående, men ändå vill kunna stänga in kaninen i bur när de är på jobbet, så den inte råkar gnaga sönder hyreslägenheten.

Hamsterköparna har vi kämpat stenhårt med, för att få de att överge gamla små gallerburar för akvarium istället. Men trots att dessa hamsterägare gärna köper ätbart papper och träinredning för mycket pengar, så är det långt ifrån alla barns föräldrar som kan tänka sig att köpa akvarium eller terrarium för 3000-8000kr. Jag tänker att många barn går miste om ett första eget djur, även de genuint intresserade.

Vi har också mängder med allergiska djurägare med insektsätande reptiler som kommer bli förtvivlade över att inte kunna ge sina djur mat.

Såsom sagt lite tudelad blir jag. Dagens lagstiftning är alldeles för dålig men det blir ett väldigt stort steg om allt det nya går igenom. Fantastiskt för djuren men svårt för uppfödare och lite mindre bemedlade barnfamiljer och trångbodda djurägare.

Men om det går igenom så är det en så stor ekonomisk insats för även mindre uppfödare, att de flesta behöver nog lägga ner istället.

10m2 för varje hane, på ett sätt som är rymnings- och rovdjurssäkert och går att städa?

10m2 för varje hona som ska få kull, eftersom dom behöver eget space inför varje kull.

Det blir ju liksom ett häststall det, med större boxar än standardmått.

Och inte få separera ungarna förrän vid 10 veckor, när det är reel risk att dom börjar bli könsmogna?

Minimum 2 m2 vid ensamhållning, och 5 m2 vid grupp (2 m2/individ) hade varit rimligare. Stort steg, men mer görbart.
Fast återigen är det är bara förslag, en mall som de uppmuntrar folk att kritisera. Jag tror de själva förstår att det är en utopi - att börja deppa ihop och tänka på att avveckla är lite väl drastiskt. Jag tycker att måtten låter fantastiska generellt, och kanske räknas det inte längre som hobby om man måste bygga ett helt stall för sin uppfödning - då hamnar man ju vips under rekommendationerna igen. På gott och på ont.

Ja, jag tror också att måttet på 75 cm är taget med tanken på att hamstern ska ha tillräckligt med grävmaterial. Men det borde isåfall också stå utskrivet på något vis. Nu står det att hamstern ska ha så mycket bottenmaterial att den inte ska kunna synas uppifrån om den ligger i det. Finns okunniga nya hamsterägare ( har stött på många) som kan tolka det som 5-6 cm bottenmaterial och 70cm luft ovan. Vet att en av hamsterföreningarna föreslog från början att det skulle stå minst 40 cm bottenmaterial.

Så om det ska vara 75 cm höga hamsterburar behöver det specificeras att grävmaterialet ska fylla större delen av buren. När man nu då inte skulle få använda hamsterhjul längre, kan man ju fylla 60cm upp.

I dagsläget finns dock inga burar med den höjden, närmaste jag hittar är kaninburar på 160x73. På mitt jobb har vi möjligtvis akvarium på 475L som kan närma sig 75 cm ( men de kostar ofta 3000 och uppåt, så det får nog bli hemmabyggen till och börja med).
Det finns dock att de ska kunna gräva ordentligt:

"Andra gnagare än marsvin och chinchillor ska ha fri tillgång till strömedel i sådan mängd och med sådana egenskaper att djuren utan
svårighet kan gräva gångar och bohålor utan att behöva ligga direkt på förvaringsutrymmets golv eller vara synliga ovanifrån."

Ju mer jag läser ju mer känns det som att det här kan ju inte gå igenom, det är så mycket som saknar verklighetsförankring. Varför ska höns i Norrbotten ha konstant tillgång till en utegård även på vintern? Vore det inte bättre med reglerad storlek på inomhusutrymmet vintertid?

Och varför får man inte stänga in hönsen nattetid, så dom är säkra mot rovdjur?

Vars ska folk hitta hamsterburar med såna höjder? Specialbyggda burar bara för Sverige?

Vad ska man göra med alla reptiler som vägrar äta döda insekter? Jag har själv haft en sån leopardgecko, hon matvägrade om det inte var levande föda och höll på att svälta ihjäl.

Med mera...
Min mamma hade en orm som vägra död föda, som bara tog levande råttor. Hon svälte hellre, riktigt svälte. Vet att tidigare ägare försökte vänta ut henne på olika vis och lirka och locka, men fick ge sig. Tur att hon inte lever sedan många år tillbaka nu.

Är det förslag på att hamster inte ska ha hjul? av vilken anledning ska de inte ha hjul? På vilket sätt är det dåligt för en hamster? Jag är för att hamstrar ska få vara ute och roa sig utanför buren så mycket som möjligt, men det är fortfarande nattaktiva djur, när vi/barn sover så att de roar sig själv i buren med olika saker, gångar och berikningar, inklusive med ett hjul, är väl inte fel?

Eller har jag utdaterade kunskaper om hamster och inte har fattat att hjul är ett djurplågeri för dem?

Japp på grund av dörren 😅. Men jag hittade inga stora akvarium med höjd på 75cm.
Ja precis. Just det där blir ju hopplöst - akvarium är ju annars verkligen klockrent till hamstrar men det faller ju på att de är för låga och har en för kort kortaste sida och när man sen hittar rätt mått så skiter sig grävandet istället. Helt värdelöst!

Ett steg i rätt riktning utan att bli drastiskt vore ju att kolla på akvariestorlekar till hamstrar annars. Tror karet jag har stående (utifall jag vill ha hamster i framtiden) är 110*45*45 cm eller nåt sånt? Därikring känns spontant rimligt att lägga en gräns i mina ögon. Det är ju liksom både bra, görbart och inte en totalt omöjlig utopi i praktiken.

Är det förslag på att hamster inte ska ha hjul? av vilken anledning ska de inte ha hjul? På vilket sätt är det dåligt för en hamster? Jag är för att hamstrar ska få vara ute och roa sig utanför buren så mycket som möjligt, men det är fortfarande nattaktiva djur, när vi/barn sover så att de roar sig själv i buren med olika saker, gångar och berikningar, inklusive med ett hjul, är väl inte fel?

Eller har jag utdaterade kunskaper om hamster och inte har fattat att hjul är ett djurplågeri för dem?

Det diskuteras väl lite hur det ska tolkas:
"inredning som uppmuntrar till repetitiva rörelser i en onaturlig kroppshållning eller stereotypa beteenden såsom hamsterhjul och aktivitetsbollar som hamstern stoppas i får inte användas "står det.

Så kallade hamsterbollar borde ju varit förbjudna sedan länge. Att hamsterhjulen ska plockas bort verkar de flesta hamsterexperter vara negativa till ( självklart ska hjulen vara så stora så hamstern kan ha rak rygg och inget för tassarna att fastna i). Men eftersom en hamster i det vilda flyttar sig flera kilometer eller tom. mil varje natt för att hitta föda, verkar de flesta tycka att hjulen fortfarande behövs och att hamstern mår bra av det så länge de inte blir maniska.

Men visst är hamsterhjulet ett påhitt av oss människor för att möjliggöra att hamstern får motion/utlopp för sitt rörelsebehov, instängd i en bur. Hade hamstern själv fått välja hade den säkert sprungit några kilometer utomhus i en intressant miljö med insekter att fånga in.

Förutom utrymme, som redan diskuterats, känns berikning och pinnar helt ogenomtänkt. För kanin då.

"Berikning ska bytas så ofta att de inte tröttnar", mina leker generellt med nya saker några minuter. Pinnar ska de ha fri tillgång av, men goda pinnar äts ju omedelbart upp? Hur ska man få tag på den mängden pinnar att de kan ha fri tillgång?

Jag kommer nog tyvärr behöva avliva mina som det känns just nu, ifall förslaget går igenom.

Låter som att jag eventuellt får ta bort mina kaniner i förtid om förslaget går igenom. Den gamla hanen på 9 år gör nog inget men synd på de två andra som är 4 år. Buren jag har i lagårn är 9 kvm åt de två honorna och den gamla hanen får sitta i 2 kaninburar som jag har satt ihop för mer utrymme. Uteburen är 4x4 meter som återigen blir för litet för brudarna. Ändå tyckte jag att jag tog i när jag byggde burarna för kaninen jag hade då. Så nu ska man alltså ha 20 kvm till två små honor och 10 kvm till en liten hane som inte ens väger ett kilo? Jag tror inte ens den gamla lagården är 30 kvm och är den det så förlorar vi utrymmet som används till annat.

Tänk ändå att det är en stark rekommendation att kaniner ska bo med en artfrände så skaffar man sig kanin så ska man helst ha två.

Jag har legat och funderat inatt när jag inte kunnat sova. Dagens regel om att marsvinen ska ha 0,15kvm/marsvin är riktigt jävla trångt och ingen seriös marsvinsägare har så små burar. Kanske finns det någon som fortfarande har paxburar (ca 0,43kvm), men det hoppas jag verkligen inte. Marsvinsföreningen rekommenderar en bur som är minst 120*60 vilket blir 0,72kvm. Det är fortfarande en väldigt liten bur, men det funkar.

Jag tycker nog att 0,5kvm/marsvin med kortaste sidan minst 55cm(vilket fortfarande är smalt, men då funkar lackburarna) och 40cm i höjd känns som ett rimligt minimimått. Då kan uppfödare fortfarande ha burskåp på höjden hemma och marsvinen har gott om plats. Det blir ju betydligt svårare att bedriva avel på raser där man behöver lite fler djur och att behålla alla sina pensionärer, men det är åtminstone inom vad som är fysiskt möjligt utan att ha ett stort stall. Jag tycker nog ärligt att så stora burar som i förslaget skulle vara en försämring för många marsvin för de kommer att vara väldigt mycket svårare att få tama om man inte lägger massor av tid på dem och det har långt ifrån alla som jobbar möjlighet till och det kommer att stressa både marsvin och ägare. Har man dem inomhus i ett rum där man vistas mycket så blir de tama och orädda mycket fortare/automatiskt.

Var kan man hitta hela förslaget? Jag har bara hittat en sammanfattning och bilder på burmåtten som folk har delat här och på facebook

Låter som att jag eventuellt får ta bort mina kaniner i förtid om förslaget går igenom. Den gamla hanen på 9 år gör nog inget men synd på de två andra som är 4 år. Buren jag har i lagårn är 9 kvm åt de två honorna och den gamla hanen får sitta i 2 kaninburar som jag har satt ihop för mer utrymme. Uteburen är 4x4 meter som återigen blir för litet för brudarna. Ändå tyckte jag att jag tog i när jag byggde burarna för kaninen jag hade då. Så nu ska man alltså ha 20 kvm till två små honor och 10 kvm till en liten hane som inte ens väger ett kilo? Jag tror inte ens den gamla lagården är 30 kvm och är den det så förlorar vi utrymmet som används till annat.

Tänk ändå att det är en stark rekommendation att kaniner ska bo med en artfrände så skaffar man sig kanin så ska man helst ha två.
Nej 3 m2 per kanin minst 10 m2 så du kan ha tre kaniner i en bur iaf..

Men ja samma här. Vet inte om vi fixar bygga 10 m2 eftersom jag vill ha stå-höjd inuti. Sen ska man kunna värma upp inomhusutrymmet för utekaniner, idag har mina en vanlig bur jag fyller med halm så de kan bädda. Kommer krävas ett helt hus med el och grejer och det blir ett jätteprojekt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 415
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
23 018
Senast: sjoberga
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit... 16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 955
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka