Jobbiga barn??

A

Ammon

Måste bara få fråga om det bara är jag som stör mig på barn som bestämmer helt över sina föräldrar?? Som skriker rakt ut, överröstar alla vuxna när dom pratar, alltid får som dom vill, daltas med som om dom vore bebis - fastän barnet kanske är typ 6år.. osv osv.
Jag tycker det är så himla jobbigt att umgås med folk vars barn ska vara i centrum hela tiden och helst stå på bordet, dansa och skrika när man sitter och fikar och försöker prata. Det känns så tråkigt att det är Jag som är den som ska säga åt barnet att vara tyst, att inte överrösta osv. Ibland orkar jag knappt åka hem och umgås med mina vänner pga deras barn. Är det någon mer som håller med??:confused:
 
Sv: Jobbiga barn??

Ja absolut.

Jag jobbar dessutom dagligen med dessa barn. Det är än värre när man har 14 stycken som är världens medelpunkt och som försöker att höras och synas mest samtidigt.
 
Sv: Jobbiga barn??

Förstår vad du menar, har arbetat på dagis tidigare, då blev man ännu mer förvånad hur många barn som har övertaget över sina föräldrar.. Vi får kämpa på :D
 
Sv: Jobbiga barn??

Ha ha ha... nä du är inte ensam!

En del av mina tidigare vänner umgås jag inte med längre pga deras barn, eller snarare - pga deras icke existerande barnuppfostran. Jag åker bara dit om jag vet att barnen inte är där alt så får vi ta upp kontakten igen då "barnen" flyttat hemifrån, eller inte alls...

Andra vänner har barn som absolut kan vara stökiga de med men skillnaden är att föräldrarna i alla fall försöker.
 
Sv: Jobbiga barn??

Vissa föräldrar orkar inte ens försöka uppfostra sina barn. Det är barnen som förlorar på det.
 
Sv: Jobbiga barn??

Jag tycker det är så himla jobbigt att umgås med folk vars barn ska vara i centrum hela tiden och helst stå på bordet, dansa och skrika när man sitter och fikar och försöker prata.:

Jag har inga egna barn men kan ändå tala av egen erfarenhet när det kommer till just det - barn som visar sig från sin värsta sida när det kommer folk på besök. Måste bara flika in ett litet försvar för föräldrarna här. Min brorson var likadan ett tag (ca 3-5 års ålder) och jag (och säkert flera andra) blev avskräckta från alla ev framtida tankar på egna barn när jag hälsade på. Grejen var bara att han blev så uppspelt när det kom folk han tyckte om och han ville vara med och berätta allt och visa allt och helt enkelt inte kunde hantera sin extas riktigt. I normala situationer var han hur lugn och "väluppfostrad" som helst men det såg man ju sällan som sporadisk besökare.
 
Sv: Jobbiga barn??

Jag tror att många försöker göra det bästa för sina barn. De kan inte neka dem någonting och de ska köra byteshandel med allting för att inte göra sina barn lessna.

Men ibland så måste barnen gå in i väggen. Ibland är nej NEJ. De kommer att stöta på det under sin barndom direkt de inte är med sina föräldrar.

Nej man får inte springa över vägen. Nej det är farligt att klättra för högt upp i trädet.

Nej är ju inte till för att jävlas med barnen utan för att det är viktigt.

Vi har haft en 4-åring som på eget bevåg gått in i personalrummet och grävt igenom alla våra saker och lådor för att hon ville ha en sak som absolut inte var lämplig att ha bland andra barn. Att inte kunna acceptera att ibland får man inte allt man pekar på...

Sen som någon skrev här ovan så finns det barn med olika aktivitetsnivå och det är helt okej. Men när föräldrar lamt står och tittar på när deras barn går på bord (bara för att de ville det) etc, då ser jag rött.
 
Sv: Jobbiga barn??

alla barnproblem måste inte lösas med "uppfostran", man kan ju försöka lösa det rakt upp och ner på plats i stället... Om barnet är så stort som sex år, varför inte visa dem ett rum och ge dem ett spel eller nåt att pyssla med som passar dem? Hur kul är det för en sexåring att sitta tyst och titta på sina föräldrar när de pratar??
 
Sv: Jobbiga barn??

Men man kan ju inte få bete sig hur som helst bara för att man har tråkigt heller?
 
Sv: Jobbiga barn??

Det är inte barnens fel att det blir så, det är föräldrarna som har en livsstil/hållning till uppfostran som stödjer sånt beteende.
 
Sv: Jobbiga barn??

Jag är också fruktansvärt irriterad på andras ouppfostrade barn eller igentligen på föräldrarna

Tycker också att det är obegripligt hur man som vuxen människa tillåter och accepterar ett sådant respektlöst beteende som många ungar uppvisar.

- även om jag förstår orsakerna.


Tycker samtidigt väldigt synd om dessa barn som tagit över. För mig handlar det om att barn måste få utvecklas i lugn och ro. Och barn utan gränser får allt annat än lugn och ro. Det är ett svek tycker jag att inte ge barnen det.

Har sett många odrägliga ungar som igentligen skriker efter ordning och en trygg förutsägbar värld att växa upp i.

Vem skall tala om för barnen hur man uppför sig, lära dem ett socialt accepterat samspel om inte föräldrarna.:confused:
 
Sv: Jobbiga barn??

Jag har förklarat för vårt stora tjej (som gärna vill vara i centrum och runt i kring när vi har besök) att nu har jag besök av min kompis och vi vill prata vuxen prat. För hon vill ju inte att jag kommer och avbryter henne när hon har kompisar i full lek.

Det går ju facktist att prata med ungar och förklara varför. Jämförandet med att det är samma sak som om jag hade avbrytit henne och hennes kompis hela tiden köpte hon direkt. Och så ville hon ju inte ha det.

För mig handlar det om att lära sig respekt.
 
Sv: Jobbiga barn??

Visst finns det barn som drar igång bara för att "spela allan", men nu menar jag inte dom barnen. Utan dom som jag vet bestämmer hemma lr dvs över sina föräldrar för jämnan. Och om ett barn börjar fara omkring och apa sig bara för att man får besök tycker jag att man kan be barnet lugna sig eller gå och göra något annat. Inte tillåta det, bara för att barnet i vanliga fall är lugn som ett ljus. Men det är min åsikt de :D
 
Sv: Jobbiga barn??

Mycket intressant att läsa allas funderingar här ovan :bow:
 
Sv: Jobbiga barn??

jag har tre barn och alla ungarna kan "uppföra sig" bland folk MEN en annan tanke slog mig nu när jag sitter här framför min dator skärm att är inte detta med att "umgås" vuxna i mellan gammeldags :confused:, alltså vi moderna nutids människorhar hittat andra sätt att umgås på ( buke, familjeliv)

jag skrev en tråd på senior för ett tag sedan gällande mina svärföräldrar som verkligen bjuder på sin gästfrihet, eftersom mina svärföräldrar driver förtag och vi bor ca 400 meter i från varandra så "springer" det välldigt mycket folk, mina barn VET hur man uppför sig ( visst kan det fallera :devil:) och att man låter dom vuxna sitta och prata i fred, självfallet är det helt tillåtet att fråga och även besvara frågor och tilltal eller be om hjälp på ett vänligt sätt.

bara en tanke från mig :D
 
Sv: Jobbiga barn??

Andra vänner har barn som absolut kan vara stökiga de med men skillnaden är att föräldrarna i alla fall försöker.

Eftersom vi fortfarande ses hoppas jag att jag är en av dom som försöker med min uppmärksamhetskrävande lilla ängel... :angel:
 
Sv: Jobbiga barn??

Tycker samtidigt väldigt synd om dessa barn som tagit över. För mig handlar det om att barn måste få utvecklas i lugn och ro. Och barn utan gränser får allt annat än lugn och ro. Det är ett svek tycker jag att inte ge barnen det.

Har sett många odrägliga ungar som igentligen skriker efter ordning och en trygg förutsägbar värld att växa upp i.

Vem skall tala om för barnen hur man uppför sig, lära dem ett socialt accepterat samspel om inte föräldrarna.:confused:

Så rätt, så rätt... Barnen är förlorarna i en vek vuxenvärld.
 
Sv: Jobbiga barn??

Kanske är barnen överaktiverade med datorer, filmer och inomhusgrejer?

Kanske bygger dom inga kojor, springer, leker lekar ute och blir trötta i kroppen?

Ridskolorna har världens möjlighet/ansvar att göra något av detta. Men hur når man ut med att det verkligen är det som behövs?
 
Sv: Jobbiga barn??

Du missförstod mig lite, jag menar inte att det är okej att ungen uppför sig på det sättet bara för att h*n är lugn annars. Det tycker inte föräldrarna i fallet heller. Kände bara att diskussionen pekade åt en allmän åsikt om att "jobbiga" ungar har föräldrar som inte tar sitt ansvar för att lära sina ungar folkvett, och att man gör alla en tjänst i att undvika dessa familjer. Ville bara påminna om att många av dessa barn kanske faktiskt visar sin värsta sida för omtyckta besökare för att de inte har lärt sig att kontrollera sig riktigt och att det inte är ett nonstop beteende.
Vill inte att folk ska leva i tron om att dessa familjer gör bäst i att undvikas tills ungarna flyttat hemifrån i syfte att de ska "fatta vinken", tvärtom kan man bidra till förbättrat beteende genom att ha fortsatt kontakt, för att inte säga ökad. Övning ger färdighet, som vi vet.

Nu snackar jag om de fall där föräldrarna också vill ha förändrat beteende hos ungen och inte obekymrat viftar bort det och stoppar in ett par öronproppar och på sin höjd erbjuder gästerna att göra likadant.
 
Sv: Jobbiga barn??

Nu såg jag det här:

en annan tanke slog mig nu när jag sitter här framför min dator skärm att är inte detta med att "umgås" vuxna i mellan gammeldags :confused:, alltså vi moderna nutids människorhar hittat andra sätt att umgås på ( buke, familjeliv)

/.../mina svärföräldrar driver förtag och vi bor ca 400 meter i från varandra så "springer" det välldigt mycket folk, mina barn VET hur man uppför sig.

bara en tanke från mig :D


Jag är inne på samma spår!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Myzan87
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 956
Senast: Elendil
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp