Jobbar du med det du älskar/brinner för?

Vad betyder jobbet för dig?

  • Jag gör det jag älskar/brinner för

    Röster: 41 36,6%
  • Jag är nöjd men har inte drömjobbet

    Röster: 47 42,0%
  • Jobbet är enbart för att försörja mig

    Röster: 24 21,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    112
Absolut! Jag jobbar på polisen som civil brottsutredare 😊.
Du får förlåta min okunnighet, men är du då polis? Och vad är civil brottslighet så att säga? Jag tror inte jag har fullt koll på det. Ursäkta dumma frågor, behöver inte svara om du inte vill.
 
Vet inte vad ett jobb som jag brinner för skulle vara. Hade jag varit ekonomiskt oberoende med tillräckligt med pengar för att utöva mina intressen obegränsat hade jag gjort det och slutat jobba.


Därmed inte sagt att jag inte trivs med mitt arbete för det gör jag verkligen. Så jag är glad att jag trots allt lyckats hitta ett arbete som jag ser fram emot att gå till varje dag.
 
Jag älskar mitt jobb, mitt yrke och skulle jobba utan lön om jag vore ekonomisk oberoende. Jag älskar inte alla kollegor och just är det det som gör att jag får lite ont i magen ibland när jag ska till jobbet. Men jobbet som sådant älskar jag och saknar när jag är hemma.
 
Hur blir man det? 🙂
Det varierar lite men som minst krävs en kandidat i exempelvis kriminologi eller något annat relevant (juridik, beteendevetenskap el yl).Sen är det ofta meriterande att ha jobbat inom kriminalvården eller med utsatta grupper på något vis. Och så klart att man har en personlighet som passar för jobbet 😊.
Du får förlåta min okunnighet, men är du då polis? Och vad är civil brottslighet så att säga? Jag tror inte jag har fullt koll på det. Ursäkta dumma frågor, behöver inte svara om du inte vill.
Det är inte dumma frågor alls! Jag är inte polis utan civil. Vi civila utredare arbetar på polismyndigheten med samma saker som utredare som är poliser, förutom att vi inte har alla de befogenheter som just poliser har, exempelvis bär vi inte vapen. Dvs vi arbetar med våra utredningar under ledning av FU-ledare, vi håller förhör, vi går igenom bevisning etc. Vi medverkar även vid husrannsakan (dock under andra förutsättningar än poliser) läkarundersökningar på rättsmedicin mm.

Det finns civila utredare inom alla olika områden inom polisen nuförtiden, grova brott, brott i nära relation, brott mot barn mm. Civila kan även sedan en tid tillbaka bli förundersökningsledare också :).
 
Det varierar lite men som minst krävs en kandidat i exempelvis kriminologi eller något annat relevant (juridik, beteendevetenskap el yl).Sen är det ofta meriterande att ha jobbat inom kriminalvården eller med utsatta grupper på något vis. Och så klart att man har en personlighet som passar för jobbet 😊.

Det är inte dumma frågor alls! Jag är inte polis utan civil. Vi civila utredare arbetar på polismyndigheten med samma saker som utredare som är poliser, förutom att vi inte har alla de befogenheter som just poliser har, exempelvis bär vi inte vapen. Dvs vi arbetar med våra utredningar under ledning av FU-ledare, vi håller förhör, vi går igenom bevisning etc. Vi medverkar även vid husrannsakan (dock under andra förutsättningar än poliser) läkarundersökningar på rättsmedicin mm.

Det finns civila utredare inom alla olika områden inom polisen nuförtiden, grova brott, brott i nära relation, brott mot barn mm. Civila kan även sedan en tid tillbaka bli förundersökningsledare också :).
Låter som ett askul jobb, kanske skulle satsat mer på mina kriminologikurser ändå :D
Tack för din förklaring! :bow:
 
Det varierar lite men som minst krävs en kandidat i exempelvis kriminologi eller något annat relevant (juridik, beteendevetenskap el yl).Sen är det ofta meriterande att ha jobbat inom kriminalvården eller med utsatta grupper på något vis. Och så klart att man har en personlighet som passar för jobbet 😊.

Det är inte dumma frågor alls! Jag är inte polis utan civil. Vi civila utredare arbetar på polismyndigheten med samma saker som utredare som är poliser, förutom att vi inte har alla de befogenheter som just poliser har, exempelvis bär vi inte vapen. Dvs vi arbetar med våra utredningar under ledning av FU-ledare, vi håller förhör, vi går igenom bevisning etc. Vi medverkar även vid husrannsakan (dock under andra förutsättningar än poliser) läkarundersökningar på rättsmedicin mm.

Det finns civila utredare inom alla olika områden inom polisen nuförtiden, grova brott, brott i nära relation, brott mot barn mm. Civila kan även sedan en tid tillbaka bli förundersökningsledare också :).
Är en i Göteborg som har jobbat med det du gör men började kombinera det med sitt andra intresse historia och håller Crime walks (stadsvandringar där han berättar om brott från förr). Man verkligen hör hur mycket han brinner för jobbet.
 
Mitt yrke kan vara mycket roligare att ha på en annan arbetsplats, men just där jag är nu underlättar det livet så mycket i övrigt så jag är kvar. Jag jobbar för min fritid och min arbetsplats inkräktar mindre på min fritid än om jag var på ett roligare ställe kan man säga. :)
 
Nej, jag älskar inte mitt jobb men jag trivs bra. Väldigt flexibelt, trevliga kollegor, varierande typer av frågeställningar. Kompatibelt med att ha barn i förskoleålder.

Jag kommer nog söka mig vidare inom några år men till vad vet jag inte. Arbetsuppgifterna är inte så himla noga så länge jag trivs på arbetsplatsen och lönen är hyfsad.
 
Jag gillar mitt jobb, men det skulle nog kunna bli bättre.
Skjutit mig själv i foten lite genom att vara på en arbetsplats utan struktur, lär mig absolut inte så mycket som jag skulle kunna. Är inte särskilt självmotiverande heller, behöver lite pet (struktur och mål). Från t.ex. teamlead eller projektledare. Har ingetdera.
Å andra sidan - omutbildade mig och blev klar 2023, är nöjd att jag ens har ett jobb som junior i branschen.

Känns lite läskigt att söka nytt också, både för att det inte finns så många jobb och för att det är lätt att fastna i den friheten som finns på nuvarande jobbet. Hemarbete så mycket man vill och inte så höga krav. Skönt, men inte utvecklande.
Ska ge det 2-3 år tänker jag, skadar inte att vara på samma ställe ett tag.

Mitt första jobb i branschen.. Sen får vi se. Försökar vidareutbilda mig inom området lite samtidigt, får gärna kännas som att jag kan ha möjlighet att byta jobb om/när det blir aktuellt.

Ekonomiskt oberoende vore ju något :D
Jobba halvtid, hur man nu får till det med någon arbetsgivare.
Av ren nyfikenhet, vad jobbar du med? Tycker det låter fantastiskt med mycket hemarbete och skulle absolut kunna tänka mig att utbilda mig till något nytt om det fanns möjlighet för mig till sådant jobb :p
 
Av ren nyfikenhet, vad jobbar du med? Tycker det låter fantastiskt med mycket hemarbete och skulle absolut kunna tänka mig att utbilda mig till något nytt om det fanns möjlighet för mig till sådant jobb :p

Det är programmering! Gick en YH-utbildning 2021-2023.
Egentligen är det nog det roligaste jobb jag haft!

Älskar också hemarbetet, och hade det funnits lite mer struktur på arbetsplatsen hade det funkat bättre. Eller att jag tvingats vara på plats typ 3 dar i veckan första året eller så. (Låter som att jag bara ställer krav på arbetsgivaren här, men jag känner mig själv 😅 :angel: )
 
Jag gillar mitt jobb, men det skulle nog kunna bli bättre.
Skjutit mig själv i foten lite genom att vara på en arbetsplats utan struktur, lär mig absolut inte så mycket som jag skulle kunna. Är inte särskilt självmotiverande heller, behöver lite pet (struktur och mål). Från t.ex. teamlead eller projektledare. Har ingetdera.
Å andra sidan - omutbildade mig och blev klar 2023, är nöjd att jag ens har ett jobb som junior i branschen.

Känns lite läskigt att söka nytt också, både för att det inte finns så många jobb och för att det är lätt att fastna i den friheten som finns på nuvarande jobbet. Hemarbete så mycket man vill och inte så höga krav. Skönt, men inte utvecklande.
Ska ge det 2-3 år tänker jag, skadar inte att vara på samma ställe ett tag.

Mitt första jobb i branschen.. Sen får vi se. Försökar vidareutbilda mig inom området lite samtidigt, får gärna kännas som att jag kan ha möjlighet att byta jobb om/när det blir aktuellt.

Ekonomiskt oberoende vore ju något :D
Jobba halvtid, hur man nu får till det med någon arbetsgivare.

Är det IT? Byt om du kan till ett ställe som är bra på att guida juniorer, eftersom efter 2-3 år kommer arbetsgivare förvänta sig ganska höga kunskaper av dig och det blir knasigt om du då inte har det pga kass arbetsgivare.

(Min sambo är senior utvecklare, själv har jag inte ens börjat än 😛)
 
När vi hade undervisning om lag och rätt i skolan och var och tittade på någon rättegång, så tyckte jag att åklagaren där verkade så oengagerad. Det var kanske helt fel, men i alla fall tänkte jag att om jag blir jurist ska jag aldrig någonsin bli oengagerad så att jag framstår som likgiltig.

Om någon månad firar jag 20 år i samma myndighet. Jag föredrar förvisso att inte vara teatralisk utan saklig och strukturerad så kanske kan det av någon oinsatt förväxlas med mindre engagemang. Men jobbet engagerar fortfarande minst lika mycket som jag tänkte som 15-16-åring att det skulle göra. Det senaste året har delar av livet fått sättas lite åt sidan för stora utredningar om grova brott. Men det är väldigt lätt att lägga in en växel till när man får leda ett helt team av analytiker, kriminaltekniker och förhörsledare under nästan ett års tid och sedan själv få leverera sista stafettsträckan i domstolen med ett bra resultat.

På något sätt driver det också på engagemanget att man lär sig nya saker hela tiden, och samtidigt förstår hur mycket man ännu inte kan men vill lära sig. Det är inte så att jag saknar engagerande och roliga saker att göra på fritiden, där finns definitivt annat som jag brinner för, men jag kan ibland ändå sitta och läsa rättsfall och prejudikat en lördagskväll av allmän vetgirighet. Så ja, jag kan nog påstå att jag är en sådan som brinner för både mitt jobb och min fritid och som är glad över det.
 
Är det IT? Byt om du kan till ett ställe som är bra på att guida juniorer, eftersom efter 2-3 år kommer arbetsgivare förvänta sig ganska höga kunskaper av dig och det blir knasigt om du då inte har det pga kass arbetsgivare.

(Min sambo är senior utvecklare, själv har jag inte ens börjat än 😛)
Stämmer bra det.
Håller koll på jobb som kommer ut, men skralt just nu.
Ingen universiell sanning att jag måste vara kvar 2-3 år, men det och annat intalar jag mig för att inte stressa sönder över situationen 😅 Kan lika gärna vara 6månader, utkik hålls iaf :D
 
Det varierar lite men som minst krävs en kandidat i exempelvis kriminologi eller något annat relevant (juridik, beteendevetenskap el yl).Sen är det ofta meriterande att ha jobbat inom kriminalvården eller med utsatta grupper på något vis. Och så klart att man har en personlighet som passar för jobbet 😊.

Det är inte dumma frågor alls! Jag är inte polis utan civil. Vi civila utredare arbetar på polismyndigheten med samma saker som utredare som är poliser, förutom att vi inte har alla de befogenheter som just poliser har, exempelvis bär vi inte vapen. Dvs vi arbetar med våra utredningar under ledning av FU-ledare, vi håller förhör, vi går igenom bevisning etc. Vi medverkar även vid husrannsakan (dock under andra förutsättningar än poliser) läkarundersökningar på rättsmedicin mm.

Det finns civila utredare inom alla olika områden inom polisen nuförtiden, grova brott, brott i nära relation, brott mot barn mm. Civila kan även sedan en tid tillbaka bli förundersökningsledare också :).
Efter att ha läst den här beskrivningen så inser jag ju att det var det som jag borde ha gjort med mitt liv.
Men jag hade jättekul med vad jag gjorde också och man hinner inte göra allt.
 
Jag gillar mitt jobb och tycker det är roligt och jag gillar myndigheten som så. Men ibland känns allt lite överväldigande eftersom det emellanåt inte finns stöd och man förväntas lösa allt ändå. Och alltid många som gömmer sig bakom ”personalbrist” som en papegoja.
 
Brukar säga att jag under en stor del av livet levt på min mun. Förutom kontorsjobb har jga utbildat, informerat och väglett.

Senaste åren med nya svenskar.Klart det roligaste heltidsjobb jag kunnat tänka mig! Värme, gemenskap, skratt och kramar.

Nu är jag "sjukpensionär" men jobbar de tillåtna 5 timmarna i veckan som konstguide (2 tillfällen à 2 timmar). Tidigare var det en bisyssla under sisådär 20 år. Nu är det enda arbetsinkomsten. Jag blir totalt utpumpad av de två timmarna i taget på jobbet, men det är så KUL!
 
Jobbar du med det du älskar/brinner för eller är det bara för brödfödan eller seglar det in lite någonstans mittemellan?

Jag känner tacksamt att jag nu när jag närmar mig 50 gör precis det som jag älskar och brinner för.
Det tog ett tag innan jag insåg vad jag faktiskt är kapabel till och idag lever jag mina drömmar💖

Dela gärna med dig hur det ser ut för dig
Gud nej, långt ifrån.
Men ska studera nu så jag kan få jobb inom en annan bransch
 
När vi hade undervisning om lag och rätt i skolan och var och tittade på någon rättegång, så tyckte jag att åklagaren där verkade så oengagerad. Det var kanske helt fel, men i alla fall tänkte jag att om jag blir jurist ska jag aldrig någonsin bli oengagerad så att jag framstår som likgiltig.

Om någon månad firar jag 20 år i samma myndighet. Jag föredrar förvisso att inte vara teatralisk utan saklig och strukturerad så kanske kan det av någon oinsatt förväxlas med mindre engagemang. Men jobbet engagerar fortfarande minst lika mycket som jag tänkte som 15-16-åring att det skulle göra. Det senaste året har delar av livet fått sättas lite åt sidan för stora utredningar om grova brott. Men det är väldigt lätt att lägga in en växel till när man får leda ett helt team av analytiker, kriminaltekniker och förhörsledare under nästan ett års tid och sedan själv få leverera sista stafettsträckan i domstolen med ett bra resultat.

På något sätt driver det också på engagemanget att man lär sig nya saker hela tiden, och samtidigt förstår hur mycket man ännu inte kan men vill lära sig. Det är inte så att jag saknar engagerande och roliga saker att göra på fritiden, där finns definitivt annat som jag brinner för, men jag kan ibland ändå sitta och läsa rättsfall och prejudikat en lördagskväll av allmän vetgirighet. Så ja, jag kan nog påstå att jag är en sådan som brinner för både mitt jobb och min fritid och som är glad över det.
Ditt jobb var min dröm när jag började plugga. Det verkar otroligt spännande och intressant.Tyvärr räckte inte betygen. Men jag hittade något annat som blev ganska bra det också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 106
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
11
· Visningar
1 530
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: iNTOHiMO
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jobb tips?
  • Tjockistråden 4
  • Konstiga komplimanger ni fått!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp