Jobbar du med det du älskar/brinner för?

Vad betyder jobbet för dig?

  • Jag gör det jag älskar/brinner för

    Röster: 41 36,6%
  • Jag är nöjd men har inte drömjobbet

    Röster: 47 42,0%
  • Jobbet är enbart för att försörja mig

    Röster: 24 21,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    112
Jag brinner definitivt för och älskar mitt jobb. För mig finns det inte ett bättre jobb - det är varierat, spännande, givande, utmanande och samhällsnyttigt. Det är nåt jag nördar ner mig i på fritiden, något jag pratar om alldeles för mycket och något jag skulle sakna alldeles för mycket om jag slutade. Jag är alltid glad att gå tillbaka till jobbet efter semestern och har aldrig söndagsångest.

Ville jag skulle jag kunna byta till privat sektor och tjäna mycket mer. Men det finns aldrig något som slår mitt jobb när jag väl ser mig omkring. Mitt jobb är för spännande helt enkelt, så jag hänger kvar 😊.
 
Jag älskar mitt jobb och slås ofta av att jag verkligen känner att jag är på rätt plats när jag får nörda ner mig extra i något klurigt. Jobbar som ekonom i en koncern.

Drömjobbet nu på senare år skulle nog egentligen vara att få ta emot unghästar för inridning, vidareutbilda hästar, instruera. Har inte velat jobba med det tidigare men har vid sidan av senaste åren fått chansen att göra detta i väldigt liten skala och det är fantastiskt roligt och hästar är något jag verkligen kan. Men jag är inte beredd att utbilda mig för att på pappret kunna visa att jag kan och inte heller allt jobb som krävs för att få det bra ekonomiskt.

Jag älskar som sagt jobbet jag har nu, tjänar bra och behöver inte jobba ihjäl mig. Det är viktigt för mig. Hästar får förbli en hobby :)
 
Jag trivs med mitt jobb, ännu mer efter pandemin när möjligheten till hemmakontor öppnade sig. Inte för att jag inte trivs med mina kollegor, men jag trivs helt klart bättre med själva arbetsuppgifterna än sociala kontakter. Har efter det väldigt sällan söndagsångest men hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lätt hittat andra saker jag hellre hade gjort än att jobba. :angel:

Som tonåring var jag helt övertygad om att jag skulle jobba med hästar. Något annat alternativ fanns inte. Då sa min dåvarande stallägare, som själv hade gjort en miserabel resa till Tyskland för att försöka jobba med hästar men fick komma hem och utbilda sig till något annat, att jag skulle satsa på en utbildning och ett jobb som är så välbetalt att jag har råd att ha hästarna som en givande hobby. För att jobba med andras hästar ger varken tid, ork eller pengar att ha egna. Jag tog faktiskt lite fasta på det, det är nog ett av de klokaste råd jag någonsin fått.

Därmed inte sagt att jag hade kunnat tänka mig vilket själsdödande jobb som helst bara för att få pengar. Been there tidigare, och då kan vi snacka söndagsångest. Så att ha ett jobb som ändå är intressant och givande även om jag definitivt inte brinner för det som jag hade gjort om det varit min hobby tycker jag ändå är en vettig kompromiss i mitt fall.
 
Jag trivs med mitt jobb, ännu mer efter pandemin när möjligheten till hemmakontor öppnade sig. Inte för att jag inte trivs med mina kollegor, men jag trivs helt klart bättre med själva arbetsuppgifterna än sociala kontakter. Har efter det väldigt sällan söndagsångest men hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lätt hittat andra saker jag hellre hade gjort än att jobba. :angel:

Som tonåring var jag helt övertygad om att jag skulle jobba med hästar. Något annat alternativ fanns inte. Då sa min dåvarande stallägare, som själv hade gjort en miserabel resa till Tyskland för att försöka jobba med hästar men fick komma hem och utbilda sig till något annat, att jag skulle satsa på en utbildning och ett jobb som är så välbetalt att jag har råd att ha hästarna som en givande hobby. För att jobba med andras hästar ger varken tid, ork eller pengar att ha egna. Jag tog faktiskt lite fasta på det, det är nog ett av de klokaste råd jag någonsin fått.

Därmed inte sagt att jag hade kunnat tänka mig vilket själsdödande jobb som helst bara för att få pengar. Been there tidigare, och då kan vi snacka söndagsångest. Så att ha ett jobb som ändå är intressant och givande även om jag definitivt inte brinner för det som jag hade gjort om det varit min hobby tycker jag ändå är en vettig kompromiss i mitt fall.

Ja drömmen egentligen är ju att vara ekonomiskt oberoende och kunna träna hästar, jaga och pilla i trädgården hela dagarna istället :D
 
Jag brinner definitivt för mitt jobb och det är dessutom enormt samhällsviktigt (utan min bransch skulle vår tillvaro som den ser ut idag inte existera eller fungera).

Jag jobbar absolut ohälsosamt mycket periodvis men har ingen familj som det går ut över (kisse får alltid mycket uppmärksamhet!). Sedan jobbar jag ofta med galet skickliga människor som får mig att lyfta mig själv till en ytterligare nivå. Jag får alltid lära mig något nytt så det är väldigt stimulerande på det sättet också.

Många inom mitt yrke har det lite som kall, det är inte något standardjobb som en "bara" jobbar 8 timmar per dag med och sedan släpper.
Där sade du något! Vill tillägga till mitt svar att även om inte jag personligen brinner för mitt jobb så gör många av mina kollegor det och de är galet kunniga inom området. Det är i sig väldigt inspirerande!
 
Jag jobbar inte inom mitt drömyrke (vet inte om jag har något längre? Jag vill bara ha en dräglig tillvaro där jag orkar ha fritid utöver jobbet.

Men jobbet är bra, fina kollegor. Jobbar delvis med det jag har utbildat mig till, och på sätt och vis också en bransch som jag har lämnat. Bra kombo ändå. Känner ofta att jag gör skillnad, att det jag gör spelar roll för någon annan. Och det är fint.
 
Jag hade nog kunnat volontära några timmar i veckan med det jag gör på jobbet.
Ja, mitt drömjobb inom mitt"stora" yrkesområde kommer A ytterst sällan ut på annons och B ger för lite betalt för att jag ska anse det värt att byta. Min inkomst är viktig för min fritid.

Men vore jag ekonomiskt oberoende så hade jag kunnat ta på mig ett par sådana uppdrag ibland, som volontärsinsats.
 
Jag älskar mitt jobb. Men jag skulle inte säga att jag brinner för det i bemärkelsen att det är min stora passion i livet. Jag gillar att jobba. Har varit hemma i fem månader och längtar tillbaka till jobbet.
Men hade jag haft samma inkomst och samma villkor utan att jobba kanske jag inte hade jobbat, åtminstone inte lika mycket.

Jag vill inte jobba med det som är min hobby. Det skulle för mig ta glädjen ur hobbyn rätt snabbt.
 
Jag vill inte jobba med det som är min hobby. Det skulle för mig ta glädjen ur hobbyn rätt snabbt.
Jag håller helt med, jag får regelbundet påtryckningar åt det hållet i min hobby, men jag är fullständigt ointresserad. Hade jag haft ett helt annat yrke kanske jag hade känt annorlunda men jag får nog av människor på mitt riktiga jobb som ger långt mer betalt och har vettiga arbetstider än en sådant knäck som inte sällan snarare är en förlustaffär...
 
Jobbar du med det du älskar/brinner för eller är det bara för brödfödan eller seglar det in lite någonstans mittemellan?

Jag känner tacksamt att jag nu när jag närmar mig 50 gör precis det som jag älskar och brinner för.
Det tog ett tag innan jag insåg vad jag faktiskt är kapabel till och idag lever jag mina drömmar💖

Dela gärna med dig hur det ser ut för dig

Jag jobbar med det jag älskar/brinner för, men i och med att kontexten är som den är (börsnoterad stor internationell koncern) så skulle jag kunna tänka mig att göra det i en annan kontext , men å andra sidan finns inte möjligheten att göra det utanför kontexten - så då är jag tillbaka på att det är rätt plats.

Det finns ingen möjlighet att göra det jag älskar/brinner för på egen hand och egen finansiering oavsett hur många miljarder jag skulle få förfoga över.
 
Jag brinner definitivt för och älskar mitt jobb. För mig finns det inte ett bättre jobb - det är varierat, spännande, givande, utmanande och samhällsnyttigt. Det är nåt jag nördar ner mig i på fritiden, något jag pratar om alldeles för mycket och något jag skulle sakna alldeles för mycket om jag slutade. Jag är alltid glad att gå tillbaka till jobbet efter semestern och har aldrig söndagsångest.

Ville jag skulle jag kunna byta till privat sektor och tjäna mycket mer. Men det finns aldrig något som slår mitt jobb när jag väl ser mig omkring. Mitt jobb är för spännande helt enkelt, så jag hänger kvar 😊.
Vill du berätta vad du jobbar med/som? 😊
 
Jag gillar mitt jobb, men det skulle nog kunna bli bättre.
Skjutit mig själv i foten lite genom att vara på en arbetsplats utan struktur, lär mig absolut inte så mycket som jag skulle kunna. Är inte särskilt självmotiverande heller, behöver lite pet (struktur och mål). Från t.ex. teamlead eller projektledare. Har ingetdera.
Å andra sidan - omutbildade mig och blev klar 2023, är nöjd att jag ens har ett jobb som junior i branschen.

Känns lite läskigt att söka nytt också, både för att det inte finns så många jobb och för att det är lätt att fastna i den friheten som finns på nuvarande jobbet. Hemarbete så mycket man vill och inte så höga krav. Skönt, men inte utvecklande.
Ska ge det 2-3 år tänker jag, skadar inte att vara på samma ställe ett tag.

Mitt första jobb i branschen.. Sen får vi se. Försökar vidareutbilda mig inom området lite samtidigt, får gärna kännas som att jag kan ha möjlighet att byta jobb om/när det blir aktuellt.

Ekonomiskt oberoende vore ju något :D
Jobba halvtid, hur man nu får till det med någon arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 103
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
11
· Visningar
1 529
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: iNTOHiMO
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp