Jobba hos Toppryttare

Sv: Jobba hos Toppryttare

Jag vet inte om du läste att jag vart hos en proffs-travtränare..?
Det va lite värre jobb, och hästarna va riktigt bråkiga och speciella, kan man väl säga..
Fick mocka alla boxarna varje dag..
Tyckte det gick ganska bra, bara ja fick lite tid på mig, då jag är perfektionist och precis allt skit ska vara borta XD

Det är lite där din oerfarenhet lyser igenom (vilket är förståeligt)
Man ska vara både noggrann och snabb om man vill jobba proffisionellt.

boxarna och hur dom mockas är väl ridskolebasic liksom.
jobb hos proffs innebär mer ansvar för hästarna och deras välbefinnande, skötsel av hästar för kanske miljoner, utrustning och allt där till... jag tror faktiskt inte att någon vettig människa skulle låta en 15 åring ta ansvar för det. jag tror helt ärligt bara att om du fick ett jobb skulle du åka på mockningen och allt runt i kring. är det inte bättre då att gå gymnasiet först och veta vad du verkligen vill göra?

Jo man får ju börja från botten för att jobba sig upp och bevisa vad man går för. Så är livet.

jo tack jag vet. varit med hela vägen. men jag tycker ändå att carismagirl ska överväga att gå gymnasiet ändå.
lärlingsprogram kanske?

Jog jag har oxå gjort samma resa. Jag har även varit med och anställt många många som blivit besvikna när dom inte fick komma dit och börja med att rida topp hästarna och glida runt i stallet.

Jag tycker självklart att gymnasiet är en självklar sak man ska göra, vill man dock ta ett års uppehåll så är det fine men se till att det håller sig till ett år och inse att man får börja längst ner på the food chain.

har ine läst igenom hela tråden men prata med din tränare, h*n har väl kanske kontakter? skulle säga att gå gymnasie först, ett tips.:)

Jag är 15år nu, men fyller 16 i november..
Och jag vet att jag inte kan jobba innan dess..
Endast som praktikant..

Jag har för mig att om man är under 18 år så får en arbetsgivare inte ge dig något större ansvar alls (man tros inte kunna ta ansvar, vilket de flesta inte heller kan!) och man får inte heller utföra tungt arbete ex. inga tunga lyft (kan förstöra den unga & icke fördigväxta kroppen).

Men det är vad jag fick veta när jag va 16 och skulle sommarjobba.

Jag vill inte vara taskig, men du ska nog inte räkna med att få något toppjobb på det CV:t. Många, ffa de seriösa, kräver mycket av sina anställda. Mycket mer än det du visar upp.

Gå gymnasiet och skaffa dig en ordentlig utbildning innan du ger dig in i hästskötarvärlden, du kommer tjäna på det i längden.

Jag vet inte om jag skrev de eller inte..
jag SKA gå gymnasiet..
Men jag måste ha ett jobb vid sidan om skolan för att jag ska kunna ha min häst uppstallad i närhten..
Funderar på ett litet stall eller nått sånt..
Vad tror ni?
Jag tänker inte kräva så mkt lön, bara jag får ihop 1800 i månaden..

Hästjobb brukar inte ge särskillt mycket betalt, speciellt inte om du "bara" ska jobba extra, tyvärr.

Kul att du har bestämt dig för gymnasie! :)

Jag kan ju iaf få en liten del av det jag behöver..
Sedan så får ja ju inackorderingstillägg på 1343kr..
Så det ja måste ha tag på i månaden är 1847kr..
Men om jag får tag på hälften i månaden så ska ja ju vara nöjd..

Jaa hästjobb är inte spec välbetalda, tyvärr! Måste även hålla med charmex om ditt cv. Det är ganska stor skillnad på ponnyer och stora hästar (finns säkert undantag) och proffsryttare i äldre år kan jag ju lova dig att dom inte har några ponnyer..

Men hör med din tränare om du kan få jobba hos henne ett tag och samtidigt få in lite stor-häst vana samt ytterligare en merit. Det var så jag fick jobba lite hos en landslagsryttare, jag tränade för henne sen frågade jag om jag fick följa med när hon åkte ut och tävla.. Sedan fortsatte jag att hjälpa henne även hemma, rida alla hennes hästar både dressyr, hopp och ute.. På landslagsträffarna träffade jag hennes lagkamrater och pratade in mig hos dom..
Börja med din tränare, hon kanske känner ngn och tkr hon att du är duktig så kanske hon kan lägga ett gott ord för dig :) Det är ju några veckor kvar innan skolan börjar så passa på ;)

Gå ut gymnasiet!! Du lär inte vilja jobba häcken av dig som hästskötare resten av livet:grin: och nått annat jobb lär du inte kunna få om du inte ens har gymansieutbildning. Svårt som det är fast man har högskoleutbildning! Dessutom kan du ju knyta kontakter genom all praktik man har på ex naturbruksgymnasieum med hästinriktning.

på vissa hästgymnsier , är där ju så man han kan jobba i skolans stall på helgerna.

Vill inte vara någon glädjedödare nu.. Men en 15åring i ett toppstall, utan utbildning, ingen storhästerfarenhet och utan tävlingserfarenhet ? Det låter inte speciellt realistiskt. Du måste se till att skaffa kontakter. Referenser. Utan det kommer du ingenstans!

Vill inte vara någon glädjedödare nu.. Men en 15åring i ett toppstall, utan utbildning, ingen storhästerfarenhet och utan tävlingserfarenhet ? Det låter inte speciellt realistiskt. Du måste se till att skaffa kontakter. Referenser. Utan det kommer du ingenstans!

Jag tror inte du har läst hela tråden(?)
Det är fler som inte gjort det..

Jag SKA gå gymnasiet i 3år och bli färdig Hästskötare samt gå ännu ett år och bli Unghästutbildare!

MEN jag måste ha ett jobb UNDER den tiden jag går gymnasiet, för att kunna ha min häst uppstallad där också.

Mina föräldrar betalar inte allt, som vissa andras föräldrar gör.
Jag får jobba för allt..

hur ska du både hinna med skola och häst och dessutom jobb på det ? :confused: och dessutom hitta ett jobb? Isåfall skulle jag letat efter nåt helgjobb som inte har med hästar att göra.

mm.. men ja får leta jobb till senare, då jag har annan tid över.
Ganska fullt upp just nu.. som du kanske märker..

Ingenting är omöjligt!
Fick svar av Linda Heed, och jag kanske ska få något att göra där på helgerna! :banana:
Vad säger ni nu då? :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈