Jobba hos Toppryttare

Sv: Jobba hos Toppryttare

Oavsett vilket större stall du så småningom hamnar i så var medveten om att de flesta söker SKÖTARE.

För att få jobb som beridare måste du uppvisa egna resultat.

Jag har nu skrivit till alla stall jag kan tänka mig, samt kollat på jobbannonser.
Ni kan få se vad jag skrev, och tyck till;
Hej!
Jag är en starkt hästintresserad tjej uppifrån Höga Kusten. Jag är 15 år gammal (16 i höst), alltid positiv och
levnadsglad som ser arbetet med hästar otroligt givande.
Jag har ca 10 års ridvana, dels från flera ridskolor (ridit unghästar samt hästar som ej varit igång på ett tag) men även i form av privatponnyer (A, B, C) sedan 8år tillbaka, jag hade även medryttarhäst en tid (Varmblodssto), sprättig och underlig. Dom säger att jag sitter som ett plåster i sadeln, åker av ca 1 gång om året, och då för att hästen går omkull eller utrustningen åkt av.
Jag har även tränat inför Niclas Parmler, med mycket goda resultat.
Hans ord: "Det var riktigt bra, men vissa stunder halkar du ner på samma nivå som dom andra i gruppen".
Det för att min häst är lite speciell och endast jag rider.. Och även hon har utvecklats något enormt under de sista månaderna.
För tillfället jobbar jag inte, endast ett sommarjobb på kyrkan, men jag har tidigare erfarenhet från praktiker på bland annat Travstall (Jörgen Berglund, Dannero) och ridskolor.
Har därför inga problem med fysiskt arbete och är nästan aldrig sjuk (1 gång/år).
Mina språkliga kunskaper ligger i svenska (modersmål) engelska (VG slutbetyg) och Spanska som jag studerat med goda resultat tre år tillbaka.
Så det jag undrar är, om du har ett jobb över till mig, som är villig att flytta dom milen som behövs,
och sätter alltid hästen i första hand?
Mvh Johanna Viklund

Jag frågade först om dom behövde en skötare/beridare.

Jag tror inte att du kommer att få rida deras hästar med det där CV't. Isf vill dom nog höra "jag har flertalet vinster upp till 130 och placeringar i 140, vunnit många stilhoppningar". Jag tror att det är vääldigt svårt att få rida hos någon toppryttare. Men vilka meriter har du? Har du tävlat någonting?

Kontakterkontakterkontakterkontakter.... Och! Kontakter:p

Se till att ha fötterna framme och var intresserad.

Men! Jag tycker helt klart du ska utbilda dej först. Du har något att falla tillbaka på då om ngt skulle ske.

Dom jag har kontaktat nu, är fd toppryttare som ev. kan hjälpa mej upp.
Har endast tävlat Lokal, pga skada.

Skada? Va trist :( Är det något som hindrar dig i framtiden?

Jag tycker btw också att du absolut ska gå gymnasiet först! Du är ju inte ens myndig så du får ju inte göra någonting utan dina föräldrars tillåtelse. Ett hästgymnasium är ju så lite "plugg" som det kan bli!

hästen som blev skadad.. bak på haserna..
tog 5 månader..

Jag hänger inte med nu. Du har inte skrivit någonstans i din ansökan att du har en egen C-ponny. Eller är det någon annans ponny som du tänkt ta med till gymnasiet?

Sen ser jag det inte som någonting positivt att du haft en sprättig och underligt varmblod som medryttarhäst. Du kunde ha formulerat dig att du var van vid att rida skvättiga/sprättiga hästar och att du klarar av nervösa (eller hur den nu va underlig) hästar.

Har 3 ponnyer.. A, B å C..
Jo.. de e bara att ändra :)

Ja, det är den ponnyn som blev skadad (den ja ska ta med mej).
Men är helt frisk nu, och ska börja tävlas smått..
Första blir antagligen den 12:e juli..
Får väl se vad som händer då..

okej. när du skrev "i form av privatponnyer" så låter dom inte som dina. skriv istället "jag har tre ponnyer, en A, en B och en C-ponny" eller något sånt :) så att dom förstår rätt

Det du kommer allra längst med är kontakter, som många andra har sagt. Och det är något man får om man går på ett bra hästgymnasium. Jag gick gymnasiet i Flyinge och gjorde praktik i stall hos elitryttare. Efter skolan fick jag jobb som hästskötare och ridelev hos landslagsryttare, mkt. pga. att jag kunde säga att jag hade varit och gjort praktik i tävlingsstall innan.

Sen tycker jag också du kanske ska fundera på att skaffa stor häst? Det är en sak att rida och hoppa ponny och ridskolehästar, hur bråkiga de än är, mot att rida stora tävlingshästar och unghästar (de brukar vara mest de man får rida som elev)
Så hade jag varit du hade jag börjat på något bra hästgymnasium, se till att rida så mycket du bara kan, kanske hitta något stall i närheten som behöver hjälp på lov och helger. Om du sen skaffar dig en bra praktik plats så är det mycket lättare att få jobb :laugh:

Men det är jättebra att du är målmedveten och vill lära dig, fortsätt med det och jobba på hårt. Det finns ingen som vill ha någon i sitt stall som är rädd för att ta i och jobba :D

Jo, de va ju smart :D
Inte tänkt på de XD

Jag tkr inte det är någon bra ide att söka jobb som skötare (troligtvis det jobb du kmr att få), för det första så har jag upptäckt att de flesta hästmänniskor (särskillt framgångsrika) har en viss tendens att utnyttja att man försöker visa framfötterna och ger dig för mkt jobb, för långa arbetstider och framförallt alldeles för lite lön.. Jag tror säkert att det finns hästmänniskor som inte är såna men jag har då inte träffat på ngn ;)

t.ex. Min syster var på praktik hos ******* (framgångsrik hoppryttare), hon hade ingen lunch, alldeles för långa arbetsdagar (hon jobbade sammanlagt 40 timmar mer än hon fick göra enligt ngn viss regel för praktik) och fick de mest slitsamma uppgifterna (typ mocka hela stallet varje dag, hon jobbade ju ändå gratis).. Det slutade med att mamma kontaktade skolan och min syster fick lämna praktikplatsen 2veckor för tidigt.

Räkna med en lön på ca 4000kr/mån om du har tur..

Nu har jag fått klaga av mig lite ;) Du gör som du vill och därför hjälper jag dig gärna med att lägga upp hur ditt cv kan se ut :)

1. Snabb presentation av dig (max ngr rader. Namn, ålder, inställning på arbete, hur länge du har ridit, vad för hästar du har vana av att rida m.m.)
(Tycker att detta lät bra: "alltid positiv och
levnadsglad som ser arbetet med hästar otroligt givande. ")

2. Har du vart på praktik innan så skriver du dessa, gärna med tfn till handledarna (hör med dom om det är OK innan att använda dom som referens, är det inte det så skriver du inte nummret men du ska ändå skriva att du har vart där). Skriv även upp de ridskolor du hade hjälpt till på och vad för sorts arbete du fått göra där. Glöm inte att skriva upp hur lång period du har vart på de olika ställena ;)

T.ex:
Referenser och meriter:

Anders andersson (känd ryttare/ tränare säger vi)
Tävlar i hopp-landslaget, vunnit "ditt och datt" m.m. (tränarens meriter) Skriv vad de tyckte om ditt arbete (citera inte, det ser lite skrytigt ut)
Sedan kan du skriva lite kort om vad du tyckte om praktikplatsen och hur länge du var där..

Skriv bara såna saker som du tkr är viktiga att ta med och glöm inte att styckes indela dom så det ser snyggt och prydligt ut :)

3. Skriv vilka tränare du har tränat för och hur länge (nytt stycke för varje tränare)

4. Har du tävlat? Skriv upp, vilka höjder samt vilken strl på häst, även resultat kan vara bra att skriva..

Kan inte komma på ngt mer nu.. men prova att göra så och lägg ut det här så hjälper jag dig att fixa ett snyggt cv ;)

Ha praktiken på bra ställen där du får nya kontakter. Vara trevlig och jobba hårt, så att du efter gymnasiet kan få ett bra jobb. Man får tyvärr alltid börja med skitjobben nästan och jobba sig uppåt, och det igenom kontakter.

du kanske ska börja med att sikta lågt. börja hos ngn inte så stor ryttare med lite mindre hästar och tävlingar. så att du verkligen vet att du pallar. jag har jobbat som tävlingsgroom i 4 år nu o har precis slutat. jag jobbade ändå i ett av dom bättre stallen i sverige o det är verkligen skillnad på stall o folk. jag är ändå bra på mitt jobb o har mkt rutin, men det är SLITIGT!
så för din egen skull ska du nog börja med att kanske vara hos din tränare lite ett par dagar i veckan o följa m på tävling. så att du vet att du pallar trycket. (:

Jag vet inte om du läste att jag vart hos en proffs-travtränare..?
Det va lite värre jobb, och hästarna va riktigt bråkiga och speciella, kan man väl säga..
Fick mocka alla boxarna varje dag..
Tyckte det gick ganska bra, bara ja fick lite tid på mig, då jag är perfektionist och precis allt skit ska vara borta XD

Svara på annonser och sätt ut egna annonser.
En vän till mig gjorde så och fick flera svar. Hon har bara haft en c-ponny som hon tävlat t.om. LB så hon är ingen proffsryttare direkt.
Beträffande din storlek är det nog inte ett problem. EN annan vän har jobbat i flera toppstall, tror hon är 157cm kort :D
Däremot funderar jag bara på hur gammal du är? Finns ju regler för hur mycket man får jobba om man inte är över 16 samt under 18.
Det är alltid bäst att ringa före man skickar mejl om man vill bli tagen seriöst och om du vill att de ska komma ihåg dig och du vill stå ut då de kan koppla ditt namn till en röst.
Lycka till med jobbsökandet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈