Jobba hos Toppryttare

Sv: Jobba hos Toppryttare

Bra :)
Använde inte den då ja skickade till Linda :P
Skrev "på egen hand" och inte så himla mycket :)

Har hört att man kan kräva mycket lön som hästskötare :S
Stämmer inte det? :eek:

Jag kommer inte få en fet lön, men det är ganska bra för att vara groom. Oftast får man ju gratis boende och så, och det gör ju stor skillnad.

Skatt betalar man bara när summan överskrider 16 000:- . :grin:

Man brukar ju betala skatten men isåfall få tillbaka den. Det går ganska snabbt att komma upp i 16000:- på ett år, särskilt om man *måste* tjäna runt 1800:-/månad. Sen är iofs dom flesta hästskötarjobb svartjobb men inte direkt välbetalda för det.

Har hört att man kan kräva mycket lön som hästskötare :S
Stämmer inte det? :eek:

Eh, vart har du hört det? :crazy:
I travstall kan det vara ok lön, men fortfarande låg sett till snittlönerna i Sverige.
I hoppstall och dressyrstall - glöm det!
En kompis som fått den högsta lönen jag hittills hört (givetvis finns det en del som får mer, men min poäng är att det inte är så vanligt! :p ) fick ca 8000:- per månad efter skatt, MED naturbruksgymnasium och MVG i ridning med rekommendationer från ridlärarna i ryggen.
Jag fick ca 5000:- efter skatt vilket blev 10-15:-/timmen.

Mycket lön som hästskötare? Nej, verkligen inte....

Den högsta lön jag hört talas om i bekantskapskretsen var 10 000 SEK/månad, men det var en 25-årig tjej med livslång erfarenhet och som jobbade mer än heltid, och verkligen gjorde ALLT på gården.
Och t.o.m hon blev chockerad över den lönen.

Själv fick jag husrum och uppstallning av hästen (på bete). Jobbade också mer än heltid, var ändå tvungen att jobba extra som telefonförsäljare för att få fickpengar.
Så har det varit på många ställen jag hört talas om också.

Tilläggas bör väl att detta inte är några "skruttställen" där de verkligen inte har råd att betala en ordentlig lön. Det handlar bara om att hästmänniskor är fruktansvärt bortskämda med gratis arbetskraft och då drar sig otroligt mycket för att betala lön för arbetet. Tyvärr.

Nej man betalar inte ngn skatt då summan inte överskrider 16 000:-/månad.

Till TS: Nej som hästskötare tjänar du inte alls mycket.

KL

Nej, man får inga feta löner. Men man får bo gratis, vilket jag tycker är bra. Tänk om du skulle behövt betala hyra, el och vatten för en lägenhet med, det hade ju aldrig gått.

Håller med den som skrev att du skulle satsa på att jobba med galoppörer. Är du liten och tuff finns det inget bättre och roligare jobb.:love:

Jag, som är något äldre, började jobba med galoppörer när jag var fjorton och har sedan dess åkt runt i Europa och USA och alltid haft roliga och hyfsat välbetalda jobb. Är numera även utbildad civilekonom från Handels i Stockholm men en akademisk utbildning är ingen garanti för att få jobb. Jag - och mina tantväninnor - som på våra föräldrars uppmaning (läs tjat) skaffade oss utbildningar för att ha "något att falla tillbaka på" brukar skoja om att det är tur att vi har hästarna att falla tillbaka. Det finns alltid jobb inom hästerierna! :idea:

En utbildning är en färskvara så att utbilda sig till något annat först och sen jobba med hästar är inte speciellt smart. Det verkar du visserligen inte planera att göra - men som en ren reflektion. Så vitt jag vet är det ingen inom galoppen som efterfrågar dom svenska gymnasieutbildningarna, däremot smäller BRS högt. Om du är intresserad kan du kolla i galoppforumet, där har det diskuterats mycket!

Lycka till!:)

Håller med den som skrev att du skulle satsa på att jobba med galoppörer. Är du liten och tuff finns det inget bättre och roligare jobb.:love:

Jag, som är något äldre, började jobba med galoppörer när jag var fjorton och har sedan dess åkt runt i Europa och USA och alltid haft roliga och hyfsat välbetalda jobb. Är numera även utbildad civilekonom från Handels i Stockholm men en akademisk utbildning är ingen garanti för att få jobb. Jag - och mina tantväninnor - som på våra föräldrars uppmaning (läs tjat) skaffade oss utbildningar för att ha "något att falla tillbaka på" brukar skoja om att det är tur att vi har hästarna att falla tillbaka. Det finns alltid jobb inom hästerierna! :idea:

En utbildning är en färskvara så att utbilda sig till något annat först och sen jobba med hästar är inte speciellt smart. Det verkar du visserligen inte planera att göra - men som en ren reflektion. Så vitt jag vet är det ingen inom galoppen som efterfrågar dom svenska gymnasieutbildningarna, däremot smäller BRS högt. Om du är intresserad kan du kolla i galoppforumet, där har det diskuterats mycket! Minimiåldern är 16 år och utbildningen är först åtta veckor på skolan i Newmarket och sedan 9 månaders praktik hos en tränare någonstans i England. Verkar toppenkul!:bump:

Lycka till!:)

Tack för alla svar!

Det var att man skulle kunna kräva mer utomlands eller ngt..
På dom gymnasier ja ha kollat så har dom sagt att man kan kräva mer :S

Fyller 16 i november så galopp nästa år kanske :D

Det gör man ju visst. jag tjänar mkt sällan 16.000 kr/månad men betalar skatt varje månad ändå. Det är ngn summa (jag vet inte hur mkt) som man tjänar per år som man inte betalar skatt. Eller är det annorlunda med hästjobb?

Var har du fått det ifrån!? :confused:
då skulle ju många låginkomsttagare och de som jobbar deltid slippa skatt...
Jag tror att du missförstått någonting...?

Ja, det skulle ju vara ifall det är något alldeles speciellt med hästjobb.
Annars har du helt rätt i det du säger- fribeloppet ligger på c:a 17500 (de har höjt det per ÅR, och upp till den summan betalar man ingen skatt.

Antingen kan man jämka och då slippa skatten, eller så betalar man skatt och får tillbaks på skatteåterbäringen.

Men det är alltså per år det gäller, inte per månad. Betalar man inte skatt över fribeloppet så får man betala tillbaks sen när de andra får skatteåterbäring, och det är ju inte så kul precis :angel:

Tack för alla svar!

Det var att man skulle kunna kräva mer utomlands eller ngt..
På dom gymnasier ja ha kollat så har dom sagt att man kan kräva mer :S

Fyller 16 i november så galopp nästa år kanske :D

Hur då kräva mer? Lön eller? Visst tjänar man mer om man jobbar utomlands men även i Sverige kan du tjäna en vettig lön i ett galoppstall. Speciellt om du blir jockey, dom tjänar MYCKET pengar.

Om du är intresserad av BRS nästa år är det bäst att du börjar kolla redan nu för kurserna startar i januari och intaget sker under hösten.

Gå in på galoppsport.se, där tror jag att det finns information om BRS. Annars är det bara att gå till galopp här på Buke. Där är det ett gäng som pratar om det!

Hoppas att få se dig om ett år eller så!:)

Det är vad jag fått höra vad som gäller om man är under 18år.

Nä men det lät så negativt när ni sa att jag mest troligt inte kunde få ett jobb hos en toppryttare direkt utan utbildning..

Om det är ett extrajobb du behöver medans du pluggar, och behöver en viss summa pengar varje månad, så tycker jag ändå att du skall söka dig utanför hästvärlden.
Får du hjälpa till hos Linda Heed, och det är lång bit att ta sig dit, så kommer resorna förmodligen "äta" upp lönen?

Gå klart din utbildning och sök sedan mer organiserat efter hästjobb, det finns CV mallar man kan ladda ner och säkert tips om hur man ställer upp ett personligt brev, för det tycker jag du skall skriva redan nu inför kommande praktik i tvåan.

Och som sagt skapa kontakter inom branschen, det ena kan leda till det andra. :)

Om det är ett extrajobb du behöver medans du pluggar, och behöver en viss summa pengar varje månad, så tycker jag ändå att du skall söka dig utanför hästvärlden.
Får du hjälpa till hos Linda Heed, och det är lång bit att ta sig dit, så kommer resorna förmodligen "äta" upp lönen?

Gå klart din utbildning och sök sedan mer organiserat efter hästjobb, det finns CV mallar man kan ladda ner och säkert tips om hur man ställer upp ett personligt brev, för det tycker jag du skall skriva redan nu inför kommande praktik i tvåan.

Och som sagt skapa kontakter inom branschen, det ena kan leda till det andra. :)

Det är inte så långt till Linda :S 10mil ungefär.. :P

Jag får se hur jag gör :)

10 mil är jättelångt att pendla för ett extrajobb! Det blir 20mil/arbetstillfälle och det tar ju timmar! (Som du troligtvis inte kommer ha när det väl närmar sig)

Delvis KL
Nope, 16000 per år.. Tyvärr annars hade det varit bra!

sen kan jag med intyga att lönerna är SKRÄP!! Och i princip svart i alla ridstall, travstall/galoppstall och rdiskolor brukar betala vit lön.
3000 i månaden fick jag på ett ställe (jobbade 6 dagar i veckan, 8-17 om jag inte minns fel). Box, foder och spån till min häst ingick och boende för mej.

På ett annat ställe fick jag 600 i veckan, då var jag iofs bara 17år, men jobbade 7 dagar i veckan där, halva lördagen var jag ledig, annars jobbade jag från 7 till minst 22.

Jobbade utomlands, där var det bäst betalt, 5000kr månaden, men då hade jag boende, middag (restaurang) varje dag samt bil. Jobbade där 42 timmar i veckan, och jobbade man över fick man ut det i ledighet. Där var det bäst!

Synd att det är så otroligt dåligt betalt, jag är 26år, har två hästar, lån och lägenhet, jag kan omöjligt ta ett hästjobb. Det är tråkigt för jag vill verkligen jobba med hästar, men måste ju överleva med...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben