Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

Sv: Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

Igår gick det bra på kursen. Det ända som hände mig var väl att alla spänningar jag gått runt och burit på släppte så jag började gråta inför alla kursmedlemmar. Varför ska jag alltid göra så för? :p

Jag fick byta hund och jobba med en mer mognare hund men som var lika envis som min. Hon lyssnade ungeför lika bra som Rajja gör :angel: men det var väldigt roligt att jobba med en snart fördig hund som tävlar lydnar och spår.

Vi tränade kontaktövningar och "följa med övningar" idag har jag glömt bort var sjutton det egentligen hette. Rajja var jätte duktig.
Min tränare sa att jag absolut inte fick träna med Raja och jag var arg eller lessen eller nåt liknande. Hon känner det direkt och tar över. Det var därför jag fick byta hund.

Kämpa på! Jag tycker det låter som du sköter detta jättebra!
Min "staffe"-tik är precis ett år nu och jag har börjat märka att lydnaden inte är lika "självklar" längre. Hon lyder, men inte utan att dröja lite, ungefär som hon vill säga: "Okej, jag gör som du säger, men jag kan faktiskt själv!" Till saken hör också att hon fått mycket bättre självförtroende sista tiden, och det vill jag att hon ska ha, men det får inte gå över i kaxighet.. Jag försöker bemöta detta med lite tuffare tag. Skulle jag börja pocka och locka i denna situation skulle det snabbt bli värre tror jag!
Hon har aldrig svarat emot mig men skulle hon göra det så skulle jag se det som väldigt allvarligt!

Som sagt, det verkar som du fixar era problem jättebra! :banana:

Kram E

Kämpa på! Jag tycker det låter som du sköter detta jättebra!
Min "staffe"-tik är precis ett år nu och jag har börjat märka att lydnaden inte är lika "självklar" längre. Hon lyder, men inte utan att dröja lite, ungefär som hon vill säga: "Okej, jag gör som du säger, men jag kan faktiskt själv!" Till saken hör också att hon fått mycket bättre självförtroende sista tiden, och det vill jag att hon ska ha, men det får inte gå över i kaxighet.. Jag försöker bemöta detta med lite tuffare tag. Skulle jag börja pocka och locka i denna situation skulle det snabbt bli värre tror jag!
Hon har aldrig svarat emot mig men skulle hon göra det så skulle jag se det som väldigt allvarligt!

Som sagt, det verkar som du fixar era problem jättebra! :banana:

Kram E

Tack jag behöver höra detta efter att jag tryckt ner mig själv ganska bra efter det som hände.

Imorrn ska jag få åka på en privatlektion hos henne. Och sen ska jag få sova över där, hennes dotter är så otroligt trevlig. Hon tror på mig och hunden. Skulle ju vilja prova på IPO med henne men som det ser ut idag så kommer det nog inte gå.

Jag har börjat förståt att jag var lite för hård och ställde alldelles för höga krav på Rajja. Men jag ville så mycket och har stor prestationsångest.

Jag kan också känna prestationsångest med tanke på rasen jag har. Att det är en skarp ras och att jag aldrig får låta henne "ta över".. Känner mig stressad av det ibland, men jag vet att jag har en jättego hund som vet sin plats i familjen och i umgänget med andra människor och hundar.

Lämpligt och lämpligt, de ska i alla lägen köpa det utan att börja gruffa. Blir det gruff ska de få veta att föraren inte gillar läget.

Man ska inte behöva tassa på tå för sin hund, även om man inte bör utmana i onödan.

Visst ska de lyda, men att trycka ner en stor hund... Vill det sig då illa så kanske hunden känner sig hotad och hur lätt håller du då kvar en rottis. Har själv haft en riesen, körde med "mutor". La hon sig inte snabbt nog så ksatade jag något på marken samtidigt som kommandot kom då reagerade hon snabbt. Om man ngn gång märkte att man kom i en konflikt med henne så istället för att trycka eller göra ngt som jag vet att jag kanske inte skulle vinna så åkte hon in ngn stans där det inte var så roligt typ hundgård eller bilbur. Fick sen komma ut och uppskattade då att få arbeta med mig igen. Har man inte tillgång till bur så kan man likagärna binda upp dem en stund och gå och göra något roligt som hunden inte få vara med på, men gärna ser att ni gör.
Sen är det inte sagt att jag inte tar tag i hunden, klart om den gör ngt fel i vardagen så säger jag till. men träningen ska vara rolig, den ska inte lyda mig för att annars :devil:.... utan för att den vill och tycker det är skoj.

Antar att svaret inte va till mig då jag inte har en rottweiler. Men jag kan ju direkt ge dig en fråga!!!! NÄR ska man då börja kräva av en hund?????? Du kan ju inte mena att man ska på bo med en stark o doninant individ utan o befästa sitt ledarskap? När ska jag börja? 3års ålder????? Min åsikt är, har levt med dobbrar i många år, är att ta hjälp av kunnig människa! Tryck INTE ner din vovve! Försök ist på ett bra o pedagogiskt sätt visa vad som e rätt o fel. Att trycka ner en stor och dominant hund kan leda till enormt otrevliga situationer, både för dig o din hund, den blir helt enkelt KRÄNKT.....fel! iaf i min värld. En typisk människa utan resonemang tar till nävarna! Provokativt? Japp...... Står jag för till alla % som finns!!!!!! Jaja......blev en blablabla på ett felsvar.

du kan kan ställa krav på hunden, det kan du göra, den ska lyda, men den ska lyda pga att den får godis och beröm och tycker det är kul, inte för att den känner att den har ett högt krav på sig och inte vågar göra något annat.
jag tycker också att det låter bra att ta hjälp av en kunnig människa, men man ska ta hjälp av en människa som man vet, vet och inte bara tror, är duktig.
:)

Om du inte kan dominera en Rottweiler o styra upp på ett snyggt och ordningssamt sätt, ska du verkligen ha en Rottweiler då?

Om jag tar fatt i min så skulle han då aldrig ens fundera på o hugga mig. Han accepterar det till 100 men det tog tid innan han acceptera att det faktiskt var jag som bestämde. Men det blir lätt såna här grejer när allt o alla ska ha hundar som de inte kan styra perfekt. bett och morr o.s.v. tragiskt att så många går runt med hundar som inte är 100% kontrollerbara av sin förare.

Du har ju inte ens vardagslydnad så det räcker till åt er så fundera på nån helt annan gren än IPO. För skydd kräver att du kan ställa krav på din hund utan att det går över styr med morr och bett.

Du har ju inte ens vardagslydnad så det räcker till åt er så fundera på nån helt annan gren än IPO. För skydd kräver att du kan ställa krav på din hund utan att det går över styr med morr och bett.

Men hjälp!

Jag har inte sagt att jag ska träna IPO ens detta år, eller nästa år eller året därpå, det är mitt mål. Hunden är inte redo för det och inte jag heller.

Varför det blev så knepigt mellan oss då var för att jag gjorde fel. Jag kunde ha tagit till en annan metod. Hunden är inte redo för dom kraven jag ställer. När en annan person tog i hunden på kursen så gjorde hon precis allt denna ville, det är jag som ger hunden dubbla signaler och gör henne förvirrad. Visst det är inte en ursäkt för henne att bita men jag tänker inte lägga alla fel på hunden eftersom jag sett att det går att få henne att lyda nu utan problem. Det är en väldigt mjuk hund som man måste lyfta upp, min kursledare berättade för mig att fortsätter jag som jag gjort nu så kommer jag knäcka hunden och göra henne farlig. Och det är absolut inte det jag vill, jag har alldelles för höga krav på mig själv och på en hund som precis fyllt ett år och aldrig haft sånna här krav på sig.

Om du inte kan dominera en Rottweiler o styra upp på ett snyggt och ordningssamt sätt, ska du verkligen ha en Rottweiler då?

Om jag tar fatt i min så skulle han då aldrig ens fundera på o hugga mig. Han accepterar det till 100 men det tog tid innan han acceptera att det faktiskt var jag som bestämde. Men det blir lätt såna här grejer när allt o alla ska ha hundar som de inte kan styra perfekt. bett och morr o.s.v. tragiskt att så många går runt med hundar som inte är 100% kontrollerbara av sin förare.

Förlåt men detta förstod jag inte. Jag har väldigt bra lydnad på min hund annars. Det hundar som är betydligt mycket värre än min hund, hundar som lägger sig i kopplet och stryper sig själv för att dom ser en annan hund. Min är det bara att sätta brevid mig och få hennes uppmärksamhet så är det inga problem. Och det är mycket annat som hon är bra på. Sen att det blev 1 bakslag nu behöver inte betyda att det blir fler om inte jag skärper till mig och blir en bättre hundägare med större tålamod.

Men hon är väldigt fäst vid min mamma och "ber om hjälp" hos henne när jag sagt åt henne. Tyvärr så accepterar mamma detta.

Sen är det inte sagt att jag inte tar tag i hunden, klart om den gör ngt fel i vardagen så säger jag till. men träningen ska vara rolig, den ska inte lyda mig för att annars :devil:.... utan för att den vill och tycker det är skoj.

Det där har jag lärt mig nu att jag måste köra med min hund tills hon har fått ett bättre självfötroende och tycke det är kul att börja jobba med mig. Jag har ställt för mycket krav och allt har blivit pannkaka. Hon är en väldigt mjuk hund. Det märker man på kurserna när min kursledare tar henne.

du kan kan ställa krav på hunden, det kan du göra, den ska lyda, men den ska lyda pga att den får godis och beröm och tycker det är kul, inte för att den känner att den har ett högt krav på sig och inte vågar göra något annat.

:)

Det där är en sanning med modifikation. Vad det gäller cirkuskonster och lydnad så håller jag med dig.
Men i hanteringsfrågor och liknande frågor så säger jag emot.
Där är det jag som ska bestämma! Ovsett om hunden tycker det är roligt eller inte.
Om du tex inte kan klippa klor utan att muta hunden med korv, vad gör du den gång du står ute i skogen med en hund som störtblöder från tassen? Min hund behöver inte alls GILLA det jag gör med honom. Men säger jag till så ska han bara accepetera det.

Tränar jag lydnad så berömer jag som tusan på inkallningar. Då får jag snabba inkallningar.
Men både jag och hunden vet om att all korv och beröm i hela världen itne är lika roligt som att dra efter en hare.
Drar en hare framför näsan på hunden och han lyssnar på min nej, så är det inte för korven utan är det för att han vet att "all hell breaks loose" om han inte lyssnar. Det är en livsförsäkring.

(vägen dit är ibland svår och krokig men det är målet iallafall)

Där är det jag som ska bestämma! Ovsett om hunden tycker det är roligt eller inte.
Min hund behöver inte alls GILLA det jag gör med honom. Men säger jag till så ska han bara accepetera det.

Visst, är det du som ska bestämma! och det ledarskapet måste du tydligt ha gjort klart för hunden redan som valp!
och självklart behöver hunden inte gilla det den ska göra, men den ska ju göra det för att den vill vara dig till lags, för det får den godis och beröm, och då blir det roligt.;)

Detta beror helt på hur gammal din hund är, men om du har en rottweiler, och framför allt med en rottweiler, som är yngre än 1,5-2 år ska den fortfarande göra sakerna för att den tycker att det är kul och får belöning för det, den ska ännu inte känna ett alltför högt krav på sig.

Min Dobermanntik är 9 månader (imorgon:)) och vissa saker ska hon inte göra för att hon tycker det är kul och får belöning, utan för att jag kräver det.
* Hon ska inte sitta ned innan vi går ut för att hon får belöning sen, utan hon ska sitta ned för att jag kräver det.
*Hon ska inte gå fint i kopplet utan att dra för att få belöning, utan för att jag kräver det.
*Hon ska inte sitta eller ligga lugnt vid min sida om jag står och pratar för att få belöning, utan för att jag kräver det.

Jag KRÄVER att min hund fungerar tillfredsställande i vardagen för att vi ska ha ett trevligt liv tillsammans, sen berömmer jag henne givetvis ibland ändå, men hon ska lyda utan mutor.

När vi tränar lydnad däremot är det belöning, godis och "mjuka metoder" som gäller, där ska vi bara ha kul.

Lustigt dock att inte en 1,5-2 årig rottweiler inte ska kunna hantera krav när min dobbistjej klarar det, det är ändå en ras som är känd för att vara omogen.

Vänta ett par månader *s*

Sen i regel är Dobbisar mycket mindre dominanta än en Rottweiler så det går inte jämnföra mellan raserna på det viset som du gör speciella_tina sen precis som Escodobe säger vänta ett tag till tills hunden är lite äldre o mer mogen innan du säger alldeles för mycket.

Klart hunden är redo för krav. Det har inget med saken o göra hon säger ifrån för hon ville nåt annat och ditt ledarskap ifrågasätts för hon märker att du inte styr upp henne som du bör. och då kommer det ex morr eller rent av bett om ditt ledarskaps sätts på prov ordentligt.

krav klarar dom utan problem blir det för höga krav då går ju hunden bara ner sig o skulle då aldrig bita eller morra, utan krav blir ju hunden låg av om det blir för högt o bett skulle inte ske. Men om du däremot ställer orimligt högakrav så hunden vill fly ifrån dig då kan däremot bett eller morr uppstå.

Senast ändrad:

Hon har precis gått igenom en "trotsålder" när innan hon började löpa och den förflöt hyffsat smärtfritt. Vi fasar varje dag för när den riktiga "trotsåldern" slår in, vi kommer bli helt överrumplade för att hon varit så lätt att ha och göra med! Nä, men skämt åsido, visst hon är fortfarande ung, det jag försökte få fram är att hon är mogen för krav, hon lir inte orolig, arg, stressad att att jag ställer krav på henne, så varför skulle då inte en äldre rottis klara av enkla vardagskrav?

Sen i regel är Dobbisar mycket mindre dominanta än en Rottweiler så det går inte jämnföra mellan raserna på det viset som du gör speciella_tina sen precis som Escodobe säger vänta ett tag till tills hunden är lite äldre o mer mogen innan du säger alldeles för mycket.

Men om rottweilern är mer dominant än dobbisen som regel är det ju extra viktigt att den klarar av att hantera krav på ett vettigt sätt, och att man faktiskt börjar kräva uppförande redan i ung ålder.

Och sedan är jag fullt medveten om att lydnaden och och uppförandet får olika bakslag hela tiden i takt med hundens mognadsfaser, men jag är också medveten om att genom att redan ha tydliga regler om hur vårat vardagsliv fungerar så är det lättare att få hunden att falla tillbaka dit.

.Men om du däremot ställer orimligt högakrav så hunden vill fly ifrån dig då kan däremot bett eller morr uppstå.

Och det är precis det jag gjort. Jag ska träna henne till 1:ans program till hösten i lydnad. Det är mitt mål med hunden just nu. Jag har helt enkelt ställt alldelles för höga krav. Man kan ju inte tro att hunde ska kunna ligga när det kommer kniviga situationer när man knappt tränat ligg, och det är det jag har hållt på med tyvärr, hunden vill inte träna med mig utan ska bara gå till mamam som stället rimliga krav. Visst är hon dominant också, men jävligt låg för att vara rottweiler.

Kursledarens schäfer markerar ifrån om man tar i henne. Hon är precis som min hund fast kanske tio gånger värre. Har fått prövat några övningar på den hunden. Det är en liten hund med väldigt mycket energi och vilja.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 420
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare