Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

Sv: Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

Det du gjorde fel var att du tryckte ner hunden. Du skulle istället ha lockat på henne och och försökt få kontakt med henne. när du väl fått kontakt skulle du berömt och sagt till henne att sitta. Att trycka ner en hund, och framförallt en rottweiler, kommer du aldrig att tjäna på, för du kommer aldrig ha en chans att vinna.
Jag håller med om att man inte ska sänka kraven, fär då kommer du aldrig vidare, men att trycka ner hunden var fel redan från början.
Jag tycker att du borde investera i ett exemplar av boken Din hund.

Återigen, varför locka och pocka när hunden uppvisar uppenbar olydnad och trots?
Kräv kontakt istället för att böna och be om det.

Det är betydligt bättre att korrigera nonchalansen och ingen hund ska hugga efter sin förare bara för att den får tryck på baken. Den hund som gör så här hänger jag upp i kopplet.

Tryck på arslet är väl inte den bästa metoden, men nog sjutton ska hunden ta det utan protester.

Gick en valpkurs nu i vår där vi använde klicker. Vi tränade hundarna helt utan fysiskt tryckande. Det hela gick då ut på att hunden visste att belöning av ngt slag skulle komma om de gjorde rätt. Vid sådan träning behövs inget "våld" alls. Bara belöningen är lockande nog.

Återigen, varför locka och pocka när hunden uppvisar uppenbar olydnad och trots?
Kräv kontakt istället för att böna och be om det.

Det är betydligt bättre att korrigera nonchalansen och ingen hund ska hugga efter sin förare bara för att den får tryck på baken. Den hund som gör så här hänger jag upp i kopplet.

Tryck på arslet är väl inte den bästa metoden, men nog sjutton ska hunden ta det utan protester.

Inte alltid så lämpligt att trycka, en hund som kommit upp i tonåren är precis som människor i tonåren, de kan vara lite svåra att kommunicera till. De testar förr eller senare på ngt sätt. Inte alla morrar och hugger men det förekommer helt klart. Att då trycka ner den är ju bara att utmana lite. Hunden kan likagärna gå på då.

För det första så vet jag att få kontakt med henne när hon har bestämt sig att jag ska följa efter nåt är omöjligt. Jag försökte faktiskt få kontakt innan jag tröck ner henne men hon bara skulle efter mamma. Men hon såg inte mig just då. Det var bara mamma som gällde.

Jag tog det som en bra grej för hunden att förstå att nu räcker det. Hon har gjort såhär flera gånger och då har jag bara hållt henne tebax så hon nästan har strypts och försökt lockat på henne = omöjligt.

Hon är en rottis, en självständig och envis hund. Jag kan säga ligg till henne säkert hundra gånger utan att hon lägger sig, hon stirrar bara ut i tomma intet. Tog det som ett tillfälle att nu jävlar, det är jag som bestämmer. Morsan började nästan gråta för hon trodde jag gjorde illa hunden eftersom hon skrek i protest.

Inte alltid så lämpligt att trycka, en hund som kommit upp i tonåren är precis som människor i tonåren, de kan vara lite svåra att kommunicera till. De testar förr eller senare på ngt sätt. Inte alla morrar och hugger men det förekommer helt klart. Att då trycka ner den är ju bara att utmana lite. Hunden kan likagärna gå på då.

Min tränare sa att det inte är nån ursäkt att hunden kommer upp i tonåren. Du kräver det du alltid gjort och tar till med hårdhanskarna ifall hunden inte gör som du säger.

Hon sa också att utmanar hunde dig så backa aldrig. Hennes schäfer utmanade henne dotter en gång. Hennes dotter förlorade detta och hunden skiter fullkomligt i henne idag.

Min tränare sa att det inte är nån ursäkt att hunden kommer upp i tonåren. Du kräver det du alltid gjort och tar till med hårdhanskarna ifall hunden inte gör som du säger.

Hon sa också att utmanar hunde dig så backa aldrig. Hennes schäfer utmanade henne dotter en gång. Hennes dotter förlorade detta och hunden skiter fullkomligt i henne idag.

Så tänker jag också ungefär. Man gör som jag ber. Sen vet jag dock andra som jag hjälpt med deras hundar att de menat på att hunden kan det och det kommandot, för att när jag sedan ska försöka märker jag att hunden inte riktigt förstår innerbörden av det. Då är det inte schysst att korrigera. Men! Om man vet att hunden vet tycker inte jag att det är en rättighet att ifrågasätta mig.
Det som folk i regel är dåliga på är berömmet. Det ska krävas och krävas men berömmet kommer aldrig eller i fel ögonblick. Slutligen ska ju träningen vara det roligaste som finns. Man ska respektera matte/husse, inte vara rädd/otrygg med denne.

Hon är en rottis, en självständig och envis hund. Jag kan säga ligg till henne säkert hundra gånger utan att hon lägger sig, hon stirrar bara ut i tomma intet. Tog det som ett tillfälle att nu jävlar, det är jag som bestämmer.

Men det där är ju också en grej. Jag har aldrig förstått vitsen med att tjata på hunden. Säger jag "ligg" menar inte jag "när det passar dig". Jag menar just precis nu. Går långsamt i hjärnkontoret för vovven då så hjälper jag till och när den gör rätt är det bra.
Ibland upprepar jag övningen för att checka av om den fattade poängen.

Morsan började nästan gråta för hon trodde jag gjorde illa hunden eftersom hon skrek i protest.

Ja, så länge hunden inte verkligen har ont så är det ingen vitsd att tycka synd om. Det gör bara saker värre. Men lägger man hunden tycker jag själv inte att man ska vara arg. Det ska vara ett bestämt men väldigt lugnt läggande. Ingen skenande puls /ilska eller frustraion inblandad. När läget är lugnt släpper man. Man har hittat "balans"...men det var det du gjorde om jag förstod rätt?

Hur länge har du haft hunden? Det låter som om hunden ofta struntar i dina kommandon.

Vad jag tror kan ha hänt är:
1. Hunden har ont!
2.Ni har inte haft hunden så värst länge (?) den litar inte på dig och blev rädd.
3. Hunden är van att få sin vilja igenom, du och hunden har ingen riktig relation och den fick panik när den plötsligt blev tvingad.

Jag håller helt med dig. Har själv en Riesen och det är inte alltid "silkesvantarna" där heller.

Bra svar. Håller med.

För det första så har vi uteslutit att hunden har ont. Vi har en till stor rottis hane hemma som hon busar med ordentligt.Jag tror inte hon skulle leka så med honom om hon hade ont. Hon slänger sig ner på rygg och håller på i världens fart.

Jag och hunden har en bra relation. Hon var jätte duktig igår när jag tränade henne. Skickade ut henne på långt koppel och tränade lite kom. Hon skulle också kunna sitta när min kusin gick framför. Hon har väldigt svårt för att gå sisst. Men jag hade inga problem, hon var jätte duktig.

Det ända bakslag jag fick igår var väl när jag skulle säga åt damen att sluta skälla på våra hästar. Då blev hon förbannad för hon tycker det är hennes rättighet. Men hon kunde ligga vid grinden efter det utan att skälla.

Idag är det kurs igen :)

Men det där är ju också en grej. Jag har aldrig förstått vitsen med att tjata på hunden. Säger jag "ligg" menar inte jag "när det passar dig". Jag menar just precis nu. Går långsamt i hjärnkontoret för vovven då så hjälper jag till och när den gör rätt är det bra.
Ibland upprepar jag övningen för att checka av om den fattade poängen.

Precis så har jag börjat med också. Måste väl erkänna att vi var lite slöa med träningen på hundarna innan vi åkte på kurs så det är klart att hon är lite seg nu när hon inte är van vid kraven.

Ja, så länge hunden inte verkligen har ont så är det ingen vitsd att tycka synd om. Det gör bara saker värre. Men lägger man hunden tycker jag själv inte att man ska vara arg. Det ska vara ett bestämt men väldigt lugnt läggande. Ingen skenande puls /ilska eller frustraion inblandad. När läget är lugnt släpper man. Man har hittat "balans"...men det var det du gjorde om jag förstod rätt

Jag hade henne nere på marken tills hon låg lugnt utan att kämpa emot. Klappade henne när hon var lugn och sa bra. Sen fick hon komma upp och fick ett nytt ligg kommando som hon lydde bra och sen en godis.

Det är skillnad på valp och trotsig unghund. Det är också skillnad på inlärning och kravställande.

Ocså jag lär in med bara positiva metoder, men när hunden väl kan kräver jag att det ska utföras. Om hunden då nochalerar blir det korrigering.

Att belöning ska vara lockande nog är en utopi hos vissa raser. En självständig och dominant ras som Rottweiler behöver vägledning i både rätt och fel för att inte gå ur hand. Det är ingen mes-snäll, förig spaniel vi talar om här.

Lämpligt och lämpligt, de ska i alla lägen köpa det utan att börja gruffa. Blir det gruff ska de få veta att föraren inte gillar läget.

Man ska inte behöva tassa på tå för sin hund, även om man inte bör utmana i onödan.

Din tränare tänker helt rätt och du ska inte behöva ta mer nonchalans från din hund. Den enda begränsing man gör i könsmognaden är inlärning av nya moment, om nu hunden har en jobbig sådan. Det hunden kunnat innan håller man dock stenhårt på. Börjar man släppa efter i det läget är lydnaden snart som bortblåst.

Detta är ett dominans "problem". Har inte läst alla svar..men har du haft henne sen valp?
Jag tror detta är ett uttryck för tiken, ni har nyss börjat kurs o det börjas ställas krav på henne. Misstolka mig inte nu!!!!!! Detta har inte me nå dig som person att göra men en del kvinnor har något som kallas för den "vårdande handen". Våran gen att vårda, trösta, tycka synd om och att alla djur e så söta. Jag har själv gått igenom detta...... Aldrig mer jag gullar med en valp lr hund, vänlighet o kel VISST men vid rätt tidpunkt. Med det så betyder inte det att jag är dum, tvärtom så är jag mkt rättvis o snäll. Män därimot är tvärtom(ibland) och har andra problem. Försöker att inte generalisera här men ofta så kommer dessa problem med en anledning. Rannsaka. Men kämpa kämpa o återigen kämpa, blod, svett o tårar o du har snart en kanonkompis. O det absolut sämsta när du ska träna din tjej är att mamma står bredvid o tycker synd om henne;)

Om ni utesluter smärta enbart genom att hon leker vilt så är det inte rätt...Min mor har en ung rottistik (jag har två hannar). Ungtiken älskar att leka med min ena hane. Hon leker gärna länge och vilt. Den tiken har opererat bakhasen för artrit. Något som vet. såg så allvarligt på att han mer eller mindre rekommenderade avlivning.

Mamma valde att operera med en ny metod och hunden mår nu bra. MEN redan dag ett efter operationen samt hela vägen fram till operation var hon helt för att busa med min store hanne. Hon tyckte helt enkelt det var så kul att hon stänge av smärtan för en stund.

(Naturligtvis fick/får hon inte leka okontrollerat)

Kanske har ni kollat hos vet och då behöver du inte bry dig om detta meddelande.

Detta beror helt på hur gammal din hund är, men om du har en rottweiler, och framför allt med en rottweiler, som är yngre än 1,5-2 år ska den fortfarande göra sakerna för att den tycker att det är kul och får belöning för det, den ska ännu inte känna ett alltför högt krav på sig.
det verkar uppenbart att du borde jobba upp en starkare kontakt med din hund om du vill att den ska lyda dig. Du ska ha kontakt med den även om din mamma eller någon annan skulle lämna dig.

Antar att svaret inte va till mig då jag inte har en rottweiler. Men jag kan ju direkt ge dig en fråga!!!! NÄR ska man då börja kräva av en hund?????? Du kan ju inte mena att man ska på bo med en stark o doninant individ utan o befästa sitt ledarskap? När ska jag börja? 3års ålder????? Min åsikt är, har levt med dobbrar i många år, är att ta hjälp av kunnig människa! Tryck INTE ner din vovve! Försök ist på ett bra o pedagogiskt sätt visa vad som e rätt o fel. Att trycka ner en stor och dominant hund kan leda till enormt otrevliga situationer, både för dig o din hund, den blir helt enkelt KRÄNKT.....fel! iaf i min värld. En typisk människa utan resonemang tar till nävarna! Provokativt? Japp...... Står jag för till alla % som finns!!!!!! Jaja......blev en blablabla på ett felsvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 420
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare