Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

et_flickan

Trådstartare
Idag skulle jag gå med hunden till ridsportsbutiken för att träna henne att kunna ligga eller sitta ner samtidigt som man pratar med människor. Har fått det som hemläxa av kursledaren jag går hos med hunden.

Går dit, Rajja är trevlig. Lägger sig lydigt brevid mig. Min mamma är där samtidigt som mig. Sen ska mamma gå men jag har bestämt mig för att Rajja ska ligga kvar även fast hon går. Kommer inte ihåg allting, det går så himla fort. Rajja reser sig upp och ska dra efter mamma varav jag säger till hunden att komma till mig och sitta brevid mig igen och sen lägga sig.Ber henne sitta, vilket hon inte vill så jag lägger handen på "baken" på henne, då biter hon ifrån och morrar, har aldrig gjort så förut. Så jag tvingar henne att lägga sig ner. Då blir hon som förbytt och morrar, biter ifrån sig, reser ragg och är allmänt inte som hon brukar.

Jag försöker hålla ner henne lugnt och stilla med båda händerna, hon biter och morrar i protest hela tiden. Detta kanske pågår i några minuter, vet inte exact tid. Sen börjar hon lugna ner sig. Jag håller i henne ett tag till och släpper sedan, hon ligger kvar lugnt och stilla.
Behöver jag säga att jag var rädd och att adrenalinet for, jag skakad efteråt och hade hjärtklappning.

Efter det här kunde jag sätta henne och lägga henne utan problem. Hon var väldigt låg efteråt.

Vad sjutton hände, allting gick så snabbt. Vad hade hänt om jag skitit i att hålla henne nere. Det ända jag tänkte var att hunden ska ligga tills hon lugnar ner sig och får ett upp till kommando. Var det ett bakslag? Vad sjutton, har jag förstört nåt nu :(

Sv: Jisses, har jag gjort bort mig helt totalt nu?

Jag skulle och har gjort precis som du, bra gjort!
Hade du gett upp och låtit henne vinna där så
skulle du nog få problem.
Lycka till i framtiden! /Ancha

Tack det lät väldigt skönt att höra :) . Har hört att man inte ska göra som jag gjorde men det blev en impuls att lugna ner hunden och få henne göra som jag begärt.

Jag är absolut inte bra på hundar men jag tycker inte du gjorde fel!
Hon har inte ont i ryggen/bakkärran på något vis då? Eftersom det verkar ha kommit sådär plötsligt.

verkar ju väldigt suspekt men jag skulle gjort som du. Hållt ner henne tills hon lugnade sig. Det gjorde jag på taxen när han fick spel och det funkade bäst av alla metoder på honom. Att själv vara lugn och inte arg/frustrerad och bara hålla kvar tills det ger med sig.
Jag skulle iaf kolla hunden hos veterinär.

Tycker det verkar lite konstigt om hon skulle ha ont. Jag kan göra samma sak nu och hon säger inte ett ord, hon bara sätter sig och lägger sig utan problem. Hon är en väldigt tuff liten dam som är envis med mycket humör och vilja, antagligen tänkte hon inte låta mig sätta sig på henne sådär.

Hunden är inte van vid så stora krav som jag ställer på henne nu, det kan vara nåt sånt också tror jag. Har aldrig tränat henne på detta vis men jag har märkt att det finns nånting i henne som säger, glömm det, tänker inte göra det du ber om hur som hellst.

För er som kanske inte vet var det är för ras så är hon är rottweiler.

Hunden är inte van vid så stora krav som jag ställer på henne nu, det kan vara nåt sånt också tror jag. Har aldrig tränat henne på detta vis men jag har märkt att det finns nånting i henne som säger, glömm det, tänker inte göra det du ber om hur som hellst.

Men då är det något allvarligt fel på hunden eller så har hon tagit över helt. För en sådan respons ska man inte räkna med.
Det står inte rätt till om hunden svarar med aggression när man ber den att sätta sig. Jag skulle letat upp ngn bra tränare och sett till att något hände på den fronten nu. Går det i överstyr blir hon rentav farlig.

Hon kan ju ha gått upp i kamp?
Eller så börjar hon mogen och ifrågasätter vad du sysslar med?
Eller så blev hon osäker och lite rädd när du börjar trycka ner henne fysiskt och visar avståndsökande signaler?
Eller så gjorde det ont, och hon inte kunde hantera det?

När en hund reser ragg beror de ofta på rädsla, ja tror din vovve blev skraj när du börja trycka ner henne å kände att hon behövde försvara sig . ja tyckte du gjorde rätt i att fullfölja de du höll på me men ja tycker nog inte du ska utmana en så stor hund i "kamp" de kan slå tillbaka på dig själv om hunden blir rädd, å när du blir orolig å adrenalinet pumpar blir ju hunden ännu mer osäker å biter ännu mera.. ja hoppas denna upplevelsen inte gör att du känner dig osäker på din hund, en hund glömmer fort :D så fortsätt du din träning me din tränare.. LYCKA TILL!!

Jag svarar alla, det var väldigt många bra frågor som jag också ställt mig själv under natten.

Berättar först att jag tränade henne likadant idag. Mamma gick före och jag ber henne sätta sig, vilket hon gör utan problem. Ber henne lägga, varav hunden bara stirrar rätt åt sidan, vägrar titta eller lyssna på mig. Säger ligg mer bestämt, hon halvlägger sig. Trycker då ner henne vänligt med bestämt med ena handen på backen. Hon säger ingenting utan bara finner sig med att lägga sig. Säger sen "upp" och går några steg och ber henne sedan lägga sig igen vilket hon gör med ett morr till svar. Hon gillar inte att jag ställer krav helt enkelt. Mamma försvinner ur sikte och hunden for upp, jag ber henne lägga sig och hon halvskäller ut sin frustation. Hon gillar det som sagt inte men jag tänker träna vidare på det här varje dag, tills det sitter.

I slutet av träningen tittade hon på mig och väntade på kommando. Hon fick jätte mycket beröm och godis vid det tillfället. Sen gick vi hem.

Hunden har aldrig visat sig från denna sida förut. Jag har nyss börjat gå på hundskola med henne hos en jätte duktig tjej. Ska få följa med till kalmar på lydnadskurs i augusti men tror att jag ska hoppa över den för hunden är inte redo för det.

Ska fråga om jag får börja gå privatlektioner för henne också, jag och hunden behöver detta. Måste bara ha pengar till det.

När en hund reser ragg beror de ofta på rädsla, ja tror din vovve blev skraj när du börja trycka ner henne å kände att hon behövde försvara sig . ja tyckte du gjorde rätt i att fullfölja de du höll på me men ja tycker nog inte du ska utmana en så stor hund i "kamp" de kan slå tillbaka på dig själv om hunden blir rädd

Jag tänker inte göra om det igen. Tror inte jag behöver göra det heller. Det var våran strid. Nu tänker jag bara vara ännu mera envis än vad hon är och inte tillåta sånna där grejor men med lugn och tålamod.

Jag tror hon blev osäker, rädd, att behöva ligga ner i ny miljö där hon kanske helst ville sitta eller stå upp och vara flyktberedd. Synd bara att hon reagerade med att bita ifrån. Jag antar att det inte var "allvarliga" bett...? Fysiskt allvarliga alltså för då hade du knappast klarat av flera minuter! Jag skulle iallafall fortsätta träningen men se till att hon slipper känna sig osäker, börja lite mjukare med sitt och ligg i utkanten av nya platser tills hon kopplar av. Lycka till!

Jag tror hon blev osäker, rädd, att behöva ligga ner i ny miljö där hon kanske helst ville sitta eller stå upp och vara flyktberedd. Synd bara att hon reagerade med att bita ifrån. Jag antar att det inte var "allvarliga" bett...? Fysiskt allvarliga alltså för då hade du knappast klarat av flera minuter! Jag skulle iallafall fortsätta träningen men se till att hon slipper känna sig osäker, börja lite mjukare med sitt och ligg i utkanten av nya platser tills hon kopplar av. Lycka till!

Jag har lite blåmärken på armarna och är lite öm här och var men det var lixom inga "jag ska döda dig bett". Hade aldrig klarat av henne så länge som du säger då. Men jag ville få henne lugn. Hon fick väldigt mycket berömm efteråt och godis, lekte med henne också för att hon skulle få upp självförtoroendet efteråt.

Jag vet att det finns en väldigt lydig hund under det här som hon håller på med nu. Hon låg ju ner i nästan 1 timme när vi var på kursen utan några som hellst problem.

Det som hände i butiken kan bero på många säker,MEN det spelar ingen roll DU löste just den. Och det funkade.. BRA. Forsätt så. Gå på kurser träna och ha kul. Frågka din kurs ledare om allt du undrar hon/han känner nog din hund lite nu. Det viktigaste är nog att släppa den sivationen och bara forsätta. Det kommer nog mer tvister men dom tar man då. Just nu träna vidare, för det är kul när man får resultat. Ha kul ihop.

Hej!
Man ska såklart alltid försöka slutföra det kommando man gett hunden, men det vete sjutton i detta fallet. Jag har själv en Dobermann och har lärt mig att man inte skall försöka visa sin dominans fysiskt -en sådan kamp kan du aldrig vinna. (Kanske om du har en Chihuahua ;))
Om hunden gör något otillåtet är min uppfattning att man istället skall försöka avleda den, exempelvis genom ett kommando man vet att hunden kan, godis el. liknande. Tex när din mamma gick, uppenbarligen var ditt krav för högt och du får öva med mindre störningar. Ett alternativ hade i den situationen varit att locka med något jättegott och gått i motsatt riktning, berömt varje gång din hund vände uppmärksamheten mot dig :)
Men jag det är ingen skada skedd för att man gör fel EN gång :D
Hoppas det går bra med träningen i fortsättningen!!
//Malin och Grim

Suck nu kommer jag inte kunna träna på några dagar. Hundkräken sprang rätt på mig igår så jag på nåt vis lyckades stuka foten. Kan inte gå på den. Hoppas jag blir friskt tills på tisdag när lydnadslektionen är.

Varför muta hunden när den är olydig?

Hunden kan uppenbarligen kommandot sitt och ska då inte tillåtas ignorera det. Godis ska inte användas frö att locka med. Det ska komma som överraskande belöning då hunden utfört kommandot, inte som muta innan.

Avledning i all ära, men då en Rottweiler börjar käfta emot börjar man inte plocka med godis. Själv hade jag troligen korrigerat snabbt och hårt. Nytt kommando där hunden får möjlighet att göra rätt och först då tagit fram godsakerna. Ska man sänka kraven så fort ens rottid protesterar står man och stampar på samma fläck hela livet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 420
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare