Sv: Jämställdhetsbonus - samhällets duktiglapp ...
Det var ju du som pratade om en parallell i inlägget över
Jag menade att det faktum att invandrare i många år efter att de kommit till Sverige kan vara föräldralediga inte är samma sak som att kvinnor tenderar att ta ut större del av föräldraledigheten än män.
Fast det är ju fortfarande inte samma sak. I det ena fallet handlar det om att det finns för mycket föräldraledighet att ta ut, i det andra fallet om att kvinnor tar ut mer föräldraledighet än män.
Jag fattar inte vilken parallell du pratar om.
Det var ju du som pratade om en parallell i inlägget över
Det är fascinerande obehagligt att politiker kan se det när det gäller invandrade kvinnor utan att dra parallellen till de infödda.
Jag menade att det faktum att invandrare i många år efter att de kommit till Sverige kan vara föräldralediga inte är samma sak som att kvinnor tenderar att ta ut större del av föräldraledigheten än män.
Oavsett det är alltså det som stör mig är att det tydligen är helt ok att styra och ställa med invandrade kvinnor, inte med andra. Tex: när föräldraförsäkringen hämmar invandrade kvinnors yrkesutveckling så skär vi ner på förmånen för att förhindra det. Men när den hämmar infödda kvinnors yrkesutveckling, så åberopar vi Valfriheten.
Fast det är ju fortfarande inte samma sak. I det ena fallet handlar det om att det finns för mycket föräldraledighet att ta ut, i det andra fallet om att kvinnor tar ut mer föräldraledighet än män.