Jämställdhet, feminism och maskulinism

Men då borde ju jag ha en bra chans, uppväxt med bröder, umgicks enbart med pojkar på dagis, "grabbgäng" på gymnasiet och hockey som största intresse efter hästar, med enbart manligt sällskap. Jag umgås i princip bara med män. Vad är skillnaden på att jag umgås med män, eller om du som man gör det?
Läs artikeln jag hänvisar till. Den konstaterar, liksom jag, att det verkar som män har mer bett i förhandlingar än kvinnor. Inte varför...

+ att jargongen i grabbgäng kanske är bättre lämpad för vuxenlivets konflikter.

Vuxenlivets konflikter såsom:

Vem som ska stanna hemma från jobbet och passa sjuka barn? - Tveksamt
Vem som har längst snopp? Absolut
Vem vilken sångare som är snyggast? Absolut inte.

Vuxenlivets konflikter är mycket diversifierade mellan olika konstellationer, ibland bara kvinnor. Och jargongen i olika gäng varierar också mycket. Är det grabbgänget som spelar fotboll eller de som går i Adolf Fredriks musikklasser du syftar på? Eller rollspelarna, eller mopedgänget?
Vem som stannar hemma, är val som man gör i familjen.
Däremot om man vill skaffa sig familj är val man gör själv.
Likaså om man vill låta karriär gå före familj.

Läste du överhuvudtaget posten du svarade på? Det verkar inte så, jag har svårt att.få ihop svaret ditt med kedjan av inlägg du svarar på.

Ja, vi kan skapa en helt individuell föräldraförsäkring som är den bevisat fungerande metoden för att få uttaget att bli mer jämlikt.
50/50 skulle i många fall innebära att barn ännu tidigare kommer in på dagis.....
Eller menar du att familjen individuellt skulle få fritt välja hur man disponerar tiden?
Frihet är ju som bekant inte så dumt ;)

50/50 skulle i många fall innebära att barn ännu tidigare kommer in på dagis.....
Eller menar du att familjen individuellt skulle få fritt välja hur man disponerar tiden?
Frihet är ju som bekant inte så dumt ;)

Kan man som förälder inte tänka sig att vara hemma med sitt barn 50% av föräldraledigheten så undrar jag varför man överhuvudtaget vill ha barn om man ändå inte vill tillbringa någon tid med dem.

Ja, jag har många tankar kring hur jag vill uppfostra mina barn jämställt, tycker att det vore intressant att höra dina tankar om detta eftersom du ser att barn uppfostras olika på ett sätt som gynnar män i det framtida yrkeslivet, och då borde du väl tänka att det vore bra med en mer jämlik uppfostran så alla får lika villkor? Du pratar ju ofta om individens frihet så räknar med att du är för allas lika möjligheter, men hur ska vi nå dit?

Kan man som förälder inte tänka sig att vara hemma med sitt barn 50% av föräldraledigheten så undrar jag varför man överhuvudtaget vill ha barn om man ändå inte vill tillbringa någon tid med dem.
Hur stor andel av dagarna som är låsta för männen tas inte ut idag?
Tror du på allvar att det beror enbart på att dessa män inte bryr sig om sina barn. Jag har för mig att uttaget har en viss sammanknytning med inkomsten. Ju lägre lön mannen har ju lägre andel dagar tas ut..

Ja, jag har många tankar kring hur jag vill uppfostra mina barn jämställt, tycker att det vore intressant att höra dina tankar om detta eftersom du ser att barn uppfostras olika på ett sätt som gynnar män i det framtida yrkeslivet, och då borde du väl tänka att det vore bra med en mer jämlik uppfostran så alla får lika villkor? Du pratar ju ofta om individens frihet så räknar med att du är för allas lika möjligheter, men hur ska vi nå dit?
Det intressanta i just uppfostringsfrågan är ju att majoriteten av alla män uppfostras till större delen av kvinnor. Så man får väl fråga dessa kvinnor vad de gör som skapar just den typen av makthungriga män? ;)

Hur stor andel av männen tar inte ut sina dagar nu? Och tror du andelen skulle öka över en natt med en 50/50 regel?

Jag vet inte hur stor andel av männen som inte tar ut sina dagar, men jag vill gärna tro att pappor vill vara hemma med sina barn och att de därför skulle vara det om det blev mer självklart.

Det intressanta i just uppfostringsfrågan är ju att majoriteten av alla män uppfostras till större delen av kvinnor. Så man får väl fråga dessa kvinnor vad de gör som skapar just den typen av makthungriga män? ;)
Majoriteten av alla män uppfostras och formas av både män och kvinnor.

Har du träffat någon som enbart fostrats/påverkats av kvinnor? Möjligen någon uppväxt på ett nunnekloster någonstans.

Då provar vi att försöka få in männen i barnuppfostran och ser om det ger ett annat utslag!
Du kan ju också ha egna tankar om hur du tycker att de där kvinnorna skulle kunna göra för att inte skapa makthungriga män?

Jag vet inte hur stor andel av männen som inte tar ut sina dagar, men jag vill gärna tro att pappor vill vara hemma med sina barn och att de därför skulle vara det om det blev mer självklart.
Jag skulle nog tro att de flesta nyblivna fäderna vill stanna hemma.
Men önskan och vad en människa anser vara möjligt, brukar ju diffa en aning ute i verkligheten.

Jag skulle nog tro att de flesta nyblivna fäderna vill stanna hemma.
Men önskan och vad en människa anser vara möjligt, brukar ju diffa en aning ute i verkligheten.

Men hur kommer det sig att kvinnornas lön inte spelar lika stor roll? Jag läste häromdagen (minns dock inte var) att om mannen tjänar mer än kvinnan används ofta det som skäl till att det är mer ekonomiskt att kvinnan är hemma, men tjänar kvinnan mer än mannen anser man sig ha råd att hon är hemma.
Dessutom hamnar vi ju återigen i att löneskillnaderna behöver utjämnas så att alla föräldrar har möjlighet att vara hemma med sina barn.

Majoriteten av alla män uppfostras och formas av både män och kvinnor.

Har du träffat någon som enbart fostrats/påverkats av kvinnor? Möjligen någon uppväxt på ett nunnekloster någonstans.
Lika lite som du hittar barn som uteslutits från påverkan av kvinnor.
Hur är det med läsförståelsen du anklagar mig för att sakna?
Kvinnor är oftare hemma med barnen.
Kvinnor dominerar i barnomsorg, förskola och grundskola
Alltså är det en majoritet av kvinnor som uppfostrar barnen.
Att sedan den lilla andelen som män då påverkar har så stort inflytande...kan det bero på kvalitetstid ;)

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama