Jämställdhet, feminism och maskulinism

Vi ska ha samma villkor vid antagande till skolor, tillsättande av tjänster och förtroendeuppdrag
Det är jämlikhet.
Vi ska varken diskriminera positivt eller negativt vid ovanstående tillsättningar.

Vi bör ändra regelverket vad det gäller förvärvade pensionspoäng och låta dessa, liksom alla andra tillgångar räknas med vid ev skilsmässor eller separationer.

Sedan ser jag inte hur man demokratiskt kan föreskriva folket vilka de ska välja att leda dem eller aktieägare att välja styrelser. Där anser jag att de röstberättiga ska välja och bara de röstberättigade eller deras representanter..

Då är ju frågan hur man kommer ifrån att män väljer män framför kvinnor trots samma meriter. För det måste ju ändras om ingen ska diskrimineras.

Då är ju frågan hur man kommer ifrån att män väljer män framför kvinnor trots samma meriter. För det måste ju ändras om ingen ska diskrimineras.
Då ställer man ju frågan: -Varför väljer en arbetsgivare en man före en kvinna med samma meriter?
Då handlar det inte enbart om meriter, då lägger man in erfarenheter och värderingar. (hos arbetsgivaren naturligtvis)

Förlåt att jag överskattade din förmåga till logiskt tänkande, jag ska försöka undvika göra om det. Jag trodde det var uppenbart att jag hänvisar till mitt inlägg när det gäller något jag skrivit och inte till ditt.
Nu börjar det bli rörigt, nu kommer jag inte ihåg vad du först pratade om, var det kvalitetstid ?:confused:

Förlåt att jag överskattade din förmåga till logiskt tänkande, jag ska försöka undvika göra om det. Jag trodde det var uppenbart att jag hänvisar till mitt inlägg när det gäller något jag skrivit och inte till ditt.
För som du märker skriver jag exakt så som du beskrivit mig, en person med svårigheter , läsförståelse, iq och så vidare. Och kommer jag att fortsätta med eftersom du vill ha det så!

Ja precis, och hur kommer man till rätta med detta?
När en arbetsgivare söker en person till en tung post så kräver han naturligtvis kompetens, men han ser även till andra saker så som motivation, risken för frånvaro osv.

Jag tror inte det är riktigt lagligt men jag tror nog att de flesta arbetsgivare anser att risken är betydligt större för en 25 årig tjej att bli gravid än en 25 årig man. Vilket kan påverka hans val...För som representant för företaget måste han/hon först och främst se till företagets väl och ve, inte samhälle och rättvisa..

När en arbetsgivare söker en person till en tung post så kräver han naturligtvis kompetens, men han ser även till andra saker så som motivation, risken för frånvaro osv.

Jag tror inte det är riktigt lagligt men jag tror nog att de flesta arbetsgivare anser att risken är betydligt större för en 25 årig tjej att bli gravid än en 25 årig man. Vilket kan påverka hans val...

Och då hamnar vi återigen i samma sak, kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden för att de eventuellt kan komma att bli gravida medan männen i samma ålder inte alls antas ta samma ansvar för sina barn. Det är väl precis lika stor risk för en man att få barn än för en kvinna? Hon behöver inte vara hemma mer bara för att det är hon som är gravid.
Du vill inte ha diskriminering eller särbehandling i arbetslivet men det sker ju redan trots att kvinnor och män har möjlighet att vara hemma lika mycket med sina barn. Återigen undrar jag hur du vill få bort denna positiva särbehandling av män i arbetslivet?

Jag tror inte det är riktigt lagligt men jag tror nog att de flesta arbetsgivare anser att risken är betydligt större för en 25 årig tjej att bli gravid än en 25 årig man. Vilket kan påverka hans val...För som representant för företaget måste han/hon först och främst se till företagets väl och ve, inte samhälle och rättvisa..

Och om arbetsgivaren vet att mannen tar ut hälften av föräldradagarna, så inser hen att risken för frånvaro är lika stor för honom. Alltså kan arbetsgivaren välja efter kompetens enbart.

Och om arbetsgivaren vet att mannen tar ut hälften av föräldradagarna, så inser hen att risken för frånvaro är lika stor för honom. Alltså kan arbetsgivaren välja efter kompetens enbart.
Men arbetsgivaren är inte dummare än att han/hon känner till verkligheten. Visserligen är uttaget högre bland höginkomsttagare men i alla fall...
Sedan är det ju det där med nätverk. Den manlige sökande kanske är frimurare liksom chefen eller så jagar båda osv. Det är många faktorer som spelar in.

Men arbetsgivaren är inte dummare än att han/hon känner till verkligheten. Visserligen är uttaget högre bland höginkomsttagare men i alla fall...
Sedan är det ju det där med nätverk. Den manlige sökande kanske är frimurare liksom chefen eller så jagar båda osv. Det är många faktorer som spelar in.

Och därför behöver vi hjälpa till på traven så männen faktiskt tar ut sina föräldradagar.

Allt du säger nu känns som självklara argument för att dela föräldradagarna rakt av. Det är precis samma argument som används för det tidigare i tråden.

Och det är en stark anledning att införa individuell, likadelad föräldraförsäkring.

Den kvinnliga sökande kan vara en gammal klasskompis till arbetsgivarens dotter, eller så är de med i samma frimärksklubb.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur