Jämställdhet, feminism och maskulinism

När en arbetsgivare söker en person till en tung post så kräver han naturligtvis kompetens, men han ser även till andra saker så som motivation, risken för frånvaro osv.

Jag tror inte det är riktigt lagligt men jag tror nog att de flesta arbetsgivare anser att risken är betydligt större för en 25 årig tjej att bli gravid än en 25 årig man. Vilket kan påverka hans val...För som representant för företaget måste han/hon först och främst se till företagets väl och ve, inte samhälle och rättvisa..

Jag vet inte om det är någon idé att diskutera här men jag gör det ändå.
Jag tänker att du svarar på din egen fråga här, ni har diskuterat varför män väljs framför kvinnor av arbetsgivare och du ger pronomet han till arbetsgivaren. Chefen är oftast en man och män väljer män.

Och det andra stycket är ju verkligen ett argument för lika delad föräldraförsäkring, så att saker som är olagliga inte händer ändå.

Och det är en stark anledning att införa individuell, likadelad föräldraförsäkring.

Den kvinnliga sökande kan vara en gammal klasskompis till arbetsgivarens dotter, eller så är de med i samma frimärksklubb.
Jag vet inte hur du har det, men jag har en stor nytta av de nätverk jag har.
Tack vare jakten, seglingen och en del loger så är det betydligt lättare att göra affärer med en del man möter än de man inte har anknytningspunkter till. Samma torde gälla då man ska sälja sin arbetskraft.

Jag vet inte hur du har det, men jag har en stor nytta av de nätverk jag har.
Tack vare jakten, seglingen och en del loger så är det betydligt lättare att göra affärer med en del man möter än de man inte har anknytningspunkter till. Samma torde gälla då man ska sälja sin arbetskraft.

Vad har det med kön och föräldraledighet att göra?

Jag vet inte om det är någon idé att diskutera här men jag gör det ändå.
Jag tänker att du svarar på din egen fråga här, ni har diskuterat varför män väljs framför kvinnor av arbetsgivare och du ger pronomet han till arbetsgivaren. Chefen är oftast en man och män väljer män.

Och det andra stycket är ju verkligen ett argument för lika delad föräldraförsäkring, så att saker som är olagliga inte händer ändå.
Jag tror inte en föräldraförsäkring baserad på 50/50 ger det resultat du eftersträvar, skulle då inte en fördelning på 30/70 ge ännu större jämställdhet då? (30 för kvinnor då alltså)

Problemet ligger i stället att delar av nätverksbygget sker i nära nog exklusivt manliga miljöer.
Jakten, golfbanan bastun etc etc och glöm nu inte att loge verksamheten fortfarande existerar i Sverige såväl som internationellt.

Inte med kön, inte med föräldraledighet men väl med anställning och fördelning kvinnor män på tunga poster.

Ja, men det har ju inte med kön att göra om nån är klasskamrat med ens barn eöler med i samma förening.

Försök inte ducka för "risk för frånvaro" som skulle minska benägenheten att anställa en kvinna. Det är ju ett starkt argument för likadelad föräldraledighet. Om arbetsgivaren vet att både kvinnor och män är föräldrar lika mycket faller ju argumentet om risk för frånvaro pga barn.

Ja, men det har ju inte med kön att göra om nån är klasskamrat med ens barn eöler med i samma förening.

Försök inte ducka för "risk för frånvaro" som skulle minska benägenheten att anställa en kvinna. Det är ju ett starkt argument för likadelad föräldraledighet. Om arbetsgivaren vet att både kvinnor och män är föräldrar lika mycket faller ju argumentet om risk för frånvaro pga barn.
Jag duckar inte, konstaterar bara, att idag hämtas int alla öronmärkta dagar ut. Och det lär nog dröja innan det sker fullt ut.

Därmed skulle en 50/50 kvotering förmodligen leda till, att i ett första skede, att man skulle nyttja dagisplatser tidigare, dvs med yngre barn..Är det det du vill uppnå?

Jag duckar inte, konstaterar bara, att idag hämtas int alla öronmärkta dagar ut. Och det lär nog dröja innan det sker fullt ut.

Därmed skulle en 50/50 kvotering förmodligen leda till, att i ett första skede, att man skulle nyttja dagisplatser tidigare, dvs med yngre barn..Är det det du vill uppnå?

Varför skulle barnen börja på dagis tidigare om båda föräldrarna är lika mycket föräldrar?

Lika delad individuell föräldraledighet gör att arbetsgivaren slipper tänka på att en kvinna har högre frånvarorisk pga föräldraledighet.

Varför skulle barnen börja på dagis tidigare om båda föräldrarna är lika mycket föräldrar?

Lika delad individuell föräldraledighet gör att arbetsgivaren slipper tänka på att en kvinna har högre frånvarorisk pga föräldraledighet.
Om , det lilla ordet som kan ändra så mycket, om männen i samma uträckning som idag låter dagarna brinna inne så betyder en 50/50 regel att barnen med största sannolikhet hamnar på dagis tidigare än idag i de familjer förhållande där dessa dagar inte tas ut.

Om , det lilla ordet som kan ändra så mycket, om männen i samma uträckning som idag låter dagarna brinna inne så betyder en 50/50 regel att barnen med största sannolikhet hamnar på dagis tidigare än idag i de familjer förhållande där dessa dagar inte tas ut.

Med en likadelad individuell föräldraledighet blir det inte så.
Det du skriver är ett starkt argument för att införa det.

Om båda föräldrarna är lika mycket föräldrar, så behöver en arbetsgivare inte tänka på att en kvinna skulle ha ökad risk för frånvaro pga föräldraledighet. Eller hur?

Med en likadelad individuell föräldraledighet blir det inte så.
Det du skriver är ett starkt argument för att införa det.

Om båda föräldrarna är lika mycket föräldrar, så behöver en arbetsgivare inte tänka på att en kvinna skulle ha ökad risk för frånvaro pga föräldraledighet. Eller hur?
Varför blir det inte så då då? Dagar används inte idag, vad skulle du införa för att göra det hela "smakligare" så att dessa män börjar ta ut sina dagar när antalet dagar fördubblas jämfört med 2015?

Varför blir det inte så då då? Dagar används inte idag, vad skulle du införa för att göra det hela "smakligare" så att dessa män börjar ta ut sina dagar när antalet dagar fördubblas jämfört med 2015?

Du missar min poäng helt så jag försöker igen.

Av någon anledning tar pappor ut betydligt mindre föräldraledighet än mammor (i ett standard-heteroförhållande).

Det ger många negativa konsekvenser.

Men:
Om föräldraledigheten blir delad och individuell får båda föräldrarna lika mycket föräldraledighet.

Då försvinner arbetsgivarens oro för att en kvinna har högre frånvarorisk pga föräldraledighet.

Och pappan får vara lika mycket förälder som mamman, med alla andra positiva konsekvenser det för med sig.

Bra va?

För de män som inte vill ta hand om sina barn så finns det en enkel lösning. Snipp snipp bara så blir det inga barn och de behöver inte "tvingas" ta hand om sina barn och vi slipper att barn får börja tidigare på dagis för att deras pappa är ett stort ego. Att få barn och strunta i att ta hand om dem är liksom ingen lösning. Fäderna får helt enkelt skärpa till sig och ta hand om sin avkomma eller låta bli att skaffa någon ifrån första början. Det är dags att män inser att även om de inte själva kan vara gravida så har de ändå lika stort ansvar för sin avkomma som mamman har.

För de män som inte vill ta hand om sina barn så finns det en enkel lösning. Snipp snipp bara så blir det inga barn och de behöver inte "tvingas" ta hand om sina barn och vi slipper att barn får börja tidigare på dagis för att deras pappa är ett stort ego. Att få barn och strunta i att ta hand om dem är liksom ingen lösning. Fäderna får helt enkelt skärpa till sig och ta hand om sin avkomma eller låta bli att skaffa någon ifrån första början. Det är dags att män inser att även om de inte själva kan vara gravida så har de ändå lika stort ansvar för sin avkomma som mamman har.

Vilket samhället kan visa bl a genom likadelad, individuell föräldraledighet.

Du missar min poäng helt så jag försöker igen.

Av någon anledning tar pappor ut betydligt mindre föräldraledighet än mammor (i ett standard-heteroförhållande).

Det ger många negativa konsekvenser.

Men:
Om föräldraledigheten blir delad och individuell får båda föräldrarna lika mycket föräldraledighet.

Då försvinner arbetsgivarens oro för att en kvinna har högre frånvarorisk pga föräldraledighet.

Och pappan får vara lika mycket förälder som mamman, med alla andra positiva konsekvenser det för med sig.

Bra va?
Om (det lilla ordet igen) om nu alla karlar tar ut sina dagar...vilket de hittills inte gjort. och hittills har du inte lyckats med att förklara hur du ska lösa den lilla knuten.

Alltså finns hos arbetsgivaren en vetskap om detta och.......

Och hur tänker du dig att urvalet ska ske för denna tvångssterilisering?
För ingen kan ju veta vilka män som ngt år senare inte tar ut sina dagar. Dessutom innebär ju inte att de som inte tar ut sina dagar inte tar hand om sina barn...

Självklart har båda samma ansvar. Men det är de båda som avgör hur man löser det hela. Staten kan bara med mer eller mindre uttalande tvångs eller bidragsmedel förmå dem att välja statens alternativ.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama