Jämställdhet, feminism och maskulinism

Men hur kommer det sig att kvinnornas lön inte spelar lika stor roll? Jag läste häromdagen (minns dock inte var) att om mannen tjänar mer än kvinnan används ofta det som skäl till att det är mer ekonomiskt att kvinnan är hemma, men tjänar kvinnan mer än mannen anser man sig ha råd att hon är hemma.
Dessutom hamnar vi ju återigen i att löneskillnaderna behöver utjämnas så att alla föräldrar har möjlighet att vara hemma med sina barn.
Med skatteeffekter blir väl inte skillnaden så stor mellan mäns ersättning för uttag och kvinnors. Det ligger nog andra skäl bakom.

Hur stor andel av männen tar inte ut sina dagar nu? Och tror du andelen skulle öka över en natt med en 50/50 regel?

Ca 25% av föräldraledigheten tas ut av pappor. Nej så naiv är jag inte att jag tror att det skulle öka över en natt, däremot över tid. Det är synen på föräldraledighet som måste ändras och att dela lika är ett steg på vägen. Förändringar tar tid men bara för att det tar tid finns det ingen anledning att strunta i att göra dem. Hade alla tänkt så hade vi fortfarande bott i grottor.

Jag förstår faktiskt inte alls hur någon kan tänka sig att få barn ihop med någon som inte vill dela föräldraskapet med henom.

Senast ändrad:
Ca 25% av föräldraledigheten tas ut av pappor. Nej så naiv är jag inte att jag tror att det skulle öka över en natt, däremot över tid. Det är synen på föräldraledighet som måste ändras och att dela lika är ett steg på vägen. Förändringar tar tid men bara för att det tar tid finns det ingen anledning att strunta i att göra dem. Hade alla tänkt så hade vi fortfarande bott i grottor.

Jag förstår faktiskt inte alls hur någon kan tänka sig att få barn ihop med någon som inte vill dela föräldraskapet med henne.
Då inser/anser du att en 50/50 regel skulle tvinga ut barnen till barnomsorg i ett tidigare skede än nu, under en övergångstid?

Då inser/anser du att en 50/50 regel skulle tvinga ut barnen till barnomsorg i ett tidigare skede än nu, under en övergångstid?

Det är helt och hållet föräldrarnas val. Gör de det valet så är det inget någon annan kan göra något åt. Vill pappan absolut inte vara hemma med sitt barn så kan han strunta i att skriva på pappret om gemensam vårdnad så får mamman alla dagarna (förutsatt att de inte är gifta då). Att han då inte heller har vårdnaden om sitt barn och sitter ännu sämre till vid en ev. vårdnadstvist och att det inte är säkert att han får ta hand om sitt barn om mamman dör hoppas jag att han tar med i beräkningen men det kanske det är värt för att slippa ta hand om sitt barn? Vill han inte när det gäller föräldradagar så vill han kanske inte vid en separation/dödsfall heller. Bakåtsträvare kommer tyvärr alltid att finnas kvar under någon mossig sten. Vill man inte se lösningar så finns de inte heller.

Vad tycker du ska göras istället för att få pappor att inse att de är lika viktiga för sina barn som mammor?

Det är helt och hållet föräldrarnas val. Gör de det valet så är det inget någon annan kan göra något åt. Vill pappan absolut inte vara hemma med sitt barn så kan han strunta i att skriva på pappret om gemensam vårdnad så får mamman alla dagarna (förutsatt att de inte är gifta då). Att han då inte heller har vårdnaden om sitt barn och sitter ännu sämre till vid en ev. vårdnadstvist och att det inte är säkert att han får ta hand om sitt barn om mamman dör hoppas jag att han tar med i beräkningen men det kanske det är värt för att slippa ta hand om sitt barn? Vill han inte när det gäller föräldradagar så vill han kanske inte vid en separation/dödsfall heller. Bakåtsträvare kommer tyvärr alltid att finnas kvar under någon mossig sten. Vill man inte se lösningar så finns de inte heller.

Vad tycker du ska göras istället för att få pappor att inse att de är lika viktiga för sina barn som mammor?
Så länge du har ett samhälle där verklig och förväntat prestation är viktig i en människas yrkesroll så kommer föräldrar att göra de val de själva anser gynnar familjen bäst. Det innebär då inte att det gynnar det enskilda barnet bäst för stunden.

På en allt tuffare arbetsmarknad så kommer just sjukfrånvaro, föräldradagar, vård av sjukt barn att påverka negativt.

Och att ändra det, ja det kräver en radikal omvandling av samhället, en så radikal att majoriteten av oss inte accepterar den

Så länge du har ett samhälle där verklig och förväntat prestation är viktig i en människas yrkesroll så kommer föräldrar att göra de val de själva anser gynnar familjen bäst. Det innebär då inte att det gynnar det enskilda barnet bäst för stunden.

På en allt tuffare arbetsmarknad så kommer just sjukfrånvaro, föräldradagar, vård av sjukt barn att påverka negativt.

Och att ändra det, ja det kräver en radikal omvandling av samhället, en så radikal att majoriteten av oss inte accepterar den

Så du har helt enkelt inga idéer kring hur det ska bli mer jämställt.

Så du har helt enkelt inga idéer kring hur det ska bli mer jämställt.
Vi ska ha samma villkor vid antagande till skolor, tillsättande av tjänster och förtroendeuppdrag
Det är jämlikhet.
Vi ska varken diskriminera positivt eller negativt vid ovanstående tillsättningar.

Vi bör ändra regelverket vad det gäller förvärvade pensionspoäng och låta dessa, liksom alla andra tillgångar räknas med vid ev skilsmässor eller separationer.

Sedan ser jag inte hur man demokratiskt kan föreskriva folket vilka de ska välja att leda dem eller aktieägare att välja styrelser. Där anser jag att de röstberättiga ska välja och bara de röstberättigade eller deras representanter..

Jag förstår faktiskt inte alls hur någon kan tänka sig att få barn ihop med någon som inte vill dela föräldraskapet med henom.
Nä inte jag heller, men jag har den enorma fördelen att vara medelklass och välutbildad och ha lättare för att göra egna självständiga val. Många kvinnor har tyvärr inte det. Ibland tänker jag att det vore lättare för vissa kvinnor att bara gå till en spermabank så slipper de det tillhörande bihanget som kräver att de ska göra allt hemarbete medan de sitter och spelar dataspel. Inte alls ovanligt ju. Så slipper kvinnorna risken att bli misshandlade också och de brukar ju ändå försörja barnen själva eftersom snubben lägger alla sina pengar på grejer till honom själv. Nä nu blir jag bara deprimerad.

Vi ska ha samma villkor vid antagande till skolor, tillsättande av tjänster och förtroendeuppdrag
Det är jämlikhet.
Vi ska varken diskriminera positivt eller negativt vid ovanstående tillsättningar.

Vi bör ändra regelverket vad det gäller förvärvade pensionspoäng och låta dessa, liksom alla andra tillgångar räknas med vid ev skilsmässor eller separationer.

Sedan ser jag inte hur man demokratiskt kan föreskriva folket vilka de ska välja att leda dem eller aktieägare att välja styrelser. Där anser jag att de röstberättiga ska välja och bara de röstberättigade eller deras representanter..
Fantastiskt resonemang eftersom dryga hälften av deb vuxna befolkningen är diskriminerad redan eftersom de inte har en penis mellan benen.

Fantastiskt resonemang eftersom dryga hälften av deb vuxna befolkningen är diskriminerad redan eftersom de inte har en penis mellan benen.
Den ena halvan negativt diskriminerade och den andra positivt diskriminerade. Tja det talar ju för att all diskriminering bör avskaffas ;)

Fast vad det gäller din kommentar om vissa kroppsliga delar så....:o

Och att 75% av dagens unga män väljer att skaffa barn och sen skita i att ta hand om dem första året är ju liksom inte alls förvånande. Jag är mer förvånad över de 25% som tar ut föräldraledighet.

Det är något jag arbetat för i snart 30 år så. Tar bara väldigt lång tid, ungefär 2000 år drygt hitintills.
Jag skulle tro att diskriminering är äldre än så.
För du kan eller rättare sagt du kunde med 100% säkerhet kontrollera vem som var mor till ett barn.
Betydligt svårare, för att inte säga omöjligt var det att kontrollera vem som var far till det.
Då Blodslinjer spelade en avgörande roll för skapande av makt så accepterade samhället att man in absurdum kontrollerade kvinnor mens männen fick fria tyglar.

Det var nog grundorsaken till de manligt dominerande samhällsformer vi har.

Och det är traditioner som är tusentals år gamla, ja de är nog så gamla som det finns jordbrukssamhällen dvs fasta bosättningar.

För det dög ju inte att drängen/trälen avlade ett barn med husmor, som sedan fick ta över gården...

Lika lite som du hittar barn som uteslutits från påverkan av kvinnor.
Hur är det med läsförståelsen du anklagar mig för att sakna?
Kvinnor är oftare hemma med barnen.
Kvinnor dominerar i barnomsorg, förskola och grundskola
Alltså är det en majoritet av kvinnor som uppfostrar barnen.
Att sedan den lilla andelen som män då påverkar har så stort inflytande...kan det bero på kvalitetstid ;)
Barn gör inte som man säger utan som man gör, det spelar ingen roll om kvinnor har större delan av ansvaret för uppfostran om man nu inte isolerar barnen helt från manligt inflytande. Det handlar om hur folk behandlar varandra till vardags, i filmer, på TV, i skolan osv. Många av kvinnorna är dessutom uppfostrade utan att reflektera över könsroller och kan mycket väl uppfostra killar som killar med krigsleksaker, fotboll och en riktig karl gråter inte och flickorna med dockhus, leksaksspis och barnpassning.

Det handlar om samhällsnormer och inte kvalitetstid primärt.

Barn gör inte som man säger utan som man gör, det spelar ingen roll om kvinnor har större delan av ansvaret för uppfostran om man nu inte isolerar barnen helt från manligt inflytande. Det handlar om hur folk behandlar varandra till vardags, i filmer, på TV, i skolan osv. Många av kvinnorna är dessutom uppfostrade utan att reflektera över könsroller och kan mycket väl uppfostra killar som killar med krigsleksaker, fotboll och en riktig karl gråter inte och flickorna med dockhus, leksaksspis och barnpassning.

Det handlar om samhällsnormer och inte kvalitetstid primärt.

Jag har så svårt med läsförståelsen vad det gäller din text. Men menar du verkligen att Män trots att de inte i samma utsträckning deltar i uppfostran påverkar så mycket mer? beror det på kvalitetstid eller ;)

Jag har så svårt med läsförståelsen vad det gäller din text. Men menar du verkligen att Män trots att de inte i samma utsträckning deltar i uppfostran påverkar så mycket mer? beror det på kvalitetstid eller ;)
Jag har kommenterat vad jag tror, läs sista meningen av det citerade, där har du svaret på din fråga.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur