Jämställdhet, feminism och maskulinism

Jag är själv civilingenjör och har även läst ekonomi på universitetet.
Det där får du allt ta och bevisa.
Ingen Civilingenjör som jag känner, och det är många, är så kassa på matte som du är.
Det finns inte på kartan att klara av de studierna med din kassa matte.
Jag läste ett år på KTH och matten var högt över din förmåga redan det första året.

Jag klarade tentorna men däremot gick inte tågen den vintern, så jag bytte till att studera på Uppsala universitet där jag bodde.

Jag beundrar de som orkar argumentera i den här tråden sida upp och sida ner. Eloge.

Jag är en kvinna i 30-årsåldern. Jag började min yrkesbana inom vården, klassiskt kvinnoyrke som uska. Jag har sedermera sadlat om och utbildat mig och nu jobbat ett tag i en högst mansdominerad bransch (3 kvinnor av 70 pers på mitt förra jobb resp 2 kvinnor av 20 pers på nuvarande).
Det finns ingen människa som kan lura i mig att jag inte vill ta mig framåt lika mkt som mina manliga kollegor, att jag inte gör mitt bästa för att uppnå samma status som mina manliga medarbetare eller att jag inbillar mig när jag menar att jag alltid är utanför i gruppen pga att jag är kvinna. Det sker varje dag. Det är heller inte inbillning att jag får utstå sexskämt på jobbfester (eller för den delen på arbetstid), "roliga" gliringar eller att jag väljs bort till förmån för en manlig kollega inför ett samarbete. Det är fakta.

Det är bara ren dynga och bullshit att det inte existerar att män väljer män, och att det endast beror på att kvinnor inte vill ha inflytande och att de (stackars) männen är så himla snälla och tar på sig den rollen för att någon måste... :grin:
Bevis nog för att jag som kvinna inte ses som en likvärdig medarbetare är väl det uppror det ledde till när Männen på min arbetsplats fick veta hur mkt pengar jag tjänade (i nivå med de andra Männen). Då blev det häxjakt på riktigt. Jag skulle bort, till vilket pris som helst, för att inte störa ordningen. Min Kvinnliga kollega däremot, som låg en bit lägre i lön än Männen, hade ingen en tanke på att istället stötta för att hon skulle komma upp i samma nivå som de själva. Ingen.

När detta är styrordningen i samhället så säger det sig självt att de som främst gapar sig hesa för att det Inte sker nån diskriminering är de som är rädda att de ska hamna på en nivå där vi kvinnor alltid befunnit oss, steget under.
Om det inte existerar någon diskriminering eller ojämställdhet så är frågan snarare vad dessa motståndare är rädda för? Att få smaka på samma kaka som de själv alltid bakat? Verkar den inte god nog?

Men hörru Googlemästaren ta och Googla fram dina sakargument.
Vi har ännu inte sett några sådana alls.

Vad är det jag sagt som du ifrågasätter?

Att barnomsorgen kostar stora summor är knappast kontroversiellt. Behöver du verkligen en källa på det. Du hävdar att barnomsorgen inte utgör en kostnad eller vad?

Du hävdar att barnomsorgen inte utgör en kostnad eller vad?
Jag hävdar med stöd av de samhällsekonomiska uträkningar som finns att effekterna av barnomsorgen gör att den går med vinst.
Den är en verksamhet som i slutänden ger vinst.

Man kan inte spara företag till att bli vinstgivande lika litet som man kan spara ett land till att få en stark ekonomi.
Man måste få hjulen att snurra med en ekonomisk uppväxling.

Men med dina studier i bagaget så måste du ju redan veta allt detta.

Vad är det jag sagt som du ifrågasätter?
Allt som du påstår.
På det här forumet så kan man inte påstå sig ha en utbildning som man inte har.
Medlemmarna är totalt sett alldeles för välutbildade för att de inte snabbt skall kunna slå hål på den bubblan.

Med utbildning så kommer kunskap.
Jag ser ingen kunskap hos dig.
Så jag tror inte på dig när du påstår att du har någon utbildning över Gymnasienivå.

Jag hävdar med stöd av de samhällsekonomiska uträkningar som finns att effekterna av barnomsorgen gör att den går med vinst.
Den är en verksamhet som i slutänden ger vinst.

Man kan inte spara företag till att bli vinstgivande lika litet som man kan spara ett land till att få en stark ekonomi.
Man måste få hjulen att snurra med en ekonomisk uppväxling.

Men med dina studier i bagaget så måste du ju redan veta allt detta.

Du får precisera vilken typ av barnomsorg du anser är en ekonomisk vinst för samhället. Eller avser du att den är det oavsett hur den finansieras.

Du får precisera vilken typ av barnomsorg du anser är en ekonomisk vinst för samhället. Eller avser du att den är det oavsett hur den finansieras.
Den är lönsam så länge som att det går plus i den gemensamma samhällskassan av dess effekter.

Dina frågor är direkt obildade.
Ingen med högre utbildning argumenterar som du gör.
De vet själva hur de skall hitta bakomliggande fakta och undersökningar.
Om de inte redan har läst den.

Du surrar i det blå utan någon förankring vetenskap eller kunskap.

Den är lönsam så länge som att det går plus i den gemensamma samhällskassan av dess effekter.

Dina frågor är direkt obildade.
Ingen med högre utbildning argumenterar som du gör.
De vet själva hur de skall hitta bakomliggande fakta och undersökningar.
Om de inte redan har läst den.

Du surrar i det blå utan någon förankring vetenskap eller kunskap.

Jag är beredd att säga detsamma om dig. Du mal på med normativa påståenden i en extremt begränsad grupp och intalar dig att det är ett argument. Dessutom blir du aggressiv när någon inte tycker som dig.

Jag är akademiker och rör mig nästan uteslutande bland akademiker såväl på jobbet som privat. Så du är uppenbarligen ute och cyklar i dina analyser rörande min person. Bara att du tror dig göra någon slags profil av en människa baserat på en diskussion på internet är direkt obildat. Sedan är det möjligt att du trollar och det får jag ha i beaktande.

Nej för det är larvigt då det är så allmänt känt.
Det är som att länka till någon fakta som visar att himlen är blå och klorofyll är grönt.

Det kan ju också vara en allmän föreställning som inte stämmer. Jag vet inte svaret men det är långt ifrån uppenbart och ingenting man kan avgöra bara genom att vara bra på matematik. Googlade lite snabbt och hittade en studie från Kanada: https://nonicoclolasos.wordpress.com/2008/10/11/vad-hander-nar-barnomsorg-subventioneras/

"...the large shift from informal (unsubsidized) to formal (subsidized) childcare, as well as some increased childcare use by mothers who do not work, resulted in a significant net cost of this program, despite the large rise in labor supply."

Nej för det är larvigt då det är så allmänt känt.
Det är som att länka till någon fakta som visar att himlen är blå och klorofyll är grönt.

Det finns ingen sådan konsensus. Det är din inbildning att barnomsorgen per automatik skulle vara en ekonomisk vinst.

"...the large shift from informal (unsubsidized) to formal (subsidized) childcare, as well as some increased childcare use by mothers who do not work, resulted in a significant net cost of this program, despite the large rise in labor supply."
I Sverige så måste föräldrarna arbeta eller studera för att få barnomsorg så den biten gäller inte här.
I Kanada så ordnar oftast företagen barnomsorg för sina anställda så det blir dyrare för samhället att ta över det.

De studier som jag har läst är gjorda i Sverige för Svenska förhållanden.

Det är din inbildning att barnomsorgen per automatik skulle vara en ekonomisk vinst.
Nej det är vetenskapliga undersökningar som visar på det.
Alla här i tråden som påstår att barnomsorg är lönsam, utom jag då, är utbildade och/eller arbetar med ämnet.
Jag har bara läst populärvetenskapligt om resultatet av undersökningen och det var ganska så länge sedan.

Nå hur var det med Google-kunskaperna?
De som du skröt så mycket om tidigare i tråden.

I Sverige så måste föräldrarna arbeta eller studera för att få barnomsorg så den biten gäller inte här.
I Kanada så ordnar oftast företagen barnomsorg för sina anställda så det blir dyrare för samhället att ta över det.

Om du har läst studier så tar det väl runt fem sekunder att bara nämna en?

Nu hade du ju inte några restriktioner i ditt påstående om att barnomsorgen per automatik är en vinstaffär. Men det är bra. Då kan vi avföra dina tidigare påståenden då de enligt dig själv inte stämmer.

Dessutom blir du aggressiv när någon inte tycker som dig.
Nej när någon förkastar fakta även om den är uppenbar.
Du har ju fått prima uträkningar av en riktig civilingenjör.
Det var visserligen bara på plus och minus nivån men ändå.
Inte ens dem förstod du.

Jag är akademiker och rör mig nästan uteslutande bland akademiker såväl på jobbet som privat.
Du det där tror inte jag det minsta på.
Så det får du bevisa enligt tidigare löfte.

Efter över 20 år inom IT och Telecom ser jag lätt skillnaden mellan en Civilingenjör, Högskoleingenjör, Autodidakt och Fuskare.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt