Jämställdhet, feminism och maskulinism

Jag svarade på ditt inlägg om mig. Jag svarade med en tidningsartikel. För att ytterligare understryka att problemet är betydligt mer facetterat än vad du tycks förstå.
Det handlar inte om genitalier. Det handlar om hur individer interagerar mot varandra.
Naturligtvis vill chefer hålla löner nere, och de gör det om deras motparter accepterar det.....
Och jag frågade dig hur du ställer dig till mäns och kvinnors lika världe i samhället vilket artiklen inte behandlar.

jamstalldfem1.jpg

Och jag frågade dig hur du ställer dig till mäns och kvinnors lika världe i samhället vilket artiklen inte behandlar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg
"Lika villkor på arbetsmarknaden, dvs samma lön för samma jobb. är väl jämlikhet?
Att konkurrera om studieplatser på samma premisser utan diskriminerande regelverk , det är väl jämlikhet?
Likhet inför lagen, samma regler oavsett kön eller ursprung, det är väl jämlikhet?"
Att vid enskild lönesättning få förhandla om sin lön på samma villkor.
Det är vad jag anser ska gälla.
Om sedan kvinnor (hittills) varit dåliga på att ta för sig på arbetsmarknaden och sålt sina tjänster billigare i förhållande till vad män lyckats göra är en annan sak.

Det är ingenting jag kan göra åt, det är ingenting jag anser att samhället ska reglera med diskriminerande åtgärder därför att jag anser all diskriminering vara av ondo.

Senast ändrad:
"Lika villkor på arbetsmarknaden, dvs samma lön för samma jobb. är väl jämlikhet?
Att konkurrera om studieplatser på samma premisser utan diskriminerande regelverk , det är väl jämlikhet?
Likhet inför lagen, samma regler oavsett kön eller ursprung, det är väl jämlikhet?"
Om sedan kvinnor (hittills) varit dåliga på att ta för sig på arbetsmarknaden och sålt sina tjänster billigare i förhållande till vad män lyckats göra är en annan sak.

Det är ingenting jag kan göra åt, det är ingenting jag anser att samhället ska reglera med diskriminerande åtgärder därför att jag anser all diskriminering vara av ondo.

Så då tycker du att det finns en orättvisa på arbetsmarknaden men du vill inte göra något åt den?

Så då tycker du att det finns en orättvisa på arbetsmarknaden men du vill inte göra något åt den?
Nej, det är inte orättvist om två parter lyckas prestera olika.
Kravet är att de ska ska konkurrera på lika villkor.
Är det exempelvis orättvist att ett ekipage kommer sist och ett annat kommer först i en hästhoppningstävling. De tävlar ju på lika villkor?

Så länge möjligheterna till utbildning är de samma (vilket jag anser de är i Sverige)
Så länge lagstiftningen är lika för könen(vilket jag anser de är i Sverige)
Så länge samma regelverk reglerar könens agerande på arbetsmarknaden (vilket jag anser de gör i Sverige)
Så anser jag vi har en rättvis arbetsmarknad.
Att sedan kvinnor som individer eller genom sina organisationer inte lyckas uppnå vad man önskar är en sak för arbetsmarknadens parter, inte regeringen och inte mig.

Du vill alltså inte svara på den enkla frågan om du anser att kvinnor ska vara lika värda i samhället ekonomiskt också? Eller ja dina svar är rena försvarstalen för att män ska fortsätta att roffa åt sig resurser på kvinnors bekostnad, även om du tydligen inte vill erkänna det, så jag antar att du vill att det ska fortsätta som det är.

Jag har alltså inte i någon fråga på den här linjen ens berört arbetsmarknaden, du tycks ha missat den biten totalt då det är det enda du skriver om och inte med ett ord berör kärnfrågan i min frågeställning.

Nej, det är inte orättvist om två parter lyckas prestera olika.
Kravet är att de ska ska konkurrera på lika villkor.
Är det exempelvis orättvist att ett ekipage kommer sist och ett annat kommer först i en hästhoppningstävling. De tävlar ju på lika villkor?

Så länge möjligheterna till utbildning är de samma (vilket jag anser de är i Sverige)
Så länge lagstiftningen är lika för könen(vilket jag anser de är i Sverige)
Så länge samma regelverk reglerar könens agerande på arbetsmarknaden (vilket jag anser de gör i Sverige)
Så anser jag vi har en rättvis arbetsmarknad.
Att sedan kvinnor som individer eller genom sina organisationer inte lyckas uppnå vad man önskar är en sak för arbetsmarknadens parter, inte regeringen och inte mig.

Hur kan man ha en rättvis arbetsmarknad i ett samhälle där grundförutsättningarna för att den ska vara rättvis inte existerar?

Du skriver ju själv om att kvinnor är sämre på att förhandla, ponera att det verkligen ligger till så. Är det då frukten av ett samhälle där kvinnor har samma förutsättningar som män att bli lika bra på att löneförhandla som män eller är det en genetisk skillnad, att kvinnor föds som dåliga löneförhandlare?

Du vill alltså inte svara på den enkla frågan om du anser att kvinnor ska vara lika värda i samhället ekonomiskt också? Eller ja dina svar är rena försvarstalen för att män ska fortsätta att roffa åt sig resurser på kvinnors bekostnad, även om du tydligen inte vill erkänna det, så jag antar att du vill att det ska fortsätta som det är.

Jag har alltså inte i någon fråga på den här linjen ens berört arbetsmarknaden, du tycks ha missat den biten totalt då det är det enda du skriver om och inte med ett ord berör kärnfrågan i min frågeställning.

Suck, vill du inte förstå eller förstår du verkligen inte?
Jag anser vi ska ha lika villkor.
Det betyder inte att alla får samma lön.
Detta är en omöjlighet i ett öppet demokratiskt samhälle där lönen sätts av arbetsmarknadens parter.
I det totalitära samhälle du verkar förespråka finns däremot den möjligheten.

Vad är det som inte är rättvist idag?
Har kvinnor ett annat regelverk?
Gäller andra lagar för kvinnor?
Får inte kvinnor samma möjligheter till utbildning?

Men du skulle väl för ovanlighetens skull förklara hur du vill genomdriva din lönereform rent praktiskt och hur den skulle kunna verka samtidigt som vi har en fri o demokratiskt arbetsmarknad ;)

Det betyder inte att alla får samma lön.
Detta är en omöjlighet i ett öppet demokratiskt samhälle där lönen sätts av arbetsmarknadens parter.
I det totalitära samhälle du verkar förespråka finns däremot den möjligheten.

Men du skulle väl för ovanlighetens skull förklara hur du vill genomdriva din lönereform rent praktiskt och hur den skulle kunna verka samtidigt som vi har en fri o demokratiskt arbetsmarknad ;)
Menar du att jag inte förstår min egen frågeställning eller att jag inte har vett nog att avpassa frågeställningen så att dina svar fungerar?

Okej, jag erkänner dina svar visar tydligt var du står, får man tro på det du skriver så anser du dig förmer än kvinnor och att samhället som det ser ut fungerar bra och det är helt rätt att kvinnors insatser värderas lägre och att det märks när man räknar på livsinkomsten. Du verkar bara inte kapabel att svar ja eller nej på min fråga. Det är faktiskt en sådan fråga som kräver 2 eller 3 bokstäver som svar.

Däremot så har nog vissa svårt att erkänna att de anser att kvinnor är mindre värda ekonomiskt i samhället i deras ögon och duckar frågan genom att försöka svara på annat. Du är exceptionellt skicklig på den detaljen.

Jag upprepar och som sagt ett ord räcker som svar:
Anser du att kvinnors insatser i samhället är lika värda som mäns och därför borde belönas med samma ekonomiska resurser?

Menar du att jag inte förstår min egen frågeställning eller att jag inte har vett nog att avpassa frågeställningen så att dina svar fungerar?

Okej, jag erkänner dina svar visar tydligt var du står, får man tro på det du skriver så anser du dig förmer än kvinnor och att samhället som det ser ut fungerar bra och det är helt rätt att kvinnors insatser värderas lägre och att det märks när man räknar på livsinkomsten. Du verkar bara inte kapabel att svar ja eller nej på min fråga. Det är faktiskt en sådan fråga som kräver 2 eller 3 bokstäver som svar.

Däremot så har nog vissa svårt att erkänna att de anser att kvinnor är mindre värda ekonomiskt i samhället i deras ögon och duckar frågan genom att försöka svara på annat. Du är exceptionellt skicklig på den detaljen.

Jag upprepar och som sagt ett ord räcker som svar:
Anser du att kvinnors insatser i samhället är lika värda som mäns och därför borde belönas med samma ekonomiska resurser?

Var skriver jag att jag anser kvinnor vara mindre värda än män?
Alla har exakt samma människovärde vilket naturligtvis anser riktigt.
Alla lever under samma lag o regelverk vilket naturligtvis är rätt.
Alla säljer sin arbetskraft till det pris marknaden betalar.
Och där uppstår av naturliga skäl differenser.
Regionala olikheter, erfarenhetsmässiga olikheter, utbildningsmässiga olikheter och sist men inte minst individuella olikheter.
Vi har fackföreningar som företräder arbetskraften (en majoritet av den + att man är med och sätter normlönebilden)

Och eftersom jag är för en fri lönesättning så som vi har den i Sverige så accepterar jag naturligtvis dessa olikheter. Eftersom de tillhör den demokratiska samhällsnorm en majoritet av oss stöder.

Att utifrån det göra som du gör , påstå att jag anser kvinnor är mindre värda faller på sin egen orimlighet.
Du säger "Du skriver ju själv om att kvinnor är sämre på att förhandla, ponera att det verkligen ligger till så. " Måste göra dig besviken, men jag tog texten från Aftonbladet och där redovisar man ju att allt pekar på just detta att kvinnor är sämre förhandlare när man förhandlar i egen sak.

Tidningen spekulerar ju även i orsakerna. läs den artikeln så får du dina svar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14749576.ab

Var skriver jag att jag anser kvinnor vara mindre värda än män?
Alla har exakt samma människovärde vilket naturligtvis anser riktigt.
Alla lever under samma lag o regelverk vilket naturligtvis är rätt.
Alla säljer sin arbetskraft till det pris marknaden betalar.
Och där uppstår av naturliga skäl differenser.
Regionala olikheter, erfarenhetsmässiga olikheter, utbildningsmässiga olikheter och sist men inte minst individuella olikheter.
Vi har fackföreningar som företräder arbetskraften (en majoritet av den + att man är med och sätter normlönebilden)

Och eftersom jag är för en fri lönesättning så som vi har den i Sverige så accepterar jag naturligtvis dessa olikheter. Eftersom de tillhör den demokratiska samhällsnorm en majoritet av oss stöder.

Att utifrån det göra som du gör , påstå att jag anser kvinnor är mindre värda faller på sin egen orimlighet.
Du säger "Du skriver ju själv om att kvinnor är sämre på att förhandla, ponera att det verkligen ligger till så. " Måste göra dig besviken, men jag tog texten från Aftonbladet och där redovisar man ju att allt pekar på just detta att kvinnor är sämre förhandlare när man förhandlar i egen sak.

Tidningen spekulerar ju även i orsakerna. läs den artikeln så får du dina svar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14749576.ab

Så du skrev inte det jag läste i ditt inlägg och står därför inte för det? Intressant, vem lånade du ut ditt konto till då?

Nej jag ger upp, du vill uppenbarligen inte svara på frågan om du anser kvinnor lika värda ekonomisk (nej jag frågade inte om människovärdet.), som män. Och din vägran att svara med annat än försvarstal i diverse former om varför män är värda mer än kvinnor kan tyvärr bara tolkas på ett vis i mina ögon. Du tycker uppenbarligen att kvinnor har lägre ekonomiskt värde i samhället åtminstone tills du skriver motsatsen.

Riktigt sant är det väl inte att pojkar och flickor har samma möjligheter till utbildning? Det är ingen hemlighet att flickor gynnas vid betygssättning och det har varit så under lång tid och diskrimineringen av pojkar tycks öka:

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/12/04/pojkar-missgynnas-allt-mer-betygsattningen

Betyg är viktiga och det är ju egentligen otroligt att något sådant kan få pågå men skolan har ända sedan sextiotalet varit kvinnodominerad och vänster.

Jag skulle vilja se en ändring så att betygssättningen sker av oberoende och centralt, gärna avidentifierad avseende namn och kön. Betyg är otroligt viktiga inte bara för att komma in på högre utbildningar utan också för självkänslan och självuppfattningen. Min erfarenhet när det gäller lärares objektivitet i betygssättningen är inte särskilt bra, eller snarare urusel, på lägre nivåer med favoriserande av vissa elever och tvärtom för andra. En del håller på med rena trakasserier och det behöver inte vara eleven själv som är orsaken utan det kan vara en sån sak som att föräldrarna tillhör en annan samhällsgrupp och har andra politiska sympatier.

Så du skrev inte det jag läste i ditt inlägg och står därför inte för det? Intressant, vem lånade du ut ditt konto till då?

Nej jag ger upp, du vill uppenbarligen inte svara på frågan om du anser kvinnor lika värda ekonomisk (nej jag frågade inte om människovärdet.), som män. Och din vägran att svara med annat än försvarstal i diverse former om varför män är värda mer än kvinnor kan tyvärr bara tolkas på ett vis i mina ögon. Du tycker uppenbarligen att kvinnor har lägre ekonomiskt värde i samhället åtminstone tills du skriver motsatsen.
Att du läser in vad du vill i andras inlägg är ditt bekymmer, jag vet vad jag har skrivit. Vill motbevisa mig så ange helt enkelt en källa.
Så enkelt fungerar det i den verkliga världen. ;)

Riktigt sant är det väl inte att pojkar och flickor har samma möjligheter till utbildning? Det är ingen hemlighet att flickor gynnas vid betygssättning och det har varit så under lång tid och diskrimineringen av pojkar tycks öka:

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/12/04/pojkar-missgynnas-allt-mer-betygsattningen

Betyg är viktiga och det är ju egentligen otroligt att något sådant kan få pågå men skolan har ända sedan sextiotalet varit kvinnodominerad och vänster.
Jag är medveten om detta. Och anser att detta borde rimligtvis slå igenom vid kampen om bättre betalda anställningar
För, bra utbildningsmeriter i bra betalda branscher torde ge bra jobb med bra betalt.
Om man sedan trots bra gymnasiebetyg väljer dyra utbildningar till lågt betalda branscher, så är detta knappast samhällets fel.

Men så är det ju inte så länge vi har en patriarkal strukturell diskriminering av kvinnor. Jag ser inga åtgärdsförslag alls från din sida för att nå målet om jämställdhet. Bara ett envist konservativt försvar om att alla ändringar är dåliga för att de kan rubba den patriarkala makten.

Men så är det ju inte så länge vi har en patriarkal strukturell diskriminering av kvinnor. Jag ser inga åtgärdsförslag alls från din sida för att nå målet om jämställdhet. Bara ett envist konservativt försvar om att alla ändringar är dåliga för att de kan rubba den patriarkala makten.
Jag ser heller inga förslag från din sida, är du också konservativ?

Tjejerna klarar sig bättre i skolan, lämnar gymnasiet med bättre betyg.
Har alltså bättre möjligheter till en eftertraktad högre utbildning.
Arbetsmarknadens regler diskriminerar dem inte.
Inte heller lagstiftningen.
Så var ligger problemet?

Att beslutsfattarna fattar egna beslut gällande anställningar beror ju att de anser att ett alternativ är det bättre är en process man kan ändra genom att den gruppen som känner sig exkluderad använder de resurser man har. Kvinnor har ju överlag bättre betyg i skolan. övertyga dem då om att använda den resursen rätt istället för att slänga bort den på dåligt betalda arbeten.

Att du läser in vad du vill i andras inlägg är ditt bekymmer, jag vet vad jag har skrivit. Vill motbevisa mig så ange helt enkelt en källa.
Så enkelt fungerar det i den verkliga världen. ;)
Varför skulle jag vilja motbevisa dig? Du debatterar ju med någon okänd och citerar mina inlägg, mina inlägg och det jag vill framföra har du inte ens berört eller påpekat att du inte vill diskutera.

Jag skriver bildligt att kvadraten yta beräknas med höjden gånger längden och de besvarar de med att föreläsa om hur man räknar ut cirkelns area. Jag påpekar att det du skriver inte har med kvadrater och göra och du försöker bevisa att cirklar är bäst. Jag frågar om du verkligen menar att cirklar är bäst och du svarar återigen med att förklara vad en cirkel är..

Jag kan då bara dra slutsatsen att du är så inne på cirkeln och dess förträfflighet att du totalt dissar kvadrater. Vi kommer liksom ingenstans om vi inte båda diskuterar kvadrater och du bekräftar att du vet hur man räknar ut arean samt att kvadrater är lika mycket värda som cirklar när det gäller ekonomisk ersättning för vad de gör för samhället.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama