Jämställdhet, feminism och maskulinism

Och varför tror du många kvinnor "väljer" låglöneyrken, eller inte jobbar heltid?
Därför att kvinnor generellt är dumma i huvudet. Man blir nämligen det av att ha en snippa i stället för snopp. Så, problem solved. Flickebarn som föds, de arma söta liven, föredrar också sedan födsel rosa, klänningar och glitter i håret. Samt att vårda! Det finns det forskning på nämligen.

Lika villkor på arbetsmarknaden, dvs samma lön för samma jobb. är väl jämlikhet?
Att konkurrera om studieplatser på samma premisser utan diskriminerande regelverk , det är väl jämlikhet?
Likhet inför lagen, samma regler oavsett kön eller ursprung, det är väl jämlikhet?
Hår du fler förslag?

Jag tycker det är bra förslag. Det är detsamma som jag eftersträvar. Men eftersom vi inte har det så idag måste ju något förändras i folks attityder för att det ska bli verklighet. Vad är din tanke bakom det?

så var det alltså "2 Ett förtvivlat försök att misskreditera någon man inte har argument så det räcker emot."
Måste vara tufft att vara så misslyckad att man är tvingad att förfalla till dylikt,,,,:D
Du ljuger fortfarande o dessutom är du kränkande, att kvinnor är överrepresenterade betyder inte att andelen kvinnor på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna ökar. Det har du hittat på alldeles själv.
Eller tror du att du har tolkningsföreträde för att du har snopp? Uppenbarligen är det ju den som du tänker med.

Om ingångslönen är 20 och hon får och är nöjd med 20 samtidigt som han lyckas förhandla sig till 23 så är han väl bara att gratulera, han är uppenbarligen en bättre förhandlare.
Men båda får ju den regelstadgade lönen, vilket är huvudsaken
Eller så beror det på att han har snopp och bara de med snopp har möjlighet till att förhandla på det viset förså är kulturen på den arbetsplatsen.

Du ljuger fortfarande o dessutom är du kränkande, att kvinnor är överrepresenterade betyder inte att andelen kvinnor på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna ökar. Det har du hittat på alldeles själv.
Eller tror du att du har tolkningsföreträde för att du har snopp? Uppenbarligen är det ju den som du tänker med.
Eller så beror det på att han har snopp och bara de med snopp har möjlighet till att förhandla på det viset förså är kulturen på den arbetsplatsen.
VallhundDu säger:

”Du ljuger fortfarande o dessutom är du kränkande, att kvinnor är överrepresenterade betyder inte att andelen kvinnor på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna ökar. Det har du hittat på alldeles själv.
Eller tror du att du har tolkningsföreträde för att du har snopp? Uppenbarligen är det ju den som du tänker med.”
Och du tänker tydligen med vad du har mellan benen. För det fattar varje människa, som har en snopp mellan benen, att om kvinnor är överrepresenterade på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna så innebär det att andelen tjejer som utövar dessa yrken ökar. Om det nu inte är så att tjejerna är så blåsta att de inte klarar av utbildningarna (vilket jag inte tror är fallet) Jag hör till den nämligen gruppen mäniskor som anser att könet inte har någon betydelse för en varelses intelektuella kapacitet
Sedan får du använda din tolkningsförmåga bäst du gitter, som att tota ihop löjliga lögnanklagelser eller så som jag. Som råkar ha snopp mellan benen, att tyda fakta och göra realistiska tolkningar.
Jag har inte en enda gång hävdat att kvinnor ska ha lägre lön, sämmre karriärmöjligheter bara för att de är kvinnor. Tvärtom, jag har gång på gång fastslagit att diskrimminering är av ondo. Att män o kvinnor ska , på samma vilkor o samma meritvärderingar tävla om vem som ska utbidningsplats eller arbete. Men det passar tydligen inte ...varför kan man undra
Du kan ju till att börja med fundera ut hur det faktumet att fler kvinnor än män blir veterinärer varje år, hur det påverkar könsfördelningen bland de yrkesverksamma i gruppen på sikt sett.
Fast det är klart, det är väl kränkande att jag behöver påpeka en så självklar sak för dig ;)
Lobelia Ӏr lite fegare
Män skulle i snitt begära 198 000 kronor i månad som vd, medan kvinnor i snitt skulle vilja ha 134 000 kronor för samma jobb. (Och så klagar man på att man får mindre betalt sedan?!? min anmärkning)

På samma sätt skiljer det sig också mellan könen i frågan om vilken årsbonus man skulle tycka var rimlig för samma tjänst.

– Jag tror att många kvinnor kanske tar det trygga före det otrygga. Att de är för fega och lägger sig på en nivå där ingen kan argumentera emot det de kräver. Män chansar mer och tycker inte att det är så farligt om de inte får det de begärt, säger Cecilia Fahlberg.

”Naturligtvis med källhänvisning ”http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14749576.ab
Så det är kanske som illa du tror, man måste ha lite stake* för att kunna förhandla framgångsrikt... ;) *vedertaget utryck för lite framåtanda o tuffhe Du säger:

”Du ljuger fortfarande o dessutom är du kränkande, att kvinnor är överrepresenterade betyder inte att andelen kvinnor på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna ökar. Det har du hittat på alldeles själv.
Eller tror du att du har tolkningsföreträde för att du har snopp? Uppenbarligen är det ju den som du tänker med.”
Och du tänker tydligen med vad du har mellan benen. För det fattar varje människa, som har en snopp mellan benen, att om kvinnor är överrepresenterade på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna så innebär det att andelen tjejer som utövar dessa yrken ökar. Om det nu inte är så att tjejerna är så blåsta att de inte klarar av utbildningarna (vilket jag inte tror är fallet) Jag hör till den nämligen gruppen mäniskor som anser att könet inte har någon betydelse för en varelses intelektuella kapacitet
Sedan får du använda din tolkningsförmåga bäst du gitter, som att tota ihop löjliga lögnanklagelser eller så som jag. Som råkar ha snopp mellan benen, att tyda fakta och göra realistiska tolkningar.
Jag har inte en enda gång hävdat att kvinnor ska ha lägre lön, sämmre karriärmöjligheter bara för att de är kvinnor. Tvärtom, jag har gång på gång fastslagit att diskrimminering är av ondo. Att män o kvinnor ska , på samma vilkor o samma meritvärderingar tävla om vem som ska utbidningsplats eller arbete. Men det passar tydligen inte ...varför kan man undra
Du kan ju till att börja med fundera ut hur det faktumet att fler kvinnor än män blir veterinärer varje år, hur det påverkar könsfördelningen bland de yrkesverksamma i gruppen på sikt sett.
Fast det är klart, det är väl kränkande att jag behöver påpeka en så självklar sak för dig ;)
Lobelia Ӏr lite fegare
Män skulle i snitt begära 198 000 kronor i månad som vd, medan kvinnor i snitt skulle vilja ha 134 000 kronor för samma jobb. (Och så klagar man på att man får mindre betalt sedan?!? min anmärkning)

På samma sätt skiljer det sig också mellan könen i frågan om vilken årsbonus man skulle tycka var rimlig för samma tjänst.

– Jag tror att många kvinnor kanske tar det trygga före det otrygga. Att de är för fega och lägger sig på en nivå där ingen kan argumentera emot det de kräver. Män chansar mer och tycker inte att det är så farligt om de inte får det de begärt, säger Cecilia Fahlberg.

”Naturligtvis med källhänvisning ”http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14749576.ab
Så det är kanske som illa du tror, man måste ha lite stake* för att kunna förhandla framgångsrikt... ;) *vedertaget utryck för lite framåtanda o tuffhet

Så det är kanske som illa du tror, man måste ha lite stake* för att kunna förhandla framgångsrikt... ;) *vedertaget utryck för lite framåtanda o tuffhet
Den ene säger snopptillägg och den andre säger stake. Ni är överens om organet i alla fall! Det är nog inte så enkelt med att få den där staken som kvinna om en växt upp i patriarkala strukturer. Du får se upp med kvinnor som sysslar med hästar för de är vana att hantera 5-600 kg häst och är eftertraktade på arbetsmarknaden. 90-100 kg karl är flugvikt i jämförelse.

Den ene säger snopptillägg och den andre säger stake. Ni är överens om organet i alla fall! Det är nog inte så enkelt med att få den där staken som kvinna om en växt upp i patriarkala strukturer. Du får se upp med kvinnor som sysslar med hästar för de är vana att hantera 5-600 kg häst och är eftertraktade på arbetsmarknaden. 90-100 kg karl är flugvikt i jämförelse.
Oavsett vilket språkbruk man använder så är det väl ett faktum att kvinnor får lägre ersättning än män då det sker en förhandling, det är väl bara att läsa Aftonbladets artikel, det var inte mina ord.
Jag tror inte det spelar någon roll om man väger 60 eller 100 kg då man ska hantera 600 kg häst. det handlar mer om mental styrka.

Där är människa klart överlägsen hästen.

Sedan kan man ju ställa sig frågan varför hästsport är så populär just bland tjejer.

@landsbygdsbo

Jaha, du kan inte hålla dig i skinnet efter avstängningen och börjar storstilat att kalla mig feg för jag ifrågasätter vad du skriver. Jobbar du på nästa avstängning?

På vilket sätt är man feg för att man inte håller med dig?

Jag får erkänna att jag inte orkar mer än skumma ditt mastodontinlägg men en ursäkt eller åtminstone en förklaring är jag värd.

@landsbygdsbo

Jaha, du kan inte hålla dig i skinnet efter avstängningen och börjar storstilat att kalla mig feg för jag ifrågasätter vad du skriver. Jobbar du på nästa avstängning?

Jag får erkänna att jag inte orkar mer än skumma ditt mastodontinlägg men en ursäkt eller åtminstone en förklaring är jag värd.
Ber om ursäkt blev lite rörigt där.
Men meningen Lite fegare stammar från ab.s artikel. så du får väl klaga hos dem.
Och samma artikel fastställer ju att kvinnor är "fegare" vid förhandlingar och får sämre avtal pg av det.

Vad det gäller avstängningar, så säger jag vad jag tycker oavsett risken för avstängning. Det borde du ha lärt dig vid detta laget...

" Lobelia

Är lite fegare

Så det är kanske som illa du tror, man måste ha lite stake* för att kunna förhandla framgångsrikt... ;)*vedertaget uttryck för lite framåtanda o tuffhet"

så här skulle det sett ut

@landsbygdsbo

Och då är vi där igen, varför kvinnor får en lägre livstidsinkomst jämfört med män.

Jag hävdar fortfarande att skillnaden är betydligt mindre än vad just livstidsinkomsten visar.
Ska vi se på skillnader måste det vara i samma jobb och under samma förutsättningar.

Tjänar en kvinnlig lokförare med 5 års erfarenhet i yrket mindre än motsvarande manlig kollega?
Är så fallet så ska man kolla vad det beror på och åtgärda det.

Och då är vi där igen, varför kvinnor får en lägre livstidsinkomst jämfört med män.

Jag hävdar fortfarande att skillnaden är betydligt mindre än vad just livstidsinkomsten visar.
Ska vi se på skillnader måste det vara i samma jobb och under samma förutsättningar.

Tjänar en kvinnlig lokförare med 5 års erfarenhet i yrket mindre än motsvarande manlig kollega?
Är så fallet så ska man kolla vad det beror på och åtgärda det.
Så sammanfattningsvis så verkar du tycka att du med snopp är värd mer betalt än mig utan snopp, att det är rätt och riktigt att män tjänar mer än kvinnor och att det bör så bli för män ordnar det så bra för sig så de är värda mer pengar?En högre livsinkomst alltså.

Eller har jag fel och du håller du med om kvinnor är lika mycket värda som män och det borde märkas i plånboken och att man därför bör arbeta för att utjämna skillnaderna?

Så sammanfattningsvis så verkar du tycka att du med snopp är värd mer betalt än mig utan snopp, att det är rätt och riktigt att män tjänar mer än kvinnor och att det bör så bli för män ordnar det så bra för sig så de är värda mer pengar?En högre livsinkomst alltså.

Eller har jag fel och du håller du med om kvinnor är lika mycket värda som män och det borde märkas i plånboken och att man därför bör arbeta för att utjämna skillnaderna?
Suck, vad jag tycker är egalt när en tidning presenterar fakta från verkligheten.

Fakta är att kvinnor lyckas sämre i löneförhandlingar än män.

I en förhandling så måste ju båda acceptera ett liggande bud för att det ska gå igenom.
Om kalle är en bättre förhandlare än Lisa så ok. Han får sin bil billigare och en högre lön.
Är Lisa den bättre av dem så blir det tvärtom. exakt så som det ska vara.

Suck, vad jag tycker är egalt när en tidning presenterar fakta från verkligheten.

Fakta är att kvinnor lyckas sämre i löneförhandlingar än män.

I en förhandling så måste ju båda acceptera ett liggande bud för att det ska gå igenom.
Om kalle är en bättre förhandlare än Lisa så ok. Han får sin bil billigare och en högre lön.
Är Lisa den bättre av dem så blir det tvärtom. exakt så som det ska vara.

Nu missade du frågorna och svamlar om allt annat - saker som jag inte berört så jag fattar inte riktigt varför du citerade migg inlägg, jag upprepar igen, fråga gärna om du vill ha något förtydligat.
Så sammanfattningsvis så verkar du tycka att du med snopp är värd mer betalt än mig utan snopp, att det är rätt och riktigt att män tjänar mer än kvinnor och att det bör så bli för män ordnar det så bra för sig så de är värda mer pengar? En högre livsinkomst alltså.

Livstidsinkomsten är huvudsakligen beroende på 2 saker.
1 (naturligtvis) din inkomst
2 Din arbetstid. Eftersom det visat sig att låginkomsttagare i snitt inte jobbar lika många timmar/ år som höginkomsttagare

En av orsakerna är naturligtvis att låginkomstarbetena oftare är monotona arbeten med stor förslitningsrisk
En annan är att kvinnor oftare fastnar i den här typen av arbete.

Därför är det så skevt att tala om manlig eller kvinnlig livstidsinkomst Det vore riktigare att fokusera på vilka arbeten som ger så låg ersättning och försöka finna lösningar på detta där..

Nu missade du frågorna och svamlar om allt annat - saker som jag inte berört så jag fattar inte riktigt varför du citerade migg inlägg, jag upprepar igen, fråga gärna om du vill ha något förtydligat.
Jag svarade på ditt inlägg om mig. Jag svarade med en tidningsartikel. För att ytterligare understryka att problemet är betydligt mer facetterat än vad du tycks förstå.
Det handlar inte om genitalier. Det handlar om hur individer interagerar mot varandra.
Naturligtvis vill chefer hålla löner nere, och de gör det om deras motparter accepterar det.....

Livstidsinkomsten är huvudsakligen beroende på 2 saker.
1 (naturligtvis) din inkomst
2 Din arbetstid. Eftersom det visat sig att låginkomsttagare i snitt inte jobbar lika många timmar/ år som höginkomsttagare

En av orsakerna är naturligtvis att låginkomstarbetena oftare är monotona arbeten med stor förslitningsrisk
En annan är att kvinnor oftare fastnar i den här typen av arbete.

Därför är det så skevt att tala om manlig eller kvinnlig livstidsinkomst Det vore riktigare att fokusera på vilka arbeten som ger så låg ersättning och försöka finna lösningar på detta där..

Jag frågade inte om orsaker, jag frågade inte om matematiska exempel eller förklaringar till varför läget är som det är.

Det jag frågade och som du undviker att svara på, är om du anser att den manliga halvan av befolkningen är viktigare och mer värda rent ekonomiskt än den kvinnliga? Ja jag vet att just nu är lönebilden och värderingarna sådana i samhället att kvinnor tjänar mindre generellt och jag undrar om du tycker det är okej som det är eller att du menar att vi ska verka för att män och kvinnor ska ha samma värde eller om du anser att det är rätt och riktigt att en man i snitt har betydligt större livsinkomst och därmed högre ekonomiskt värde i samhället.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 390
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt