Jämställdhet, feminism och maskulinism

Vad uppvisar den som ljuger om vad andra skrivit/påstått?

Det kan vara en av två saker
1 Ett rent missförstånd
2 Ett förtvivlat försök att misskreditera någon man inte har argument så det räcker emot.

Det är just därför kontrollerbara källangivelser är så viktiga, det ger en möjlighet att kontrollera.
Förtroende är visserligen bra men säkerhet/visshet är bättre...

Ett typexempel är väl att skylla någon för ex rasism, utan att kunna verifiera detta i sak. ;)

Det kan vara en av två saker
1 Ett rent missförstånd
2 Ett förtvivlat försök att misskreditera någon man inte har argument så det räcker emot.

Det är just därför kontrollerbara källangivelser är så viktiga, det ger en möjlighet att kontrollera.
Förtroende är visserligen bra men säkerhet/visshet är bättre...

Ett typexempel är väl att skylla någon för ex rasism, utan att kunna verifiera detta i sak. ;)
Att du ljuger om vad jag påstått är uppenbart för alla som har läsförståelse.

Att du ljuger om vad jag påstått är uppenbart för alla som har läsförståelse.
Naturligtvis kan du redovisa en verifierbar källa på det påståendet, eller hur ;)
Och då menar jag båda dina påståenden. dels att du säger att jag ljuger och dels att det är uppenbart för alla med läsförståelse. Det sista lär du nog få svårt att överhuvudtaget redovisa hur du vill bevisa

Jo jag läser att du har tolkningsföreträde på dina egna icke kontrollerbara uppgifter. Så hur sanningsenliga de än är, utan att kunna kontrollera dem lägger jag inget större värde vid dem.

Självklart finns det olikheter i livstidsinkomst, i månadsinkomst men det alltför lättvindigt att bara bortförklara dessa med ditt "snopptillägg"

Siffrorna är hämtade från nätet, lonestatistik.se
Det finns också lönestatistik på scb.se som jag kan hämta om du inte orkar.
Samma snopptillägg där.

Det är bara Lärarförbundets sida med lönestatistik som man måste vara medlem för att läsa.

Gott, vad tänker du göra åt den?

Som jag ser det så finns det inte så mycket mer att göra än att förespråka likabehandling. Lagstiftning om lika lön för samma arbete har vi redan och ytterligare lagstiftning som syftar till att kompensera för en lönediskriminering av okänd storlek skulle träffa fel eftersom långt ifrån alla blir lönediskriminerade. Eftersom jag tror den direkta lönediskrimineringen är mycket liten så lägger jag inte heller så stor vikt vid frågan.

Siffrorna är hämtade från nätet, lonestatistik.se
Det finns också lönestatistik på scb.se som jag kan hämta om du inte orkar.
Samma snopptillägg där.

Det är bara Lärarförbundets sida med lönestatistik som man måste vara medlem för att läsa.

Jag har, om du nedlåter dig till att läsa inte förnekat att det existerar skillnader i lön mellan män och kvinnor.

Men jag är tveksam till att det enbart hänger på kön.

Tittar man på livstidsinkomsten ligger kvinnor i snitt avsevärt lägre.

Ser man sedan till i vilka lönegrupper de flesta män och de flesta kvinnor jobbar så ser man att kvinnorna i högre grad arbetar i låglönejobb.

Till detta kommer att ju högre lön man får, ju oftare arbetar man mer än 40 timmar och ju lägre lön man får ju oftare arbetar man inte heltid.

Detta gör att genomsnittskvinnan tjänar mindre än genomsnittsmannen både för att hon jobbar i ett låglöneyrke och att hon inte arbetar heltid fram till pension.

Detta är ingen nyhet, detta borde man känna till när man väljer utbildning o yrke.

Sedan i de yrken där individuell lönesättning förekommer så är genomsnittskvinnan eller hennes företrädare sämre förhandlare än genomsnittsmannen eller hans företrädare.

Så skulle genomsnittskvinnan för det första arbeta full tid fram till pension så skulle hennes livstidsinkomst öka avsevärt och för det andra, om hon eller hennes organisationen tuffade till sig vid förhandlingarna så skulle de resterande % i skillnad minska ytterligare..

Snopptillägget verkar variera mellan specialiteterna men det finns inom i stort sett alla. Det går inte att förklara bort.

Det går fortfarande inte jämföra medellönerna inom ett yrke eller mellan olika befattningar inom ett yrke och tillskriva hela skillnaden till könsdiskriminering. Om vi lägger till ytterligare en variabel (landstingskommunal sektor) för att få en rättvisare jämförelse så blir skillnaderna ännu mindre (länk). Kvinnliga läkares lön i % av mäns blir då totalt 98,3%.

Men för att få en heltäckande bild så hade man även behövt ta hänsyn till många fler saker. Bland annat skulle skillnader i åldersstruktur och arbetstimmar, och att kvinnliga läkare i högre utsträckning upplever stress (K: 49% M: 27%) och nedsatt psykiskt välbefinnande K: 27% M: 13%) kunna påverka.

Jo, jag hävdar tolkningsföreträde inom mitt yrke eftersom det är den verklighet jag lever i och har levt i sedan 1994. Där yngre manliga kollegor med fem års mindre erfarenhet anställs med 4000 kr mer i månaden. Nej, de löneförhandlade inte bättre. De kom bara in på ett högre trappsteg.

Snopptillägg.

Jo men det är bara 44% av kvinnorna och 18% av männen inom ditt yrke som håller med dig. Ser inte varför du har tolkningsföreträde framför dem. Möjligtvis så har du tolkningsföreträde när det kommer till din arbetsplats och de specifika fallen du beskriver med manliga kollegor som får högre lön. Rekommenderar att du anmäler. Om skillnaderna tillsynes är helt osakliga så är det inte omöjligt att få sin lön justerad.

Jag har, om du nedlåter dig till att läsa inte förnekat att det existerar skillnader i lön mellan män och kvinnor.

Ser man sedan till i vilka lönegrupper de flesta män och de flesta kvinnor jobbar så ser man att kvinnorna i högre grad arbetar i låglönejobb.

Till detta kommer att ju högre lön man får, ju oftare arbetar man mer än 40 timmar och ju lägre lön man får ju oftare arbetar man inte heltid.

Detta gör att genomsnittskvinnan tjänar mindre än genomsnittsmannen både för att hon jobbar i ett låglöneyrke och att hon inte arbetar heltid fram till pension.

Detta är ingen nyhet, detta borde man känna till när man väljer utbildning o yrke.

Sedan i de yrken där individuell lönesättning förekommer så är genomsnittskvinnan eller hennes företrädare sämre förhandlare än genomsnittsmannen eller hans företrädare.

Så skulle genomsnittskvinnan för det första arbeta full tid fram till pension så skulle hennes livstidsinkomst öka avsevärt och för det andra, om hon eller hennes organisationen tuffade till sig vid förhandlingarna så skulle de resterande % i skillnad minska ytterligare..
Och varför tror du många kvinnor "väljer" låglöneyrken, eller inte jobbar heltid?

Du frågade om det fanns någon statistik på löneskillnader inom något speciellt yrke. Jag letade upp det för mitt eget.

Nej du beskriver att andelen kvinnliga veterinärer o psykologer ökar.
Då tar vi det en gång till, eftersom din läsförståelse uppenbarligen är obefintlig.
Du ljuger o har inte ens stake nog för att stå för att du ljuger.
Jag varken beskriver eller påstår att andelen kvinnliga veterinärer o psykologer ökar.:banghead::banghead::banghead:

Jag undrar verkligen, @landsbygdsbo, du säger ju själv att du, till skillnad från trådstarten, inte är emot jämställdhet. Och det är ju givetvis bra. Men eftersom du hela tiden argumenterar mot förslag på hur man kan öka jämställdheten, vad är dina egna förslag på att få ett jämställt samhälle? Eller tycker du att kvinnor ska nöja sig med hur det är idag? För att vi ändå kommit längre än för 50 år sen? Jag vill verkligen veta hur du resonerar, eftersom du som sagt inte påstår dig vara emot jämställdhet?

Då tar vi det en gång till, eftersom din läsförståelse uppenbarligen är obefintlig.
Jag varken beskriver eller påstår att andelen kvinnliga veterinärer o psykologer ökar.:banghead::banghead::banghead:
så var det alltså "2 Ett förtvivlat försök att misskreditera någon man inte har argument så det räcker emot."
Måste vara tufft att vara så misslyckad att man är tvingad att förfalla till dylikt,,,,:D

Jag undrar verkligen, @landsbygdsbo, du säger ju själv att du, till skillnad från trådstarten, inte är emot jämställdhet. Och det är ju givetvis bra. Men eftersom du hela tiden argumenterar mot förslag på hur man kan öka jämställdheten, vad är dina egna förslag på att få ett jämställt samhälle? Eller tycker du att kvinnor ska nöja sig med hur det är idag? För att vi ändå kommit längre än för 50 år sen? Jag vill verkligen veta hur du resonerar, eftersom du som sagt inte påstår dig vara emot jämställdhet?
Lika villkor på arbetsmarknaden, dvs samma lön för samma jobb. är väl jämlikhet?
Att konkurrera om studieplatser på samma premisser utan diskriminerande regelverk , det är väl jämlikhet?
Likhet inför lagen, samma regler oavsett kön eller ursprung, det är väl jämlikhet?
Hår du fler förslag?

"
Kvinnor är väldigt överrepresenterade på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna

Igår kl 06:57#1084

Inget ont om psykologer o veterinärer, men så värst nära maktens centrum befinner de sig inte,,,,

svarade jag i Igår kl 07:51#1086

Sedan skriver jag

Nej du beskriver att andelen kvinnliga veterinärer o psykologer ökar.
Och konstaterar bara att dessa yrken förmodligen inte har med maktutövning att göra....

Och det gör du iom att du säger”Kvinnor är väldigt överrepresenterade på läkar, psykolog o veterinärutbildningarna ”

Det är ju den logiska följden av en överrepresentation på utbildningarna"

Snacka om att förtvivlat letar efter halmstrån när dina argument är så tunna, ja det är rent löjligt

Jag tvivlar på att någon orkar dra det där varvet ännu en gång. Så gott som alla andra har fattat det.
Ja varför väljer en ung begåvad tjej med läshuvud att bli vårdbiträde när hon istället skulle kunna bli ex en välbetald ingenjör.
Eller en lågavlönad bibliotekarie.

Genom att göra ett val, Staten ställer upp med både studiebidrag o lån, vad mer kan vi som samhälle göra?

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 390
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt