Jämställdhet, feminism och maskulinism

Vid full ekonomisk effektivitet (paretooptimalitet) så kan resurser inte omfördelas utan att det sker på någons bekostnad. Ingen marknad är helt paretooptimal så visst finns det ett teoretiskt utrymme för att folk kan få det bättre utan att någon annan får det sämre, men i praktiken är det svårt och löneregleringar är en typisk sån sak som är dömd att leda till ytterligare dödviktsförluster snarare än paretoförbättringar.

Fast nu glider du från det jag framförde. "Någons" bekostnad är inte ekvivalent med person X eller en speciell grupp som X tillhör. Mer köpkraft gynnar dessutom ekonomin i allmänhet och kan göra att person P får jobb.

Jag är fortfarande inte för löneregleringar.

Fast nu glider du från det jag framförde. "Någons" bekostnad är inte ekvivalent med person X eller en speciell grupp som X tillhör. Mer köpkraft gynnar dessutom ekonomin i allmänhet och kan göra att person P får jobb.

Jag är fortfarande inte för löneregleringar.

Ursäkta, det var så jag tolkade "men ville visa poängen att en parts lagstadgade fördel inte automatiskt är en annan parts motsvarande nackdel". Att person X inte behöver missgynnas för att person Y får en löneförhöjning för att hon är kvinna är jag helt med på. Så ingen oenighet där även om jag inte förstår relevansen i att bara se till hur det påverkar person X.

Varför det skulle öka köpkraften i ekonomin förstår jag inte, så länge det inte är en exogen aktör som bestämmer sig för att finansiera löneförhöjningen.

Svårt att göra en bedömning? Ser du snett när du tittar på skärmen?
Alla är medvetna om att livstidsinkomsten är högre för män än för kvinnor.
Men beror det på att männen föredrar vissa yrken som idag betalar sig mer, jobbar mer än kvinnor eller beror det på att män får mer lön på samma jobb, i samma position som kvinnor,
Vilket framkommer inte från det du presenterar, hur jag än lutar skärmen ;)

Men det är alltså mer okej att Anton får 23? Om ingångslönen är 20? Vi har ju konstaterat att det är mycket svårare för en kvinna att ta sig in på arbetsmarknaden. Anna kanske känner sig tvingad att tacka ja till 17, för annars får hon fortsätta vara arbetslös?

DET JAG FÖRSÖKER FÅ FRAM, OCH SOM DU LÅTSAS MISSFÖRSTÅ HELA TIDEN, ÄR ATT DET SKA INTE VARA OKEJ ATT VARKEN DRA AV ELLER LÄGGA TILL OM DERAS FÖRUTSÄTTNINGAR ÄR DESAMMA. DE SKA BÅDA HA 20. INTE ETT ÖRE MER, OCH INTE ETT ÖRE MINDRE.
Om ingångslönen är 20 och hon får och är nöjd med 20 samtidigt som han lyckas förhandla sig till 23 så är han väl bara att gratulera, han är uppenbarligen en bättre förhandlare.
Men båda får ju den regelstadgade lönen, vilket är huvudsaken

Ja det har ju gjorts en genomgång av nära en miljon arbetstagare och i de fallen där man fann osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor så var de i genomsnitt strax över 1 000 kr. Det är helt rimligt att de justeras. Men det var bara i under en procent av fallen man fann osakliga löneskillnader (främst hos kvinnor men även hos män). En generell diskriminering som gäller för alla av ett visst kön träffar då väldigt fel.

Ja, jag menar såklart inte att alla kvinnor ska få löneökning bara för att de är kvinnor.

Nej dina siffror kommer ju från lönestatistik.se, där ser man ju att männen som svarat är äldre och har längre erfarenhet.
Det är ju just där det kniper.
Männen jobbar ofta längre, gör en bättre karriär med fler timmars arbete per månad vilket naturligtvis ger en högre livslön än färre timmar i ett lägre betalt jobb längre ner på karriärstegen...

Alla är medvetna om att livstidsinkomsten är högre för män än för kvinnor.
Men beror det på att männen föredrar vissa yrken som idag betalar sig mer, jobbar mer än kvinnor eller beror det på att män får mer lön på samma jobb, i samma position som kvinnor,
Vilket framkommer inte från det du presenterar, hur jag än lutar skärmen ;)

Bilden visade inte livstidsinkomst. Det var lönenivå för olika yrken. Om man inte ser att den är gravt skev så är man bra blind.

Sen om man har fått för sig att kvinnor frivilligt väljer att få en lägre lön än sina manliga kollegor. Så är man nog närmast obildbar i ämnet.

Nu har jag hittat siffror för AT-läkare, där diffar snittlönen på 107 kr per månad.
Men det går inte att läsa ut om och i vilken omfattning frånvaro spelar roll för detta.

Bilden visade inte livstidsinkomst. Det var lönenivå för olika yrken. Om man inte ser att den är gravt skev så är man bra blind.

Sen om man har fått för sig att kvinnor frivilligt väljer att få en lägre lön än sina manliga kollegor. Så är man nog närmast obildbar i ämnet.
Ja och lönegapet inom yrkesgruppen kan röra sig upp mot 10 000 per månad beroende på vad man gör, hur mycket man gör och det går inte att läsa ut hur stor lönediffen mellan män o kvinnor är men samma jobb dvs om principen lika jobb lika lön stämmer eller ej.

För att jämföra killen som kör budbil i Norrköping med tjejen som kör industrimaskiner till Turkiet är knappast relevant.

Men om vi istället tar Anna och Anton, som båda är 27 år, har exakt samma utbildning och har exakt lika många år inom yrket. Om ingångslönen, för enkelhetens skull, är 20 000, tycker du att det är rimligt då att Anna måste nöja sig med 17 000 för att hon är kvinna? Eller att Anton kan få 23 000 för att han är man? Inga andra skillnader finns mellan dem alls, det enda som finns är att den ena är kvinna och den andra är man. Om man börjar med att vara rättvis med de nyutexaminerade, de som inte hunnit jobba på sig en massa arbetsår än, är inte det en bra början? Man måste ju börja någonstans. Att fortsätta diskriminera Anna för att Lena var hemma med sina barn på 80-talet känns fruktansvärt sunkigt och otrevligt.

I verkligheten så går det inte jämföra grupper där inga andra skillnader än kön finns mellan dem. Även om man justerar för utbildning, ålder, befattning m.m så kan det finnas tusentals småskillnader mellan könen som inte kommer med, t.ex som att män i högre utsträckning prioriterar lön över trivsel. I regel så gäller det att desto noggrannare en studie är med att jämföra äpplen med äpplen desto mindre är den så kallade "oförklarade löneskillnaden". Den kallas oförklarad eftersom man inte vet om den beror på faktorn kön eller andra faktorer som man inte justerat för. Det finns alltså inte fastslagen strukturell lönediskriminering i någon riktigt studie. I de mest omfattande studierna brukar den oförklarade löneskillnaden vara någon procent eller två. Många kanske vill slå fast att det innebär en direkt lönediskriminering på en till två procent men jag menar att det finns goda skäl till att anta att så inte är fallet (utvecklar om någon är intresserad). Men som läget är nu så är vet man inte att det finns någon direkt lönediskriminering, men om den finns så vet man att den är liten.

I verkligheten så går det inte jämföra grupper där inga andra skillnader än kön finns mellan dem. Även om man justerar för utbildning, ålder, befattning m.m så kan det finnas tusentals småskillnader mellan könen som inte kommer med, t.ex som att män i högre utsträckning prioriterar lön över trivsel. I regel så gäller det att desto noggrannare en studie är med att jämföra äpplen med äpplen desto mindre är den så kallade "oförklarade löneskillnaden". Den kallas oförklarad eftersom man inte vet om den beror på faktorn kön eller andra faktorer som man inte justerat för. Det finns alltså inte fastslagen strukturell lönediskriminering i någon riktigt studie. I de mest omfattande studierna brukar den oförklarade löneskillnaden vara någon procent eller två. Många kanske vill slå fast att det innebär en direkt lönediskriminering på en till två procent men jag menar att det finns goda skäl till att anta att så inte är fallet (utvecklar om någon är intresserad). Men som läget är nu så är vet man inte att det finns någon direkt lönediskriminering, men om den finns så vet man att den är liten.

8,1% oförklarade skillnader (Rapport från 2004 och sedan dess har nästan inget hänt).
http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_BR_AM78ST0402.pdf

Och att ni envetet hävdar att kvinnors arbete är mindre värt än mäns och skall så förbli. Suck. Men det är de konservativas visa. Bevara de patriarkala strukturerna och makten hos männen.

Och att förklara skillnaden innebär inte att man accepterar den som bra. Då tar man istället till politisk styrning för att åtgärda missförhållandet. Ni vet, sådana där reformer som politiker är till för att driva, för att skapa ett bättre samhälle.

Till slut har vi lika lön för lika arbete, ingen strukturell diskriminering och ett mycket, mycket bättre samhälle.

Ja och lönegapet inom yrkesgruppen kan röra sig upp mot 10 000 per månad beroende på vad man gör, hur mycket man gör och det går inte att läsa ut hur stor lönediffen mellan män o kvinnor är men samma jobb dvs om principen lika jobb lika lön stämmer eller ej.

För att jämföra killen som kör budbil i Norrköping med tjejen som kör industrimaskiner till Turkiet är knappast relevant.
Suck, jag har själv hittat att at läkare diffar ca 150 spänn i månaden och kön vad det gäller snittlön, men den statistiken specar inte antalet arbetade timmar.

8,1% oförklarade skillnader (Rapport från 2004 och sedan dess har nästan inget hänt).
http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_BR_AM78ST0402.pdf

Och att ni envetet hävdar att kvinnors arbete är mindre värt än mäns och skall så förbli. Suck. Men det är de konservativas visa. Bevara de patriarkala strukturerna och makten hos männen.

Och att förklara skillnaden innebär inte att man accepterar den som bra. Då tar man istället till politisk styrning för att åtgärda missförhållandet. Ni vet, sådana där reformer som politiker är till för att driva, för att skapa ett bättre samhälle.

Till slut har vi lika lön för lika arbete, ingen strukturell diskriminering och ett mycket, mycket bättre samhälle.
Vem har envetet hävdat att kvinnor ska ha mindre lön? källa på det tack!!
Vad jag hävdat är. Finns någon källa på löneskillnader inom samma jobb, med samma erfarenhet och samma antal arbetade timmar.

Då kan vi på allvar hävda att vi inte har en princip för lika arbete lika lön. Att presentera läkaren som material där lönen skiljer från kanske 35000 till 350000 per månad beroende på vad man gör är knappast relevant

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 390
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama