Jämställdhet, feminism och maskulinism

"Kvinnliga chefer arbetar avsevärt mindre yrkestimmar än manliga chefer, och kvinnliga egenföretagare arbetar mindre än manliga egenföretagare. Vidare arbetar heltidsanställda män fler timmar än heltidsanställda kvinnor. I syfte att främja kvinnors karriär kan det därför vara viktigt att stimulera arbetsutbudet och öka genomsnittligt arbetade timmar för redan yrkesaktiva kvinnor."

Kan det vara en av orsakerna till att det är så tunnsått med kvinnor uppe i toppen, där kraven inte tar hänsyn till hälsa och familj?

" De ekonomiska ojämlikheterna i Sverige är till stor del orsakade av ojämlikhet i arbetade timmar. Om gruppen med lägst inkomster skulle arbeta lika mycket som höginkomsttagare skulle mellan 20-25% av klyftan mellan låg och höginkomsttagare samt 70% av skillnaderna mellan låg och medelinkomsttagare försvinna."

Kan det vara en av orsakerna till att kvinnor har en så markant mindre livsinkomst än män

Citat från http://www.svensktnaringsliv.se/mig...775.html/binary/Fördelning av tid och inkomst

Kan det vara en av orsakerna till att det är så tunnsått med kvinnor uppe i toppen, där kraven inte tar hänsyn till hälsa och familj?
Jo då. Och att familj, läs män, inte tar hänsyn till kvinnor i sitt hem.
" De ekonomiska ojämlikheterna i Sverige är till stor del orsakade av ojämlikhet i arbetade timmar. Om gruppen med lägst inkomster skulle arbeta lika mycket som höginkomsttagare skulle mellan 20-25% av klyftan mellan låg och höginkomsttagare samt 70% av skillnaderna mellan låg och medelinkomsttagare försvinna."
Det där stämmer nog bra det.
Många som har dålig ekonomi förstår inte det där med att jobba jämt.
Att liksom leva sitt arbete.
Vilket är en nödvändighet för att det skall bli framgångsrikt.

Jo då. Och att familj, läs män, inte tar hänsyn till kvinnor i sitt hem.

Det där stämmer nog bra det.
Många som har dålig ekonomi förstår inte det där med att jobba jämt.
Att liksom leva sitt arbete.
Vilket är en nödvändighet för att det skall bli framgångsrikt.

Problemet är väl att folk inte inser att arbetsgivaren vid val av ny anställd inte kan, inte får ta hänsyn till de sökandes familjesituation. Han har ju antingen i egenskap av ägare eller i uppdrag från ägare att anställa den mest lämpade.

Och där ingår väl som en del att många kvinnor inte förmår att ta sin plats i sina förhållande, utan att de bär lejonparten av det obetalda jobbet hemma.

"tt liksom leva sitt arbete.
Vilket är en nödvändighet för att det skall bli framgångsrikt."

Där har du nog en av orsakerna till att så få kvinnor når toppen. De har andra prioriteringar i livet än just att göra karriär...

Och där ingår väl som en del att många kvinnor inte förmår att ta sin plats i sina förhållande, utan att de bär lejonparten av det obetalda jobbet hemma.
Jag kan väl tycka att en annan bra lösning på problemet skulle vara att kvinnor vägrade leva med män som inte tar sitt ansvar för familjen.
Då så skulle dessa män bli utan familj och inte föra sina gener vidare.
Saken klar liksom.

Jag kan väl tycka att en annan bra lösning på problemet skulle vara att kvinnor vägrade leva med män som inte tar sitt ansvar för familjen.
Då så skulle dessa män bli utan familj och inte föra sina gener vidare.
Saken klar liksom.
Det är ju det mest demokratiska alternativet.
Men som bekant styr ju inte förnuft o förstånd i livets alla skeden.

Sedan vet ju de flesta att en man med god ekonomi, bra boende och fint arbete är attraktiv på äktenskapsmarknaden långt efter det att den biologiska klockan har stannat hos kvinnorna...
Vilket ger honom möjlighet att trygga sin ålderdom innan han bildar familj...ett alternativ de flesta kvinnor inte har.

Men suck. Jag slutar aldrig förvånas över vissa inlägg i den här tråden. 1) Kvinnor är mer "sjukskrivna" (hemma med sjukt barn...) än män, och har familjen tre barn blir de sällan sjuka på en gång. Där tickar dagarna iväg. Om pappan bara tog sin del hade det inte sett ut så. Men eftersom män som vill ta ansvar möts av fördomar och motstånd från andra män på arbetsplatsen, exempelvis chefer, så får ju någon stanna hemma med ungen. Eller ska en treåring ligga och spy själv?
Och 2) Kvinnor i kvinnodominerade sektorer som vården blir utslitna av alla tunga lyft de gjort genom ett helt arbetsliv. När de är gamla sen har de ont överallt. Tacksamt värre...

Och sexism förekommer även inom vårdsektorn. Vårdtagarna kan gå till rent fysiska angrepp om inte annat. Det blir faktiskt inte mer okej för att det är en senil 90-åring som klämmer en så brösten. Och är en sökande man även inom den sektorn så nog f-n får han tjänsten...

Men suck. Jag slutar aldrig förvånas över vissa inlägg i den här tråden. 1) Kvinnor är mer "sjukskrivna" (hemma med sjukt barn...) än män, och har familjen tre barn blir de sällan sjuka på en gång. Där tickar dagarna iväg. Om pappan bara tog sin del hade det inte sett ut så. Men eftersom män som vill ta ansvar möts av fördomar och motstånd från andra män på arbetsplatsen, exempelvis chefer, så får ju någon stanna hemma med ungen. Eller ska en treåring ligga och spy själv?
Och 2) Kvinnor i kvinnodominerade sektorer som vården blir utslitna av alla tunga lyft de gjort genom ett helt arbetsliv. När de är gamla sen har de ont överallt. Tacksamt värre...

Och sexism förekommer även inom vårdsektorn. Vårdtagarna kan gå till rent fysiska angrepp om inte annat. Det blir faktiskt inte mer okej för att det är en senil 90-åring som klämmer en så brösten. Och är en sökande man även inom den sektorn så nog f-n får han tjänsten...

Jag tror inte någon har förnekat att kvinnor tar en större andel av det obetalda arbetet hemma.

Men samtidigt har det ifrågasatts att kvinnor är frånvarande från arbetet i högre grad än män.
Att kvinnor tjänar mindre än män.

Kvinnor väljer/tar låginkomst arbeten i högre grad än vad män gör
Det är oftare monotona och/eller slitsamma jobb som bryter ned både kropp o själ.
Låginkomsttagare arbetar färre timmar än höginkomsttagare, vilket ytterligare sänker livstidsinkomsten.
Det faktum att ett bra betalt chefsjobb kräver mer än 8 timmars arbetsdag och att det går före hem o familj.

Jag vet inte om de ca 5% (kvinnor) av toppindividerna inom svenskt näringsliv tjänar mindre än de andra 95% som är män. Men de arbetar under samma villkor.

Men de flesta här pratar inte om varken låginkomsttagare eller höginkomsttagare. Vi pratar om "vanliga" jobb i mellanskiktet. Att sitta på ett kontor och göra EXAKT samma jobb ska inte innebära att någon ska få förtur eller högre lön bara för att denna någon föddes med en snopp mellan benen. Man gör väl inte jobbet med snoppen heller?

SJÄLVFALLET innebär en chefstjänst mycket mer än 8 timmar/dag, självklart innebär det uppoffringar även för familjen, och det ska så klart belönas med en hög lön också. Det säger jag inte emot på. Men en kvinna ska ha lika stor chans att slå sig in. Och när det gäller låglöneyrkena, varför ska det vara en så pass kvinnodominerad men samtidigt VIKTIG sektor som vården som drabbas? Vem ska ta hand om alla sjuka, även män, om ingen jobbar på sjukhusen?

Jaså.

Utöver att han kan försörja sig själv och trivs med sina val av boende och sysselsättning är det helt oväsentligt.

:bow:
Vad han jobbar med är totalt oviktigt för mig. Huvudsaken är ATT han jobbar/studerar/gör någonting överhuvudtaget (sen kan alla hamna i arbetslöshetsträsket, men det finns ju de som inte vill ta sig ur det och en sån går bort för mig direkt). Vart han bor är också totalt oviktigt. För mig är det viktigt att man skapar ett hem tillsammans. Inte att jag flyttar in i hans redan befintliga hem och sen får man inte ändra något.

Vart får män den konstiga uppfattningen om vad kvinnor vill ha ifrån egentligen? Nu har det varit flera som tvärsäkert uttalat sig om vad kvinnor vill ha, och det stämmer inte överens med verkligheten på någon fläck.

Jaså.

Utöver att han kan försörja sig själv och trivs med sina val av boende och sysselsättning är det helt oväsentligt.
Då är du mer världsfrånvänd än vad jag trodde.

För, och det vet de flesta, med en god ekonomisk standard så är det betydligt lättare att träffa den rätta, som är 25 år yngre än gubben själv.

Ja inte är det då det som lockar mig.
Men det är klart det finns ju "Import-fruar" att tillgå för dessa män.
Jo , men den typen av "fruar" anskaffas oftast av män men mer normala inkomster och lägre utbildningar.
Den som har ett "fint" jobb, en bra tiel, han for nog tag i en inhemsk kvinna på samma villkor...

:bow:
Vad han jobbar med är totalt oviktigt för mig. Huvudsaken är ATT han jobbar/studerar/gör någonting överhuvudtaget (sen kan alla hamna i arbetslöshetsträsket, men det finns ju de som inte vill ta sig ur det och en sån går bort för mig direkt). Vart han bor är också totalt oviktigt. För mig är det viktigt att man skapar ett hem tillsammans. Inte att jag flyttar in i hans redan befintliga hem och sen får man inte ändra något.

Vart får män den konstiga uppfattningen om vad kvinnor vill ha ifrån egentligen? Nu har det varit flera som tvärsäkert uttalat sig om vad kvinnor vill ha, och det stämmer inte överens med verkligheten på någon fläck.

Jag vet inte vad "kvinnor vill". Men jag kan ju se med mina egna ögon hur det ser ut runt om i världen.
Bokar jag bord på en exklusiv restaurang (vilket jag unnar mig ngn gång om året) så är det frapperande ofta man ser gentlemän i åldern 60+ som sitter där med sina döttrar, eller älskarinnor. Välj vilket alternativ du anser troligast :o

Jag vet inte vad "kvinnor vill". Men jag kan ju se med mina egna ögon hur det ser ut runt om i världen.
Bokar jag bord på en exklusiv restaurang (vilket jag unnar mig ngn gång om året) så är det frapperande ofta man ser gentlemän i åldern 60+ som sitter där med sina döttrar, eller älskarinnor. Välj vilket alternativ du anser troligast :o

1) Tycker du att det är speciellt normalt? Skulle du vilja att dina döttrar blev tillsammans med någon äcklig gubbe som kunde varit deras morfar rent åldersmässigt? Jag är tolerant mot åldersskillnader när det handlar om kärlek, men när det handlar om "att ta trollet för pengarna" är det enbart Ä.C.K.L.I.G.T.
2) Jag pratade inte generellt om dig. Du har inte skrivit de värsta sakerna i den här tråden. Nu var det dock du som drog upp "vad kvinnor vill ha", med att jobb och boende tydligen skulle avgöra. De flesta jag känner har träffat sina respektive under skoltiden (högstadiet upp till högskolenivå), och jag har lite svårt att se att jobb och boende spelar roll när man går andra året på gymnasiet och bor hemma hos mamma och pappa... :meh:

1) Tycker du att det är speciellt normalt? Skulle du vilja att dina döttrar blev tillsammans med någon äcklig gubbe som kunde varit deras morfar rent åldersmässigt? Jag är tolerant mot åldersskillnader när det handlar om kärlek, men när det handlar om "att ta trollet för pengarna" är det enbart Ä.C.K.L.I.G.T.
2) Jag pratade inte generellt om dig. Du har inte skrivit de värsta sakerna i den här tråden. Nu var det dock du som drog upp "vad kvinnor vill ha", med att jobb och boende tydligen skulle avgöra. De flesta jag känner har träffat sina respektive under skoltiden (högstadiet upp till högskolenivå), och jag har lite svårt att se att jobb och boende spelar roll när man går andra året på gymnasiet och bor hemma hos mamma och pappa... :meh:

1 Jag håller med dig det är inte bra, jag skulle inte vilja att mina döttrar ingår ett sådant förhållande, ja jag ser ner på företeelsen. Men jag är inte så jävla naiv att jag inte inser och är medveten om att det existerar. Och varför det existerar!!!
2 Visst men det ändrar ju inte att det jag hävdar existerar och framförallt är korrekt
En kvinna har (om hon vill ha egna barn) inte valet att satsa allt på jobb o karriär fram till femtioårsåldern.
En man har det valet! Han kan fortfarande utan problem få egna barn
Och med en god ställning och en god ekonomi är sannolikheten stor att han får tag på en vacker kvinna till sina barn och sin representation, Sådan är världen utanför.

1 Jag håller med dig det är inte bra, jag skulle inte vilja att mina döttrar ingår ett sådant förhållande, ja jag ser ner på företeelsen. Men jag är inte så jävla naiv att jag inte inser och är medveten om att det existerar. Och varför det existerar!!!
2 Visst men det ändrar ju inte att det jag hävdar existerar och framförallt är korrekt
En kvinna har (om hon vill ha egna barn) inte valet att satsa allt på jobb o karriär fram till femtioårsåldern.
En man har det valet! Han kan fortfarande utan problem få egna barn
Och med en god ställning och en god ekonomi är sannolikheten stor att han får tag på en vacker kvinna till sina barn och sin representation, Sådan är världen utanför.

Men man kan inte generalisera så grovt och säga att alla kvinnor vill gifta sig med gamla gubbar bara för att de har pengar. För det vill inte alla kvinnor. Lika lite som att alla män vill ha tjejer size zero. De finns, men det är långt ifrån hela populationen, tack och lov.

Ja, män kan få barn högre upp i åldrarna än kvinnor. Men är det verkligen något att sträva efter? Vill man inte dela så mycket tid som möjligt med sina barn? Det var en kille i min klass vars pappa var jämngammal med min mormor. Mina föräldrar är inte ovanligt unga, utan var 28 när de fick mig, ganska normalt alltså. Han tyckte det var rätt tråkigt att hans pappa var så gammal, logiskt sätt har han mindre tid med sin pappa än vad någon har som har föräldrar som är i 30-årsåldern när de får barn. Vi hade ju hunnit med ytterligare en generation där emellan.

Men man kan inte generalisera så grovt och säga att alla kvinnor vill gifta sig med gamla gubbar bara för att de har pengar. För det vill inte alla kvinnor. Lika lite som att alla män vill ha tjejer size zero. De finns, men det är långt ifrån hela populationen, tack och lov.

Ja, män kan få barn högre upp i åldrarna än kvinnor. Men är det verkligen något att sträva efter? Vill man inte dela så mycket tid som möjligt med sina barn? Det var en kille i min klass vars pappa var jämngammal med min mormor. Mina föräldrar är inte ovanligt unga, utan var 28 när de fick mig, ganska normalt alltså. Han tyckte det var rätt tråkigt att hans pappa var så gammal, logiskt sätt har han mindre tid med sin pappa än vad någon har som har föräldrar som är i 30-årsåldern när de får barn. Vi hade ju hunnit med ytterligare en generation där emellan.
Jag generaliserar inte. Jag har aldrig sagt att alla kvinnor vill ha förhållande med äldre män för ekonomisk trygghets och god standards skull. Bara att tillräckligt många väljer det alternativet, tillräckligt många för att fylla behovet.

Att fadern var betydligt äldre var nog inte så ovanligt förr. Det fonemet fann man även i medelklassen. Då det var legio att mannen skulle kunna erbjuda ett gott hem vid ett eventuellt giftemål.
Idag går samhället in och tryggar tillvaron varför kvinnan inte längre är utelämnad på samma sätt som då. (bra)

Men idag liksom då erbjuder en del äldre män en möjlighet till en klassresa för dessa kvinnor , som annars inte varit möjlig. Och ser man sig omkring så är det inte få tjejer som väljer det alternativet.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt