Jämställdhet, feminism och maskulinism

Vilket är ett resultat av att kvinnor fram tills helt nyligen inte var myndiga till att förvalta sin egen egendom.
Mannen var kvinnans förmyndare.
Ett förtryck som har givit män ett stort ägande på kvinnors bekostnad.
Det är dags för männen att betala tillbaka sim skuld.
Arvsrätten är densamma för män o kvinnor, kvinnor bestämmer själva över sin egendom.
Och det är väl över en generation sedan dessa regler ändrades till kvinnans förmån så?
Finns ingen anledning att dra klockan tillbaka och införa diskriminering igen...

Män gillar makt.
Vilket inte alls blir rätt politik utan bara just makt.

Det har också med ekonomiska förutsättningar att göra.
Se tidigare inlägg.
Se där, där hittar du ngt.
För att få makt måste du eftersträva den.
Det kostar, man får försaka.
Man väljer.

Just så som det ska vara .

Arvsrätten är densamma för män o kvinnor, kvinnor bestämmer själva över sin egendom.
Och det är väl över en generation sedan dessa regler ändrades till kvinnans förmån så?
Finns ingen anledning att dra klockan tillbaka och införa diskriminering igen...
Nej det är alldeles nyligen mätt med historiska mått och det är det som gör att fördelningen är sned nu.
Fortfarande.
Det släpar liksom efter ett tag.
Ett bra tag.

Vi behöver dra klockan framåt och utjämna könsklyftorna litet fortare.
Världen behöver det.
Alla behöver det.

Nej det är alldeles nyligen mätt med historiska mått och det är det som gör att fördelningen är sned nu.
Fortfarande.
Det släpar liksom efter ett tag.
Ett bra tag.

Vi behöver dra klockan framåt och utjämna könsklyftorna litet fortare.
Världen behöver det.
Alla behöver det.
?
De som idag har makt är väl födda mellan 1960 och 1940.

Samma arvsregler gällde väl då som idag?
Samma rösträtt?

Alltså håller det inte att säga att männen ärvde makten.
Männen tog/tar makten i kraft av bättre nätverk.
En större beredskap att offra vänner o familj.

För när ett företag, en förening eller ett parti behöver några som styr upp vid allvarliga problem så funkar det inte med att säga, -nu måste jag gå, jag ska gå på babygympa med min fru och vårt barn.
Tja det går kanske en gång men sedan....

Om det är så vanligt så förstår jag inte hur du inte kunde hitta ett bättre exempel.
Detta är ett FÖRSLAG (som regeringen är "försiktigt positiv" till) som har som syfte att utjämna en uttalad snedfördelning inom ett yrkesområde.
Det är liksom inte så att det är genomfört på order av nån tydligen väldigt inflytelserik feministisk konspiration och stöttar en befintlig orättvisa.

Regeringen är feministisk. Jo, det är anmärkningsvärt att man vill införa gratis studiemedel till kvinnor, i synnerhet när männen redan bara utgör 1/3 av studenterna.

ad markerade. Män kvoteras in av andra män på grund av att det är manliga chefer som rekryterar bland sina manliga nätverk

Alltså gäller det att bygga nätverk ;)

Ja, vi kan ju låtsas att vi lever i ett samhälle där kvinnor har lika stora möjligheter att komma in i de nätverk som ger höga poster, men det kommer ju inte göra något åt problemet eftersom det inte är så det fungerar.

Se där, där hittar du ngt.
För att få makt måste du eftersträva den.
Det kostar, man får försaka.
Man väljer.

Just så som det ska vara .

Och om kvinnorna inte hade det samhälleliga kravet på sig att vara hemma med barnen mer än männen så kanske de skulle kunna välja ett sådant jobb oftare? En bra lösning för detta är ju det här med att dela lika på föräldradagarna

Ja, vi kan ju låtsas att vi lever i ett samhälle där kvinnor har lika stora möjligheter att komma in i de nätverk som ger höga poster, men det kommer ju inte göra något åt problemet eftersom det inte är så det fungerar.

Men vad är det som säger att kvinnor har svårare att komma in i dessa nätverk? Den stora anledningen till snedvriden könsfördelning är väl ändå att män och kvinnor själva väljer olika yrken o.s.v?

Ur en rapport från Sveriges ingenjörer: "Vi kom även fram till att kvinnor oftare än män känner sig missgynnade på grund av kön och att de anser att män har lättare att avancera. Dock har kvinnorna oftare än männen blivit föreslagna av en chef att avancera och är i lika hög utsträckning som männen nöjda med den position de befinner sig på."

Regeringen är feministisk. Jo, det är anmärkningsvärt att man vill införa gratis studiemedel till kvinnor, i synnerhet när männen redan bara utgör 1/3 av studenterna.

Det är alltså ett förslag om slopad återbetalning av en del av studiemedlen på en väldigt mansdominerad utbildning till kvinnliga studenter, för att minska snedfördelningen, som du länkat till.

Hur man kan tolka det som det du skrev nu, är obegripligt.

Du skriver själv att i dagens samhälle behöver kvinnor vara mycket mer kompetenta än män för att få samma jobb, är inte det diskriminering om du nu tycker att det är det att välja en kvinna framför en man?
Om mannens totala värde cv, kontaktnät etc är värt mer för företaget än kvinnans cv, kontaktnät etc så är det väl rimligt att killen får jobbet. Om inte så ska tjejen ha jobbet.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama