Jämställdhet, feminism och maskulinism

Jag menar att dagens samhälle, skapat av män och styrt av män, skall på olika sätt verka för jämställdhet.
Och ja, betala för sina synder.
Som ett krigsskadestånd ungefär.
När samhället är jämställt så kan man ju ta bort det.
Så Kalle född för 1 år sedan ska betala för Fredriks synder begångna för 100 år sedan?
Osmakligt, lämnar en unken smak i munnen...

Så Kalle född för 1 år sedan ska betala för Fredriks synder begångna för 100 år sedan?
Kalle skall betala för att han skall dela med sig till Lisa 1 år som inte har samma förutsättningar som Kalle då snoppar fortfarande ger en fördel i arbetslivet och i ekonomin.
Det är en "Snoppskatt" för alla de gräddfiler som Kalles snopp kommer att ge honom.

Kalle skall betala för att han skall dela med sig till Lisa 1 år som inte har samma förutsättningar som Kalle då snoppar fortfarande ger en fördel i arbetslivet och i ekonomin.
Det är en "Snoppskatt" för alla de gräddfiler som Kalles snopp kommer att ge honom.
Ledsen men jag är allergisk mot diskriminering, såväl positiv som negativ.
Jobbet , förtroendeposten eller utbildningsplatsen ska gå till den som har bäst CV....inte beroende på vad de har mellan benen.

Jag tycker inte heller att kvinnor automatiskt ska gå före för att kvotera sig till ett mer jämställt samhälle, utan tycker som du att rätt person på rätt plats, utifrån utbildning, arbetslivserfarenhet och personliga kvalifikationer. Men det ger en minst lika unken smak i munnen att Lisa 1 år ska straffas för att Gerda 106 år var hemmafru och stannade hemma med sina barn. (Inte mot dig, för du har inte skrivit så, men man kan vrida och vända på det hur länge som helst, och så länge det finns personer som tycker att Lisa ska vackert stanna hemma och städa och snyta barn måste det tas upp.)

Jag tycker inte heller att kvinnor automatiskt ska gå före för att kvotera sig till ett mer jämställt samhälle, utan tycker som du att rätt person på rätt plats, utifrån utbildning, arbetslivserfarenhet och personliga kvalifikationer. Men det ger en minst lika unken smak i munnen att Lisa 1 år ska straffas för att Gerda 106 år var hemmafru och stannade hemma med sina barn. (Inte mot dig, för du har inte skrivit så, men man kan vrida och vända på det hur länge som helst, och så länge det finns personer som tycker att Lisa ska vackert stanna hemma och städa och snyta barn måste det tas upp.)
Lisa ska ha det stöd som andra ungar får, pojkar som flickor. Så att hon får en möjlighet att själv välja livsväg utifrån hennes förutsättningar o önskemål.

Ledsen men jag är allergisk mot diskriminering, såväl positiv som negativ.
Jobbet , förtroendeposten eller utbildningsplatsen ska gå till den som har bäst CV....inte beroende på vad de har mellan benen.
Men att ge Lisa hjälp på traven för att kunna skaffa sig ett lika bra CV som Kalle är inte fel.
Själva jobbet, d.v.s. studierna, måste ju Lisa göra på alldeles egen hand.

Men att ge Lisa hjälp på traven för att kunna skaffa sig ett lika bra CV som Kalle är inte fel.
Själva jobbet, d.v.s. studierna, måste ju Lisa göra på alldeles egen hand.
Både ja och nej. Lisa ska skaffa sig sitt CF på samma villkor som Kalle., ingen extra hjälp på traven ty det är diskriminering. En annan femma är väl om Lisa har dyslektiska problem, då är det befogat med extra hjälp.

Genom att ge Lisa bättre förutsättningar så ökar Lisas möjligheter.
Med litet tur så blir de lika bra som för Kalle och hans snopp.
Men vadå extra förutsättningar?
Tjejer är väl redan idag bättre än killar i skolan?
Om de sedan väljer att inte använda det försprånget så är det ju deras val.

Men jag får ju betala för att andra kvinnor skaffar barn.
Jag har fått nej till jobb för en arbetsgivare ville inte anställa kvinnor i 30-årsåldern pga de snart ska skaffa barn.
Varför ska jag bli drabbad så?
Varför ska min frihet minskas pga könsroller där kvinnor tar mest f-ledighet.

Fast det handlar ju inte om val, att kvinnor missgynnas på arbetsplatser är inget de väljer själva.
Javisst men hur ska du kringgå det? Genom diskriminering?
Varför ratas de i vissa karriär jobb??
Kommer de ut ur utbildningen med bättre betyg, har ett bättre kontaktnät och presterar bättre så....

Lisa ska ha det stöd som andra ungar får, pojkar som flickor. Så att hon får en möjlighet att själv välja livsväg utifrån hennes förutsättningar o önskemål.

Och Lisa och Kalle kanske går genom hela grundskolan och gymnasiet utan att märka några könsskillnader. Jättebra, i så fall. Men när de ska söka jobb sen kommer Kalle, generellt sett, ha lättare att få jobb än Lisa. Och det är fel.

Och Lisa och Kalle kanske går genom hela grundskolan och gymnasiet utan att märka några könsskillnader. Jättebra, i så fall. Men när de ska söka jobb sen kommer Kalle, generellt sett, ha lättare att få jobb än Lisa. Och det är fel.
Det underliga är, att Lisa har bättre betyg än Kalle, alltså borde hon ha lättare att komma in på högre o mer meriterande utbildning, vilket i sin tur ger möjlighet till bättre jobb.

Vad vill du mer, under demokratiska regler ändra?

Det underliga är, att Lisa har bättre betyg än Kalle, alltså borde hon ha lättare att komma in på högre o mer meriterande utbildning, vilket i sin tur ger möjlighet till bättre jobb.

Vad vill du mer, under demokratiska regler ändra?

Men vad menar du då att det beror på att Lisa inte får ett lika välbetalt jobb som Kalle trots att hon har bättre betyg och en bättre utbildning?

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama