Jämställdhet, feminism och maskulinism

Hur många av er här som förespråkar 50/50 gör så i verkligheten?

Jag förespråkar det men vi har inte lyckats helt, pga olika omständigheter - mest speciellt är nog att vi använt så lite föräldraförsäkring överhuvudtaget för våra 5 barn. Första 3 barnen var i närheten, kanske 60/40, men eftersom vi båda var studenter med de 2 första barnen blev det knappt nån föräldrapenning alls. Förutsättningen är att båda har ungefär liknande inkomster, eller åtminstone att den som ska arbeta tjänar något att leva på överhuvudtaget. Eller att man i normalfallet tjänar långt över vad man behöver för att leva det liv man vill leva och därmed kan spara pengar till att vara ledig. Prioriteringsfråga i det fallet.

Vi skulle gå i ganska snar personlig konkurs om jag tog en längre föräldraledighet (alternativt helt behöva lägga om livsstil bums). När man är student eller nystartad egenföretagare fungerar allt annorlunda. Vi har båda jobbat nästan 100% (jag måndag-fredag kontorstid och min partner kvällar och fredag-söndag) och nästan inte tagit ut nån föräldrapenning alls (det kanske till och med är så att det faktiskt ligger ganska nära 50/50, bara det att vi nästan inte använt försäkringen alls.). Yngsta dottern är 4 år och går ännu inte på förskola heller för den delen, mest pga att det är praktiskt väldigt, väldigt obekvämt där vi bor med massor av bilåkande för ett fåtal timmar.

Men trots det skulle jag med stor värme välkomnat en individualiserad föräldraförsäkring. Det är helt enkelt en åtgärd som behövs. Politiken är inte till för att maximera min plånbok. Föräldraförsäkringen har helt enkelt passat vår familj väldigt dåligt med alla barnen; och det har inte med fördelningen av dagar att göra.

Jag har inga barn, men jag är totalt okunnig och rent av usel på en massa av de där sysslorna som kvinnor ska vara så förbannat duktiga på, och jag kommer aldrig någonsin gå med på att göra dem ensam så länge vi är två i relationen och beslutet att skaffa ett barn var gemensamt.
Exakt samma här. Vi delade inte lika, pappan till barnen tog ut mer föräldraledigt än jag.

Rent praktiskt ja men avseende FP-dagar nej.
Men 50/50 på papperet hade inte förändrat något för barnet.

Det svaret skulle på sätt och vis ha passat mig med. FP-dagarna har haft väldigt lite inflytande, det har sytts ihop ändå ungefär 50/50. (Det jag/vi har prioriterat bort är tid tillsammans, den allra mesta tiden mellan 8-21 varje dag hela veckan största delen av året, har någon av oss arbetat.)

En individuell föräldraförsäkring kommer inte heller att ge 50/50 uttag. Det ingår nämligen inget tvång i erbjudandet, som erbjuds alla föräldrar i samhället med full frihet att använda om man vill eller låta bli.

Nej men det var vid antagandet att vi får 50/50 via kvotering. Även om vi inte når exakt 50/50 i verkligheten så blir ju det jag skrev fortfarande konsekvensen, även om inte genomslaget blir fullständigt.

Selektion som förändras ju mer makt kvinnor har över sina liv. I mer jämställda länder förändras partnerval hos både män och kvinnor.

Ja det finns både en kulturell och en biologisk komponent i det hela.

En person som inte är lämpad att ta hand om barn kanske inte ska skaffa barn? Vad händer i det fall "den lämpliga" föräldern blir sjuk och inte kan ta hand om barnet? Eller ännu värre, om den dör.

Det håller jag såklart med om. Den dagen det inte finns några mindre lämpade föräldrar så kommer resonemanget att halta.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med påståendet att kvinnor och män har olika personlighet pga. en påståd skillnad på hjärnor.
Det jag menar är att det är alldeles för många som frångår de typiska könsrollerna. Som inte går in i mallen. Så vad är det då för fel på dem menar du?

Som jag redan har skrivit till dig så menar jag inte att det är något fel på människor som frångår normen. Ökad kunskap om vad könsskillnaderna beror på ger ökad kunskap om hur vi på bästa sätt utformar jämställdhetspolitiken.

Min pappa va hemma väldigt länge med mig. Men pågrund av att hans jobb var så pass ovanligt upplagt behövde han inte ta ut så många dagar. Han jobbade nämligen borta 3 månader och va sedan hemma fulltid lika länge. Alltså tog han 3 månader ledigt och fick 6 månader sammhängande ledighet. Jag växte upp på det sättet, men deltid en pappa som man inte ens kunde ringa och deltid en pappa som gjorde ALLT med oss. Det jag minns mest va dock att trots att det va svårt ibland att han var borta (jag kunde till och med känna det lite som att jag inte kände min pappa när han kom hem) så uppskattade jag att man fick hela dagar med honom när han va hemma. Många andra barn på min gata gjorde nästan inget med sin pappa trots att han va hemma varje dag efter 16.

Till på köpet växte jag upp med en mamma som hade en superb "klara sig själv" inställning. Det är ju trots allt lite svårt att vänta på "mannen" för att få saker fixat när det är tre månader tills han kommer hem igen ;)

nu har jag hittat en del siffror, verkar som min förmodan stämmer

Män tar ut 24 procent av föräldrapenningsdagarna
En skev könsfördelning visar sig även vid uttag av betald föräldrapenning, vilket är en del av förklaringen till att kvinnor har lägre inkomster än män. Även om männens uttag ökar långsamt, är det fortfarande kvinnorna som tar ut den största delen av föräldrapenningsdagarna.

Under 2011 tog kvinnorna ut 76 procent av dagarna medan männen tog ut 24

Hur många av er här som förespråkar 50/50 gör så i verkligheten?
Jag har inte barn men lever med en partner som inte vill skaffa barn om vi inte kan dela mer eller mindre rakt av.

Är uppvuxen med en pappa som hade möjlighet att vara pappaledig väldigt länge med min äldre syster men väldigt lite med mig. Jag har alltid känt att min pappa står min syster närmare än vad han gör mig. Vi har förvisso en väldigt god relation men det är ändå lite trist tycker jag.

Är uppvuxen med en pappa som hade möjlighet att vara pappaledig väldigt länge med min äldre syster men väldigt lite med mig. Jag har alltid känt att min pappa står min syster närmare än vad han gör mig. Vi har förvisso en väldigt god relation men det är ändå lite trist tycker jag.

Det där är intressant. Min pappa studerade när jag var liten, och det gjorde att han var hemma betydligt mer med mig än vad han var med mina yngre syskon då han precis börjat på ett nytt heltidsjobb när de föddes. Pappas och min relation är utan tvekan bättre än vad exempelvis pappas och min systers är. Mamma jobbade under samma period mycket natt och var tvungen att sova på dagarna, så jag och pappa höll mest till utomhus för att inte störa henne. När mina syskon föddes hade mamma för länge sen gått över till dagtjänst.

Ser fram emot den här filmen:

Härligt att de lyckades få fram den, trots det tunga locket:

Den har redan haft premiär i England så jag såg den för några veckor sedan. Jag hade velat ha en längre och ännu mer djupgående film, men jag tycker ändå att den borde visas i samhällskunskapen på samtliga svenska högstadium. Helt klart sevärd.

Den har redan haft premiär i England så jag såg den för några veckor sedan. Jag hade velat ha en längre och ännu mer djupgående film, men jag tycker ändå att den borde visas i samhällskunskapen på samtliga svenska högstadium. Helt klart sevärd.
Vad roligt. Här i Sverige kommer den 15 jan.

Bra förslag - hoppas någon i skolans värld läser och tar med sig idén.

"Som sagt ogillar jag normativitet" sa mannen som sida efter sida klamrar sig fast vid normativa könsroller.

Det är oklart varför du så gärna vill framstå som utmanare av någon norm med tanke på hur förtjust du verkar vara i alla normer som omgärdar patriarkatet, t.ex. könsroller och kärnfamilj, men det är rätt observerat att konservativa sexister inte är i majoritet här.

Bland de som vill luckra upp normativa könsroller är du, som vill bevara rådande normer och strukturer, inte "norm".

Om den leken med ord får dig att känna dig speciell så för all del, trösta dig med att dina konventionella åsikter inte är norm på ett övervägande feministiskt hästforum, men jag håller med övriga om att du lurar dig själv om du tror att du på något sätt vidgar människors vyer eller utmanar genom att sprida de traditionella könsroller och den sexism som samhället redan serverar i överflöd. Du är en i mängden, du trampar på i redan upptrampade spår, det finns inget i dina inlägg att förvånas över utan bara att beklagande känna igen som gammal sexistisk skåpmat.

Vad skulle jag inte ge för en diskussion om feminism som överraskade och utmanade? Där antifeminister inte upprepade samma trötta argument och halmdockor?

Jag skulle gärna se en saklig debatt i frågan. Det är problematiskt när kvalitativa studier bedöms som trötta argument. I synnerhet när argumentet tillbaka är en känsloflod.

Jag skulle gärna se en saklig debatt i frågan. Det är problematiskt när kvalitativa studier bedöms som trötta argument. I synnerhet när argumentet tillbaka är en känsloflod.

Men vad du tjatar om kvalitativa studier, menar du att de skulle väga tyngre än kvantitativa studier? Varför i så fall? Om något så uppfattar jag kvalitativ metod som vanligt inom feministiska och genusstudier, vilket inte känns som ditt intresseområde. Eller har du missförstått begreppen och menar studier av hög kvalitet när du säger kvalitativ forskning?

Här är ett bra exempel på feminismens diskriminering av män.

Kvinnor kan få betalda studielån

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6315525#

Om det är så vanligt så förstår jag inte hur du inte kunde hitta ett bättre exempel.
Detta är ett FÖRSLAG (som regeringen är "försiktigt positiv" till) som har som syfte att utjämna en uttalad snedfördelning inom ett yrkesområde.
Det är liksom inte så att det är genomfört på order av nån tydligen väldigt inflytelserik feministisk konspiration och stöttar en befintlig orättvisa.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama